Plankan’s Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan’s Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 426 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #471132
    Regin
    Deltagare

    Bra skruvat och som vanligt bra uppdatering.

    🙂 Thnx🙂

    Den bilen hade ju ”alla” klassiska irriterande småfel. Jag har bytta alla ABS kransar på mina 9-5or, alla backventiler till VHV o EVAP samt vakuumslangar. Inga stora grejor men de genererar helt klart små irriterande felkällor och stjäl HK.

    Hehe, vi e inte alls färdiga ännu med ”sånt” –
    väntar på leverans liksom 😏

    #471135
    Regin
    Deltagare

    Vist, detta här var tänkt att vara en ”lättare” omgång –
    men som ofta när töserna blir äldre, ja så vill dom gärna ”pysslas” om lite extra…..

    En sak jag hittade/störde mig på –
    det var detta här:
    PH.31

    Vist brukar vi ibland skoja om att, en Saab läcker inte olja –
    nej den markerar blott revir 😏

    Men i all ära –
    sån här utsikt är inget vidare vacker 🙄
    PH.32

    Nästa är av med den lilla kåpan så man får fritt tillträde –
    till ”startkransen” på svänghjul.
    Efter det –
    dags plocka fram ”lås”-verktyget och så få motor ”låst
    PH.33

    Och ”vupti” –
    där kom skruven till remskivan loss:
    PH.34

    Nästa –
    att avlasta spännaren till multirem:
    PH.35

    Och där kom remskivan av……
    Men W T F……… 👀
    PH.36

    Här var det jo ”snustort” 🤥 ……….. 😂
    PH.37

    Då får vi m a o söka läckage på annat håll, blott att demontera motorfäste alá ”älghornet” –
    och här ser det onekligen bra ”slabbigt” ut 😕
    ph.38

    Skulle även visa sig, att ”spännrulle/brythjul” –
    ja det var inte längre helt ”up to date”, så av med det:
    PH.39

    Något är inte helt tät här längre:
    PH.40

    Men ett är säkert –
    det är inte gammal ”historik” från packning till ventilkåpa:
    PH.41

    Nej nästa här, det får bli en ordentlig rengöring –
    återstår bara att ”skydda” generator innan:
    PH.42

    To be continued

    Bilagor:
    #471153
    M.Broberg
    Deltagare

    Ska det var kopparbricka till kamkedjespännaren? Trodde det var sån hydro bricka på alla saabar, tom og900 har ju det.

    #471191
    Regin
    Deltagare

    Och där igen försvann hela allt efter en redigering
    🤬🤬

    Då tackar jag för mig –
    sånt här har jeg inte nerver till….

    Tråden avslutas

    Mvh/

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
    #471249
    niklas lind
    Deltagare

    Jag förstår din frustration! Men… ditt inlägg från igår finns ju kvar, eller gjorde du ett till som sedan försvann?

    #471256
    johannes
    Deltagare

    Hände mig senast också. Jag har redan tagit för vana att alltid kopiera mina inlägg i typ notepad eller något innan jag klickar spara. Frustrerande helt klart! Hoppas det löser sig snart.

    Mycket trevlig tråd att följa i övrigt.

    #471273
    Regin
    Deltagare

    Jag förstår din frustration! Men… ditt inlägg från igår finns ju kvar, eller gjorde du ett till som sedan försvann?

    Jag höll på och skulle precis posta/skicka iväg ett kl 17 –
    men det försvann som sagt ………

    #471274
    Regin
    Deltagare

    Hände mig senast också. Jag har redan tagit för vana att alltid kopiera mina inlägg i typ notepad eller något innan jag klickar spara. Frustrerande helt klart! Hoppas det löser sig snart.
    Mycket trevlig tråd att följa i övrigt.

    Detta här är som sagt innan, inget klagomål från min sida –
    men forumet här (projektdelen), det är mera ”komplicerad” än andra Saabforum jag skrivit på.

    Sedan igen, förstår inte varför man inte kan fixa till en sk förhandsgranskning medan man bygger upp ett inlägg –
    då hade man högst sannolikt sluppit dessa ”problem” med hela inlägg som bara försvinner……

    Men som sagt –
    jag har ingen lust med detta längre.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
    #471302
    Andreas
    Deltagare

    min viggen läcker också ut lite strax höger om spännaren men gissar på min att det e toppackningen som e dåligt ditsatt….hade en 9-5a som visa samma symptom o där va det så..en som slarvat med toppbytet.
    men väntar ivrigt på vad du kommer fram till:) /

    #471307
    Regin
    Deltagare

    min viggen läcker också ut lite strax höger om spännaren men gissar på min att det e toppackningen som e dåligt ditsatt….hade en 9-5a som visa samma symptom o där va det så..en som slarvat med toppbytet. men väntar ivrigt på vad du kommer fram till:) /

    Ja vi får se vad som kommer ur det –
    jag får helt enkelt avvakta och höra vad min kompis återkommer med där.

    Tösen är nu klar för avhämtning i morgon 👍
    Retur

    Bilagor:
    #473116
    Regin
    Deltagare

    Det är svårt att låta bli när folk ber en snällt……..🥺

    Priset man ofta får ”betala” för att ha projekttrådar –
    är att andra läser dem, att man sedan får ett privat PM

    Nu senast, återigen en 9000, om än en 1998 #240 Imolaröd ”classic
    Denna drogs, som många 9000, med rostiga skärmar fram 😥
    DSCN2423

    DSCN2424

    DSCN2425

    DSCN2426

    DSCN2427

    Smått bedrövligt att behöva se en annars fin 9000 –
    lida” detta skärm öde 🙄
    DSCN2429

    DSCN2430

    Fick mail från ägaren, han hade redan ombesörjd med 2 nya skärmar –
    målade och allt, skulle ”blott” monteras….
    DSCN2432

    Så med stötfångare demonterad –
    så var det fritt fram:
    DSCN2433

    Gissa om rosten trillar av här innan skärmarna e av 😂
    DSCN2434

    DSCN2435

    DSCN2436

    Bilagor:
    #473131
    Regin
    Deltagare

    ”fördelen” med en classic är väl att den med sitt ”A50/Aero pkt” är bra på att gömma rosten –
    fast är det inte egentligen också på samma gång lite av en ”nackdel” 🤔

    Hade detta varit en ”vanl” CSE
    så hade man jo sett denna rosten direkt:
    DSCN2437

    Men tack vare A50/Aro pkt inklusive breda skärmkanter –
    ja så ser man långt ifrån allt 😑

    Det är lite som med isbergen –
    man ser bara ”toppen” av elände:
    DSCN2438

    DSCN2439

    DSCN2440

    DSCN2441

    👀 Lagom nådigt:
    DSCN2442

    Första skärmen av, man kan ofta inte undvika –
    att förundras över hur effektivt innerskärmarna klara av att hålla rost/smuts borta 😎
    DSCN2443

    DSCN2444

    Lättare rengöring och lite ”extra” rostskydd:
    DSCN2458

    DSCN2459

    DSCN2460

    Där satt den så småningom:
    DSCN2465

    Lite mkt ”pill” här och vart:
    DSCN2466

    Och man vågar slutligen ”öppna/stänga” och göra slutkontroll –
    på höger sidan:
    DSCN2467

    Bilagor:
    #473147
    Regin
    Deltagare

    Det skulle visa sig, att där fanns lite mera ”Jobb” än blott byte av ett par skärmar…..
    Den där ”oftast förekommande” packboxen visade sig också med sin ”närvaro”
    DSCN2447

    Här får man ”låsa” motor med spec verktyg:
    DSCN2445

    Sedan har vi jo på SSK lager Saab org packbox 👍
    DSCN2448

    Med rätt (org) verktyg –
    så är det en pärs att få dit 🙂
    DSCN2450

    DSCN2451

    DSCN2452

    DSCN2453

    Remskivan åter på plats:
    DSCN2454

    DSCN2455

    Servo slangen mellan pumpen och styrväxel –
    den är lite av en ”classic” på moderna dagar:
    DSCN2455

    Men finns på SSK för hyggliga $$ –
    samt att den är hygglig att byta:
    DSCN2456

    DSCN2457

    Skillnaden på före/efter framskärm höger sidan:
    DSCN2462

    Nästa att ge sig på –
    är vänster sidan:
    DSCN2469

    Salig röra med innerskärmar etc etc för att byta skärmar fram 😂
    DSCN2470

    Bilagor:
    #473163
    Regin
    Deltagare

    Återstår gör väster sidan:
    DSCN2471

    Även på denna sidan, så förundras man över –
    hur bra denna tösen har klarat av tidens tand mot rosten:
    DSCN2473

    Sedan återstår bara att höja kvaliten på det redan fina skyddet 🙂
    DSCN2475

    Och där hittade den andra skärmen dit där den hör hemma:
    DSCN2478

    Återigen detta ”pille/justeringsjobb” –
    för att återfå de rätta ”linjerna” 😊
    DSCN2479

    Daga att hinka tillbaka stötfångare:
    DSCN2481

    Med stötfångare på plats –
    så levd et dags för strålkastarna:
    DSCN2482

    Och efter dem, blinkers:
    DSCN2484

    Höger sidan 😊
    DSCN2486

    Vänster ”ditto”
    DSCN2490

    Det tar sig med karossjobbet, men det finns även lite mera kvar –
    som inte har med kaross att göra….

    Bilagor:
    #473175
    Regin
    Deltagare

    Karossjobbet i all ära 😊

    Men nu blev det även dags för lite av en ”replay” –
    nämligen denna lite tråkiga återkommande ”pluggen” här 🙄
    DSCN2428

    För att komma åt den ”säkert –
    så måste man börja med tändkasette:
    DSCN2492

    Med ventilkåpan borta:
    DSCN2494

    Pluggen ute/borta:
    DSCN2495

    Ett fint ”kit” som finns tillgängligt för helt oki pengar 😎 👌
    DSCN2493

    Rensat och klart för nya ”pluggen
    DSCN2495

    hole in one” –
    så det skall se ut 👍
    DSCN2496

    Med rubbet tillbaka på sin plats:
    DSCN2497

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 426 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng