900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 379 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 15, 2014 at 15:24 #197534

      Är det nån mer än jag som nu bara längtar till våren, för själv tycker jag vädret börjar bli lite bättre nu. Som det ser ut verkar det inte verkar bli nån mer snö eller liknande, just nu då… 🙂

      http://www.yr.no/place/Sweden/V%C3%A4stra_G%C3%B6taland/Gothenburg/long.html

      Nåja, har börjat göra den gråa redo inför året för att komma ut när min NG900 blivit såld


      Nardi träratt, lite mörkare än den som många andra kör med men kommer passa rätt fint med min helt nya träknopp som jag vunnit på tradera och den ljusgråa inredningen 🙂


      Sen så har jag även beställt lite följande som ska åka på:
      * Ny kylarslang från vattenpump till kylaren då den verkar smådroppa vatten vid skarven längst ner
      * Nya motorkuddar vänster och höger, fram ska beställas också då bilen har en tendens att hoppa lite vid låga varv vid lägre hastigheter
      * Nya bromsskivor och nya Saab original belägg ska också köpas in senare
      * Nytt bränslefilter

      Sen när jag börjat jobba igen så hoppas jag kunna laga lite rost och lacka lite skadade delar, att vara studerande anstränger ekonomin lite 😳

      Skulle även behöva veta hur man ska gå tillväga när man ska montera nardiratten, nån som vet? Har endast sysslat med standard vilket gör att jag inte har riktigt aning ännu 😛

      Bilar:
      2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
      Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
      Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

        mars 20, 2014 at 18:06 #197668

        Låter denna bilden visa ett smakprov på de nyrenoverade fälgarna som ska få nya däck och därefter ska de klä min gråa USA T16 😉

        Sammanfattningsvis, NÖJD!!

        NG900an är tyvärr till salu dels pga brist av tid att hålla den, sen har det kommit till faktum att jag behöver skaffa mig en bruksbil också då 9-3an är mammas! Så nu står det just nu mellan en OG9-3 200hk T5 i Cosmic blue eller MonteCarlogult eller en 9-5 Aero 99-01.

        Bilar:
        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

          mars 21, 2014 at 16:53 #197670

          Fälgen ser grym ut, har du renoverat själv eller på nån firma?

          Kolla på Saabklubben. Lustgasen säljer sin gula Og9-3 sport edt. Kanske kan vara nåt? Inte helt utan jobb, men taklucka är ju ball. Dock inte i västsverige.

            mars 21, 2014 at 18:40 #197672

            @Turbocab wrote:

            Fälgen ser grym ut, har du renoverat själv eller på nån firma?

            Kolla på Saabklubben. Lustgasen säljer sin gula Og9-3 sport edt. Kanske kan vara nåt? Inte helt utan jobb, men taklucka är ju ball. Dock inte i västsverige.

            Lämnade till Hjulbulten i Horred efter tips från en Saabkille i Höör som lämnar sina fälgar till honom, kan verkligen rekommendera honom! Hyffsade priser dessutom 😉

            Har faktiskt spanat på den gula 9-3an som står i Umeå, skulle faktiskt inte tacka nej till att resa till Norrland igen och hämta bil där, samma som det var med 84 Lyxen. Men först måste NG900an bli såld. Ska försöka hämta ut den från förvaringen i veckan som kommer och besiktiga den, annons är redan ute men antagligen kommer den få mer intressenter när den blir besiktigad, måste få den såld innan mitten på Maj… 🙁

            Den gråa Amerikanen vill också ut och röra på sig, ska nog plocka ut den också inom kort.

            Bilar:
            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

              mars 29, 2014 at 16:52 #197719

              Nu är den äntligen hemma igen!! Startade på första försöket, härlig bil detta.

              Fick sig en välbehövlig tvätt idag dessutom samt att man blev tvungen o fylla på styrservoolja då det knappt fanns nåt kvar, får kika efter eventuella läckage sen. Till helgen nästa vecka har det bokats in en mekdag då jag ska göra en större service på denna, hoppas allt klaffar till nästa söndag 🙂

              Bilar:
              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                mars 29, 2014 at 18:30 #197720

                Den ser riktigt fin ut! 🙂

                  mars 29, 2014 at 18:45 #197721

                  @antonn wrote:

                  Den ser riktigt fin ut! 🙂

                  Tackar för detta 🙂 Din nya ser ju också fin ut

                  Lite rost finns det allt samt skavanker i lacken, värst är höger bakskärm som är en gammal skada som lagats dåligt… Men annars så är den i väldigt gott skick för övrigt. Väldigt glad att jag hittade denna faktiskt

                  Bilar:
                  2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                  Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                  Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                    april 4, 2014 at 17:11 #197762

                    Och idag togs NG900an ut efter att ha stått i avställd sedan 2012, startade på första försöket utan några svårigheter som helst! Kommer verkligen sakna den bilen men tyvärr så styr pengar och plats allting, ska besiktigas inom kort, hoppas rätt köpare dyker upp sen. Ska ge den en liten service snart.

                    STORT tack till Karl för att plats kunde ordnas för bilen!!

                    Och idag så jobbades även det lite i den gråa som fick den lilla slangen från toppen till kylaren + termokontakten till AC:n borttagen då den lilla slangen sprack, som tur är så hann inte all kylarvätska rinna ut och motorn överhettades aldrig. Imorgon så står på schemat byte av soppafilter plus framrör(om jag har tid och ork)

                    Bilar:
                    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                      april 6, 2014 at 15:48 #197771

                      Blev inget Knutan i år, la istället tid på att byta framröret efter batteriböjen och bränslefiltret. Nu känns bilens tomgång mycket mer stabil även när tanken är under hälften numera som den ska vara. Blev inga bilder då man var fokuserad på att få detta klart fort!

                      Bilar:
                      2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                      Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                      Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                        april 9, 2014 at 15:47 #197795

                        Jahopp, var ute och körde bilen lite idag och den gick kanon och allt kändes mycket bra. Ända tills vid ett tillfälle när jag gasade på så att jag fick laddtryck hörde en smäll och bilen dog då… Trodde först det var turbon som sa upp sig men såg ingen rök komma ut, tänkte att jag kollar drivremmarna om de hoppat av när jag hade tillfälle att komma ur bilen och kontrollera detta. Men även remmarna var i sin ordning då, ser ingen rök komma någonstans eller några läckage. Väljer att då flytta blicken till nån av slangarna, och OOPSS! Det var visst en tryckslang från IC:n till spjällhuset som hoppat av sitt fäste och orsakat att bilen dog. Satte dit den igen för att se om den håller men när jag fick laddtryck så hoppade den återigen av och då visste jag att den är kass.

                        Bilden nedan visar skicket på tryckslangen

                        Förhoppningsvis har man en bättre liggandes i veckan eller så får jag sätta dit nåt annat icke original som passar tills man får tag på en, så man kan köra med bilen igen 🙂

                        Bilar:
                        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                          april 9, 2014 at 16:03 #197796

                          Sitter den fast på bilden eller har den hoppat av?

                            april 9, 2014 at 16:09 #197797

                            @joH900 wrote:

                            Sitter den fast på bilden eller har den hoppat av?

                            På bilden satte jag tillbaka den för att kunna ta mig hem, som tur är var jag bara 10 min memifrån och inte 1 timma 🙂 Dock så blev det inte nån idé att tänka på några hårdare accelerationer för annars skulle den hoppa av igen. Kanske syns dåligt men tittar man noga till höger och längre upp så ser man att den är bra vikt och bättre fäste än så kommer man inte få trots åtdragen slangklämma och påtryckning

                            Bilar:
                            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                              april 9, 2014 at 16:29 #197799

                              Slangen har två jack urskurna för att passa mot utgångarna på spjällhuset så den kanske bara sitter fel

                                april 9, 2014 at 18:37 #197801

                                Har nyss varit nere vid bilen och inspekterat tryckslangen nogrannare nu, tyvärr är den väldigt slut. Provade att montera den åt andra hållet men detta hjälpte inte. Väldigt mjuk dessutom, undra om det är en förbannelse som vilar över mig och bilen ibland, först vattenslangarna från toppen till kylaren som varit mjuka och senare spruckit och nu tryckslangen 🙁 😡

                                Bilar:
                                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                  april 9, 2014 at 18:51 #197802

                                  Gammal bil heter det, inget konstigt med det…

                                Visar 15 inlägg - 226 till 240 (av 379 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.