Plankan's Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan's Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 230 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #473186
    Regin
    Deltagare

    Så kommer vi till slutet, d v s X2 dagar i garaget med massor av pyssel –
    samt ”mys” för att få alla delar att spela rätt …..
    Samt, vem 17 har egentligen ”bråttom” när man skall monterar nymålade delar 🙄

    Har verkligen försökt spela enligt ”regelboken” här –
    och nog 17 ser det ut som om att vi även har lyckats här 😊
    DSCN2498

    Allt verkar vara tätt:
    DSCN2499

    DSCN2503

    Gött ser hon ut:
    DSCN2505

    Och inte heller den stora skillnaden verkar det vara –
    på skärmar och resten av bilen:
    DSCN2506

    Kanske man kunde önskat sig lite LED i belysningen…..
    DSCN2507

    Men det är givetvis upp till var och en 👍
    DSCN2508

    DSCN2511

    Hel okey ”kontrast” till färgskillnad mellan skärm och bil
    DSCN2512

    Samma ”ditto” på andra sidan:

    Sjukt att det fortfarande finns ”folk” kvar inom målar branchen –
    som inte bara ”kan” utan även ”vill” göra det bra 😎 👌
    DSCN2515

    DSCN2516

    En ”tös” som på ett eller annat sätt har fått lite av en annan kostym
    en ny ”chans” i Saab livet 👌
    DSCN2519

    Dom sorgliga resterna som får ett nytt liv –
    kanske slutar dom ett liv som ”Riskokare” på något sätt
    DSCN2521😂

    Iallafall lämnar tösen mitt garage med en bättre ”kostym” 👌

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473207

    Snyggt jobbat!
    Jag tror att CS-modeller kommer ha en stabil prisbild en lång tid framöver. Dom verkar populärare än CC/CD. Det blir ju inte fler Saabar så det är nog klokt i att spara och rädda det som går.
    Hatten av till dig! 👏

    #473208
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Tack för trevlig sommarläsning 🙏.

    Hade fler kunnat/velat byta rostiga delar så hade inte så många bilar gått till skrot.

    Mvh

    Mathias

    #473310
    Regin
    Deltagare

    Snyggt jobbat! Jag tror att CS-modeller kommer ha en stabil prisbild en lång tid framöver. Dom verkar populärare än CC/CD. Det blir ju inte fler Saabar så det är nog klokt i att spara och rädda det som går. Hatten av till dig! 👏

    Jo men jag är inte den som inte ställer upp om någon bara frågar snällt 😊

    #473311
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Tack för trevlig sommarläsning 🙏.

    You’re welcome

    Hade fler kunnat/velat byta rostiga delar så hade inte så många bilar gått till skrot.
    Mvh
    Mathias

    Jo kanske är det så…
    Att byta skärmar är väl inte så ”svårt i sig” –
    men det är en 9K så är en del ”jobb” med det …😊

    #473313
    Regin
    Deltagare

    Snyggt jobbat!
    Det blir ju inte fler Saabar så det är nog klokt i att spara och rädda det som går.

    Nej det gör jo inte det, och det är även ägaren till denna ”classic” medveten om 🙂

    Han har ägt den nu i snart små 10 år, men då vi bytte skärmar på den –
    ja så upptäckte vi en hel annat som denna tösen också behövde hjälp med 👀
    DSCN2567

    Bromsarna ser kanske ut att vara lagom slitna:
    DSCN2569

    Men där skulle man få sig en överraskning 🙄

    MIN tjocklek på skivorna fram, den är som en kanske vet –
    23.MM:
    DSCN2618

    Skivorna på tösen är inget ”mindre” än –
    21. MM 😣
    DSCN2620

    Övrig besiktning ser väl oki ut …..
    DSCN2570

    Eller kanske inte 🤔
    DSCN2571

    Lagerstöd i samma sida:
    DSCN2573

    Och så en ”replay” på vänster drivknut –
    fast i höger sidan 😑
    DSCN2574

    Och inte ser lagerstöd så mycket bättre ut där heller:
    DSCN2575

    ”Bakre” bussningarna i länkarmarna –
    de lämnar också en hel del att önska till det bättre 🙄
    DSCN2592

    Så nog har vi ”lite till” att fixa på denna tösen 😂 👍

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #473327
    Regin
    Deltagare

    Det var lika bra att riva ner ”rubbet”
    DSCN2576

    Var inte ens lönt att blott tänka tanken på rädda drivknutarna:
    DSCN2577

    Ner med det gamla:
    DSCN2587

    Nya beställda:
    DSCN2588

    X2 komplett ”kit” 😊
    DSCN2589

    Voilá, det tar sig 😎 👌
    DSCN2590

    ”Bakre” bussningarna i länkarmarna, blir ersatt av ”Powerflex” 😎
    DSCN2583

    Då kan vi avskriva detta problem för riktigt många år framöver 😊
    DSCN2584

    Oftast lite ”pill” med att få ut resterna av de gamla org bussningarna –
    men skam den som ger sig:
    DSCN2585

    Ny bussning – K-stag – lagerstöd och så spindelled –
    det går på rätt håll 👌
    DSCN2586

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473353
    Regin
    Deltagare

    Redo för montering:
    DSCN2591

    Men innan dess:

    Lite rengöring av det mesta ”gäng” inkl” 😊
    DSCN2578

    DSCN2580

    Och då dags att bygga upp bromsar på vänster sida:
    DSCN2598

    DSCN2599

    DSCN2600

    DSCN2601

    Respektive Höger sidan:
    DSCN2603

    Step by step:
    DSCN2604

    DSCN2605

    DSCN2606

    Efter detta, så återstår endast att ”dra åt” nya bussningarna –
    detta gör man som bäst med/på bilens ”egen vikt” 😊
    DSCN2608

    Passade på ta lite bilder da man ”låg under”
    DSCN2609

    DSCN2610

    DSCN2614

    Känner på mig –
    att denna tösen numera är ”rustad” för lång tid framöver 🥰

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #473373
    Regin
    Deltagare

    Och där backar tösen ut ur mitt garage –
    i något bättre skick innan hon rullade in 😎
    DSCN2615

    Det mesta av delarna som blev bytt i denna omgången:
    DSCN2617

    I bästa stil, så tog all jobb längre tid än beräknat –
    det finns m a o lite jobb kvar ännu 🙄

    En lustig sak med reservdelarna, då hela länkarm ändå skulle ner –
    så lade jag oavsett vad, beställning på även ”spindelled” …..
    Jag vann ändå en 50/50 där –
    det finns ett hål skyddsgummi på det gamla 😋
    DSCN2621

    Ägaren har numera varit ute och ”provkört” sin tös efter all jobb här –
    hans reaktion lät inte vänta på sig 😊

    Det var som att få en ny bil igen” 😎 👌

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473414
    Regin
    Deltagare

    En annan gammal ”goding” dök också upp igen här 😊
    DSCN2408
    Vissa kanske minns henne som 1987 900i

    Den stod på byte av stötdämpare ”fr/bak”
    DSCN2413

    Fram mest p g a at de nedre bussningarna var slut.
    Vet att det finns nya ”gummi” och handla, men stötdämparna –
    de var även av äldre modell inte så ”effektiva” längre.

    Bak var de inte alls slut –
    men tyvärr, så hade ett ”oroande” lager ”rost” byggd upp sig under gummi 👀
    Tyvärr var det inte möjligt att demontera med ”gäng” i behåll –
    så det fick ”kapas ner” med gäng och allt ……….

    Tur i otur, så gick det att rädda ”hyllan” på begge sidorna:
    DSCN2411

    Känns lite som om, att detta jobbet skulle man gjord då det monterades stötdämpare –
    men detta var innan nuvarande ägare handlade tösen:
    DSCN2412

    Det tar sig, långsamt men säkert:
    DSCN2415

    DSCN2417

    Step by step 😊
    DSCN2418

    Fram lika så, det blev Monroe X4:
    DSCN2416

    DSCN2419

    DSCN2420

    En sista inspektion innan hjulen åker på igen:
    DSCN2421

    Jobb well done:
    Afterwork

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473472
    Regin
    Deltagare

    Får säga att denna sommaren, den har varit väldigt ”intensiv” –
    med många nya fina ”bekantskaper” 😎

    Inte bara har jag skrivit nytt kapitel i mitt liv, d v s att jag ”personligen” har övergett OG 900 –
    för att numera köra 9000 som har blivit en stor del av mitt liv i dag 😊

    Men men, jag tackar aldrig nej till att få ”kela” med andras OG 900 i mitt garage 😊

    Och detta är just vad som även hände tidigare i år, inte mera än precis hinner en tös ut ur mit garage –
    förrän den nästa står på tur och ”vill in” 😂
    T16S-1
    Och nej, detta är inte den ”classic” jag bytte framskärmar på –
    utan en annan ”classic” jag också har i mitt ”stall” 😋

    Vad man ser här, är inget mindre än en –
    1991 Turbo.S 👌
    T16S-2

    Hon e ny för min del –
    första gången jag stiftar bekantskap med henne.
    Jag fick ett PM från tösen’s ägare –
    han var bekymrad över ett läckage från grenröret 🤔
    T16S-3

    Så lika bra få in henne för närmare inspektion:
    T16S-4

    Med huven öppnad:
    T16S-5

    Så ser man snabbt –
    att tösen är ”rustad” med en 3″ ”batteriböj” 😋
    T16S-6

    Men man ser även lika snabbt detta 😏
    T16S-7

    1 st ”pinnbult” som är av:
    T16S-8

    Borde ha sett ut så här med –
    bricka/hylsa och mutter av:
    T16S-9

    Men men……

    När ett grenrör skall av på en B202 T16, så finns det liksom inga ”genvägar” –
    så lika bra att påbörja i den ena ”ändan”
    T16S-10

    Varför i hela, har man vald att monterat en ”stripes” här 🤔
    T16S-11

    1 st ”Mitshu” borta, som jo e standard på OG 900 T16 efter 1990:
    T16S-12

    Avlastning” av servopump är ett ”must” det med:
    T16S-13

    Halva ”övre/höger” motorstag/fäste demonterad:
    T16S-14

    Ännu ett steg närmare att få ”ner/ut” grenrör:
    T16S-15

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473498
    Regin
    Deltagare

    Inga komplikationer möttes på resten av demonteringen av grenrör –
    m a o – inga fler pinnbultar ”small av” 😎
    T16S-17

    Endast denna från första början är ”trasig”
    T16S-18

    Men som man ser på bilderna –
    så har det även ”läckt” från andra håll:
    T16S-19

    Typisk sorten som läcker med ”kall motor” –
    men tätar sig med varm motor 🙄
    T16S-20

    T16S-21

    T16S-22

    Denna tösen är också ”rustad” med motorvärmare:
    T16S-23

    Dock kunde ägaren konstatera dagarna innan tösen skulle hit –
    att denna hade ett ”läckage”:
    T16S-24

    Vi bestämde att, denna skulle demonteras ”förr gött
    Av ren nyfikenhet, så ville jag testa om det gick ”skruva/demontera” bort den på plats 😋
    T16S-25

    Och jo, det gick –
    men jag valde ändå ta ner ”rubbet” och packa om allt
    T16S-26

    Lyckades även få ut/ut ”rubbet” till pinnbulltar 😎
    T16S-27

    För att därefter ”fräscha upp” samtliga gäng 👍
    T16S-28

    Under tiden det mesta demonterades, så skulle det visa sig –
    att även remmen till servopump:
    T16S-29

    Ja den hade helt enkelt –
    lagt in om ”pension” 😂
    T16S-30

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473514
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    ÄNTLIGEN!

    Jag visste att det fanns mer om den röda Turbo S’n 😍!

    Mvh

    Mathias

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #473515
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    ÄNTLIGEN!
    Jag visste att det fanns mer om den röda Turbo S’n 😍!
    Mvh
    Mathias

    Klart det gör det…….😊

    Dom flesta bilar, som genom dom snart 10 åren jag har bott här –
    dom finns också i mitt ”privata galleri” 😎 👌

    #473516
    M.Broberg
    Deltagare

    Åh lite og900 meck!

    påminner mig om att jag ska försöka få bort pinnbultarna till min nya topp samtidigt som den modifieras..
    fy sate vad tråkigt det kan vara att borra och ha sig i en monterad topp – och hur helvetiskt det är att få det rätt och inte skrota toppen.


    Mitsu turbon kom 1990, alltså efter 1989

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 230 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng