Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 106 till 118 (av 118 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #474381
    Regin
    Deltagare

    Det händer smågrejjer! Jag har pillat mycket med andra bilar inkl min nya kombi. 900an har jag mest kört omkring i när det varit glassväder
    upptäckte en dag när det va sådär 30 grader och strålande solsken att min nya fina Speedparts värmekran glappar i kugghjulen med resultatet att värmen inte stängs av helt. Den som åkt og900 på vintern vet att det inte krävs att värmekranen är mycket alls innan det blir riktigt varmt.
    Så i vinter ska jag byta värmekran. Igen. Jag har fått tag på en begagnad saab org denna gången som Förhoppningsvis funkar bättre än Speedparts, det enda som saknas är O-ringarna

    1x 94 79 213
    1x 94 79 221

    Ja vad är det man säger, 2 steg fram – 1 tillbaka 🙄

    Jag är också själv lite där för tiden….
    Efter allt jobb med Sego, ja så ser jag plötsligt ”oljefläckar” –
    på infarten och i garaget 😣
    B-shit

    Servo läcker, kunde gött ha väntat –
    tills det blir dags med den stora rundan planerat till vinter…….

    Bilagor:
    #474458
    M.Broberg
    Deltagare

    ”Trist… Men sugen brukar komma tillbaka!”

    Det sköna med att ha så mycket olika saker att fixa är att jag kan skita i inredningen ett bra tag.

    har elproblem i inredningen (JÄVLA SKIT INNERBELYSNING). och lite småtjaffs. men mycket ska ju ut när jag byter hjulupphängning och ska bygga om handbromsen. Det är bara göra om göra rätt.

    Regin;

    Tack för art nr! tänkte kolla igenom sortimentlådorna efter en lagom stor. har Mååånga o-ringar att välja på.

    och visst är det kul med bilar ja…dom upphör inte att förvåna

    forumet strulade lite med citatsgrejjerna så det blev såhär..

    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    #477094
    M.Broberg
    Deltagare

    Det har vart lite dött på 900 fronten.

    Blev en tur till Båstad en dag och då passerar man skummeslövsstrand. Var ju bara tvungen att stanna för lite bilder.

    1

    2

    Sen har det blivit ett gäng smårundor runt Halmstad. Det är fantastiskt vad mycket det lyfter humöret att ta en 20-30 minuters runda en seg dag.

    3

    Vintern arbete är påbörjat nu. Det blir byte till nya bromssystemet som kom 1988 med 4×108 bultmönstret, som tur är har fälgarna dubbelt bultmönster.

    Det som kommer avvika lite är att jag ska köra 9000 OK och skivor där fram, den senare/turbo varianten. Beläggarean skiljer till 9000 okens fördel.

    Så det har då börjat blästras! blir byte av ungefär alla delar i hjulupphängningen förutom övre bärarmar fram och fjädrar. alla bussningar ska dock bytas och det ska på nya stötdämpare om allt klaffar.

    det innebär såklart att allt ska vara nylackat, rent och fint. jag har börjat med att glasblästra av bussningshållarna till bärarmarna och lägga primer på dom.

    4

    Höromdagen hämtade jag bakvagnsdelar från blästring.

    5

    medelnöjd med jobbet, en del rost kvar. Grejerna skulle även ha grundmålats men miss i kommunikationen resulterar i att jag får göra det själv.

    jag har inte bestämt vad det ska bli för färg men står mellan Biltema polyuretanfärg i grått eller svart.
    svart känns lite tråkigt bara på en svart bil..

    Jag har i vilket fall penslat lite CA primer på bakaxel och bakre krängningshämmare, bara panhardstaget kvar.

    6

    Bilagor:
    #477103
    Johan Smeds
    Deltagare

    Riktigt fin 900 du har! 🙂

    Vad är det för fälgar?

    #477117
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Supertrevlig! 👍

    Mvh

    Mathias

    #477124
    M.Broberg
    Deltagare

    Tackar bägge!

    jag har för mig att det är MOMO fälgar, inte direkt vanliga 🙂

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #477127
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul uppdatering även om jag nog hade blivit missnöjd med det blästringsjobbet. Gör om gör rätt eller varför blev resultatet som det blev? Han som blästrade var rädd att för mkt material skulle försvinna?

    #477130
    M.Broberg
    Deltagare

    Han som blästrade gjorde det nog vid sidan om med företagets maskiner på företagets tid så han var nog mer rädd för att tid skulle försvinna och det skulle frågas om det.
    det var riktigt svårt att hitta en blästrare alls tyvärr.

    Jag målade över allt. räknar med att det håller ett gäng år iaf med CA primer på och topplack på det.
    Det var såpass mycket småsaker här o var att jag hade fått lägga extremt mycket tid på att få det perfekt. och då med vinkelslip och lämpligt smäll skiva/tvinnad stålborste.

    krängningshämmaren är sämst, men den vill jag verkligen inte ta och slipa för mycket på eftersom det är en fjäder.

    #477774
    M.Broberg
    Deltagare

    Liten update här då
    Bakaxel och några bussningshållare har fått svart färg, massa delar kvar som ska målas

    IMG_20201022_160757

    IMG_20201022_160728

    IMG_20201022_160739

    alla bussningshållare till bärarmarna är blästrade och har fått ett lager etsprimer

    IMG_20201031_100958

    började blästra bärarm bak men då havererade i-luften till blästerskåpet och det blev damm överallt… 🙄

    IMG_20201025_211938

    Ska lappa ihop skåpet och fixa enn annan lösning sen ska spindlarna och naven blästras
    Sen ska det målas, målas och målas!

    Fick hem bussningarna till framvagn och bakvagn igår, hoppas jag inte glömde nått.. så det är bara blästra, måla, pressa och montera nu då. Saknar bromsok bak,

    IMG_20201030_131844

    bromsrör på bakaxeln, handbromsvajjer och bromsslangar. Det är nog alla delar till bakvagnen
    Lite händer det! inte så mycket som jag vill dock.

    Bilagor:
    #477782
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Det kommer bli snyggt det där. Går det att få tag på alla bussningar mm som behövs för bakvagnen? Jag har det kvar att göra på den gröne. Kanske vore ngt att göra nu i vinter som ett litet projekt. (Jag e dock lite skeptisk till att använda eftermarknadsgrejor från speedparts spec bussningar mm vet inte varför.) Men det kanske inte finns ngt alternativ.

    #477833
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Vart hittade du bussningar till kränghämmaren bak de som heter EPC 8989980?

    #477834
    Regin
    Deltagare

    Vart hittade du bussningar till kränghämmaren bak de som heter EPC 8989980?

    Den finns annars i PF variant:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/900-79-93/fjadring/powerflex-bussningar/powerflex-standard/pf9980_pfr66-421.html

    #477878
    M.Broberg
    Deltagare

    finns på Saabits i england tror jag, passa på innan brexit.
    jag har nån gång tidigare köpt 1 på SSK men jag har glömt varför, jag tänkte då köpa 2 nya på SSK men dom hade bara 1 kvar… så den knep jag!

    Jag fick med andra ord tag på allt, köpte på SSK och Speedparts, vissa saker skiljer oväntat mycekt i pris.

    Min tanke är att eftermarknads bussningar inte är lika bra som Saabs bussningar. Det går dock inte inte köpa Saabs bussningar längre. 35 år och 25 000 mil gamla org bussningar är Garanterat sämre än nya eftermarknads. Detta är en hobbybil, den kommer troligtvis inte rulla 25 000 mil till i sitt liv och då är kvalitén på bussningar inte det viktigaste.

    Jag tror jag blir nöjd.. har lagt 3 timmar idag på att försöka smida till nån bra lösning på blästerskåpet så det ska hålla tätt och få in luft. det är minst sagt knepigt när nån ididot karvat ett 28x10cm stort hål som ska täckas och hålla tät…

Visar 13 inlägg - 106 till 118 (av 118 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.