Plankan's Garagemeck.

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankan's Garagemeck.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 115 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #469919
    berra_bus
    Deltagare

    Jag som tyvärr inte har ngn Saab i dagsläget gillar dina uppdateringar enormt mycket.
    Kan tänka mig att för de som i det här faller har en 9k så uppskattas de ännu mer. Bra jobbat!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #469923
    niklas lind
    Deltagare

    Plankan , dina uppdateringar är ren fröjd att ta del av. Om en verkstadshandbok ändå vore lika tydlig och väl beskriven…

    Tack, och bra gjort med alla Saabar du förlänger livet på!

    //Niklas

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #469926
    Regin
    Deltagare

    Något som dom flesta Saab’ar e känsliga för –
    ja det är vakuumslangar 🙄

    Inget undantag för en 9K och här måste vi ”rycka ut” –
    i sk förebyggande syfte 👀
    RB-256

    Ser inte alls så mycket bättre ut i den andra ändan:
    RB-257

    Beställer man 2 meter ny slang –
    ja så e man på den ”säkra sidan” med god marginal 😊

    Här e rubb och stubb bytt:
    RB-258

    Men……….
    Hur i hela ”#¤%)!”!&¤¤ kan man få för sig –
    att montera en batterisko på sådan sätt här 🤬
    RB-259-replay

    Ser ut som om man bara har ”slagit” ner den med våld –
    istället för att ”öppna den” ordentligt 😣
    RB-260.0

    Att göra om –
    göra så det blir rätt här:
    RB-260.2

    Feta in polarna, ja det är en gammal ”vana” från ”förr i tiden” –
    då det var mkt vanligt med ”oxidering” på/vid polarna 😏
    RB-260.3

    Det skulle även byttas olja i växellåda –
    där såg jag ganska så fort, tösen e inte ”konverterad” till den ”nyare” sorten.
    Detta gör vi så nu –
    blir att ”skölja” lådan vid uppstart:
    RB-261

    Man får säga, att en 9K
    den e grymt ”servicevänlig” på växellådan 🙂
    RB-262

    RB-263

    Fick även kollat upp status på luftfilter –
    ja vad säger man …….
    Ser jo ut som om det håller på att ”kollapsa” –
    och nära nog ”stryper” motor mera än den får ”andas” 🤔
    RB-264

    feltema’s” det bästa 🙄
    RB-265

    Få be om ett nytt tack 😎
    RB-266

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #469989
    Regin
    Deltagare

    Här gick man liksom och trodde att alla ”kandidater” i ”markera revir ligan” dom var ”eliminerade” –
    men dra mig baklänges, om inte jag hittade en till 🤨

    Det lilla rackartyg sitter här inne och gömmer sig –
    just det, är oljetryckskontakten som har börjat ”svettas”:
    RB-267

    Och gudarna skall veta det nog var bra den också blev bytt –
    titta vad som hände då jag skulle lossa på kabelsko’n 👀
    RB-268

    Jag fick typ halva med ut på samma gång….

    Ny kontakt har numera tagit över det jobbet 🙂
    RB-269

    Och då så, blev det dags för…….
    .
    .
    .
    .

    😀 Uppstart 😀

    Inga vattenläckage ✅

    Servo luftat och tät ✅

    Inget som ”låter” onormalt ✅

    Inget som ”luktar” heller ✅

    Kupéfläkten kör på, värme e där också ✅

    Hur var det generator då, jo den laddar perfekt ✅
    RB-270

    Tempmätaren inne i ”huset” då…. ❌
    RB-271

    Nja där åkte man vist på lite ”patrull” 🤔

    Med ”lite” så syftar jag på, att det faktisk var aningen sämre innan –
    men…… vi är iallafall på rätt väg:
    RB-272

    Har en sak till kvar ännu att testa –
    så har inte gett upp hoppet om at den skall stå 🕘 😋

    Dags att lägga på/tillbaka det stora ”locket” igen:
    RB-273

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #470012
    Regin
    Deltagare

    Vi låter det där vila och dra vidare till annat –
    som en 9K också behöver lite ”underhåll” med.

    Med tiden åldras jo gummi:
    RB-274

    Och annat på samma väg:
    RB-275

    Så vi tar väl helt enkelt –
    blott ner begge länkarmarna 😋
    RB-276

    Något som ofta drabbar en 9K, det är dom där –
    ”standard” bussningarna i länkarmarna:
    RB-277

    Här var det så pass illa –
    att jag kunde ”dra av” hylsan från själva bussningen för hand 😏
    RB-278

    Dom sorgliga resterna:
    RB-279

    Andra sidan då –
    hur tar det sig ut där:
    RB-280

    Glapp var det även i denna sidan, viste jag om:
    RB-281

    Men ….nog ser det ut att vara –
    en liten annan typ av ”slitage” på gummi här…..😣
    RB-282

    Det var ingen rolig pärs, att få ut ”resterna” av Gummi ur den hylsan –
    men klappat och klart för nästa ”grej” var det här:
    RB-283

    Men hur i själva lyckades man med detta här 👀
    RB-284

    Jovars, muttern satt ”djurisk tight” –
    men ändå 😂
    RB-285

    Dom där skruvarna, dom går jo inte at få ut ur framen bara så där –
    så det blev lite extra jobb där skall gudarna veta 😋
    Men en ersättnings av sorten hittades:
    RB-286

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #470028
    Regin
    Deltagare

    Ännu ett pkt anländer ”Torp” 😎
    RB-287

    En del av ”godiset” har några säkert redan listat ut…..

    När man ”rensar ur” hylsorna till stora bussningen –
    ja så betyder det oftast att en annan sorts bussning skall monteras 😋
    RB-288

    Det enda som håller detta 9K problem på avstånd –
    ja det är en omgång Powerflex:
    RB-289

    Inte helt billigt –
    men inte bortkastade pengar heller 🙂
    RB-290

    Ett nice lite ”kit” redo för montering 👍
    RB-291

    För att undvika framtidiga besvär när lagerstöd skall bytas –
    för det lär hända, så lika bra fräscha upp gäng:
    RB-292

    En ”almen” rengöring:
    RB-293

    En ”arm” redo för montering:
    RB-294

    Och step by step vi bygger upp igen 👍
    RB-295

    Bilagor:
    #470062
    Regin
    Deltagare

    Vi tar en liten paus från det där framme 🙂

    Byte av skyltar stod också ”någonstans” på ordningen –
    så varför inte ta en ”break” med den där bak:
    Ne-sk1

    Av med den och ………… 👀
    Ne-sk2

    Hehe, ja vad skal man säga åt den utsikten:
    Ne-sk3

    Har garanterad, allt suttit där sedan 1998 någon gång –
    och så ”stjärnskruv” av dem alla 😂 ……………… 🤔
    Ne-sk4

    Börjar med att ”kränga av” hållaren .
    inte mkt den satt med ändå:
    Ne-sk5

    Jaha, vad gör en klok man nu då 🤔
    Att börja med ta i för ”kung och fosterland”, det är ingen hit –
    risken finns att det ”släpper” på baksidan och då är det loppet ”körd” ….. 🙄

    Men det finns jo faktisk en fördel med en ”stjärnskruv” 😀
    Den har ett lätt hittat ”centrum” som man kan ”utgå” ifrån när det skall borras –
    och jag tror jag inte vi kommer undan det…

    Som skrivit, så gjord:
    Ne-sk6

    Och se där –
    inte i mitten, men inte heller så långt ifrån heller 😂
    Ne-sk7

    En efter en:
    Ne-sk8

    Ger dem med sig 😁
    Ne-sk-8

    Och där övergav den sista sig:
    Ne-sk9

    Nästa på tur –
    skall utöva lite ”vård” av gängorna:
    Ne-sk10

    Dom sorgliga resterna:
    Ne-sk11

    Nya hållaren på plats 🙂
    Ne-sk12

    Och med nya skylten på plats i den:
    Ne-sk13

    Bilagor:
    #470089
    Lsoderlund
    Deltagare

    Blev ju mycket bättre, men skyltarna utan S-märket är mycket snyggare.
    Hur blir det avgassystemet. Det ser inte riktigt ut att hänga med bilens övriga skick.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #470090
    Regin
    Deltagare

    Blev ju mycket bättre, men skyltarna utan S-märket är mycket snyggare.

    Jag håller helt med dig, men det var jo transportstyrelsen som avgjorde den saken –
    grundat att det såldes alldeles för lite skyltar utan das ”EU-shit” 😣
    Fast inte så konstigt egentligen, alla stora ”märkesimportörer” beställer jo med just EU
    så därav råkar ”du o jag” i oönskad/ej ekonomisk försvarbar ”läge” och dom skyltarna ”försvann” ….. 😕

    Hur blir det avgassystemet.
    Det ser inte riktigt ut att hänga med bilens övriga skick.

    Det stod inte på ”listan” så får se –
    om det blir mera av just den saken längre fram ❓

    • Det här svaret redigerades för 3 veckor, 3 dagar sedan av .
    #470119
    Regin
    Deltagare

    Nå, men det går inte att komma ifrån, att vi skall ha ett slut på detta framvagnsjobbet 😂

    Tar mig friheten att ”hoppa direkt” till slutet på detta, menar bara på att –
    eftersom vi behåller bromsarna etc etc som dom e, då dessa inte är i närheten av att vara slut ännu 🙄
    Kanske inget vidare intressant att titta på – handlar här mera om ”funktion” än ……….
    så vi hoppar fram till stunden, då allt skall ”dras åt” 😋

    Detta gör man som bekant –
    när tösen som bäst står på ”egen vikt
    Egen vikt, ja det löser man lätt –
    med typ 4 st gamla fälgar som är ”pensionerade” sedan tiden med gamla ”Ruby
    RB-296

    Men dra mig baklänges precis när man håller på som bäst, ja så ”signalerar” mina trumhinnor mig om –
    att stoppa upp med allt, det ”rapporteras” om ett mycket väl bekant ”motorljud” …….. 😍

    Och se på f-n –
    vi fick minsann fint ”fint besök” 😘
    RB-297

    Denna tösen inleder jo rent av tråden här, men är också en av sorten –
    som har avtjänat ett ”livstids straff” för ”vägskatt” samt ”besiktning” 🤗
    RB-298

    En stunds trevlig ”snack” –
    och tösen här fick åter kontakt under sulorna.
    Med henne ute ur garaget –
    ja så ser vi här lite av all som e bytt så här långt:
    RB-299

    ”Snygg” innerskärm –
    hur 17 man nu lyckas med sånt 🤔
    RB-300

    AC-kompressorn, kanske vissa minns den i början av tråden:
    RB-301

    Nog hade jag rätt, när jag tyckte något var ”fel” på den 😂
    RB-302

    Tösen här ute i det friska, men dock endast på ”permision” –
    vi e inte färdiga ännu med henne:
    RB-303

    Detta är även tiden, då jag måste ta in ”Amy” –
    för service etc etc inför besiktning 🙂
    RB-304

    Nos mot nos 😋
    RB-305

    Hur ofta har man en A50 samt en ”Classic” på sin lilla infart
    RB-306😊

    Med Amy var det inget konstigt att komma efter….. –
    den tösen bara går och går och g………😎 👌
    Hon ”nöjde sig” med en lite större service, d v s ”alla” filter inkl –
    samt bromsarna ”av” för rengöring/uppsmörjning och en lättare justering av handbroms 👍

    Så här lämnar hon ”stallet” igen för att dra ner till morsan -😋
    dagarna efter, ”passerade” hon besiktningen helt UA och med stort ”beröm
    RB-307

    Bilagor:
    #470143
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul uppdatering. Det där med tempmätaren är ju relativt vanligt fel. Åtgärdade det på en 9000 96:a jag hade kring 05-08. Tog ut instrumenthuset och drog åt skruvarna i den del som var för tempmätaren. Dålig kontakt tydligen. Efter den operationen var allt bra igen.

    #470150
    Regin
    Deltagare

    Kul uppdatering. Det där med tempmätaren är ju relativt vanligt fel. Åtgärdade det på en 9000 96:a jag hade kring 05-08. Tog ut instrumenthuset och drog åt skruvarna i den del som var för tempmätaren. Dålig kontakt tydligen. Efter den operationen var allt bra igen.

    Fast det där skall man inte ta för ”givet” –
    i min egen ”Cego” räckte det med att byta givaren 😏

    Och nog är det ”enklare” att börja med just den…….

    Också lite lustigt som den e konstruerat på 9K med ”ledningar” ur sig –
    på nyare T7 så är de endast en ”kontakt” man ansluter ”ledningar” dit/på 😂

    #470157
    Regin
    Deltagare

    Då har det blivit dags att köra hårt/lämna in slutstöten här 😁

    Nu e det dags för det sista –
    så denna tösen kan ”komma ut” och leka med dom andra Saab’arna 😊

    Vad består det sista av då, jo det är en kombination av 2 saker –
    där bl.a belysningen av SID ingår.
    RB-308

    Som dom flesta vet om, ja så måste ”instrumenthus” ut –
    för att komma åt det ……..(hehe 😏)
    Ja så följer en ”mindre” demontering där av 😂

    Klädsel på A-stolparna skall (bör tas) av:
    RB-309

    Högtalargaller bl.a är också på ”listan”:
    RB-310

    Det är i samband med denna typen av arbete –
    att man inser hur ”väl ihopskruvad” en 9K egentligen är 😋
    RB-311

    Efter X-antal skruvar –
    ja så går det att ”lyfta” på locket:
    RB-312

    Är man van att skruva OG 900, ja så kan det bli en mindre ”chock” –
    att demontera ett instrumenthus från en 9K – 2 vs ”många” kontaktanslutningar 😂 👍
    RB-313

    Men väl när man har fått ur det:
    RB-314

    Så är det ganska så snarlikt ett från OG 900 –
    kanske det där ”lite extra” som infinner sig som på det mesta med en 9K 😏
    RB-315

    Här väljer jag att demontera det mesta ur ”huset”:
    RB-316

    Hade annars varit ganska så enkelt, att enbart byta ut –
    den defekta belysning i SID och sedan ”hinka” tillbaka huset 😂

    Men ”nope” –
    för jag har tänkt mig att köra en mindre ”rekond” av instrumenthuset 😊
    Fick ett tips för många år sedan –
    om hur man kunde ta bort tidens alla ”repor” som oftast bildas där:
    RB-317

    Så pass enkelt –
    att man inte fattar varför man inte själv kom på det 😂 🤣
    RB-318

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #470193
    Regin
    Deltagare

    Bland den senaste omgången P.P (Post & Paket)
    RB-319

    Där hittar vi även en helt ny del av ena instrument:
    RB-320

    Finns bekvämt nog i klubbens ”lager”😊
    RB-321

    Återstår blott, att bygga ihop det hela igen –
    samt att ”stoppa tillbaka” delen av kretskort som inte ville spela med 😏
    RB-322

    Och så till lite av det som det handlade om –
    en av dessa 3 är ”död
    RB-323

    Nya är beställda:
    RB-324

    RB-325

    Lika bra ”gå över” dom där andra av sorten-
    X4 till belysning samt X2 till blinkers 😋
    RB-326

    22 år gör sitt med glödlampor ……..🙄
    RB-327

    Så återigen, med instrumenthuset på sin plats:
    RB-328

    Dags göra en lite test, iallafall innan att ”locket” åker på igen –
    och ser ut precist som förväntat:
    RB-329

    Och i sin ”helhet” 😊 👍
    RB-330

    Återmontering pågår:
    RB-331

    Nära nog klart:
    RB-332

    Klädsel på A-stolparna, den väntar jag med –
    tills jag vet 110% allt fungerar som det skall 🙂
    RB-333

    Vad som återstår nu, är att ”bygga upp” –
    hasplåt-systemet där många av skruvarna i bästa stil, small av 😫

    Bilagor:
    #470222
    Regin
    Deltagare

    Med alla 3 ”bitarna” nere, ja möts man av detta synet –
    där en tryckslang till intercool’er som är ”intryckt” …… 👀
    RB-334

    Då börjar tankarna direkt spekulera i –
    vem/vad och hur i hela !”#¤%&/(/&%……… 🤬
    RB-335

    Uppenbarligen, så har någon som inte haft förstånd på en 9K
    varit och ”pillat:
    RB-336

    Jaja, fel är till för att rättas upp på –
    nu sitter rubbet som det skall 😋
    RB-337

    Och så här ser det färdiga slutresultat ut:
    RB-338

    RB-339

    Någon som minns ”soppan” med oljekladd på vxl-lådan –
    ja den är numera ett minne blott 😎
    RB-340

    Fight’en mot oljespill, ”markera revir” ligan –
    den var aningen dryg men värt all tid det tog 😋
    RB-341

    RB-342

    En 9K känner man lätt igen i dag, den liknar nämligen inget –
    av allt det ”moderna” **** som rullar ute på vägarna i dag 😎
    RB-343

    Här ser vi ”2 flugor i en smäll”:
    RB-344

    Jag behövde handla, och det var även dags för en ”testrunda” 😋
    RB-345

    Så nu undra en del kanske över –
    ”hur slutade det hela, fick han rätt på detta med tempmätaren” 🙄

    Svar på den frågan …..

    Ja det fick han 😎 👌
    RB-346

    Och man hinner inte mera än hem –
    förrän en ny ”skönhet” står på ens infart 🥰
    Turbo-S.2

    Då kan jag med gött samvete avsluta projektet med 9K
    vet att när den tösen kommer hem igen, så e hon otroligt bra ”rustat” för framtiden 😎
    Vet redan at hon numera endast kommer att ”tjänstgöra” sommartid –
    därmed är hon numera ”kvalificerad” för att ha chansen att bli en 30+’plus (are) 😋 👌

    Bild jag fick av ägaren –
    efter, vad jag förstod, en skön kvällsrunda 😁
    Back.Home_.Again_

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 115 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng