Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 171 totalt)
  • Författare

Skulle nog säga att TCS på 9000 med Trionic 5 fungerar mycket bättre än på bilar med LH-Jetronic

september 27, 2013 kl. 09:57 #196684

@svartvit wrote:

Grattis till den fina bilen – där blev man lite avundsjuk! Ingen ABS på den heller 😉
        Klart du ska behålla den. Jag kan rekommendera att plocka bort midjelisten, vilket gör stor skillnad på en så ljus bil.

Tack så mycket, den är fin men finns nog allt lite att göra på denna med 🙂 Skönt utan ABS men det är bra att ha när det fungerar egentligen.
        Midjelisten, det är den tunna va? Ska fundera på det!

@Turbofahrer wrote:

Hehe! Jag gjorde nästan samma byte 2002 och redan då var TCS ett stort problem.
        Färgerna stämmer också :smile

Sålde min ”fina” 32000 mils iridiumblå 220 900i -88B och lånade en lemansblå 229 9000T2.3 -92 i ungefär en vecka innan jag tröttnade på den.

SAAB i Nässjö hade bytt spjällhus och konstaterat att givarna var OK.
        Trots det buggade det titt som tätt och bara till att åka i LimpHome mode eller att starta om i farten.

Din 900 ser riktigt fräsch ut utvändigt iallafall.
        Lycka till med det där lurviga inne i bilen. 😉

Kollade regnumrena och min 900 finns fortfarande och 9000:n har blivit en kinesisk moped… 😆

Haha, vilket lustigt sammanträffande!! Färg och TCS problem stämmer 😆
        Lägger jag dit raggartrappan på min så ser den nästan likadan ut 😉

@joH900 wrote:

Skulle nog säga att TCS på 9000 med Trionic 5 fungerar mycket bättre än på bilar med LH-Jetronic

Har hört samma sak jag också, men krånglar det så krånglar det.
        Om jag köper en 9000 för runt 15-17tusen så ska det helst inte vara några stora fel, även om det är en aero.

Jag hjälpte en kompis med det sista med flytten igår så jag hann inte göra nå med bilen, slutar tidigt idag så det blir nu på eftermiddagen.
        Va ute och körde en sväng igår och börjar gilla den mer och mer faktiskt!

Planen ser just nu ut så här:
        Utvändigt/invändigt: tvätt, städning, 16″ aero, utsläppskåpor och fräscha upp stötfångarna – dom är grå!
        Mekaniskt: Kolla över luftvägarna & tändning, lufta kopplingen, smörja gnekande kopplingspedal, byta till spak med stålkula och sätta dit ratten rakt.

september 30, 2013 kl. 09:05 #196695

Jag är för dålig!
          I helgen blev det endast luftning av kopplingen och demontering samt montering av inredning för att komma åt att tvätta&dammsuga ordentligt – Inga bilder på detta tråk.
          Är inte fönsterhiss fördraget på MY90?! Hittar inte kontakten till fönsterhisspanelen vid tändningslåset och det saknas ju även det där myntfacket man kan ta bort för att montera dit panelen.
          Hade tänkt montera fönsterhissar fram men är det inte fördraget så är det ju värre 🙄

Bytte till växelspak med stålkula också, och lägen blir mer bättre med den, dock så ligger inte växlarna helt 100% tror jag då det kärvar lite att få i dom ibland – trean är såklart värst?!

/Anton

september 30, 2013 kl. 11:53 #196696

Det bör vara fördraget, kontakterna ser lite annorlunda ut och det är flera stycken upp till 1990, du får även kapa upp i mittkonsollen för att få i knappsatsen till elhissarna. Mittkonsollen är inte samma 1991-1993 som de äldre. Inte heller kontakten till elhissarna är samma på de äldre, 1991-1993 har samma kontakt som nyare 9000 samt ng900.

Men det bör vara fördraget, det var det på båda min röda 900 S och min svarta 900 S. Även en 900i 8v -88 jag har skruvat lite på hade det fördraget.

september 30, 2013 kl. 12:11 #196699

@joH900 wrote:

Det bör vara fördraget, kontakterna ser lite annorlunda ut och det är flera stycken upp till 1990, du får även kapa upp i mittkonsollen för att få i knappsatsen till elhissarna. Mittkonsollen är inte samma 1991-1993 som de äldre. Inte heller kontakten till elhissarna är samma på de äldre, 1991-1993 har samma kontakt som nyare 9000 samt ng900.

Men det bör vara fördraget, det var det på båda min röda 900 S och min svarta 900 S. Även en 900i 8v -88 jag har skruvat lite på hade det fördraget.

Just det, det ser ju inte lika ut på de ”äldre”. På min svarta så satt ju kabeln på myntfacket och panelen från 9000 passade rakt av så det var riktigt lätt att få allt att fungera där.
              På denna -90a tog jag väck mittkonsollen (mittkonsoll = plasten där man sätter ner nyckeln?) och hittade inte några lösa kablar där, ligger dom under mattan eller framför växelspaken kanske?

Har insett att jag behöver sälja någon bil för att ha råd att fixa upp skotern till i vinter, jag har dessutom 4 bilar just nu och har inte tid att ta hand om alla.
              Min 9000 säljer jag aldrig så antingen blir den här silverblå eller den svarta som ryker, men jag gillar ju båda?! 🙄
              Hua, kommer nog ångra mig hur jag än gör med det här :mrgreen:

september 30, 2013 kl. 18:49 #196703

Ikväll har jag hunnit med lite iaf: tvättat, putsat fälgbanan på 16″arna och monterat utsläppskåpor. Det blev bra!

Innan:

Efter:

Nattbild utanför besiktningen:

Jag vet att jag borde lackat om centrum på fälgarna men jag orkade inte i år :mrgreen:
                Bilen är också i behov av en sänkning, får lätt plats med en näve fram. Om blir bilen kvar så flyttar jag över säkningssatsen från den svarta – Kilen!

Imorgon så kommer en kille och ska kolla på min Fiat 128 så förhoppningsvis så blir jag av med den, då är det bara en till som ska bort! 😆

/Anton

oktober 6, 2013 kl. 15:52 #196735

Det har inte hänt så mycket med bilen.
                  Kopplade stereo i fredags när jag fick hem iso-kablage jag hade beställt, i samband med det så skruvade jag även dit högtalare bak då den inte hade det – SNIK 😆

Fick fiaten såld och knäppte ett sista kort på den, ett tränat öga ser 2 italienare 😉

Och för att inte vara helt Off topic så slänger jag in en bild på finbilen.

Denna kommer förmodligen att bli till salu inom kort om någon är intresserad.

/Anton

oktober 9, 2013 kl. 12:19 #196745

Tror att jag hittat problemet varför växlarna är svår att få i när man växlar fort – stod framme och luftade kopplingen så hörde jag att det gnekade från kopplingspaketet när man pumpar kopplingspedalen!
                    Vad tror ni det är som gnekar? Borde ju vara slavcylindern för inte kan lamellerna gneka?
                    Har haft mina misstankar om att den inte kopplar ur ordentligt, bilen har ju stått ett tag innan jag tog över den.

Får väl riva lite koppling då, av någon anledning känns det inte som en ”big deal” när jag vet hur allt sitter efter växellådsbytet på den svarta – man blir lätt lite stöddig efter man gjort det 😆

/Antonnn

oktober 27, 2013 kl. 15:14 #196850

Eftersom tusse92 här på forumet hade kollat sin MY90 och sett att han hade Lucas CU 14.1 i den så kollade jag i min MY90 jag också!
                      Tyvärr hade jag inte samma tur, stod CU 14 på min box i den silverblå.

Kikade på den svarta hur den boxen såg ut när jag ändå höll på och när jag tagit undan mattan så jag kom åt boxen så hängde boxen i EN skruv, jävla tattare som haft den bilen innan 🙄
                      Tänkte att det borde finnas en anledning till att den bara hänger i en skruv så jag plockade med den in och när jag öppnade den så såg jag att det sitter ett speedparts bränslechip i den, trevligt tryckte jag :smile
                      Tror nog att jag ska flytta över allt sånt här ”godis” från den svarta till den silverblå ist.

Så här ser det ut under mattan i den silverblåa, INTE lika fräscht om man kollar under mattan i den svarta:

oktober 30, 2013 kl. 22:07 #196864

Idag har jag bytt ventilkåpspackningen efter sett att det droppade på grenröret, den blev nog tät men ändå efter 6mils körning så luktar det bränd olja.. Det behövs inte mycket för att det ska lukta.
                        Har också bytt högtalare fram och flyttat över huvudenhet från min 9000 över vintern – blir att köra denna i vinter med andra ord! 🙂

Imorgon blir hektiskt då jag ska försöka hinna med följande:
                        *Byta generator/vattenpumpsrem – trötta remmar
                        *Byta termostat – trött termostat
                        *Motortvätta – har inte gjort detta än, och det är olja kvar någonstans som gör att det luktar fan.
                        *Dra lågniva & ström till högtalare och baslåda.
                        *Tvätta & dammsuga

Skulle även vilja montera: IC, annan bränslebox, justera tryckvakt och ställa på laddet men det hinner jag nog icke!

Ska nämligen åka en liten tur på 75+75mil på fredag för en kompis ska till kolla på en bil söder om borås, känns som att jag lär gå över bilen innan dess och då är inte mer mos prio #1 :mrgreen:
                        Jag kan säga att jag är rejält nervös över att köra 150mil på ett dygn när jag bara hunnit avverka ca: 60mil sen jag köpte den 😆

/Anton

oktober 31, 2013 kl. 12:36 #196865

Oljan kan mycket väl komma från fördelaren; och där är det flera möjligheter också!

O-ringen som tätar mellan topp och fördelare; sen är det även vanligt att fördelarens egen, inre tätning läcker så det trycks ut olja genom fördelarlocket och hamnar då på grenröret, vilket ger en nästan fritös-aktig doft i bilen när man kör.

Stannar man sen och står i tomgång, då förstärks det hela genom att större droppar hamnar på det varma grenröret!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

november 2, 2013 kl. 18:46 #196826

@morsole wrote:

Oljan kan mycket väl komma från fördelaren; och där är det flera möjligheter också!

O-ringen som tätar mellan topp och fördelare; sen är det även vanligt att fördelarens egen, inre tätning läcker så det trycks ut olja genom fördelarlocket och hamnar då på grenröret, vilket ger en nästan fritös-aktig doft i bilen när man kör.

Stannar man sen och står i tomgång, då förstärks det hela genom att större droppar hamnar på det varma grenröret!

Mvh Johannes

Det har slutat luktat nu så det kan vara så att det är tätt men ska se över fördelaren ändå för det verkar vara lite kletigt där!

Turen ner till Borås gick bra utan några större krångel, fast jag fick lite koll på vad som kanske behöver en översyn.
                            Tempmätaren hoppar upp och ner ibland – ger alltså felsignaler men den skärpte till sig i slutet men visar att den inte blir riktigt varm, hann aldrig byta termostaten så jag ska prova med det.
                            Mellan uppsala och Gävle på hemvägen så ”hackade” bilen när man tröck på gasen, stannade vid en mack och kollade i fördelaren och såg att rotorn var kleggig innuti, efter det så gick bilen fint resterade 20 mil hem.
                            Generator/vattenpumpsremmarna är kass – ska ta de helt nya remmarna som sitter på den svarta istället för de jag trodde var bättre-beg jag satte dit i torsdags 😆

Bilen var riktigt trevlig på långkörningen, väghållningen är KANON med originalchassiet och 16″hjul med bra däck även fast det var ordentligt blött på e4an med regn så kändes den fruktansvärt säker på vägen.
                            Det enda som störde lite är varvtalet som ligger på ca: 3,5tusen varv i 130km/h men det gick bra ändå efter torsdagens stereobygge :mrgreen: riktigt bra ljud i den nu!
                            En sak som nästan oroar mig är att den går så pass bra som den gör, den imponerar mest i registret 100-150km/h, där går den nästan som min svarta gjorde med 900IC & 0.8bar, fast 150 och över känns den tröttare.
                            Känns nästan som att den kanske får mer än 0.4 i ladd men samtidigt så är den här bilen MYCKET fräschare både i motor och i kaross (14tusen mil vs 24tusen mil) än den svarta så den är kanske bara frisk?

Hur som är jag imponerad av bilen efter den här turen, 150mil är ju en bit att köra på 20timmar, speciellt för en bil som är 23 år! (20 timmar inkluderar kompisens bilköp, lunch, middag & diverse pauser efter vägen)

/Anton

november 11, 2013 kl. 11:16 #196901

I helgen så byttes generatorremmarna och nu går motorn tyst och fint, de förra remmarna ”väste” lite.
                              Bytte till mig ett par superaero med vinterdäck jag tänkte köra på i vinter men tyckte bilen gick så dåligt efter vägen med dom däcken (205-55-16″) så jag lämnade tillbaka dom.
                              Bilen är i princip så som jag vill ha den just och då börjar det klia efter något nytt att pyssla med.

Håller på att bli övertalad att köpa en 9000 2.3T Classic till bra pris, den behöver lite kärlek men kan helt klart bli en bra brukis (börjar gilla projektbilar).
                              Det som lockar med denna 9000 är:
                              Frisk motor med 225hk (B234R = förförisk kraft)
                              Hyffsat bra skick utom höger bakskärm som är riktigt risig (enda jobb jag inte kan göra är svetsjobb)
                              Billig! Även om jag inte skulle få jättebra betalt för min 900 så blir det nog någon tusenlapp över efter jag köpt denna 9000.

Men det räcker med en bruksbil vid sidan av min A50 och egentligen tror jag inte att man kan hitta någon bättre brukis än en färsch og900 med (snart) 15tusen mil på mätaren?
                              Kan någon bara säga att jag är en idiot som ens tänker på det här så vore det uppskattat 😆

november 12, 2013 kl. 17:52 #196905

Eftersom jag inte kommer göra i ordning den svarta så har jag en väldigt fin beige skinninredning över, framstolarna kommer från en långmilad 9000 men de är i riktigt bra skick.
                                Resten av inredningen kommer från en 900 turbo som ett äldre par ägt och kört ca: 8000mil i om jag inte missminner mig (plankan som fixade delarna).
                                Tror inte det är många som suttit i det baksätet.
                                Dörrsidorna är för bilar med fönsterhissar, dörrsidorna bak har även egen knapp för upp & ner-rullning av rutorna (ovanligt!)
                                Finns även fönsterhissmotorer och ”saxar” komplett med kablarna som behövs

Vad tror ni man kan ta för allt det här som ett ”paket”?
                                Någon som kan vara intresserad? Passar då og900 med 9000stolar fram (om man inte moddar)

/Antonn

november 18, 2013 kl. 18:21 #196952

Känns som att jag är helt ensam på projekt delen av forumet men fortsätter med vad jag gjort idag:

Tvättat framstolar:

Tvättat en runda med lädertvål på bilden, framstolarna var rejält skitiga när jag hämtade dom och dom har inte blivit bättre av att stå i källaren i 5 år – helt sjukt att det var så länge sen jag köpte dom! 😮
                                  Skulle vilja hinka i dom här i en 900 men den svarta är för dålig och den blåa har inte rätt stolar fram och har dessutom lite fel färg för en beige inredning i mitt tycke.
                                  Ska ta en rejäl tvätt till på framstolarna imorgon och en lätt tvätt av baksätet + fetta in allt så är det klart sen, antingen läggs det undan eller så säljs det.

Verkar som de flesta skriver på facebook nu för tiden, lite dåligt med uppdateringar här på forumet! 🙄

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 171 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.