Svart 900S -92 – Väntar på bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Svart 900S -92 – Väntar på bil

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 171 totalt)
  • Författare

Imorgon åker jag och kollar på bilen, den skulle tydligen vara rätt fin, lite bubblor i dörrarna bara.
      Jag är väldigt osäker på vad det är för färg på den för det var inte den ”ljusa röda” sa han.
      Har nog bara sett 900s i 3 nyanser av rött: 1.Talladegaröd (ljusast?) 2.Körsbärsröd 3.Brunröd (Tror det står brun i reg på dessa).
      På denna så står det står MRÖD i registret, 6 ägare och 32k mil. Avställd i 4 år.. 🙄 😆

Siktar på att åka klockan 10.00 och sen blir frukost och middag halvvägs (i Överhogdal hos min farmor) och sen på kvällen så sätter jag mig här så ni får en lägesrapport (om någon läser den här tråden ens)!

mars 21, 2014 kl. 20:39 #197675

@antonn wrote:

och sen på kvällen så sätter jag mig här så ni får en lägesrapport (om någon läser den här tråden ens)!

väntar spänt! finns ju den Rodonitröda färgen som jag har på farsans bil som vart i min tråd endel.

mars 21, 2014 kl. 21:41 #197678

För onödigt vetande så fanns de i imolarött också 1993, färgkod 240

mars 22, 2014 kl. 19:50 #197683

Då var man hemma igen efter en ordentlig biltur!
            Jag fick i uppgift att köra upp en 9000 när jag ändå skulle kolla på bilen, den saknade någon dörrsida och instrumentpanel, ratten satt snett, SRS lyste och diverse andra hemskheter!

Några bilder blev det i all hast för jag vet att ni tycker det är roligt att kolla på!

Avfärd klockan 10.30! Närmast på bild är bilen jag körde och bakom den står min 9000 som min bror körde.

Sen blev det ett hopp tills vi var framme vid bilen 24mil senare, så här ser den ut innuti:

Länkarmsinfästning:

Höger hundben, vänster var lite rostangripet:

Här är den, ser lite ledsen ut med saknade lister och den har fått en kyss i högra hörnet men denna kan bli bra tror jag!

Bra skick för att gått 32k mil och stått sen slutet av 2009, kunde inte kolla så jättenoga under bilen PGA snö men det var absolut ingen rosthög även om det finns ett par tre ställen som behöver slipning och lack.
            Väldigt matt i lacken i övrigt och bombnedslag inuti men jag kommer inte att använda befintlig inredning utan det blir nog min beigea läderinredning, ska försöka få tag på ett par framstolar bara.

Efter jag hade synat bilen så träffade jag ägaren och han berättade att motorn visst skurit och det var därför den stod där, perfekt för mig med andra ord!
            Då blir det alltså motor ur den svarta som hamnar i den här röda, tillsammans med en massa annat trevligt!
            Att få hem bilen löste sig också, men det blir efter den tinat fram, så det är ett par veckor dit.

Känner att det kommer bli många dagars skruvning, putsning & nya svordomar innan bilen är klar men den blir nog bra! :mrgreen:
            Någon som vet vad färgen kallas? Är detta körsbärsröd?

/Anton

mars 22, 2014 kl. 20:06 #197685

Antagligen cherryröd ja, färgkod 214. Står på balken i bagaget under golvet för att vara säker

En 1990 bör ha fullt fördraget elsystem, dvs kontakter finns vid a-stolpar samt bakom klädseln till b-stolparna. Du behöver dra in kablage i dörrarna fram och bak till motorerna och bak är det lite fler trådar då det även sitter en knapp i dörrsidan.

Kablarna till knappsatsen är fördragen och ligger i mittkonsollen.

Har eftermonterat elhissar på en 3d 1990, en 3d 1991 och en 5d 900i 1988. Fördraget hela vägen fram till dörrarna på alla. på en 1990 behöver du ett relä för autodown på förarsidan, sitter reläsockel under baksätet. Utan relä i sockeln så får du inte ner förarrutan alls, kanske inte bakrutorna heller, kommer inte ihåg hur det va kopplat på 5d riktigt.

mars 22, 2014 kl. 20:18 #197686

@joH900 wrote:

Antagligen cherryröd ja, färgkod 214. Står på balken i bagaget under golvet för att vara säker

En 1990 bör ha fullt fördraget elsystem, dvs kontakter finns vid a-stolpar samt bakom klädseln till b-stolparna. Du behöver dra in kablage i dörrarna fram och bak till motorerna och bak är det lite fler trådar då det även sitter en knapp i dörrsidan.

Kablarna till knappsatsen är fördragen och ligger i mittkonsollen.

Har eftermonterat elhissar på en 3d 1990, en 3d 1991 och en 5d 900i 1988. Fördraget hela vägen fram till dörrarna på alla. på en 1990 behöver du ett relä för autodown på förarsidan, sitter reläsockel under baksätet. Utan relä i sockeln så får du inte ner förarrutan alls, kanske inte bakrutorna heller, kommer inte ihåg hur det va kopplat på 5d riktigt.

Hade en bild i reservhjulsbalajan och tycker mig urskilja färgkod 214 där så det verkar stämma!

Tack för superbra information, det kommer att behövas när jag sätter igång!
                Visst är fönsterhisspanelen på de äldre bilarna lite ”kortare” än den som är på nyare og900 MY91-94, mao de som har den smala mittkonsollen utan bälte?

/Anton

mars 22, 2014 kl. 21:46 #197687

kul!

kommer bli bra som fan 🙂

mars 22, 2014 kl. 22:51 #197688

@antonn wrote:

Visst är fönsterhisspanelen på de äldre bilarna lite ”kortare” än den som är på nyare og900 MY91-94, mao de som har den smala mittkonsollen utan bälte?

Ja, det är inte samma knappsats och inte heller samma kontakt så det bästa är att skaffa rätt brytare. Mittkonsollen kan du ta upp hål i, finns markerat på baksidan av konsollen ungefär vart man ska såga.

mars 23, 2014 kl. 08:03 #197689

Kul projekt! Grävde du runt lite i länkarmsinfästningarna? Mkt gött kan gömma sig under möget där. Men hoppas det är inte nån fara.

Snö? WTF? 🙂 Stort land detta….. (vi har knappt haft nån snö alls i år, dom har tom sopat på gatorna nu!)

mars 23, 2014 kl. 12:23 #197693

@M.Broberg wrote:

kul!

kommer bli bra som fan 🙂

Jag hoppas det med! Ångrar ju bittert att jag sålde den isblåa men den här dämpar ångesten en del i alla fall!

@joH900 wrote:

Ja, det är inte samma knappsats och inte heller samma kontakt så det bästa är att skaffa rätt brytare. Mittkonsollen kan du ta upp hål i, finns markerat på baksidan av konsollen ungefär vart man ska såga.

Vet om en T8:a som står som jag kan sno (köpa!) relä och knappsatsen ifrån. Det är en 2-dörrars men visst kan man pilla dit extra knappar om man öppnar knappsatsen? Har några knappar lösa nämligen.

@Turbocab wrote:

Kul projekt! Grävde du runt lite i länkarmsinfästningarna? Mkt gött kan gömma sig under möget där. Men hoppas det är inte nån fara.

Snö? WTF? 🙂 Stort land detta….. (vi har knappt haft nån snö alls i år, dom har tom sopat på gatorna nu!)

Nej, jag grävde inte något alls men det jag såg av bilen var så rostfritt så jag tror dom är rätt okej men det visar sig väl, var svårt att komma åt under bilen.
                        Jag öppnade inte ens motorhuven, det var så mycket snö på och framför huven så jag orkade inte gräva fram den 🙄 Så det blir nog lite överraskningar när den kommer hit! 😆
                        Bilen står i runda slängar 80 mil norrut från GBG så det förklarar snön! :wacko

mars 23, 2014 kl. 18:49 #197694

I den äldre knappsatsen är varje knapp separat, så det är bara och skaffa två knappar till.

Jag vet att knappen på förarsidan skiljer sig från passagerarsidan, men vet inte om det är samma knapp på passagerarsidan som bak.

mars 27, 2014 kl. 19:07 #197706

Har haft tankarna i T5-konvertering hela veckan och letat prylar, Broberg rekommenderade att köra med NG900 härvan och idag så kom jag på att jag visste om en NG900:a, ett övergivet banprojekt.
                            Ett samtal senare så var det bestämt: jag fick ta det jag ville mot en platta öl så nu har jag varit och tagit lös en del, gick rätt smidigt då bilen var rensad inuti.

Fick med mig detta:
                            *Kabelhärva + kontakten som tillhör bilen med en 20cm kabel
                            *ECU – Steg 3:ad, lär ju inte kunna använda den mappen men ändå en ECU.
                            *Mapsensor
                            *Tändkasett
                            *Spridare
                            *Tempgivare för tryckrör
                            *Tomgångsmotor
                            *Tempgivare för vatten
                            *Lambda (återstå att se om den fungerar då den legat okopplad i motorutrymmet i något år)

Ska kompletteras med:
                            *Bländarskiva
                            *Givare till bländarskiva (Ska använda Volvos givare)
                            *Magnetventil
                            *Lägesgivaren för gasspjäll (Sitter kvar på bilen, glömde den)
                            *Gasspjäll (Sitter kvar på bilen men behövs det verkligen att byta spjäll?)
                            *Kolkanister & givare (Behövs verkligen dessa? Glömde bort att ens kolla efter dom men de satt inte på T5-härvan iaf)

Säkert något mer som saknas med, kom gärna med synpunkter (och kopplingsschema Lucas 14.0 -> T5.5 :mrgreen: )

mars 27, 2014 kl. 19:21 #197707

@antonn wrote:

*Magnetventil
                              *Lägesgivaren för gasspjäll (Sitter kvar på bilen, glömde den)
                              *Gasspjäll (Sitter kvar på bilen men behövs det verkligen att byta spjäll?)

2.1an har rätt gasspjällsensor, så om du byter till 2.1 insug och 2.3 topp så får du ju det ”på köpet”

Sen en annan uppgradering som kan vara guld o göra är o konvertera till T7 magnetventil. förmodligen kommer du slippa mycekt huvudvärk för T5 ventilen är onödigt komplicerad liten pryl.

mars 27, 2014 kl. 19:43 #197708

Du kan använda den kolkanister du redan har.
                                9000 spjällhus passar också men det måste vara ett spjällhus med rätt givare för att bli bolt on.
                                Kan även vara klokt att kolla lite extra på antalet slanganslutningar för tomgångsmotor och bypassventil då detta varierar beroende på vilken motor som donatorn har.

mars 27, 2014 kl. 20:20 #197709

@M.Broberg wrote:

2.1an har rätt gasspjällsensor, så om du byter till 2.1 insug och 2.3 topp så får du ju det ”på köpet”

Sen en annan uppgradering som kan vara guld o göra är o konvertera till T7 magnetventil. förmodligen kommer du slippa mycekt huvudvärk för T5 ventilen är onödigt komplicerad liten pryl.

Kan ju vara värt att göra det bytet då, ska kolla upp om jag kan få tag i grejerna.
                                  Jo, T5 ventilen är ju inte så mycket att hänga i granen, kör ju 9000 så den har jag lekt med ett par gånger.. 🙄

@SaabAero wrote:

Du kan använda den kolkanister du redan har.
                                  9000 spjällhus passar också men det måste vara ett spjällhus med rätt givare för att bli bolt on.
                                  Kan även vara klokt att kolla lite extra på antalet slanganslutningar för tomgångsmotor och bypassventil då detta varierar beroende på vilken motor som donatorn har.

Bra, då kör jag samma kolkanister!
                                  Åker tillbaka och skruvar bort spjällhuset på bilen imorgon, blir nog lättast så.
                                  Kanske lyckas få tag i 2.1 prylar men det märks.

Tomgångsmotor har en in och en ut med en pil som visar hur den ska sitta.
                                  Bypassventilen satt inte på bilen, går det inte att använda den som sitter på og900:a original?
                                  Har inte tänkt på det men den sitter ju inte som det gör på en 9000/NG900/9-3 faktiskt, där sitter den på tryckröret ju..

Som ni kanske märker så behöver jag ”lite” vägledning med trionic-konverteringen, all hjälp uppskattas!

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 171 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.