Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Busbilsobjekt T16 -83 och nya busbilen 2D T16
- Detta ämne har 423 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-05 20:07 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
en annan sak som kan ha med saken att göra är oljetemperaturen i växellådan.
korrekt effekt och vrid mätning är en bänk. finns inget på gatan som ger rätt.
tar vi en annan 19t bil (Peter) så har han rasat 3an i samma kurva på gotland ring 2 eller om det var 3 gånger efter ett antal varv. tills han monterade oljekylning.
slump? hmm…
Alltid bra med nya ideer och inputs 🙂
Har aldrig ens tänkt tanken att tempen skulle ha någon inverkan på detta.Tempen har jag koll på, dock ingen kylning av lådan.
Brukar ge mig när motor och låda når 130°C men när det rasade hade jag inte ens 100°C
Vad jag förstått är det syncarna som lider mest (sväller) av värmen.
Är lite tveksam till att 30-40°C extra i temp verkligen skulle påverka hållfastheten. För oljan är inte 130°C något problem mer än att tempen påskyndar förslitningen (nerbrytningen) av oljan
Rimligen borde ökad temp innebära att mtrl i lådan sväller något, vilket borde ge tajtare lagerspel (stumhylsan förlängs, lagerrullar sväller osv), tajtare kuggspel osv vilket borde vara positivt
för hållbarheten så länge som inte kuggspelet blir för litet.Stål utvidgas ca 0,0115 millimeter per meter och grads temperaturökning
100° tempökning ger alltså ca 1,15mm/m
Stumhylsan är ca 18,6mm. Räknar jag rätt blir hylsan ca 6 hundradelar (0,06mm) längre
Inbillar mig att denna förlängning påverkar slitaget av lager/drev mer än hållfastheten.
Minskade spel ger ju tunnare oljefilm samtidigt som viscositeten minskar = obraMen visst är det så enkelt att dra ur tummen och skruva dit kylaren till lådan är ju allt frid & fröjd 😀
Verkar ju trots allt funka på Peters bil (har han kvar den ?)Ang effektmätning är jag bara ute efter en vridmomentskurva. Det verkliga värdet känns mindre intressant då syftet endast är att reda ut var vridmomentstoppen ligger för att kapa den lite och kanske öka på nått annat ställe.
Skulle en gammal AP21 funka till detta ?
Jo, det är väl ingen slump att även rallybilarna hade oljekylare när det begav sig och jag har både pump och kylare liggande men meklusten har fattats.
Tror egentligen inte att det är lådan som genererar mycket värme. Tendensen är tydlig att motoroljan värms först och strax efter kommer transmissionen och till sist blir även vattnet varmt. Transmissionen värms snabbare om man kör aggressivt så diffen får jobba mer så det kan man styra över själv till viss del.Att det slits i lådan är uppenbart när man ser färgen på oljan. Den blir ganska fort svart men om det beror på smörjproblem eller stumhylsan är väl osäkert. Är ju bara pinjonglagren som visar tecken på slitage och det kommer efter ganska få mil.
Lite extra oljevolym är nog inte fel men nackdelen är väl att det går lite tyngre och genererar mer värme.
jag vet inte hur smöregenskaperna vid olika temperaturer ser ut för växellådsolja kontra motorlja.
men oljekyl har bevisad påverkan på hela systemet så varför inte montera det? enkelt är det med.
annars stämmer det nog som du säger motorlja -> växellådsolja -> vatten
Å så var det en ny låda också..
Provar en ny variant, återstår att se hur länge denna håller.
Kokillhus, kokill pinjonglagerhus, stumhylsa, 5vxl, förstärkt diffhuslock, extra lagring nedre primärdrev.Funderar även på ytterligare momentbegränsning. Borde vara möjligt att begränsa enbart 3:an kring 3000rpm. Återstår att se om det lyckas.
november 9, 2015 at 21:16 #381444Ser fint ut ?
Men givaren på vä sidan var har du den till?
Inte att jag är nyfiken men vill gärna veta allt ?/Nisse
Dags att obducera den rasade lådan
Finns ju lite smådelar att sortera 😀
Även 4:an har skador. Verkar som drevet klarat sig
Saknas delar här…
Notera axiallagret. Fullständigt mosat. Misstänker att detta är orsaken till haveriet ?
Kan man misstänka att axlarna förskjutits axiellt pga det havererade lagret ?
Ser onekligen misstänkt ut
Kan man säga något om orsaken genom att granska brottytorna ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.