Plankan's Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan's Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 309 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #476155
    M.Broberg
    Deltagare

    900Klubben är helt klart en av dom större anledningen att det blev saab som förstabil för mig (sen att jag kunde får 175 hk för under 8000 kronor.. hästkrafter per krona är viktigt!)

    Sen har jag inte bytt. är la rädd för förändring

    #476158
    Regin
    Deltagare

    900Klubben är helt klart en av dom större anledningen att det blev saab som förstabil för mig (sen att jag kunde får 175 hk för under 8000 kronor.. hästkrafter per krona är viktigt!)

    Sen har jag inte bytt. är la rädd för förändring

    Kanske kan bero på att det efterår –
    blev lite ”annorlunda” skruva på Saab ❓

    #476159
    Regin
    Deltagare

    Dags dra igång det lite lättare där framme –
    som detta ”skydd” över tändspolen:
    Candy-13

    Ser även att det måste göras något åt ledningarna –
    till Magnetventilen 🙄

    Men här e det nya skydd på plats så länge:
    Candy-14

    Tempmätaren vill inte riktigt upp där den skulle med varm motor –
    tänkte att detta här kanske kunde vara med att ”bidra”
    Candy-6

    Candy-7

    Men ”tvi” fick jag där 😕

    En titt på själva givaren:
    Candy-8
    Dom kostar jo nästan inget –
    så lade order på 1 st ny.

    Vidare var det så styrningen som också ”krånglade”
    Den gick helt enkelt, inte tillbaka till ”centrum”, utan stannade upp typ kl 17 el 19.
    Bara att dra igång med demontering:
    Candy-18

    Inte helt ovanligt på äldre dagar att –
    den nedre stryrstag/stång kan börja med och ”kärva”
    Candy-19

    Nu man ändå är här nere 😂
    Candy-5
    Kunde konstatera att även tryckvakten inte heller var tät.

    Och där kom det loss 🙂
    Candy-20

    Candy-21

    Tät var det också här:
    Candy-22

    Meeeeen …………..
    Skulle visa sig, inte alls vara något fel här på rattstången 🤥

    Det var nyligen bytt alla spindelled på tösen –
    så jag fick ta och ”släppa” på styrleden båda sidor.
    Döm till min förvåning om inte det var dom som gjorde det –
    styrningen var trög som bara den med allt annat avlastat 🙄

    Så det var blott att återmontera rubbet igen, dock denna gången –
    med skillnaden att också montera ”plastkragen” runtom 🙂 👍
    Candy-23

    Bilagor:
    #476178
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Är den stora ”gummitutan” över tändspolen standard på alla 900?🤔.

    Mvh

    Mathias

    #476181
    Lsoderlund
    Deltagare

    Mathias, jag har en om du vill ha.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476185
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Är den stora ”gummitutan” över tändspolen standard på alla 900?🤔.
    Mvh
    Mathias

    Jajamen, det är den 😊 👌

    Mathias, jag har en om du vill ha.

    😎 👍

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476206
    Regin
    Deltagare

    SSK is das shit –
    dom har delarna till våra gamla töser 😎
    Candy-24

    1 st tryckvakt samt 1 st tempgivare
    leverades med posten:
    Candy-25

    Detta är tryckvakten med 2 ”uttag” –
    d v s Ftt bilarna med APC mätare i instrumenthuset 😎
    Candy-26

    Så ”på det igen”, hur många kan ”skryta om” att ha –
    ”färg anpassat” sittskydd 😂👌
    Candy-27

    Ut med diverse strömbrytare:
    Candy-28

    När man tar ner panel i en OG 900 med Aircond
    så hittar man en 5é ledning här bakom:
    Candy-29

    Instrumenthuset redo för demontering:
    Candy-30

    Här ihop med ett evt ”donator” från mitt eget lager:
    Candy-31

    Testade först med den ena halvan från mitt eget ”hus” –
    med resultatet förblev det samma med tempmätaren 😕

    Då blev det byte av kretskort på baksidan:
    Candy-32

    Blott för att inte förändra en ända sak 🤔❓

    Nu ställer sig kanske en del här frågan …… ”Varför kollar han inte upp termostat” ❓❓
    Well, jag fick som svar från ägaren, att den nyss var bytt till en Saab org 🙄
    Men nu vid detta läget, så kände jag på mig –
    att det måste vara något annat som ”felar” här…. 🤔

    Demonterade locket till termostaten –
    och se här vad det ”bjöd på” 🤣
    Candy-33
    Jovars, ”någon” hade bytt termostat, dock till en 82* 😣🤬

    Jag monterade en ny 89* –
    och så hittade temp. nålen upp det den hör hemma 😎👍
    Candy-34

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #476253
    Regin
    Deltagare

    Dags plocka ihop tösen igen:
    Candy-35

    Candy-36

    Passade även på montera en lite ”fräschare” reostat –
    men upptäckte även att kupéfläkt inte betedde sig hel oki 🙄
    Candy-37

    Inte ofta man får byta ”fläktmotstånd” i en OG 900 –
    men man ser den var på G att ansöka om pension:
    Candy-38

    Då man nu hade panel etc etc ute, så vore man jo dum om –
    man inte passade på byta samtliga glödlampor till belysning 👍
    Candy-39

    Voilá
    Candy-40

    Då var det klart inne kupé 😎
    Candy-41

    Bilagor:
    #476278
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nej men titta, en pryl som innehåller tråd och spolar och inte minsta lilla IC-krets! Så befriande!😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #476282
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Snyggt som vanligt!

    Vilken bil kommet mugghållaren ifrån?
    Hur är passformen och hur det är monterat.

    Mvh

    Mathias

    #476328
    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Snyggt som vanligt!
    Vilken bil kommet mugghållaren ifrån? Hur är passformen och hur det är monterat.
    Mvh
    Mathias

    Tror nästan det är från 9-5, baksätet 👍
    Passform vete 17, har inte själv testat det 🤔

    #476333
    Regin
    Deltagare

    Det sista kvar på utsidan och även lite på undersidan

    Baktill skulle det ”justeras” lite på belysningen, eller rättare sagt –
    det skulle ”synkras” lite å detta inte ser så vidare bra ut 😣
    Candy-42

    Inte bara bakluckan som gör det, men –
    här fick vi till det lite 😊
    Candy-43

    Återstår endast att ”flytta” luckan lite mera åt höger.
    En del märker kanske det är en lite annorlunda baklucka –
    hade något att göra med undertiden tösen blev renoverad.
    Lite annorlunda e det i alla fall, lite fräckt/vågat –
    sticka ut på det sätt med/på en Aero 😎

    Avgassystemet var en annan sak, i bästa stil –
    så stack det lite för långt ut 🙄
    Candy-44

    Då detta var org system, så var det lite av en ”sport” –
    se om det gick att rädda efter alla åren:
    Candy-45

    Gick även att få loss ”bakre” dämparen –
    så därmed fanns också en chans att får det ”rätt” igen 😋
    Candy-46

    När vi ändå höll på där bak/under –
    bränslefilter skulle det kollas upp på:
    Candy-47

    Enda där, var lite att dra efter på inget konstigt:
    Candy-48

    Tösen svettades lite där framme, ville gärna lämna ”revir” 😏
    Kanske inget konstigt med en gammal OG 900 idag –
    men detta här var helt totalt onödigt, samt tog endast 10 min att ”bota
    Candy-49

    Just det, var vid ”kåpan” till primärdrivningen.
    Av med det, torka rent och en ny ”ring” –
    ihop med lite tätningsmedel på ”baksidan” av anläggningsytan:
    Candy-50

    En redig tvätt på det hela –
    och voilá 👍
    Candy-51

    Efter denna omgången, så återstod blott en redig provrunda 😎
    Candy-52

    Man ser den inte så ofta numera –
    dessa OG 900 Aero’s:
    Candy-53
    Bakluckan igen, ur annat perspektiv 😊

    Provkörningen avslöjade inga fel, eller ytterligare fel –
    Då återstod bara se till tösen åter kom hem till sin ägare………….

    Bilagor:
    #476348
    Regin
    Deltagare

    Nej men titta, en pryl som innehåller tråd och spolar och inte minsta lilla IC-krets! Så befriande!😊

    😂 🤣 🤣 👌

    #476354
    Regin
    Deltagare

    I den gångna veckan har vi inväntat diverse paket:
    Liny-20

    Liny-21

    Samt även ”brev”
    Liny-22

    Liny-23

    Och en stor sak till som ännu inte är på bild.

    Men så här tar det sig ut:
    Liny-24

    Så, vissa har nog redan listat ut det –
    japp, vi skall på det ”moderna” igen:
    Liny-48

    Bilagor:
    #476385
    Regin
    Deltagare

    Tech.2 på jobb:
    Liny-6.R

    Felkod 😣
    WFT

    Och jodå, låg man under och ”slog” på katalysator –
    så nog rasslade det till……

    ”ny” katalysator införskaffades:
    Liny-54

    Inte världens lättaste att hitta i dag –
    är det verkligen så mkt problem med dem 🤔 ❓

    Men den gamla skulle ner , och redan där –
    så får man ”varningsflaggor” 👀
    Liny-49

    Grå anslutning/Lambda ihop med svart 🤔
    Liny-50

    Nog inget vidare bra, men kan kanske förklara –
    varför det är tomt på platsen här:
    Liny-51

    Men ner kom ”aset”
    Liny-52

    Och nog 17 e det nåt ”lurt” här altså 🙄
    Liny-53

    Den ”ny” katalysator:
    Liny-55

    Och nej, vi är inget bra på –
    att rensa ogräs här 😂 👍

    Men tittar man på den ”ny” –
    så det som det skall vara med ”Grå/svart” anslutning:
    Liny-56

    Längden ”felar” också när man använder sig at 2 st svarta 🤬
    Liny-57

    Är den översta i bild som är ”gammal”

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor sedan av .
    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 309 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng