US Cabben *for sale*

Forum Övrigt Projekt / Min bil US Cabben *for sale*

  • Detta ämne har 161 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-10 10:17 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 162 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #181842
    longjohn61
    Deltagare

    Och dom boxarna är inte lika lätt att hitta speedparts hade dom på hemsidan innan dom gjorde om den kanske den finns där
    jag köpte en där(plankan tipsade mig om detta 😎 ) inte så dyrt heller 800 pix 😉
    US bilar har katt eller hur.

    Mvh Nisse

    #181843
    longjohn61
    Deltagare

    Hittade en beskrivning för test av spridare (Bosch system ❗ )
    1
    Lossa styrdonets och luftmassamätarens anslutningsdon,lossa täckkåpan från styrdonets anslutningsdon.
    2
    Mät motståndet mellan styrdonets anslutning stift nr13 och 6 pumprelä ansl.87.
    Motståndet ska vara 4 Ohm om ej fortsätt enl nedan.
    3
    Kontrollmätning av motståndet hos separat ventil.
    Lossa ventilens anslutningsdon.Mät motståndet genom att ansluta ohm mätaren till ventilens stift
    En felfri ventil ska ha ett motstånd av 16 ohm vid 20 grader.
    Om ej korrekt bytt ventil.
    4
    Om korrekt värde erhålls, kontrollera ledningsnätet från styrdonets anslutning stift 13 grön/röd till insprutningsventilernas anslutningar(via förgreningspunkterna)
    Vik upp damaskerna och mät från kontaktstyckets baksida samt den blå/röda kabeln mellan bränslepumpreläts anslutning 87
    och ventilerna via förgreningsdonet.

    Mycket text vart det

    Mvh Nisse

    #181932
    jonathan p
    Deltagare

    Precis som Plankan nämnde så har alla US bilar bosch system. Jag ska testa att byta spridarkontakt och verkligen ta loss alla och provköra dem i ett kärl och se om de kommer igång.

    Men vet någon om det är samma signal som går till samtliga spridare vid samma tid? Det skulle vara bra i felsökningssyfte då jag fått för mig att det i princip är det men kabeln förgrenar sig ut till 4 stycken dubbelkontakter vid spridarna. Frågan är då dock varför de är markerade med cylinder 1-4.

    Ponera att det skulle vara så att spridaren sprutar soppa in i cylindern, då är det frågan varför den aldrig tänder på 2:an cylinder, fördelarlock, rotor, tändstift och kablar är ju bytta till nya.

    #181936
    longjohn61
    Deltagare

    @Pershav wrote:

    Precis som Plankan nämnde så har alla US bilar bosch system. Jag ska testa att byta spridarkontakt och verkligen ta loss alla och provköra dem i ett kärl och se om de kommer igång.

    Men vet någon om det är samma signal som går till samtliga spridare vid samma tid? Det skulle vara bra i felsökningssyfte då jag fått för mig att det i princip är det men kabeln förgrenar sig ut till 4 stycken dubbelkontakter vid spridarna. Frågan är då dock varför de är markerade med cylinder 1-4.

    Ponera att det skulle vara så att spridaren sprutar soppa in i cylindern, då är det frågan varför den aldrig tänder på 2:an cylinder, fördelarlock, rotor, tändstift och kablar är ju bytta till nya.

    Om den sprutar in soppa då borde du ha en blöt stift på 2an eller hur,ha svårt att tro att det är tändsystemet du har ju bytt slitdelarna 😉
    Har du fler spridare att prova med ❓

    Mvh Nisse

    #181938
    jonathan p
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    @Pershav wrote:

    Precis som Plankan nämnde så har alla US bilar bosch system. Jag ska testa att byta spridarkontakt och verkligen ta loss alla och provköra dem i ett kärl och se om de kommer igång.

    Men vet någon om det är samma signal som går till samtliga spridare vid samma tid? Det skulle vara bra i felsökningssyfte då jag fått för mig att det i princip är det men kabeln förgrenar sig ut till 4 stycken dubbelkontakter vid spridarna. Frågan är då dock varför de är markerade med cylinder 1-4.

    Ponera att det skulle vara så att spridaren sprutar soppa in i cylindern, då är det frågan varför den aldrig tänder på 2:an cylinder, fördelarlock, rotor, tändstift och kablar är ju bytta till nya.

    Om den sprutar in soppa då borde du ha en blöt stift på 2an eller hur,ha svårt att tro att det är tändsystemet du har ju bytt slitdelarna 😉
    Har du fler spridare att prova med ❓

    Mvh Nisse

    I min mening var det torrt och luktade ingen bensin, jag har fler spridare, tror det lättaste blir koppla ur spridarna ur sina hål och köra dem i en liten balja och se med blotta ögat att de funkar som de ska 🙂

    Trevligt av dig att svara så snabbt på mina bekymmer 😛

    #181939
    longjohn61
    Deltagare

    Jäpp försöker att klura vad det kan vara och som du sa ut med spridare och testa och skifta antingen kontakt eller spridare 😉
    Tror i nuläget fortfarande på kabelbrott glapp eller trasig ecu,hoppas du hittar nåt snart good luck 😀

    Mvh Nisse

    #181940
    plankan
    Deltagare

    sådär bara för skojs skull…

    Vet du vad det är för nummer på styrboxen ??
    Vore kul veta vad dom stoppade ner i US bilarna med bosch 😛

    #181943
    jonathan p
    Deltagare

    Tackar för lyckan, jag tror nog jag är nära svaret. Kan vara att spridaren jag bytt till också är trött, annars kan det inte vara så mycket annan än signalen som fattas eller ecu som felar. Så värst invecklad felsökning är det ju som tur är inte 😛

    Jag ska även kika på nummret på ecu, det jag redan listat ut är att luftburken är lite lustig, jädrans hög och jag lyckades få fel filter två gånger (dels speedparts och dels biltem) så lite lustigheter är där på dessa us bilar.

    #182275
    jonathan p
    Deltagare

    Jahapp, inte mycket har hänt med min röda gamla pärla. Men jag tänkte ge mig på den till helgen.

    En förfrågan till er från Skåne, har någon bra verktyg och kunskap att byta fjädrar runt om, ska ha på Kilen fjädrar innan Knutan. Så till er snälla Skåningar, någon som har lite tid över? 😀

    #182277
    turbocab
    Deltagare

    Jag tror Alla Bosch har höga luftburken, det kan vara lite lurigt det där med att få rätt. Lucas har den lägre burken, halva längden ungefär.

    Bak behöver du egentligen bara fasta nycklar för att byta fjäder, man sänker ner bakaxeln genom att lossa dämparna (akta bromslangen mellan kaross och axel, töj inte för mkt i den…). Sen är det bara lyfta ur dom, i princip.

    Fram behöver du fast nyckel för att lossa dämparen, samt fjäderkompressor att pressa befintliga fjädern med. Nya Kilen behöver du inte komprimera, den går troligen bara att lyfta i då den är mkt kortare. Biltemas fjäderspännare, billiga modellen, är lite meckiga men funkar fint, jag kör bara med dom. Men absolut att lite tålamod och djävlar anamma kan vara bra med gamla rostiga hjulupphängningar. Men denna kanske är fin som fasen?

    #182278
    jonathan p
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Jag tror Alla Bosch har höga luftburken, det kan vara lite lurigt det där med att få rätt. Lucas har den lägre burken, halva längden ungefär.

    Bak behöver du egentligen bara fasta nycklar för att byta fjäder, man sänker ner bakaxeln genom att lossa dämparna (akta bromslangen mellan kaross och axel, töj inte för mkt i den…). Sen är det bara lyfta ur dom, i princip.

    Fram behöver du fast nyckel för att lossa dämparen, samt fjäderkompressor att pressa befintliga fjädern med. Nya Kilen behöver du inte komprimera, den går troligen bara att lyfta i då den är mkt kortare. Biltemas fjäderspännare, billiga modellen, är lite meckiga men funkar fint, jag kör bara med dom. Men absolut att lite tålamod och djävlar anamma kan vara bra med gamla rostiga hjulupphängningar. Men denna kanske är fin som fasen?

    jasså, då kanske det är 3:e gången gillt då jag lyckades köpa 2 låga filter först 🙂 tack för tippset.

    Jadå, jag känner till rutinerna ungefär, bara det att jag är lite rädd för fjädrar efter att ha lyckats få ett ärr i handen efter just en og900 framfjäder när fjäderspännaren släppte, de fjäderspännare jag hade då var allmänt kassa.

    Vilka fjädrar är att föredra? Kilen är det speedparts har fortfarande antar jag och de sänker 25mm, är det lagom?

    Någon rost finns inte alls, inte ens ytrost på nedre fjäderskålar och orginalfjädrarna har blank och fin färg utan rost de med, underbart att jobba med sådana bilar!

    #182285
    turbocab
    Deltagare

    Man får ha respekt för fjädrarna helt klart. Biltemas enkla funkar fint för mig, men lite tålamod är väl bra att ha.

    Kilen är det väl det alla säljer, Mekonomen, Speedparts, BDS etc. Jag känner knappt till nån annan sats som finns tillgänglig idag. Det blir lagom känsla i bilen, dämparna är ju viktiga. Jag hade standard-kitet för klubben på min vita cabbe, Kilen och 4x Monroe dämpare, och den var jätteskön men ändå bra väghållning.

    #182295
    jonathan p
    Deltagare

    Gott, beställt en sats kilen, ett högt luftfilter och en ny termostat till cabben. Känns som rätt val och blir nog lagom med kryssekrarna.

    I veckan ska jag väck med Z3:an också så det blir lite mer plats i garaget och man kan lyfta upp bilen lite. Nu gäller det ju att sätta fart så man blir klar nångång. Dedline är satt till 27:e mars, sen ställs den på 1:e april lagom till Knutan :geek:

    #182611
    jonathan p
    Deltagare

    Jaha, idag gick man då på en ”mina”. Felsökt och både gnista och bensin finns det gott om. Men ändå vill den inte tända på cylinder 2. Misstänker därför låg kompression på den cylindern.

    Ska se om jag hinner koppla in kompressionsmätaren i veckan och få koll på hur motorn mår. Någon som har några idéer om vad det kan vara som inte står rätt till ❓

    Knutan känns nu plöttsligt avlägsen 😥

    #182613
    anderslindh
    Deltagare

    @Pershav wrote:

    Jaha, idag gick man då på en ”mina”. Felsökt och både gnista och bensin finns det gott om. Men ändå vill den inte tända på cylinder 2. Misstänker därför låg kompression på den cylindern.

    Ska se om jag hinner koppla in kompressionsmätaren i veckan och få koll på hur motorn mår. Någon som har några idéer om vad det kan vara som inte står rätt till ❓

    Knutan känns nu plöttsligt avlägsen 😥

    Om det är dålig komp kan det väl vara fastkoksade kolvringar? Testa genom att hälla olja i har jag för mig för att säkerställa detta..? Om det ändå inte blir komp finns det väl risk för sprickor t ex.? :/

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 162 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.