Äkta finsk og-sleeper!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Äkta finsk og-sleeper!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Äkta finsk og-sleeper!

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 189 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 29, 2012 at 14:29 #192634

      @Big Nyz wrote:

      Hej Broberg! Jo jag har läst samma sak. Insug-insugskanaler tänkte jag främst matchporta, får se då hur “grov” yta jag lämnar. “Lagom”, antar jag 😕 Utblåset däremot blir nog blankt – matchportat mot grenröret det med.

      Vi tar å sir!

      Därför brukar de flesta att avsluta med att blästra inloppen i toppen. 😉

        augusti 31, 2012 at 21:03 #192685

        Arbetet med toppen är i full gång. Tyvärr lyckas jag p.g.a. det elektroniska i detta nu inte klistra in några bilder, men det kommer. Några rader nu i alla fall.

        Först och främst måste jag erkänna att jag syndat. Istället för att syssla med min egen bil om kvällarna, har jag ofta varit över hos min kusin och hjälpt till att byta växellåda i hans värsting-volvo… Jag har alltså inte ägnat mig så mycket åt min egen bil som jag hade kunnat.

        De senaste kvällarna har det ändå gått framåt, och jag kan först och främst konstatera: det tar mycket tid att porta en topp. Men det är ett roligt arbete. Om jag hade tryckluft att ta till skulle det säkert gå snabbare, men jag kör med borrmaskin och olika slipstift. Dessutom har jag, min vana trogen, surfat mycket för att lära mig så mycket som möjligt om det jag har framför mig.

        Min uppfattning är att just portning av T16 är något det inte skrivits mycket om. Det förvånar mig lite, för jag kan inte tro att Saabs motorer så fundamentalt skiljer sig från andra maskiner, att det inte lönar sig att porta dem… Dock har jag hittat ett par trådar som givit mycket info, här är en ifall någon är intresserad:

        http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=19407

        Nu vet jag mycket väl att jag blott är en liten gröngöling i detta sällskap, men jag tänkte likväl skriva lite om vad jag gjort, och senare om hur resultatet blir. Helt enkelt för att det finns femtioelva trådar typ “hur man trimmar sin APC-box” och “var sätter man pysventilen på en og900?”, men lite om portning av turbosaab.

        I en 2,1-topp finns två saker som enligt den internektiska opinionen bör åtgärdas: Knölen i förbränningsrummet och knölarna i kanalerna framför ventilstyrarna.

        Knölen i förbränningsrummet finns bara i B212-toppen, och är väl antingen ett försök att förbättra fyllnadsgraden eller något som ska snåla till bränsleförbrukningen. Saab har ju genom åren gjort flera olika försök med olika stora kanaler och kamaxlar just för att påverka fyllnadsgraden; knölen är ännu ett sånt försök. Då borde det väl vara bra? Tja, den finns inte i korttoppens förbränningsrum så Saab var väl inte nöjda med lösningen. Dessutom tycker jag det ser konstigt ut att knölen bara finns vid ena ventilen. Ifall det senare alternativet är det rätta, om bensinsnålheten, så vill jag också ha bort knölen eftersom jag inte vill ha en bensinsnål bil, utan jag vill försäkra mig om att ha en bil som drar tillräckligt med bensin :king . Så jag har nu slipat bort mina knölar.

        Knölarna framför ventilstyrarna ska väl dela luften förbi ventilskaftet, gissar jag. Men i mina ögon ser det trångt och klumpigt ut, både för luften att komma in och avgaserna att komma ut. Det verkar också som som det som kallas “folkracetopp” i praktiken är en planad topp med just nerslipade ventilstyrare och knölar. Jag började med att smalna av väggen mellan de parvisa insugskanalerna, och gav mig sedan på ventilstyrarna. På utblåssidan har jag jämnat dem helt, på insugssidan är de ännu på hälft, men ska jämnas. Möjligen kommer ventilerna att slitas snabbare med detta, men prestandamässigt kan jag inte tro annat än att det är en bra idé för skillnaden i hur det ser ut är stor! Kanalerna blir öppna, jämna och fina. Förutom detta har jag inte förstorat kanalerna nämnvärt, utan bara försökt få enhetliga mjuka passager fram till ventilerna.

        Det ska bli väldigt intressant att se hur bilen beter sig med den nya toppen. Jag kommer inte att förändra någonting annat samtidigt, så det blir enkelt att jämföra. I´ll be back. Word out.

          augusti 31, 2012 at 21:20 #192686

          Egentligen är det så att såpass avancerad trimning som att porta toppen är direkt lönlöst då og900an har andra begränsningar än toppen som sätter stopp för effekten. orginal 2.3 topp räcker bevisligen till 300 hjulhästar och att rasa dom starkaste lådorna man kan snickra ihop med Saab grejjer (räknar inte dogring då jag inte vet nån som kört med detta)

          för övrigt om du är flödesintreserad så kolla grenröret o tänk. det är SKRÄP ur flödessynpunkt och sätter den stora proppen, inte topp eller insug.

            augusti 31, 2012 at 21:36 #192688

            Kan man bänka nästan 500 häst på orörd B230 8V topp.
            Så är det inga problem på en Saab 16v topp.

              augusti 31, 2012 at 22:21 #192689

              Jag visste inte att det räknas som avancerad trimning att porta toppen 😀 .

              Jo jag förstår nog att det inte är där min bils begränsning sitter – speciellt då jag inte ens rört min APC än… men jag ville helt enkelt göra det. Lite spännande att testa. Och jo, grenröret har jag pekulerat kring, och surfat en del på även det… Det blir nog att svetsa ihop ett litet ormbo nästa sommar! Kanske borde man tänka “större turbo” då samtidigt.

              Ska googla dogring, jag antar att det är nån rallylåda?

              Ja, det är ju rent ut sagt fan med de här saabarnas växellådor. Att det inte finns några vettiga budgetalternativ. Volvofolket kan köpa sig en getrag ur en bmw, men vi kan fan inte köpa någonting alls. Vi kan bara, som jag läste nånstans, “knipa ihop skinkorna varje gång vi trycker på gasen och hoppas lådan inte rasar”. Rwd-konvertering vore ju en lösning, men ligger way över min horisont.

              Dock så stötte jag på en mycket intressant grej i en tråd jag tyvärr inte sparade adressen till. Det var väl mer ett tankeexperiment, men i alla fall: en kille som kommit på att man kunde stoppa i en automatlåda från nån framhjulsdriven Oldsmobile! Som jänkelåda var den visserligen obalanserad och gjord för lägre motorvarv (kan fixas via primären…), men å andra sidan byggd att hålla en 400nm vrid… Lådan vägde 150kg ca, och motorn måste flyttas max till vänster för att allt skulle få plats. Tråden tog slut halvvägs så kanske visade sig projektet vara ogenomförbart, men tanken är onekligen fascinerande.

                september 15, 2012 at 23:42 #192872

                Mina Herrar – De utlovade BILDERNA!

                Så här ser förbränningsrummet på 2,1-toppen ut original:

                Och så här efter en lätt massering (Här syns också de nerslipade ventilstyrarna):

                Här har jag fått tillbaka toppen planad och urtvättad. Väldigt fräsch. Den är hyvlad 0,15mm, så helt plan var den inte. Här syns också hur jämna och fina kanaler man får när man slipar bort knölarna framför ventilstyrarna:

                När jag tänker på hur jag för ett halvt år sedan såg det som en stor grej att skruva loss tryckröret och sätta dit en original og900-intercooler istället, känns det absurt att inse vad det är jag håller på med nu. Jag har lärt mig så otroligt mycket, och lär mig nytt hela tiden. Detta är “learning by doing” i dess mest renodlade form. Samtidigt som jag banade väg för byte av topp och insug, passade jag på och förberedde för kommande downpipe genom att flytta batteriet till höger sida. Bakom batteriet finns nu också en 9-5 oljefälla:

                Summa summarum: Spiriten är god, och nästa sommar lägger jag mig på andra sidan 250hk.

                  september 24, 2012 at 19:13 #193002

                  Nu är Den Finska Sleepern provstartad, och inga ventiler har slagit hål i några kolvar! Det känns som en stor dag. :drugged

                  Någon perfekt gång har den däremot ännu inte, eftersom jag inte har tändningen inställd. När jag plockade bort originaltoppen märkte jag inte ut fördelarens position eftersom jag tänkte att märket ändå inte kommer att finnas på den topp som ska dit istället… Jag tänkte inte på att jag kunde ha märkt ut läget på den där fästbygeln som man skruvar fast den med. Jag grovställde fördelaren enligt någorlunda instruktioner i boken, och bilen startade på tredje försöket, troligen för att den behövde tid att pumpa upp bränsletryck. Jag testade och vred lite på den så motorn gick någorlunda jämnt, men jag ska nog skaffa en strobolampa. Den går ojämnt på tomgången, ungefär som då en vacuumslang hoppat av och den går svajigt hela tiden. Det rök rätt friskt från turbon och DP:n, vilket jag gissar var av all rostlösarspray och oljiga fingrar som farit omkring där på sistone…

                  Men jag är lite fundersam över en ventiltryckare som knackar. Tror åtminstone att det bara är en. Jag bytte inte dessa, utan valde ut de bästa ur båda topparna. Den hade inte knackat innan, med originaltoppen. Nu har motorn gått kanske typ 3-5 minuter totalt, i ett par tre omgångar.

                  Så jag har alltså några frågor som jag hoppas ni mera erfarna ska kunna svara på:

                  – Hur lång tid “ska” en ventiltryckare få ta på sig för att sluta knacka, efter att man haft isär toppen?
                  – Bör jag köra motorn på något visst vis nu först för att få tryckarna “luftade”?
                  – Ska jag ställa in tändningen på 16 grader även med 2,1-toppen?

                  … Givetvis även ett par bilder till sist :teeth !

                  Inslipade och täta ventiler:

                  Och mitt blygsamma garage, med grusgolv och allt:

                  Cheers!

                    september 24, 2012 at 19:56 #193003

                    Det låter bra! Då ska jag köpa strobolampa, ställa tändningen och bara låta den stå och gå en bra stund helt enkelt. Standard är den inte och än mindre standard kommer den att bli, men jag börjar väl med 16 grader så ser jag sen.

                      september 25, 2012 at 14:51 #193014

                      @Turbo wrote:

                      Med “standard” syftade jag på om den går på 95 eller E85. 😉

                      I see! 😆 Undrade också hur du tänkte, att man behåller en bil med 2,1-topp i originalskick… Vi har 98 oktan i Finland, så jag kör alltid på det.

                      Jag köpte hem en strobolampa för 29 euro idag, så ska testa lite ikväll.

                        september 25, 2012 at 18:09 #193018

                        Premiärtur!

                        Att ställa in tändningen på 16 graders förtändning var inte svårt, men det lönar sig nog att dra lite vit färg på gradmarkeringarna så de syns ordentligt. Jag stod nervöst och lyssnade och småvarvade en stund, sedan konstaterade jag att det borde vara ok att ta en provtur. Så jag stannade motorn, pallade ner bilen från bockarna, startade igen och draperade förarsätet för att inte skita ner det med mina garagekläder.

                        Åh shit så gott det doftar i min bil! Så där ska det ju va! Jag har kört med den gamla Polon en månad nu och hade vant mig av med känslan i Saaben, men ack vilken trivsam bil!

                        Men motorns beteende. Något är inte helt som det ska, den går inte rent. Mekaniken är ok, förutom lite tillfälligt knackande från en ventil. Och den går inte het. Men på tomgång är den ojämn, som om den hade vassare kammar. Och från tomgång, när man står och gasar, varvar den inte upp så snabbt som jag tycker att den borde. Lite seg. Men om man ligger över 3000 rpm och trampar i botten, då snärtar den upp till 7000 rpm väldigt kvickt. Vid körning känns ingen ojämnhet, den går jämnt och bra, men av någon orsak laddar den inte som den ska och därmed saknas den där mysiga turbokicken vid 3000 rpm. Att en portad 2,1-topp skulle sänka vridet på lågvarv hade jag räknat med, och det har också skett, men jag hade väntat mig kompensation i det övre registret… Jag har min spikdiod ur funktion och därför kan jag inte se om den spikar, men det verkar som om APC sänker laddtrycket, för den går bara en liten stund upp till 0,5-0,6 bar, sedan sänker den till grundladd igen. Och som jag ser det måste APC detektera spikningar, någon annan orsak att sänka laddet har den ju inte.

                        Vilka är de troligaste orsakerna till att den spikar då? Som jag förstår det – så är det antingen brist på soppa eller så tändningen. Jag ska testa ställa tillbaka tändningen lite mildare en grad eller två till 14-15 grader och testa köra och se om det blir bättre.

                        Men jag vill fråga: Ökar bilens bensinBEHOV av bättre flöde i toppen? Jag menar, toppen ger ju FÖRUTSÄTTNINGAR till mera mat, men skapar den även behov av det? Jag har chip och original gröna spridare, kan det bli för magert med det trots att jag inte har rört min APC-box?

                        Om jag har förtändningen i skick och vacuumslangen dubbelkollad, hyggligt ny fördelare, rotor, kablar och spole och nya tändstift, vilka övriga saker i tändningen kan vara fel?

                        Jag har 2,0-insugets spjällhus på 2,1-insuget, hur spelar det ihop med tomgångsmotorn?

                        Mycket tacksam för responser!

                          september 25, 2012 at 18:33 #193019

                          jag har alltid kört original spjällhus fastän topp och insug varit 2.1. Vad skillnaden är törs jag inte svara på mer än kallstartsventilen. Den kan man ju iofs lika gärna stoppa i en 2.0. tomgången, inga tjuvläck nånstans? startgasmetoden…

                          Ang APC. Ryck säkringen och kolla GLT. Vet inte om du har pillat med boxen nånting men om GLT är för lågt eller om wastegaten är sliten laddar dom noll och intet, åtminstone känns det så. Hämtade hem säkert 50 häst genom att bara byta wastegate på min förra turboS. Det låter mycket men ja, skillnaden var BRUTAL.

                            september 25, 2012 at 19:00 #193020

                            Ja, stift-rotor-lock-kablar i toppenskick.
                            Ska börja med att fixa dioden.
                            GLT låg bra på 0,4 innan toppbytet, men nu efter har jag inte haft en tanke på att kolla den saken. Ska börja med det. Kusin som satt breve och kollade laddtrycksmätaren sa faktiskt att den sjönk till 0,3 trots att jag gasade…

                            Tack för tipsen!
                            Återkommer.
                            Mathias

                              september 25, 2012 at 19:13 #193021

                              @Turbo wrote:

                              Nu vet du väl att du ant rycker säkringen till APC eller tar bort kontakten till MV vid koll av GLT 😉

                              Yes box! 😉 Jag kör på MV-varianten.

                                september 25, 2012 at 20:23 #193024

                                Har du fortfarande ventil/tryckar-knack?
                                Bytte till 2.1topp i somras och fick samma problem. Höll i sig i kanske totalt 4h körning.
                                Den lokala trimfirman sa “kör bara normal lugn körning så försvinner det”.
                                Efter ett tag försvann det en liten stund och kom tillbaka.

                                Efter några testrundor vart jag lite trött på att den vägrade hålla käften så precis innan jag stängde av den för dagen
                                gav jag gas, typ till 4-4500rpm, o vred av nyckeln när den peakade.
                                Nästa gång jag startade gick den som en symaskin. Kan kanske vara värt att testa…

                                  september 29, 2012 at 15:30 #193054

                                  Nåja!

                                  Istället för att göra det enkelt för mig och helt enkelt bara koppla in den småfula lysdiod jag redan hade, gjorde jag det i vanlig ordning svårare för mig och inhandlade lite elektronik och aluminiumplåt och byggde en rejsig diodpanel. Den ska sitta där “Extra”-knapparna och cigarettuttaget sitter original. Röda dioden är spikdiod, den gröna ska indikera när F-kretsen arbetar och den gula satte jag dit färdigt med tanke på tilläggssprutet jag så smått börjat visualisera kring 😉 .

                                  Testkörningen visade inga spikningar, men jag har lite svårt att lita på att dioden/boxen faktiskt fungerar som den ska eftersom dioden inte blinkar när jag slår på tändningen. Däremot blinkar den till helt kvickt när jag slår av tändningen… Ska göra ett hammartest vid tillfälle. Konstigt är också att nu efter jag kopplade i dioden klapprar MV:n ibland när jag slår på tändningen, men slutar sen och vid körning fungerar boxen som den ska.

                                  Det verkar också som om APC:s sänkning av laddtrycket när varvtalet ökar blir tydligare med portad topp… Men det problemet torde försvinna, eller åtminstone tonas ner, när jag löder över R42.

                                  Härnäst ska jag bygga ihop en separat styrpanel med APC-pottar och koppla in F-kretsdioden. Jag köpte också inte en utan två nya vridpottar, en på 1000ohm och en på 50kohm, så det blir möjligt med lite exaktare justering av både F- och P-kretsarna. Ska också göra kontakter så jag kvickt med multimeter kan läsa av vilka värden pottarna står på.

                                  Återkommes.
                                  Gott mod!
                                  Mathias

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 189 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.