Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 14 januari, 2021 kl. 10:22 #480936
M.Broberg
DeltagareDet är verkligen kul att demontera saker bilen även om det är blandat torx och stjärnskruv här o var så gick det rasande fort att få ur instrumentbrädan.
Värmeelementet rök ur, jag byter värmekran IGEN för att speedparts (professional parts sweden) var så glapp redan ny att den inte stängde ordentligt. Det var ju inte skitkul att köra med värme på hela sommaren.
Speedparts kranen byts nu mot en begagnad saab org kran.
Anledningen till att den Första kranen byttes var att den kärvade lite och reglageaxeln gick av, den enda användbara delen på speedparts kranen var just reglageaxeln. så nu har jag 2 gamla men fungerande saab org kranar…Lite mer demontering slutade i att innertaket lossades. tyget har släppt på något sätt och det blev irriterande när det fladdrade i backspegeln,
Såhär såg det ut när jag drog i det lösa tyget.
Det var ju skumt tänkte jag och började riva bort tyget från stommen. Men det satt som berget..
Efter att ha pillat lite så upptäckte jag att det gröna tyget har släppt mot det undre lagret svart tyg, det är ett 2 lagers tyg.Jag rev på och.. tadaaa
nu ska allt det gröna bort för att limmas på igen, det finns nackdelar med att inte ta samma beprövade tyg som alla andra
in other news så fixade jag en ny huvudbromscylinder efter att ha haft sönder kolven på den jag skulle renovera (det sitter en stjärnskruv inne i skiten, den var rostig och blev rund. då blev jag lite lätt carried away med en borrmaskin och det blev skit av allt).
Jag byter Bromsservon och huvudbromscylindern till den nyare modellen som satt med 4×108 systemet. förutom rätt storlek på cylinder vs ok så har bromsservon större servoverkan än med gamla systemet. Det blir helt enkelt inte lika trögtrampat som med gamla cylinder och servo, något jag störde mig lite på på förra 900a i vardagskörning.Passade på att polera och vaxa den nya huvudbromscylinder och bromsservon
Jag VET att det är en dum väg att vandra och att den enbart leder till stress och själslig smärta (testa vara putsnisse med en svart bil. som står ute. vid en väg där det körs massa jordbruksmaskiner. och dom kommer från grusvägen 20 meter bort.).
Men fan vad fint det blänker..
Plan/Checklist[ _ ] = Inte påbörjat.
[ / ] = Påbörjat
[ // ] = Påbörjat, nästan klart
[ x ] = Klart
Röd text = förändringar sen senastPlanen just nu med bilen är att göra klart hjulupphängningen med fokus på bakvagnen.
Ny plan, inredningen har fokus.
[ x ] * Riva ner det gamla där bak först.
[ x ] * Riva ut typ all inredning (innertak, stolar, baksäte, mattor, knäbräda, instrumentbräda..).
[ _ ] * Plocka ner avgassystemet och montera min JT 3″ batteriböjj.
[ _ ] * Med inredningen ute så ska jag kapas bort det gamla stolsfästet/handbromsspaksinfästningen och svetsa dit den nya. (kanske gör detta innan jag monterar avgasets främre del för att komma åt under).
[ / ] * På innertaket ska jag på nått sätt fästa upp det nya tyget där det hänger i bakkant.
[ _ ] * Utöver det så ska det monteras en extra kupébelysning till på höger sida av taket samtidigt som org vänsterlampa byts från en 3 läges till en 2 läges som sitter i bagageutrymmet på og900 och 900 (har fått tag på 1 av 2).
[ _ ] * När det gäller elen blir det lite små mod. Den lampan ska kopplas till befintlig belysning, inget skumt. jag ska dock bygga om elen så att jag får funktionen 86+ bilarna har med en 3 läges brytare i mittkonsolen.
[ // ] * Byta bromsservon samt huvudbromscylidnern till 88+ modellen
[ // ] * Värmekranen ska bytas (igen).
[ _ ] * Lamporna till vreden ska bytas.
[ _ ] * Nånstans så ska jag borra hål till handbromswire och dra dom med.
[ _ ] * Montera bakvagnen
[ _ ] * Montera framvagnen- Det här svaret redigerades för 1 minut sedan av .
- Det här svaret redigerades för 55 sekunder sedan av .
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.