Plankan's Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan's Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 230 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #473522
    Regin
    Deltagare

    Åh lite og900 meck!
    påminner mig om att jag ska försöka få bort pinnbultarna till min nya topp samtidigt som den modifieras.. fy sate vad tråkigt det kan vara att borra och ha sig i en monterad topp – och hur helvetiskt det är att få det rätt och inte skrota toppen.

    Åkte själv på detta med 1 pinnbullt med ”sego” –
    fast då bytte jag ändå toppackning på samma gång 😏

    turbon kom 1990, alltså efter 1989

    OG 900 ”Mithsu” = Lucas återigen = 1990 👌

    #473530
    M.Broberg
    Deltagare

    det är helt klart klokast att plocka toppen och byta packning om man drar av en pinnbult för långt in, skadar ju aldrig att byta packning!
    Ska man borra ut en pinnbult är en pelarborr eller liknande nästan ett krav. att gå på känsla med handjagare gör att man hamnar i kylkanalen 9/10 ggr.. prefekt sak att be om när toppen ändå ska planas om man har grejerna själv.

    • Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    #473542
    Regin
    Deltagare

    Efter rengöring etc etc …..

    Så kom stunden för att ”ersätta” detta här:
    T16S-31

    Med detta här 😎
    T16S-32

    Men innan den stunden kommer, så passar man på med lite annat jobb –
    mest så man inte behöver jobba med/bland ”pinnbultar” som man ändå bara river sig på 😏

    Det blev tid att packa om/monterar det lilla ”huset” här –
    motorvärmare skall inte återmonteras, så ett helt nytt ”lock” hittar dit istället:
    T16S-33

    Jag har inte ”rört” bak/insidan –
    så snacka om att denna tösen har ett fint/rent kylsystem i motor 😊
    T16S-34

    Och där hittade det dit det hör hemma:
    T16S-35

    Ser inte alls så tokigt ut:
    T16S-36

    7 St nya pinnbultar intog så deras plats för framtidig ”tjänstgöring” 😊
    T16S-37

    När sedan hela rubbet skall ”återförenas” –
    ja så vill man gärna att det är rena ytor som möter upp 😏
    T16S-38

    T16S-39

    Här ligger i förberedande syfte –
    lite av dom delarna som skall monteras:
    T16S-40

    Kopparpasta på samtliga ”gäng”:
    T16S-41

    Och då så tungt som det är, tight trång arbetsplats med ett grenrör –
    så är det åter på väg tillbaka på sin plats 😊
    T16S-42

    Och där satt det –
    snyggt som det är i början med nya ”mutter/brickor och hylsa 😎
    T16S-43

    Det går på rätt håll 👍
    T16S-44

    Bilagor:
    #473560
    Regin
    Deltagare

    Mitshu” också tillbaka igen:
    T16S-45

    Montering av ”in/utloppsrör” på olja och vatten:
    T16S-46

    Nya bultar till DP/Batteriböj
    T16S-47

    De gamla var inte mycket att ha liksom 🙄
    T16S-48

    En ”lustig” 2 in one funktion Saab fick inbakad där 😎
    T16S-49

    Då så:
    T16S-50

    Så klart det nu kunde bli:
    T16S-51

    Redo för uppstart igen efter denna lilla ”koma
    T16S-52

    Allt verkar vara tät 😎 👍

    Inspektion underifrån med motor igång 😏
    T16S-53

    Bilagor:
    #473578
    Regin
    Deltagare

    Dags för provkörning, och där fick man känna på något av en ”classic” –
    iallafall när en OG 900 har 3″ 😏

    Jo tack, det ”gick emot” 😣

    Gissar om sånt tar bort den där annars fina grejen med köra/åka OG 900 ……
    Nu skall jag inte sitta och vara ”elak” på något sätt –
    ägaren har faktisk inte haft tösen så vidare länge, så detta elände ingick tydligen i köpet.

    Vad jag fick se, var ett 3″ system, monterad ganska så ”fattigt” –
    som om det skulle upp fortare än kvikt 🙄
    Men min tur i detta –
    det satt inte så vidare ”hårt” 👍
    T16S-54-1

    Och för att komma tillrätta med ”detta här”
    T16S-55-1

    Ja det går bra med inre lagerbana –
    från främre hjullager till just OG 900 😎
    T16S-56

    Ett bra ”verktyg” till sånt:
    T16S-57

    Blott att använda hammare –
    så återfår man det mesta av passformen igen:
    T16S-58

    Och då var vi redo för en .
    ”ny” omgång montering av 1 st 3″ avgas 😏
    T16S-59

    Och ……. Voilá
    Nu ligger bakre delen inte längre ”emot” stötfångare 😎
    T16S-60

    Gummi sitter ”rakt”
    T16S-61

    Och ändrör/stycke sitter ”innanför” stötfångaren nu också 😊 👌
    T16S-62

    Så man vill det skall se ut:
    T16S-63

    Nu går det inte heller längre ”emot” i svängarna:
    T16S-64

    Men gudarna skall veta –
    att det fortfarande ligger bra ”lågt” 😏
    T16S-65

    Bilagor:
    #473593
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Trådarna tråd 😍!

    Keep upp 👍!

    Mvh

    Mathias

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473597
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Trådarna tråd 😍!
    Keep upp 👍!
    Mvh
    Mathias

    Finns inte så mkt mera med denna tösen kvar.
    Vad som inte finns bilder på, är att jag fick byta bromsslangar fram –
    men det är jo inget ”stort” som sådan……🙂

    Med all detta ”justerat” och ”luftat” –
    så blev det dags för den sista lilla ”provkörningen
    T16S-70

    T16S-74

    Passade på ta bilden på den på senaste ”obligatoriska” platsen:
    T16S-66

    T16S-67

    Inte ofta att min lilla ”hålla” till by –
    gästas av så fin/rare tös
    T16S-68

    T16S-69

    Åter på hemmaplan, d v s min ”infart” 😋

    Med min egen nya tös med på en ”hörn” 😎 👌
    T16S-71

    T16S-72

    T16S-73

    pannrummet” skickar vi iväg så här 😎
    T16S-75

    T16S-76

    T16S-77

    En sista sak mitt lilla ”falköga” fick syn på –
    var detta här 👀
    T16S-80

    Det fattades en ”täckkåpa” på klädsel till A-stolpe –
    den är jo lite annorlunda på dom senare årsmodellerna:
    T16S-81
    Men en sådan hade vi på ”lager” –
    så den fick åka med tösen hem härifrån 😊

    Och med detta, så har jag gjord mitt för –
    att bidra till att hålla liv i en 1991 TurboS 🥰

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473643
    Regin
    Deltagare

    😏Det här börjar bli lite jobbigt, alltså när man har ”2 av samma sort” i stallet 😏

    Jag inser, att jag inte bara har 2 st 1998 #240 ”Imolaröd
    men at det rent faktisk också är ”endast” lite mera än blott 200 ”Bilar mellan deras chassi: nr” 😎

    Så det får göras lite om på det här –
    får helt enkelt kalla dem efter de 3 siffra på nr: skyllt…..

    I detta fall, är det nu Röde Baron 017 det handlar om
    DSCN2637

    På trots av byte av ”skärmar/bromsar/lagerstöd/spindelled”bussningar –
    ja you name it, så e vi inte helt klara ännu😎

    Jag lade OBS på att –
    belysningen till/i ACC inte fungerade korrekt 🤔
    DSCN2624

    Blott ”1 rad” gav lyse fån sig:
    DSCN2626

    Så den fick ta en tur utan för bilen:
    DSCN2627

    Och här på ”operationsbordet:
    DSCN2628

    Så vänder vi ”upp/ner” på den –
    för att lossa på X6 skruvar:
    DSCN2629

    Som det tar sig ut efteråt:
    DSCN2630

    X3 ”fd” glödlampor och en bit plast:
    DSCN2631

    De nya glödlamporna 😊
    DSCN2632

    De nya glödlamporna på sin plats –
    samt plasten likså:
    DSCN2633

    Och med ”locket” lagd på plats –
    så återstår en lättare rengöring:
    DSCN2634

    Efteråt att koppla tillbaka i tösen –
    och se på den, det är 100% lyse i Acc 😋👍
    DSCN2635

    En sak mindre att fixa, ytterligare en sak –
    att kryssa av på ”listan” 😏

    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473690
    Regin
    Deltagare

    Belysningen i ACC var en ”bonus” jag bjöd på då jag upptäckte det i annan veva –
    viste även det var lätt fixat 👍

    Men det där sista att göra på Röda baron:17
    DSCN2638

    Jupp, vi skall åt termostat:
    DSCN2644

    DSCN2646

    En redig rengöring på detta senare !”tack” 😏
    DSCN2647

    Vi skall även ha med denna lilla ”thermogivare” –
    då även denna tösen lider av en temp. mätare som ”sover i kl 07/19 läget” 🙄
    DSCN2648

    Här är ”rubbet” av det gamla:
    DSCN2651

    Som blir ersatt av detta fina nya 😊
    DSCN2650

    Rent och fint var det här 👍
    DSCN2652

    Ny org thermostat som tar den nästa ”tjänsten” ett tag framöver:
    DSCN2653

    Vi lägger lock på ”saken” direkt:
    DSCN2654

    Nya ”givaren” även den redo för ”fight”:
    DSCN2655

    Dags för varmkörning/luftning:
    DSCN2659

    Och summeringen av detta då 😏
    Ja vi fick inte mätarnålen upp dit kl 09/21 där den borde stå –
    men vi fick den ”ett steg” åt rätt håll, d v s den numera infinner sig kl 08/20 😋

    Bilagor:
    #473705
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Trådarna tråd 😍!
    Keep upp 👍!
    Mvh
    Mathias

    Men…..
    Om du gärna vill ha den sortens ”projekttrådar” –
    så kom hit med en OG 900 som skall T16 ”konverteras” ihop med en ”donatorbil” vet jag 😏 👌

    Senast jag gjorde detta var med min gamla ”Rödluvan
    luvanvsplane014

    Hade faktisk varit en aning skoj/trevligt om man fick göra en till 😏
    Luvan

    Bilagor:
    #473734
    Regin
    Deltagare

    Inte mera än precis hinner man få ut Röde Baron:17 –
    förrän det inkom ett Akutärende:
    DSCN2660

    2008 Saab 9-5 Aero alá ”Edna
    DSCN2664

    ”Lider” av ett inte helt så ovanligt problem (tyvärr) 🙄
    DSCN2665

    DSCN2666

    Bilagor:
    #473744
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Bromsrör 🤔?

    Mvh

    Mathias

    #473746

    Hej!
    Bromsrör 🤔?
    Mvh
    Mathias

    ”Servorör”😉

    #473765
    Regin
    Deltagare

    Hej! Bromsrör 🤔? Mvh Mathias

    ”Servorör”😉

    Rätt gissat på servorör ja 😏
    ajaj

    Bilagor:
    #473778
    Regin
    Deltagare

    Med den tösen upp på främre bockarna –
    så ser ”utsikten” ut så här:
    DSCN2667

    Inte vidare ”vackert” 🙄
    DSCN2668

    Testar börjar demonteringen i den ena ändan –
    DSCN2669

    DSCN2670

    DSCN2671

    Nåja, rubbet skall jo ändå på ett eller annat sätt –
    så testar se om det ens är ”delbart” 🤔
    DSCN2672

    Snacka om rost på rören, lite av en ”tickande bomb ” –
    lika så i den andra ändan, som även den gick att dela 😁 👌
    DSCN2674

    Dom sorgliga resterna demonterade:
    DSCN2676

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 230 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng