Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum Övrigt Projekt / Min bil Svart 900S -92 – Väntar på bil

  • Detta ämne har 170 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-30 07:04 av .
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #196441
    antonn
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Typ så. Pumpa tills du är säker på att trycket är helt borta.
    Va beredd på att det kan rinna ut bromsvätska. Kan vara klokt att dränera ut vätskan först och passa på att byta vätskan.
    Är accen kass är den troligen fylld med bromsvätska så det kan vara lite söligt.

    9000 har f.ö samma art nr på accumulatorn 😉

    Okej, ska försöka tänka på det!
    TACK! Det kan hjälpa massor då Saabsnubben jag känner har en uppsjö av 9000delar 😀 😀

    #196442
    saabaero
    Deltagare

    9000 aggregatet är det som har den stora behållaren och ser ut så här

    http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=25032937

    Sitter på 9000 med ABS t.om. -92 och samtliga med TCS

    #196483
    antonn
    Deltagare

    Är 99% säker på att det är ackumulatorn efter att kollat på youtube hur dom låter när dom är trasiga, hittar dock ingen som har en i närheten och beställer ogärna av en skrot av någon anledning.
    Ingen brådska :wacko

    /Anton

    #196525
    antonn
    Deltagare

    Nästa vecka kanske jag får tag i en ackumulator! :smile

    Ska göra i ordning mina 16″ aero tills i helgen, tänkte polera kanten imorgon, har gjort det förut med gott resultat.
    Tänkte också lacka om centrum & centrumkåporna men det är jag inte så säker på hur jag ska göra.

    Vet att joH900 & SaabAero har gjort detta med gott resultat (läst i någon gammal tråd)
    Ska jag bara matta ner med sandpapper och lacka eller ska jag slipa helt rent och grunda innan lack?
    Hur gjorde ni med just lackningen?

    /Antonn

    #196428
    saabaero
    Deltagare

    Jag har bara mattat ner ytan och slipat bort ev skavanker. Tror även jag spacklade nått stenskott i fälgcentrum

    #196527
    antonn
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Jag har bara mattat ner ytan och slipat bort ev skavanker. Tror även jag spacklade nått stenskott i fälgcentrum

    Skönt, är lite lat så det blir perfekt! :mrgreen:
    Hur många lager ska man dra på 3-4? Sen klarlacka hur många lager?!

    Jag hoppas på att ha det klart tills i helgen, då tänkte jag bjuda jag på en liten överraskning 🙂

    /Antonn

    #196565
    antonn
    Deltagare

    Det har inte blivit någon överraskning ännu PGA diverse förseningar men den kommer, förhoppningsvis innan helgen!

    Har fått på bättre beg däck på mina 16″ aero samt slipat fram fälgkanten, jag våtslipade med 500 sandpapper och efter det så putsade jag med autosol.
    Det blev inget toppenresultat men det blir dugligt iaf, jag lär ju göra om det till våren i vilket fall 🙄

    Har även fått tag på en ackumulator till ABS:en tack vare Glader9991 (stort tack!) som även den med lite tur kommer innan helgen så förhoppningsvis kommer det snart en skön uppdatering i denna annars halvtråkiga tråd 😆

    Mer Saab-snack men inte og900 relaterat:
    Var iväg ner till Leksand och släppte av en kompis, 40mil tur&retur med min 9000 A50 2.3T, måste bara påpeka att man åker snuskigt skönt i en sån med aero-inredning!
    Snittade 0.64 på den resan enligt färddatorn (den visar oftast liiite för lite så kan tänka mig att det kan vara 0.65-0.66 egentligen, en bit över halvtank kvar när jag kom hem igen, nästan fulltank när resan började) så den kan man åka snålt i.
    Värt att notera är att jag har ett hemmapulat steg 1 och 3″ downpipe i den vilket leder till lite lägre förbrukning när man kör lugn landsväg; höll 90-100km/h jämn fart hela vägen i princip.

    Ville bara hylla min 9000 lite: bekväm, snål, snabb, billig och väldigt pålitlig då jag aldrig haft nå problem med den på 3½år!!
    Mötte en 9000 mellan Edsbyn och Rättvik med någon trevlig kille som hejade bakom ratten, om du läser detta så HEJ! :mrgreen:

    /Antonn

    #196567
    antonn
    Deltagare

    En liten teaser: :mrgreen:

    Gitarren fick vara med på ett hörn också, more to come 😉

    #196559
    antonn
    Deltagare

    Bytte ackumulatorn idag, när jag fick lös den så rann det inte ut nå märkvärdigt med bromsvätska och det blev ingen skillnad med den ”nya” heller..
    Står som ett frågetecken och funderar på om det är själva pumpen som är kass ❓

    Ska skruva bort så mycket jag kan och se om jag kan dra åt nå skruvar på bilfan, annars går den nog på skrot snart för jag orkar helt enkelt inte hålla på med det jävla ABS-skiten

    #196652
    antonn
    Deltagare

    Här kommer överraskningen jag lovade för 3 helger sedan :mrgreen:

    En kille som jag brukar köpa grejer till mina saabar av hade hittat denna på tradera under rubriken reservdelsbil och fick den därför billigt, han körde och besiktade den direkt och den gick igenom med blankt papper 😀 (bra att veta på höger länkarmsinfästningen)
    Sen dess har han sagt ”den här kommer du köpa när du ger upp din svarta” och till slut så köpte jag den till ett bra & billigt pris, dock mer än dubbelt så mycket som han gav för den men ändå riktigt billigt!

    Bilen är en 900s -90 i en kulör jag misstänker är isblå 304, den har rullat ca: 14700mil.

    Bra med bilen:
    + Klarat sig bra från rost
    + Helt okej miltal
    + Ligger bra på vägen
    + Pigg (originaleffekt)
    + Sprickfri instrumentbräda
    + Dörrar & baklucka i bra skick

    Dåligt med bilen:
    – Känns inte som att växlarna ligger helt där dom ska (växellänkagejustering, oljebyte i lådan)
    – Lurig koppling (luftas? Ska kolla lamellen)
    – Hängande/sönderslitet innertak
    – Ingen nummerplåt bak
    – Tanklocket är lite slappt

    Så var det lite bilder:

    Så här såg den ut när jag hämtade den:

    Och när jag tagit hem den, svarta står bakom och skäms

    Rent och fint under huven…

    Färscht innertak..

    Isbjörnsbo

    Sprickfri

    Mätarställningen:

    Rätt fin bil ändå

    Vet inte riktigt vad planerna är för denna bil ännu, har funderat på att konvertera till FTT med APC men är inte säker än!
    Köpte den mest för att jag fick ett för bra erbjudande för att kunna tacka nej till, jag vet inte om den blir kvar eller om jag ska sälja den vidare efter jag fixat det jag kan.

    Samtidigt som jag köpte bilen så la jag till 1000kr och fick 4st fina beg däck pålagda på mina 16″ aero, ett jalusi och en 900ic med slangar och rör så det finns lite godis att sätta dit!

    /Anton

    #196657
    joh900
    Deltagare

    Ser ut å va fin i plåten! Inte så vanlig färg heller, kul att någon faktiskt köpte en 900 i någon annan färg än röd när de var nya…. :mrgreen:

    #196661
    saabaero
    Deltagare

    Jag har ett fint innertak till en 5D över om det är intressant men vi lär väl bo lite för långt ifrån varandra.

    Har rotat lite mer i detta med ABS.
    Provade hur systemet beter sig i en 9000 med fungerande ABS.
    Med laddad accumulator räcker det med 3st pedalpump för att pumpen ska starta (tändning på)
    Mad avslagen tändning och laddad accumulator kan jag pumpa 30-35ggr på pedalen innan den blir stum. Antalet pumpningar kan variera lite beroende på hur hårt och länge varje pumpning görs.

    Om systemet tappar trycket snabbt även med frisk accumulator kan man misstänka inre läckage i systemet.

    #196663
    antonn
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Ser ut å va fin i plåten! Inte så vanlig färg heller, kul att någon faktiskt köpte en 900 i någon annan färg än röd när de var nya…. :mrgreen:

    Ja den är faktiskt väldigt bra! Ja rolig färg, jag gillade den inte alls först men nu börjar den växa sig på mig faktiskt, alltid kul att den är lite egen också :smile

    @SaabAero wrote:

    Jag har ett fint innertak till en 5D över om det är intressant men vi lär väl bo lite för långt ifrån varandra.

    Har rotat lite mer i detta med ABS.
    Provade hur systemet beter sig i en 9000 med fungerande ABS.
    Med laddad accumulator räcker det med 3st pedalpump för att pumpen ska starta (tändning på)
    Mad avslagen tändning och laddad accumulator kan jag pumpa 30-35ggr på pedalen innan den blir stum. Antalet pumpningar kan variera lite beroende på hur hårt och länge varje pumpning görs.

    Om systemet tappar trycket snabbt även med frisk accumulator kan man misstänka inre läckage i systemet.

    Ska nog prova plocka bort behållaren och kolla hur det står till där nere på den svarta.
    Får tacka för erbjudandet men jag fick något ryck så fort jag kom hem med bilen så jag åkte och stal ett fint innertak ur en annan bil som ska bli folkrace (fick lov att göra det såklart!).

    Jag har även hunnit med att:
    *Städa ur bilen – hundhåret försvann till min förvåning väldigt enkelt, blev nästan besviken
    *Polerat upp tryckrören till IC:n
    *Köra sönder ljuddämparen
    *Bytt ljuddämparen och lackat slutröret svart
    *Luftat kopplingen – den upplevs lite bättre efter en del svart sörja kom ut, ska upprepas
    *Fått dit ny nummerplåt bak – har en som ska ersätta den sunkinga som sitter fram nu.
    *Pysslat med lite lampknappar osv

    Kom precis hem ifrån att kollat på en lemansblå 9000 aero -95 samma kille nyss köpt (och vill sälja på mig såklart) den har glaslucka och är fullsmetad – fullsmetad = den har TCS (som såklart krånglar)
    Det kliar lite i mig att jag ska sälja denna blåa pärla PGA den bilen men jag ändrar mig nog så fort jag läser om hur man ska fixa TCS :mrgreen:
    Tror ocksåatt det blir svårt att jaga upp en 900s som är i samma skick som denna..

    Återkommer med en bildupdate på torsdag, imorgon ska jag på kräftskiva! :smile

    /Anton

    #196674
    svartvit
    Deltagare

    Grattis till den fina bilen – där blev man lite avundsjuk! Ingen ABS på den heller 😉
    Klart du ska behålla den. Jag kan rekommendera att plocka bort midjelisten, vilket gör stor skillnad på en så ljus bil.

    #196678
    Turbofahrer
    Deltagare

    Hehe! Jag gjorde nästan samma byte 2002 och redan då var TCS ett stort problem.
    Färgerna stämmer också :smile

    Sålde min ”fina” 32000 mils iridiumblå 220 900i -88B och lånade en lemansblå 229 9000T2.3 -92 i ungefär en vecka innan jag tröttnade på den.

    SAAB i Nässjö hade bytt spjällhus och konstaterat att givarna var OK.
    Trots det buggade det titt som tätt och bara till att åka i LimpHome mode eller att starta om i farten.

    Din 900 ser riktigt fräsch ut utvändigt iallafall.
    Lycka till med det där lurviga inne i bilen. 😉

    Kollade regnumrena och min 900 finns fortfarande och 9000:n har blivit en kinesisk moped… 😆

    SAAB 95 SC Vector 2.0t BioPower -06, jetblack met.
    SAAB 900i Kat 5d -88, florentinergul.

    STCS #701

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 171 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng