Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 424 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 18, 2015 at 09:42 #378126

      en annan sak som kan ha med saken att göra är oljetemperaturen i växellådan.

      korrekt effekt och vrid mätning är en bänk. finns inget på gatan som ger rätt.

      tar vi en annan 19t bil (Peter) så har han rasat 3an i samma kurva på gotland ring 2 eller om det var 3 gånger efter ett antal varv. tills han monterade oljekylning.

      slump? hmm…

        augusti 18, 2015 at 21:03 #378142

        Alltid bra med nya ideer och inputs 🙂
        Har aldrig ens tänkt tanken att tempen skulle ha någon inverkan på detta.

        Tempen har jag koll på, dock ingen kylning av lådan.
        Brukar ge mig när motor och låda når 130°C men när det rasade hade jag inte ens 100°C
        Vad jag förstått är det syncarna som lider mest (sväller) av värmen.
        Är lite tveksam till att 30-40°C extra i temp verkligen skulle påverka hållfastheten. För oljan är inte 130°C något problem mer än att tempen påskyndar förslitningen (nerbrytningen) av oljan
        Rimligen borde ökad temp innebära att mtrl i lådan sväller något, vilket borde ge tajtare lagerspel (stumhylsan förlängs, lagerrullar sväller osv), tajtare kuggspel osv vilket borde vara positivt
        för hållbarheten så länge som inte kuggspelet blir för litet.

        Stål utvidgas ca 0,0115 millimeter per meter och grads temperaturökning
        100° tempökning ger alltså ca 1,15mm/m
        Stumhylsan är ca 18,6mm. Räknar jag rätt blir hylsan ca 6 hundradelar (0,06mm) längre
        Inbillar mig att denna förlängning påverkar slitaget av lager/drev mer än hållfastheten.
        Minskade spel ger ju tunnare oljefilm samtidigt som viscositeten minskar = obra

        Men visst är det så enkelt att dra ur tummen och skruva dit kylaren till lådan är ju allt frid & fröjd 😀
        Verkar ju trots allt funka på Peters bil (har han kvar den ?)

        Ang effektmätning är jag bara ute efter en vridmomentskurva. Det verkliga värdet känns mindre intressant då syftet endast är att reda ut var vridmomentstoppen ligger för att kapa den lite och kanske öka på nått annat ställe.

        Skulle en gammal AP21 funka till detta ?

          augusti 18, 2015 at 21:19 #378143

          Nyare porschar har rör som sprutar kyld olja på alla drev och pinjong, så det kan nog vara bra med ordentlig kylning.
          Sen kan man fundera på vart oljan hamnar vid accelaration och långa kurvor.

          Kanske måste överfylla lite ? Finns det ngn nackdel ?

          Niklas

            augusti 18, 2015 at 21:55 #378145

            Jo, det är väl ingen slump att även rallybilarna hade oljekylare när det begav sig och jag har både pump och kylare liggande men meklusten har fattats.
            Tror egentligen inte att det är lådan som genererar mycket värme. Tendensen är tydlig att motoroljan värms först och strax efter kommer transmissionen och till sist blir även vattnet varmt. Transmissionen värms snabbare om man kör aggressivt så diffen får jobba mer så det kan man styra över själv till viss del.

            Att det slits i lådan är uppenbart när man ser färgen på oljan. Den blir ganska fort svart men om det beror på smörjproblem eller stumhylsan är väl osäkert. Är ju bara pinjonglagren som visar tecken på slitage och det kommer efter ganska få mil.

            Lite extra oljevolym är nog inte fel men nackdelen är väl att det går lite tyngre och genererar mer värme.

              augusti 18, 2015 at 23:11 #378153

              jag vet inte hur smöregenskaperna vid olika temperaturer ser ut för växellådsolja kontra motorlja.

              men oljekyl har bevisad påverkan på hela systemet så varför inte montera det? enkelt är det med.

              annars stämmer det nog som du säger motorlja -> växellådsolja -> vatten

                augusti 19, 2015 at 18:08 #378175

                Ja kylningen är ett problem när allting sitter ihop.

                Oljekyl på lådan, större på motorn och en 900a vatten kylen brukar räcka.

                  augusti 19, 2015 at 22:19 #378185

                  Vore intressant att veta hur hög temp man törs tillåta egentligen.
                  När tempen når 130° i lådan brukar även chauffören vara trött och körpasset slut.

                  Får nog samla lite meklust och bygga kylsystem.

                    augusti 21, 2015 at 22:34 #378295

                    Det är tydligen en stor service som ska göras vid 47000 mil

                    Lite blandade smådelar i lådan behöver rensas bort och ersättas

                    Saker ska rengöras

                    Sprickor ska lagas, plåt ska bytas

                      november 9, 2015 at 20:20 #381424

                      Servicen vid 47000 mil blev omfattande

                      Bort med gammal plåt som gjort sitt.
                      På nått ställe hittade jag 3 lager plåt… här har fusklagats genom åren.

                      Färdigsvetsat – bara en sida kvar 😀

                        november 9, 2015 at 20:27 #381425

                        Betydligt mindre jobb på denna sida. Undre delen var bytt sedan tidigare så det fick räcka med en mindre bit

                        Bonusbild på en stabil pallbock

                          november 9, 2015 at 20:39 #381433

                          Å så var det en ny låda också..
                          Provar en ny variant, återstår att se hur länge denna håller.
                          Kokillhus, kokill pinjonglagerhus, stumhylsa, 5vxl, förstärkt diffhuslock, extra lagring nedre primärdrev.

                          Funderar även på ytterligare momentbegränsning. Borde vara möjligt att begränsa enbart 3:an kring 3000rpm. Återstår att se om det lyckas.

                            november 9, 2015 at 21:16 #381444

                            Ser fint ut ?
                            Men givaren på vä sidan var har du den till?
                            Inte att jag är nyfiken men vill gärna veta allt ?

                            /Nisse

                              november 9, 2015 at 21:30 #381450

                              Det är en vanlig ABS-givare
                              Fanns en plan att montera ABS men det är lagt på is nu.
                              Eftersom jag använder de gamla spindlarna har jag inget hål för ABS-givaren i dom

                                november 9, 2015 at 21:51 #381458

                                Ahh där ser man fin lösning annars ?

                                /Nisse

                                  november 30, 2015 at 21:37 #382640

                                  Dags att obducera den rasade lådan

                                  Finns ju lite smådelar att sortera 😀

                                  Även 4:an har skador. Verkar som drevet klarat sig

                                  Saknas delar här…
                                  Notera axiallagret. Fullständigt mosat. Misstänker att detta är orsaken till haveriet ?

                                  Kan man misstänka att axlarna förskjutits axiellt pga det havererade lagret ?
                                  Ser onekligen misstänkt ut

                                  Kan man säga något om orsaken genom att granska brottytorna ?

                                Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 424 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.