Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 18, 2013 at 19:17 #196953

      @antonn wrote:

      Tvättat en runda med lädertvål på bilden, framstolarna var rejält skitiga när jag hämtade dom och dom har inte blivit bättre av att stå i källaren i 5 år – helt sjukt att det var så länge sen jag köpte dom! 😮
      Skulle vilja hinka i dom här i en 900 men den svarta är för dålig och den blåa har inte rätt stolar fram och har dessutom lite fel färg för en beige inredning i mitt tycke.
      Ska ta en rejäl tvätt till på framstolarna imorgon och en lätt tvätt av baksätet + fetta in allt så är det klart sen, antingen läggs det undan eller så säljs det.

      Ser ju bra ut det där, är förarstolen lika fin? Om du beslutar dig för o sälja så är jag intresserad.

      /Micke

        november 19, 2013 at 13:24 #196955

        @Minge wrote:

        Ser ju bra ut det där, är förarstolen lika fin? Om du beslutar dig för o sälja så är jag intresserad.

        /Micke

        Passagerarstolen fram fick nästan all uppmärksamhet igår men jag tror att förarstolen är lika fin, inga sprickor eller färgutmattningar vad jag vet, ska göra klart inredningen innan fotbollen ikväll så kommer en riktig bild på allt.
        Letar du till din cab? För om jag säljer inredningen så vill jag nog helst sälja den komplett så jag blir av med allt, passar 5-dörrars og900 med 9000-stolar fram.
        Din cab såg riktigt bra ut btw!

          november 28, 2013 at 08:24 #197002

          “Händer inte mycket här” – en standardfras i min projekttråd tror jag?

          Framstolarna står fortfarande insmorda i källaren.
          Stolarna har dragit åt sig en hel del, speciellt förarstolen av naturliga själ.. men jag kör på taktiken att kladda i extra läderbalsam när det blir torrt tills det inte drar åt sig mer, det blir faktiskt riktigt bra.

          Inredningen kan gott stå där nere i källaren och drar åt sig tills jag hittat köpare på den, har mest fått bud på framstolarna men inget bra bud på hela inredningen.
          Kanske säljer framstolarna och behåller resten till en annan og900? Jag har inte plats för allt “skrot”, har köpt på mig en till bil också.. 🙄 Suck!

          /Antonn

            mars 11, 2014 at 19:11 #197624

            En liten uppdatering: Den isblåa är såld till en kompis (ångrar mig såklart men jag vet ju vart den är) och den svarta åker på skroten så fort jag rensat den, orkar inte byta ABS-pumpen när bilen är så pass rostig..
            Har sen jag fick körkort haft en og900 att köra runt i och nu jag saknar verkligen det! Vårkänslan hänger i luften och man vill pyssla med bilen.. Men det är inte en A50 jag vill pyssla med..
            Kompisen som köpte bilen var hemma och då jag såg han köra iväg med den så tänkte jag “Varför i helvete sålde jag den där?!”..

            Har letat i en vecka efter en bil i bra skick utan att hitta något och då har jag inte brytt mig om vad det är för motor i bilen eftersom jag har allt som krävs ifall jag vill bygga T16!
            Det är verkligen inte lätt att hitta någon fin og900, speciellt när man verkligen vill ha en..

            Fast NU tror jag att det släppte, ringde en saab-kille och fråga om han visste om någon och han hade nys på en LTT som han skulle kolla på åt mig! :dope
            Han skulle även kolla runt lite mer ifall han hittade några andra som var i bra skick så nu sitter jag och hoppas på att jag får ett samtal om en fin 900 innan helgen!

            Har ju alla delar som behövs hemma:
            16″ aero med polerad kant
            Raggartrappa
            Monroedämpare och kilen-sats
            Komplett IC-kit
            Röda spridare och ett nytt bränslefilter
            Beige inredning & fönsterhissar (inga framstolar dock men det kan ju skaffas)
            Polermaskin

            Nu vill jag skruva, skrika&svära i någon vecka innan det blir ordning på bilen och sen bara glida! 😆

              mars 11, 2014 at 19:14 #197625

              Det e Rätt, man ska ha en OG i livet! 🙂

                mars 11, 2014 at 19:28 #197626

                Förstår dig, själv har jag kört morsans 9-3SS hela vintern. En skoj bil det med men man saknar OG900 som tusan efter ett tag, har också en NG900 men den ska säljas efter nästan 4 års ägo pga platsbrist plus att jag hellre vill lägga tid på mina 2 andra OG900or 🙂

                Hoppas du hittar nåt roligt objekt iaf, hade varit skoj med äkta T16 😉

                Bilar:
                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                  mars 11, 2014 at 21:09 #197629

                  @M.Broberg wrote:

                  Det e Rätt, man ska ha en OG i livet! 🙂

                  Ja, det räcker då inte med en 9000 i alla fall! En av varje så är man nog lite nöjd sen får man hoppas :wacko

                  @TurboLamko wrote:

                  Förstår dig, själv har jag kört morsans 9-3SS hela vintern. En skoj bil det med men man saknar OG900 som tusan efter ett tag, har också en NG900 men den ska säljas efter nästan 4 års ägo pga platsbrist plus att jag hellre vill lägga tid på mina 2 andra OG900or 🙂

                  Hoppas du hittar nåt roligt objekt iaf, hade varit skoj med äkta T16 😉

                  9-3SS är en riktigt rolig bil att köra faktiskt, dom är väldigt glad i kurvor :smile
                  Jo, något som din gråa T16 vore ju riktigt roligt att ha, men jag nöjer mig helt klart med en LTT men dom saknar ju ofta nästan allt lull-lull!

                  Drömmen just nu är att jag blir uppringd imorgon om en 3-dörrars T16/LTT MY92/MY91 med taklucka som klarat dig bra från rost, färg spelar mindre roll :drugged
                  Men om jag ska vara ärlig så skulle jag nöja mig med vad som helst bara den klarat sig bra från rost 😆

                  Han visste i alla fall av en röd 5-dörrars LTT så vi får se vad han säger om den!

                    mars 13, 2014 at 20:44 #197630

                    Måste skriva av mig lite! Har fortfarande inte hört något om den röde LTT och jag börjar få svårt att sova på nätterna då jag tänker non-stop på vad det kan vara för bil! :mrgreen:

                    Har även funderat lite på Trionic konvertering, delarna ligger nära till hands då en kompis har upplag av 9k delar/bilar..
                    Visst borde det vara snällare för lådan om man T5-konverterar en og900? Menar att man borde kunna hålla nere laddet vid samma antal hästar?
                    Borde man inte även kunna få lite bättre bränsleekonomi om man konverterar? Bara lite frågor som jag inte sett någon skriva om :mrgreen:

                    Kanske M.Broberg vet något om detta? 😎

                      mars 13, 2014 at 21:45 #197632

                      @antonn wrote:

                      Har även funderat lite på Trionic konvertering, delarna ligger nära till hands då en kompis har upplag av 9k delar/bilar..
                      Visst borde det vara snällare för lådan om man T5-konverterar en og900? Menar att man borde kunna hålla nere laddet vid samma antal hästar?
                      Borde man inte även kunna få lite bättre bränsleekonomi om man konverterar? Bara lite frågor som jag inte sett någon skriva om :mrgreen:

                      Kanske M.Broberg vet något om detta? 😎

                      teoretiskt sett så har du rätt, med T5.5 kan man ändra effekt och vridkurvan.

                      Sen är det lite jobb. själva mjukvaru delen kan man säkert lejja ut till nån duktig.

                      T5 är ett effektivare system, så du borde få mer hk/liter bränsle!

                      Men jag kan mest om teorin. har inte så mycket hands on expeirience.

                        mars 14, 2014 at 08:05 #197634

                        @M.Broberg wrote:

                        teoretiskt sett så har du rätt, med T5.5 kan man ändra effekt och vridkurvan.

                        Sen är det lite jobb. själva mjukvaru delen kan man säkert lejja ut till nån duktig.

                        T5 är ett effektivare system, så du borde få mer hk/liter bränsle!

                        Men jag kan mest om teorin. har inte så mycket hands on expeirience.

                        Det kommer du nog få nu i vår hoppas jag? 🙂

                        Det är ju en del att göra men finns många fördelar med T5, projekt till nästa vinter kanske men det förutsätter ju att man har en bil också 😆
                        Tur att det finns några här på forumet som pysslat med det så det ska väl gå även om det blir i bebistempo för min del.

                        Hade varit perfekt att åka och kolla på en gammal Saab ikväll eller imorgon men har inte hört något än. Det klias just nu :mrgreen:

                          mars 14, 2014 at 12:27 #197636

                          @antonn wrote:

                          Det kommer du nog få nu i vår hoppas jag? 🙂

                          Det är ju en del att göra men finns många fördelar med T5, projekt till nästa vinter kanske men det förutsätter ju att man har en bil också 😆
                          Tur att det finns några här på forumet som pysslat med det så det ska väl gå även om det blir i bebistempo för min del.

                          finns otroooligt mycket hjälp på nätet. bara själva t5 dokumentationen är 192 sidor ren fakta .

                          jag ska nog lära mig lite nu i vår hoppas jag. ska få ihop bilen först med 🙄

                            mars 14, 2014 at 16:11 #197637

                            @M.Broberg wrote:

                            finns otroooligt mycket hjälp på nätet. bara själva t5 dokumentationen är 192 sidor ren fakta .

                            jag ska nog lära mig lite nu i vår hoppas jag. ska få ihop bilen först med 🙄

                            Har suttit och läst en hel del nu, mycket rolig läsning! Kommer ihåg att någon på gamla 900forumet kopplat in EDU från 9000 :mrgreen:
                            Ja, vad är kvar på din nu? Lådan “bara”? 😆

                            Har snackat med snubben nu, och han skulle kolla hur bilen såg ut på söndag.. Jag som ville åka NU!
                            Det var en MY90.. Vilket betyder mer jobb då MY90 saknar 9000stolar samt att elen är inte dragen likadant som på MY91-MY93.
                            Har för mig att det var mycket mer jobb att montera fönsterhissarna på MY90 och äldre jämfört med vad det är på MY91-MY93 där det bara är att montera saxar och motor, sätta in säkringen och fönsterhisspanelen och sen börja hissa upp och ner, tar bara nån timme att montera.
                            Men är bilen fräsch så är det ju värt det, man får ju inte vara allt för kräsen! 👿

                              mars 14, 2014 at 17:04 #197638

                              Det är så mycket kvar på min att jag blir smårädd. men det löser sig nog. eller så gör det inte det. jag är rätt lugn iaf.

                                mars 14, 2014 at 20:26 #197640

                                @M.Broberg wrote:

                                Det är så mycket kvar på min att jag blir smårädd. men det löser sig nog. eller så gör det inte det. jag är rätt lugn iaf.

                                Haha, det blir nog bra ska du se. Du får ringa ner han Konrad för jäklar vilket tempo ni hade när ni hjälptes åt! 🙂

                                Mailade en på en röd 900s MY92 ikväll men den hade blivit såld, det är ju så svårt att vänta på “rätt bil” när man är ivrig att sätta igång.
                                Jag hoppas verkligen att den norrlandsbilen jag har på span har klarat sig bra från rost för det är ju det som är det jobbiga egentligen, och så hoppas jag att den blir billig :mrgreen:

                                Köpte ju den isblåa för 5000:-, tror det blir svårt att hitta finare og900 för den pengen.

                                  mars 18, 2014 at 00:35 #197645

                                  Är så mycket snö där bilen står så han kommer inte åt att kolla på den just nu (han har bytt till sig bilen men inte synat den ordentligt). Skulle få regnr så jag kan kika på senaste bes, mätarställning osv.
                                  Det han visste om den var att den var ganska standard vilket förmodligen betyder ingen taklucka eller lull-lull, lite tråkigt men jag har ju rätt mycket lull-lull liggandes ändå.
                                  Han sa även att den var “klarröd” vilket jag antar är talladegaröd. Billig kommer den bli också.
                                  Tänkte ta med mig ett par rediga stövlar och en borste så åker jag upp och kikar på den i helgen, köper den om den är hygglig och hämtar hem den när det blivit bart ute.

                                  Har slutat kolla på film på kvällarna nu, sitter bara och läser folks projekttrådar och annat relaterat till og900.
                                  Hittade ett kopplingsschema Lucas -> T5 som var till mycket hjälp, verkar inte så superkrångligt att koppla in själva elbiten men det lär jag få äta upp att jag skrivit när jag kopplat fel och bilen tar eld.

                                  Ville bara skriva av mig lite! 😆

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 171 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.