Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 419 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 7, 2010 at 00:54 #165448

      Uff… de e tungt att få nåt gjort på projektet när snön ligger djup och det är oändligt långt till våren/sommarn men, jag försöker hålla mej till min regel att göra nåt i garaget varje dag, om än så lite. Så nu har iallafall masonit-mallar till bakfönstren kapats till/passats in (c:a 200*1100mm 🙂 ). Eftersom det inte är så snyggt med masonit så ska mörkgråtonad plexi kapas till när plats gifves. Jo, jag vet att makrolon (aka lexan) är bättre i en del avseenden men enligt plastmästaren så skulle acryl funka lika bra i min tillämpning. Det hade han dessutom hemma, i lämplig färg. Detta är min erfarenhet också, efter att ha kört med plexi i flera år.

      Sen har bakluckan och dess småplåtar fått sig lite färg. På den bilen är INGENTING rakt från början. En del spacklande så ser den någorlunda ut, inte perfekt men det får duga för nu.

      Sen har en ny plåtremsa, som håller fast gummilisten vid bakluckan, klippts till. Denna gång blev den i rostfritt. Kommer således hålla för evigt.

      Dajje wrote:
      ………Jag tror det skulle bli snyggt med de gamla baklysena med kromsarg! 🙂

      Jo, jag har funderat på det men valde de nyare bakljusen eftersom de ger större (=blaffigare) lysande area. Tänkte ett tag på ett par bakljus från en Impala -59 fast ställa dom upp…sen föll tanken på en skrälldus av de klassiska Cadillac-strutarna men det kändes lite uttjatat…till sist så föll valet på, ja just det.

      Men vem vet, kanske blir byte såsmåningom….

      / Kenth

        december 7, 2010 at 10:30 #165449

        Ehum… håller oxå på att det skulle se så mycket bättre ut med gamla bakarmaturerna, de helröda med kromsarg.

          december 19, 2010 at 00:56 #165810

          Jo, så det pillrats lite igen. Bakluckan har spacklats och slipats och, till slut, lackats i vacker mattsvart. Som sagt tidigare ingenting är rakt från början på denna bil. Den ursprungliga grå färgen med stenstruktur dolde sådant men det syns ofelbart när man försöker lägga på en “vanlig” lack, :banghead: Nå, nu är det absolut inte perfekt heller men det får duga tills vidare. Så, i med bakrutan och fast med sidoplåtarna.

          Listen tvärsöver bakluckan saknade som vanligt fästskruvarna vilka hade avvikit för länge sen. Eftersom denna list är gjord i mässing så slipades kromet bort på insidan varpå 15 mm långa bitar av 1.5mm kopparplåt löddes fast, på lämpliga ställen, tvärs över listen, nån mm “in i den”. Dessa gängades sen med M4 och eftersom de gängade hålen satt precis över fästhålen i bakluckan så var det en smal sak att med M4-skruv dra fast listen. Det fina i kråksången var att det yttre kromet inte påverkades av lödningen på insidan :applause: Men, jag gjorde, fegt nog, denna operation på min näst finaste list. Så jag får väl göra om det sen igen, nån annan gång…

          Sidorutorna har skurits till. Ni känner säkert igen formen på bilderna nedan men kanske inte proportionerna 🙂 Dessa monterades med hjälp av gummilist till 2d og900 sidobakruta, inköpt på den förra SAAB-festivalen (2006?).

          Rörande den äldre typen av bakarmaturer så står de på samma lista som SAAB92-framkofångare. Kommer förmodligen att sättas dit såsmåningom…

          Det om detta. God Jul på er alla / Kenth

            december 19, 2010 at 16:49 #165842

            .

              december 19, 2010 at 16:51 #165843

              jäklar vad fint de blir, du har inga bilder på fästena i bakluckelisten? har ju samma dilemma på mitt skåp sedan!

                december 19, 2010 at 18:03 #165847

                En liten fråga
                Varför kostar du inte på att sätta in riktiga rutor i härdat glas? Du har ju färdiga mallar redan kostar inte så mycket men du får en bil som ser mer genomarbetad ut då denna bil är ju ett mästerverk så då ska det väl inte falla på plastrutor.
                Hade själv plastrutor på min cab först sen så skickade jag iväg mina mallar och fick tillbaka fina härdade rutor dessutom beställde jag reservrutor om nån skulle gå sönder.
                Fast får väl erkänna att jag var sponsrad av glasmästarn i Åsele!!! alltså mig själv :doooooohh:
                Men prismässigt blev det inte speciellt dyrt men utseendemässigt var det klockrent.

                Saabcustom wrote:
                Sidorutorna har skurits till. Ni känner säkert igen formen på bilderna nedan men kanske inte proportionerna 🙂 Dessa monterades med hjälp av gummilist till 2d og900 sidobakruta, inköpt på den förra SAAB-festivalen (2006?).

                Rörande den äldre typen av bakarmaturer så står de på samma lista som SAAB92-framkofångare. Kommer förmodligen att sättas dit såsmåningom…

                Det om detta. God Jul på er alla / Kenth

                  december 20, 2010 at 00:29 #165874

                  Tacktack, (egot gillar alltid lite uppmuntran :thanks: )
                  Nu till dagens brevskörd:

                  rickard735 wrote:
                  En liten fråga
                  Varför kostar du inte på att sätta in riktiga rutor i härdat glas? Du har ju färdiga mallar redan kostar inte så mycket men du får en bil som ser mer genomarbetad ut då denna bil är ju ett mästerverk så då ska det väl inte falla på plastrutor …………

                  Jo, det skulle jag kunna göra om jag hade nån sponrande glasmästare men Åsele känns som lite lång bort 🙂 Nä skämt åsido. Det hjälper inte med bara sidobakrutorna eftersom rutan i bakluckan är plast också och då bör jag ju byta den också. Sen kan jag inte släppa iden med att para ihop en Caprice-Hgv mekanism med en SAAB-baklucka. Och då måste jag beställa en buktig härdglasruta så det får anstå med glas ett tag. Plasten ser helt OK ut (just) nu faktiskt. Om den skulle sjangsera så är det bara att gno med lite Autosol så blir det fint igen…. Sen gnager det lite att bakre övre hörnet på dörrarna inte är rundade. För att få till det så måste jag köpa nya dörrutor också (de är enligt reglementet i härdglas). Så jag får väl ta ett krafttag i hela “rutfrågan” lite senare.

                  Fredrik.A. wrote:
                  jäklar vad fint de blir, du har inga bilder på fästena i bakluckelisten? har ju samma dilemma på mitt skåp sedan!

                  Näe, jag har ju skruvat fast den listen MEN jag skulle kunna göra ett av fästena på nästa “fin-list” och ta lite bilder och en beskrivning…det ordnar vi, håll ut.

                  / Kenth

                    december 20, 2010 at 08:28 #165876

                    Jodu Börjar du ska böjda härdade rutor så drar det tyvärr iväg i pris.

                    En annan har det nästan som arbetskada att knacka på rutan på olika bilar för att kolla om dom har plastrutor eller inte!!Fast på en del som använt vanligt plexi utan ythärdning så syns det så fort man bara putsat av den en gång

                      december 20, 2010 at 23:59 #165924
                      rickard735 wrote:
                      Jodu Börjar du ska böjda härdade rutor så drar det tyvärr iväg i pris…..

                      Blev lite nyfiken på vad en sån specialbakruta skulle kosta, mellan tummen och pekfingret….1000SEK ? 2000SEK ? 5000SEK ?
                      Den är ju “bara” enkelkrökt…

                      “Indata” till glasmästaren blir väl isåfall en mall och…med samma kurvatur som originalSAAB95….

                      Förresten, går det att kapa i härdade rutor överhuvudtaget med någon metod (t.ex. mkt långsamt och försiktigt) eller spricker dom ofelbart om man försöker ?

                      / Kenth

                        december 21, 2010 at 08:43 #165927

                        tror nog på 5-10 papp
                        Är tyvärr lite osäker på tillverkningsmetoden men gissar på att numera görs väl det mest med robotstyrda saker ev skulle man då man gör vanliga 95 bakrutor manuellt gå in med en mindre ruta problemet uppstår nog när rutan härdas då den är mindre så kommer inte piggarna som håller i rutan under härdningen att passa den mindre rutan.
                        Om du funderar vad jag pratar om så plocka fram en härdad ruta så ser du några små gropar i glaset längst ut i kanterna.

                        Angående kapning
                        generellt sett NEJ!

                        Men rundslipning med specialslip ja men nu pratar vi polering/rundslip av kanter

                        Sen har jag hört talas om dom som ska ha blästrat av härdade rutor men vilken sanning det är vet jag inte tyvärr.
                        Är lite sur att jag aldrig testade när jag hade ett blästerskåp och tillgång till ämnen

                        Kan ju ringa och höra lite efter jul om du påminner mig så får du reda på om man kan ta det med en glasgrossist eller om man måste ta det direkt med fabriken har för mig att det inte finns nån kvar i sverige utan närmaste just nu är Finland så får man kanske ett mera exakt prisuppgift.

                          december 21, 2010 at 11:37 #165934

                          Tack för de svaren. Då vet jag att det inte ryms en custombakruta i locost-projektet vilket jag misstänkte. Intressant detta med att blästra av glas. Måste ta en hiskelig tid……man kanske skulle kunna vattenskära ?

                          Nå vilket som så är det inte aktuellt just nu men det är bra att veta och slippa fundera/spekulera….

                          / Kenth

                            december 21, 2010 at 18:30 #165958

                            Vattenskära funkar tyvärr inte
                            se fakta ruta längst ner

                            http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article237550.ece

                              januari 4, 2011 at 01:05 #166466

                              Jag lovade lite bilder på hur man kan fixa till fästena på sin bakluckelist.

                              Två varianter presenteras av vilken man väljer den man tycker verkar bäst…

                              Man börjar iallafall med en tjock koppar eller mässingsplåt. Jag hittade en bit 35 mm kopparrör vilket hade 1.5 mm godstjocklek. Väljer man för tunn plåt så blir inte gängorna så hållbara. 1.5 mm och M4 funkar dock bevisligen bra.

                              Av röret kapade jag av en ring, knappt 15 mm bred. Klippa upp och räta ut så hade jag en liten lagom bit kopparplåt. I den borrar och gängar man ett M4 hål och klipper sen av plåten på lämpligt ställe så man har en rektangulär bit om c:a 15x20mm med hålet i mitten eller 5 mm från ena kanten beroende på vilken av varianterna man väljer. (Se bilderna nedan)

                              Ja varianterna ja, metod 1 fungerar alldeles utmärkt men kan ge en liten deformation av listen när kopparplåten krymper och listen “spänns ihop”. Det är minimalt men syns kanske eftersom det är en kromad yta (speglingslinjer ni vet). Med metod 2 slipper man det eftersom man bara löder på listens ena sida. Personligen föredrar jag nog metod 1 eftersom den känns lite stadigare.

                              Med fästena tillverkade så är det bara att ta sin mini-slipmaskin och slipa bort kromet på insidan av listen där bitarna skall lödas fast. Både listen och fästet förtenns i förväg. Om man gängar i en lång skruv i hålet kan man dels hålla i biten när man löder dels kan man rikta in skruven så den hamnar på den gamla (avbrutna/avrostade) fästet/skruven.

                              Till sist så är det bara att värma fast de nya fästena.
                              En gasolbrännare med ett litet munstycke rekommenderas. Ger tillräckligt mycket värme snabbt så slipper man värma så länge. I inget fall har jag lyckats skada/missfärga kromet på utsidan av listen. Men, jag kan ju naturligtvis inte garantera nåt….

                              Vill man sen riktigt lyxa till det så gör man sig en gummipackning/list av tunt gummi (typ en gammal cykelslang) att lägga mellan list och lucka…

                              Lycka till / Kenth

                                januari 4, 2011 at 05:04 #166467

                                Mycket fiffigt! Tack för tipset! Jag har undrat hur jag skulle göra med ena biten då den helt saknar gängor. 🙂

                                  januari 9, 2011 at 22:34 #166851

                                  Åsså en liten uppdatering. Dörrarna har målats invändigt med Hagmans rostskyddsprimer, lite förtunnad och flödigt penselmålad. Fortsätter med nån täckfärg när primern har torkat ordentligt. Få se hur länge det står emot. Som alla dörrar (nästan) så hade dessa blivit ytrostiga invändigt (också). Frågan inställer sig då vad man ska ytbehandla en rostig plåtyta med. Om man nu inte ska blästra bort rosten invändigt och utvändigt så (vilket jag inte har för avsikt) utan bara skrapa bort så mycket rost man kan så uppfyller ju det inte någon färgs bruksanvisning ( det brukar stå: tillse att ytan är fri från smuts, fett och rost…).

                                  Jag hade Hagmans och Biltemas färger att välja mellan och i detta fall är jag inte alls säker på vilken som är bäst. Olika är dom iallafall. Hagmans färg torkar när man vänder ryggen till (30 minuter typ) och Biltemas ska ha 24 timmar på sig. Tips och erfarenheter emottages tacksamt….

                                  Nå, nya backspegelfästen har också fixats till. Frågan är bara hur mycket man ser i dessa speglar 🙂 men å andra sidan så är inte original några superspeglar heller så det blir ju inte värre iallafall.

                                  / Kenth (som vill ha blymönjan tillbaka, världens bästa rostskydd…)

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 419 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.