Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Långnosmotor -66 Lätt trimning.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 195 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 21, 2008 at 18:07 #125871

      Nja, det var ingen jordskredsseger precis, en feltändning så hade jag åkt dit. Men motorn ä r inte tungtrimmad. Jag har skrivit fel i inledningen på tråden, insugsporten ligger på 96 mm från blockplan och inte 97 mm som jag skrivit. Avgas 46 mm och spol är std.

      Sen har jag rundat av här och där och jämnat till.

      Bestyckning huvud 130/145/130, emulsion 200 och lågfart 60 på samtliga.

      Kompressionstryck ca 8 kg på alla… ja det är lite väl lite men toppen är som sagt oplanad och med höjda avgasportar så blir det lågt.

      Sen har jag brytartändning, centrifugalregleringen kvar men bortkopplat vacum, Vanlig tändspole från V4…

      Jag hörde att du ringt Ström….Du kan inte säga att du har för dålig bil, den är inte ett dugg dålig. 🙂 Det jag jobbade på var att komma i närheten av dina prestanda men med bra körbarhet, hur det blev så här vet jag inte.

      Offra inte den körbarhet du har bara för att vinna mer hk på toppen, då kanske den inte blir lika kul att åka runt med. Livet är inte bara 201 meter långt.

      http://www.flickr.com/photos/freddeman/2781673877/

        augusti 21, 2008 at 20:00 #125878

        Ringt Ström? Vilken Ström? Jag har inte fått nåt samtal…? 😀 :duck:

        /Dick

          augusti 21, 2008 at 20:09 #125880

          Jag har också en tid från uppförsbacken. :racesmile:
          12,189sek 89,36 km/h
          Frölander utmanade mig med originaltrubbisen, 15,nånting.

            augusti 22, 2008 at 18:19 #125938

            Aha… min bästa var 13,024 och 80,46 kmh. River jag ur inredning, reservdäck, stötfångarna och domkraft, och så en planad topp på det så närmar jag mig lite kanske.

            Nu får vi se om det blir nåt åka på onsdag, jag skar upp högerarmen en aning på jobbet idag så humöret är lite si o så efter 6 timmar på akuten.

            Nu undrar jag, hur mycket vinner jag på att ha en 8:39 sp1 istället för min std V4 8:39? Steget mellan 2an och 3an känns segt

              augusti 24, 2008 at 18:54 #126047

              Jag har laddat upp en video som visar först accelerationen på 3an och sen på 4an från låg hastighet, alltså under 2000 varv. Som ni märker drar den jämt över hela registret och utan att sura eller trilskas.

              Notera att den lägger av något över 90 kmh på 3an, på 4an drog jag bara till strax över hundra.

              Jag tycker själv att körbarheten är mycket bra men kommentera gärna, bilen är inte ett dugg lättad och jag har verktygslåda samt småprylar i skuffen. Jag ska prova lätta bilen väsentligt och sen testa prestanda…. nån gång, känns inte så intressant just nu.

              http://www.youtube.com/watch?v=Qw_OeM6DdC4

                augusti 24, 2008 at 20:17 #126062

                Om nån missat senaste nya funktionen på forumet:

                https://www.youtube.com/watch?v=Qw_OeM6DdC4

                Skriv ‘https://www.youtube.com/watch?v=Qw_OeM6DdC4‘ utan mellanslag & fnuttar.

                  september 2, 2008 at 09:30 #126454

                  Tack Patrik!

                  Här är lite bilder… så jämt var det
                  http://gallery.riskaka.com/album917/DSC_2085

                  En passagerare får en fullfartsåktur, när jag frågade om hon var rädd vi skulle välta blev svaret “jag vet inte riktigt”…
                  http://gallery.riskaka.com/album917/DSC_2236

                  Jag ska se om jag hittar nån film….

                    september 2, 2008 at 11:49 #126469

                    Det är för djävligt helt enkelt, jag borde ha tagit dig, nått är snett med bilen min

                    Mer hk o ännu lägre låda är det enda raka

                    Det här kan jag inte tolerera 😎 jag måste sätt dig på plats, hela hälsingland ära står på spel

                      september 2, 2008 at 21:03 #126519

                      Med lägre låda varvar du ut och åker på en växling till innan 201 metersstrecket, då är du rökt ändå. Bränn inte en massa pengar på nåt som ger en svårkördare bil, det går att trolla fram några hk till ur den du har… titta själv hur jämt det var. 5 hk till och jag är slagen….

                        september 3, 2008 at 08:41 #126539
                        Stefan W wrote:
                        Några snabba ovetenskapliga tester idag gav att 0-80 går på ca 11,5 sek och 0-100 går på ca 18,5 sek… mätt med stoppur och bilens hastighetsmätare. Nån som kan säga om det är bra eller dåligt med tanke på hur den är trimmad?

                        Min gör 0-100 på 14,5 s.

                        Pelle S

                          september 3, 2008 at 18:52 #126571
                          Pelle S wrote:
                          Stefan W wrote:
                          Några snabba ovetenskapliga tester idag gav att 0-80 går på ca 11,5 sek och 0-100 går på ca 18,5 sek… mätt med stoppur och bilens hastighetsmätare. Nån som kan säga om det är bra eller dåligt med tanke på hur den är trimmad?

                          Min gör 0-100 på 14,5 s.

                          Pelle S

                          Ajdå…. det var bra… har du sp1? Hur är den portad? Planad etc?

                            september 3, 2008 at 19:15 #126574

                            SP1, 7:38, S(p)olex PII-44, Toppen planad 4.5mm, Portad efter Bil-Trim i Norrköpings 70hk-recept om jag minns rätt va, Pelle? :confused:

                            Vi körde jämt på 100m jag och Pelle efter att han monterat PII:an, men jag hade dessvärre svårare att komma iväg snabbt med racedäcken och SP1 8:39 slutväxel. För bra grepp och hög etta helt enkelt, Pelle kunde spinna igång och höll varvet uppe medans min bil dök i varvtal. Nu har jag skaffat andra däck… :/

                            Däremot tog Pelles växlar slut snabbare. Vi låg jämsides och pressade vid en liten intern uppgörelse på ett industriområde en kväll. Han varvade ur på fyran och jag låg fortfarande på trean och drog. Vilken min han fick när jag kastade in en växel till! 😀 :racesmile:

                              september 3, 2008 at 19:22 #126576

                              Vilka minnen, Dicst! 😀

                              Jo, din faktaruta stämmer nog men jag tog lite mer på avgasporten än bil-trim.

                              Men bilen rullar som bruksbil (nästan) året runt.

                              Pelle

                                september 3, 2008 at 19:30 #126578

                                Ja förresten! Den gjorde 0-100 på 16,5 s med enkelförgasare, i övrigt samma konfiguration.

                                Pelle

                                  september 3, 2008 at 19:37 #126583

                                  Den går grymt gött.
                                  Välkommen tillbaka Pelle:-)

                                Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 195 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.