T8 Special, Rullande renovering

Forum Övrigt Projekt / Min bil T8 Special, Rullande renovering

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 152 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #182455
    sebbo
    Deltagare

    jag tar ALLT ditt lucas 🙂 Vi kanske kan göra ett ”kompis” pris 😉 Vi börjar ju som bli bekanta 😛
    Om du ids skruva ut det får du gärna göra det 🙂 Du fixade ju allt så fint förra gången 🙂
    Går nog att kursa iväg 2.4.2 till ngn som bara vill konvertera en i8 till el ist
    dessutom behöver man ju 2.4.2 för trionic5 konverteringen.

    #182382
    fataren
    Deltagare

    skickat ett pm till dig. ska jag montera bort ?

    #182380
    sebbo
    Deltagare

    Det kan du göra.
    Men då behöver jag verkligen allt.
    från boxen till luftburk, tryckrör och BTR lambdasensor och sånt. Men du har ju koll så det e ju lugnt 🙂

    #182378
    fataren
    Deltagare

    hela härvan givetvis, 🙂

    #186903
    sebbo
    Deltagare

    Lite update.
    Bytte idag vindrutetorkar mekanismen på bilen.
    Skönt att få tillbaka den efter ca 4veckor utan 😛
    Tips till er med AC som ska göra en liknande operation, ta lös torkarmotorn från mekanismen, då är det riktigt lätt att få ut den mekaniska biten.

    Over and out, Cpt.Slow

    #182134
    sebbo
    Deltagare

    http://www.youtube.com/watch?v=nRuExPh7d7Y&feature=autoplay&list=UUmQYLEmQcjXC7yUZc37JWqA&lf=plcp&playnext=2
    -20 och fin tomgång 🙂 Det där var precis efter uppstart för övrigt

    #190364
    fataren
    Deltagare

    några uppdateringar? Är ju nyfiken på hur det har gått med byte till lucas.

    #190442
    sebbo
    Deltagare

    Ja nu jäklar ska ni får höra.
    Har börjat min konvertering till Lucas nu. Har införskaffat hela systemet och de komponenter som behövs samt ett till insug.
    Jag och en kompis har också satt oss ner och börjat luska i lucas systemets elsystem med varierande grad av framgång. Men, vi verkar fått bort allt onödigt och förstår nu vad som är vad. Det lilla frågetecknet vi har kvar är hur i vida boxen kommer gilla att inte ha EZK tändningen inkopplad till sig utan bara byglad.

    Det som är kvar på ”att-göra-listan” innan vi kan börja montera det är att beställa en fule rail och kopplingar för inkommande bränsle.
    Bilder kommer så fort det är ngt att visa upp 😛

    #190443
    fataren
    Deltagare

    du tappade mig vid ezk tändning. Vad är det, och varför bygla?

    #190444
    sebbo
    Deltagare

    Original så får bränslesystemet tändnings signalerna via EZK systemet (det är den elektroniska tändningen på insprutar bilar). Vi har bestämt oss för att inte använda det och således får inte Lucas boxen vare sig information om tändpulser eller att EZK systemet är startat. Vi måste då lura Lucasboxen att EZK systemet finns där och vi tror vi kan bygla anslutningarna då det verkar bara vara ett relä som sluter vid startspänning och håller stängt så länge tändningen är på.

    #190446
    fataren
    Deltagare

    aha, men då måste jag ju komma med en följd fråga, eller två. 🙂

    hur har ni kommit från till att koppla bort ezk till boxen och vad vinner ni på det? Är det enklare? Blir det bättre? Och hur ska lucas boxen reglera bränslet i stället?

    #190447
    sebbo
    Deltagare

    EZK och Lucas sytemen har inte så mycket med varandra att göra. Det Lucas får från EZK är bara tändpulserna. Dem kan man också få ut på tex testuttaget i säkringsdosan 🙂
    Det blir bara enklare att bygga all så. Att vi kan behålla original tändningen sparar oss en massa problem 😀
    Jag ska posta precis hur man går till väga för att göra operationen så fler med mig kan konvertera om sina bilar 🙂 För enligt mig är det ett bättre val att anv Lucas systemet mot bosch då det verkar som att lucas kan justera sig mer mot olika bränsletyper och det är ju bra vid etanolkörning 🙂

    #190449
    turbocab
    Deltagare

    Jag följer detta med stort intresse. Min T8 Special må vara fin och superoriginal, men sprutet är ju som det är och en Lucas-konvertering hade vart klockrent på den. LH 2.4 hade ju funkat också, men Lucas känns så mkt lättare att komma över i en beggad 900S. Blir det bra detta så kommer jag också konvertera troligen nån gång!

    #190451
    joh900
    Deltagare

    Ingen 900 turbo (B202S och B202L/LTT och FTT) med Lucas CU14 och CU14.1 har EZK (i alla fall på svensk marknad), så det behöver ni nog inte tänka på.. 😛 EZK sitter på B212 och B202I (möjligen kan tidiga B202I finnas utan EZK). Bilar med EZK har vevaxelgivare istället för hallgivare i fördelaren som bilar med turbo har. Själva fördelaren skiljer också, men vill man så är det nog ingen omöjlighet att bygga bort EZK på en B202I/B212 med hjälp av en fördelare från en turbo.

    Jag kör med LH 2.4 med lambda från en B202I med EZK på min blå 900, jag har bara struntat i och koppla in allt vad EZK heter. Räcker med att plocka ut tändpuls/varvtalssignal. På min 1984 var inte denna dragen till diagnostiskuttaget utan jag fick stifta direkt på tändmodulen istället, pinne 7 om jag inte minns fel. Som standard var det inget inkopplat på den pinnen alls i tändmodulen.

    MVH

    #190455
    sebbo
    Deltagare

    oh, då måste vi ha sett fel i kopplingschemat för vi tyckte vi urläste signalkablarna mellan boxen och EZK men då e det ju ännu lättare 😀

    Kan meddela att våren verkligen tagit fart i Umeå nu, bilen fick sig en redig tvätt och vaxning i solskenet (vaxningen i skugga förstås)

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 152 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.