OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
- Detta ämne har 487 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-26 15:16 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymoktober 12, 2018 at 19:43 #450414
Senaste bilden var denna –
som visade att “potentialen” fanns där:
Och jovars, gör den verkligen ?
Här ser man “övergången” från rent till smutsigt:
Är en del “pillejobb” med och omkring torpedplattan –
som syns är den vänstra delen ännu inte helt ren:
Andra sidan fick nytt liv den med, men man ser dock antydan till –
rost modell värre om det inte görs något nu ?
Dags “tvätt” avklarad (nästan) ?
Det lutar åt, att gå åt “pannrummet” rejält tror jag……..
oktober 12, 2018 at 21:50 #450428Va snyggt det blir!
På frugans bil är lacken liksom bortbränd å blir aldrig snygg med puts…Anonymoktober 13, 2018 at 09:51 #450438Va snyggt det blir!
På frugans bil är lacken liksom bortbränd å blir aldrig snygg med puts…Är detta på högersidan där DP/avgassystem sitter som du menar ?
Anonymoktober 13, 2018 at 21:14 #450468Som barn fick jag alltid lära mig –
att man skulle “sätta sig in” i sina problem ?
Kanske missuppfattade detta lite när det gäller OG 900 –
men det gäller iallafall, att göra det bekvämt för sig ?
Inte riktigt klart ännu –
man hittar alltid “lite mera” hela tiden:
Attans, precis med den sista rosten avklarad –
så ville min lilla “kompis” inte vara med längre ?
(Jag har själv klippt sladden, innan det blir tippen nästa)Men nu så är 1’a omgången lagd av rostätare:
Vi skall ändå ha bort vindrutetorkarmotor senare i projektet.
I den vevan, så kan jag i sedvanlig ordning –
konstatera att torpedväggen ser bedrövlig ut ?
Så ett försök görs att få den bara lite snyggare:
Och jo –
det finns hopp om det ?
In med detta –
så det går komma åt göra bättre rent här:
Denna här täckplåten ser då inte heller för bra ut –
men det är just vad den ändå skall …… “ut” ?
Anonymoktober 15, 2018 at 21:04 #450528Tösen har minsann fått sig en omgång röda hund… ?
Efter all rostätare var på-penslad –
så kändes det som om det vore lika bra måla hela “pannrummet”
Rostätaren är också en sort “primer”
men jag kör ändå med en rostskydds primer på spray sidan om:
Detta för att då kan man bygga upp en jämnare yta –
innan det skall målas:
Snart redo för detta lilla roliga med ?
Anonymoktober 17, 2018 at 18:03 #450595Då kom även den dagen ?
Efter “åter en” omgång av pannrummet:
Alla dessa kanter o hörn i detta “rum” dom kan man snart med bind för ögonen –
ända ut i sina fingerspetsar:
Så på denna nivå –
blir vi nog inte mera “redo” ?
I sedvanlig stil, ja så tycker jag jo om –
att göra varje OG 900 i mitt garage lite “personlig“, unik den andra ?Denna tösen här skall inte vara undantaget –
så här “labba’s” det lite med:
Stötfångare balkarna är det absolut ingen rost på –
så dom får “vara kvar” efter den nya färgen i “pannrummet ?Och efter att alla färglager är lagda, samt maskerings tejp’en avtagen –
så fick jag fram precis den “effekten” jag sökte ?
Nu känner man verkligen att detta projektet är bra på G ?
Det var inte alls fel, att ta beslutet –
om en 1/1 lack av “pannrummet”:
I alla mina Saab år, ja så är detta nog ett av dem bästa motorrum jag gjord –
sjukt “lättjobbat” är denna färgen #231# MCY ?
Jo vars, lite färgskillnad är det, men jag gillar verkligen “övergången” –
mellan stötfångarbalkarna och så baksidan på framskärmarna ?
Är just sånt som gör dessa bilar personlige/unika dom andra.Detta projektet har jo verkligen gått och “växt till sig” en aning, sedan det 1’a gången endast avtalades –
om “byte” av ratt, samt service av bromsar/motor och vxl-låda ?
Men men, så kan det gå ibland –
och ärligt talat, jag så ha jag hur skoj som helst ?oktober 18, 2018 at 05:45 #450644Supersnyggt!
Vad använder du längst fram på tvärbalken, det man ser genom spoilern? Är det någon typ av boddy?Anonymoktober 18, 2018 at 20:14 #450656Supersnyggt! –
Vad använder du längst fram på tvärbalken, det man ser genom spoilern?
Är det någon typ av boddy?Yes, är precis vad det är ?
Stenskott som tyvärr träffar där lite då och då –
dom påbörjar jo “rostangreppen” där…Lägger man några lager där med body-tec –
så bjuder man iallafall rosten på lite “motstånd” ?Anonymoktober 18, 2018 at 22:40 #450664Det skadar nog inte med nått tjockare med bra rostskydd där.
minns hur min 84 såg ut när jag plockade ner den 2009!
Jo tack –
vem minns inte den bilden den gången ?Anonymoktober 19, 2018 at 19:36 #450681Har blivit dags att montera det 1’a i “pannrummet” ?
Det får bli denna lilla plastbiten i det vänstra “tornet”
Som nummer 2 –
där tar vi nedre motorfäste:
Vidare har det även blivit nya skruv, samt “hylsor” till främre vxl-lådes fäste –
men även andra halvan av motorfäste till vänster sidan samt ABS modulett har hittat tillbaka:….
Det där var inte all för vackert från 1’a början –
men nu går det för sig:
Fina fräscha nyvaxade bromsrör var det här ?
Där jag lyckades “bevara” kontrollfärgen –
från fabrik av, i bägge änderna ?
Sedan tar vi åter en omgång av min “nöja” –
på göra denna tösen lite personlig:
Ibland handlar det faktisk bara om dom små detaljerna …..
Så som detta “staget” här till huvudbroms-cyl:
Vid en snabb titt, så kan det se ut att vara “snabbmålat” –
ihop med massa annat i pannrummet:
Älskar när dom små detaljerna som skruvar etc etc –
“avslöjar” att resp detaljer är målade serperat ?
Anonymoktober 22, 2018 at 16:23 #450756Vidare här i projektet, så har spolarbehållaren hittat tillbaka igen –
i samma veva, ser jag att det tydligen blev dags för lite kabelvård ?
Inte så mycket som sådan att det är dålig kabel –
mera som gammal “ful” isoleringstejp etc etc:
När man nu ser “området” det jobbas på, ja så tänker dom inbitna OG 900 nördarna –
säkert på jordningen av kylarbalken ?Men jojo, det tas väl om hand här.
Innan “pannrummet” fick ny färg, så slipades den ytan ner fint –
“maskerades” sedan noggrann med en bricka
Detta fina resultat här –
kommer att ge många problemfria år/mil ?
Och bara för att vara ännu mer “förebyggande” i denna saken –
ja så blev det även till en omgång uppfräschning av gängorna:
Jordningen här, ja den består av “endast” 2 kabelskor med alla ledningarna i –
här har dom faktisk klarat sig, så det går att köra vidare med dem:
Nästa vi skall på, det är hela grejen med torkarmekanism –
som även är en del av denna “UK/GB” konvertering till det “EU“….I detta inhandlade pkt, så ingick även det –
men är det någon som kan gissa vilken som är till vad ?
Jo den övre är från cabben här, den nedre skall vi använda oss av:
Men den är tyvärr inget vidare snygg ☹️
Blir att göra “fattigsmans-modellen” –
d v s slipa ner ytan så gott det går, sedan lägga antal lager med klarlack.
När man skall “handskas” med diverse föremål för lack –
ja så släng absolut inget från gamla/äldre skrotbilar ?
Se bara här hur man kan “jobba med” delar –
tack vara del från annan Saab:
När det gäller klarlack, så måste man ta hänsyn till dom 2x “T –
Tålamod samt Torktid:
Under tiden som detta sker, ja så “roar” vi oss med själva torkarmotor –
både vad gäller färg med även en “mini” service:
Och så lägger vi på “locket” här igen:
Och slutresultatet ser man här –
inte målat 100% enligt org koncept:
Men man skall dock vara OG 900 nörd för att se skillnaden –
samt att man ändå inte kommer “se” så det räcker för att lägga “notis” på/vid det på evt träffs: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.