US Cabben *for sale*

Forum Övrigt Projekt / Min bil US Cabben *for sale*

  • Detta ämne har 161 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2012-11-10 10:17 av .
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 162 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #182615
    M.Broberg
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    @Pershav wrote:

    Jaha, idag gick man då på en ”mina”. Felsökt och både gnista och bensin finns det gott om. Men ändå vill den inte tända på cylinder 2. Misstänker därför låg kompression på den cylindern.

    Ska se om jag hinner koppla in kompressionsmätaren i veckan och få koll på hur motorn mår. Någon som har några idéer om vad det kan vara som inte står rätt till ❓

    Knutan känns nu plöttsligt avlägsen 😥

    Om det är dålig komp kan det väl vara fastkoksade kolvringar? Testa genom att hälla olja i har jag för mig för att säkerställa detta..? Om det ändå inte blir komp finns det väl risk för sprickor t ex.? :/

    Kan la vara en brusten toppackning med?

    #182616
    saabaero
    Deltagare

    Är toppackningen väck så den tar in vatten borde det synas på kolvtopp och stift och den borde gå på alla cyl ändå när den blir varm, men man vet aldrig 😕
    Med enbart fastkoksade ringar borde den tända på cyl ändå.

    Lika bra att ta ett kompprov och börja spekulera sen. Det är ju ett enkelt test som ger en bra fingervisning för fortsatt felsökning.
    Kan ju vara nått fel med gnistan trots att den verkar ok och även en spridare kan ju bråka. Men som sagt, komptestet är en bra början så kan du börja utesluta saker helt å hållet.

    #182618
    M.Broberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Är toppackningen väck så den tar in vatten borde det synas på kolvtopp och stift och den borde gå på alla cyl ändå när den blir varm, men man vet aldrig 😕
    Med enbart fastkoksade ringar borde den tända på cyl ändå.

    Lika bra att ta ett kompprov och börja spekulera sen. Det är ju ett enkelt test som ger en bra fingervisning för fortsatt felsökning.
    Kan ju vara nått fel med gnistan trots att den verkar ok och även en spridare kan ju bråka. Men som sagt, komptestet är en bra början så kan du börja utesluta saker helt å hållet.

    jo, men den behöver inte ta in vatten bara för att den trycker ut kompressionen i vattenkanalen, visst är det inte det vnaligaste men det händer.

    #182619
    saabaero
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    jo, men den behöver inte ta in vatten bara för att den trycker ut kompressionen i vattenkanalen, visst är det inte det vnaligaste men det händer.

    Tänkte närmast på att den inte tänder pga vatten i cyl men i de fallen brukar den väl komma igång när motorn blir varm.
    Trycker den ut kompet i en vattenkanal borde det synas i expansionskärlet och i de fallen brukar den väl ändå tända på cylindern 😕
    En ev sprucken kolv eller totalkassa ringar borde ge vevhuskomp.

    Kompprovet lär ge lite intressanta svar.

    Vi får väl hoppas det är nått enkelt så bilen kan bli kurerad till banpremiären 🙂

    #182629
    jonathan p
    Deltagare

    Tack för givande funderingar ❗

    Jag kan konstatera att stiften är fina efter det att jag bytte i felsökningssyfte, och det på cylinder 2 ser oanvänt ut i princip.

    Man kan se att kolven är sådär lagom svart som de brukar vara, alltså inte rengjord av kylvätska, däremot ligger där lite bensin och gottar sig 🙂

    Jag tror i alla fall inte att det är toppackningen eftersom den inte ryker och inte drar kylvätska, dessutom brukar det väl inte vara så varnligt att den går på 2:an cylinder? Men men, det är ju i sådant fall inte första gången man har fel…

    Kör kompprov i veckan och kommer testa med och utan olja i, var brukar ni ligga på ett ungefär på startmotorn med biltemas vanliga kompmätare ❓

    #182631
    saabaero
    Deltagare

    10-14 nånstans men det viktiga är ju att det ligger hyffsat jämt mellan alla burkar.
    Att gå på ett specifikt tryckvärde kan vara lite lömskt, framförallt om man använder en billig mätare

    #182638
    jonathan p
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    10-14 nånstans men det viktiga är ju att det ligger hyffsat jämt mellan alla burkar.
    Att gå på ett specifikt tryckvärde kan vara lite lömskt, framförallt om man använder en billig mätare

    Jag förmodade nästan det, de andra burkarna lär nog vara friska så jag får jämföra med dem. Tack för hjälpen, återkommer med resultat 🙂

    #182704
    jonathan p
    Deltagare

    Jahapp, som jag trodde, fast ändå lite annorlunda…

    Cylinder Kompression
    1 9,5
    2 0 nada inget
    3 9,3
    4 9,4

    Det är alltså inget komp alls på 2:ans cylinder medans de andra verkar fullständigt friska, verkar som en ventil hängt sig i något öppet läge? Eftersom den inte skjuter in något tryck via vevhuset vad jag kan märka i oljeröret så gissar jag på en av avgasventilerna. Någon som har några tips på om jag kan få loss dem utan att ta väck toppen, eller det är byte som gäller 😛

    #182705
    plankan
    Deltagare

    Det ända du kan göra med toppen på plats –
    är att demont kamaxlarna samt lyftarna.

    Säkert det inte är där felet ligger 🙄

    Annars hade jag testat på den cyl att –
    dra runt motorn med en spärrnyckel och lysa ner och se vad som händer där inne 😕

    #182708
    jonathan p
    Deltagare

    @plankan wrote:

    Det ända du kan göra med toppen på plats –
    är att demont kamaxlarna samt lyftarna.

    Säkert det inte är där felet ligger 🙄

    Annars hade jag testat på den cyl att –
    dra runt motorn med en spärrnyckel och lysa ner och se vad som händer där inne 😕

    Jag tog av ventilkåpan och tittade men kunde inte se att något var fel, kammarna såg friska ut och tryckarna hade bra studs. Har kikat ner i tändstiftshålet men de är svårt att se hela kolven, vad jag kan se verkar allt normalt. Själv gissar jag på igenkoksade ventilstyrningar eller någon ventil som fastnat efter de 4 åren av avställning.

    Någon som har en fräch topp liggande? 😉

    #182711
    M.Broberg
    Deltagare

    @Pershav wrote:

    @plankan wrote:

    Någon som har en fräch topp liggande? 😉

    har du vattenkylningen till turbon i toppen? har en fin sugistopp 🙄

    annars får jag ju säga att detta är bästa tilfället o uppgradera till 2.3 topp 😈

    #182712
    jonathan p
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @Pershav wrote:

    @plankan wrote:

    Någon som har en fräch topp liggande? 😉

    har du vattenkylningen till turbon i toppen? har en fin sugistopp 🙄

    annars får jag ju säga att detta är bästa tilfället o uppgradera till 2.3 topp 😈

    Jepp, där sitter vattenkylningsanslutning i toppen. Det kanske borde vara det 😉 Fast jag ville ju mest ha ut den och köra lite i sommar 🙂

    #182713
    saabaero
    Deltagare

    Om du misstänker att en ventil fastnat skulle du kunna prova att ta bort kammar och tryckare och sedan knacka på ventilen uppifrån.
    Det borde synas tydligt vilken som är problemet.
    Med lite tur behövs det bara ett välriktat hammarslag.

    Gjorde du nått test med olja i cyl ?
    Det ger troligen ingen skillnad men det är ju enkelt att fixa och ger ytterligare en ledtråd.

    Hål för vattenkylning är inget större problem att borra. Den plana ytan finns även på insprutartopparna så det är bara att borra och gänga så är det klart.
    Ett annat alternativ är att ansluta vattenkylningen till insugsflänsen. Det brukar ju sitta en plugg för en kylkanal där såm är bara å skruva bort. Är lite osäker om den pluggen finns på alla insugsrör.

    Jag har en insputartopp utan kammar som du kan få 🙂
    Har även en turbotopp 😉

    #182715
    longjohn61
    Deltagare

    Har en rätt bra topp från en 900s liggandes ny planad kört med den 500 mil
    kan tas med till knutan pris 400 typ 😉

    Mvh Nisse

    #182733
    jonathan p
    Deltagare

    Jag ska ta o följa SaabAero:s tips och kika lite närmare på nuvarande topp först, se om jag kan få den där avgasventilen att lossna efter 4år.

    Annars får de bli ny topp 🙂

    Själv hoppas ja på de enklare så att ja hinner besiktiga innan knutan.

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 162 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng