900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
juni 22, 2016 at 19:02 #399026
Oj, när man inte har tid och lust att uppdatera tråden så kanske man kan göra detta nu då 🙂 Men lär inte bli nåt så stort att jag uppdaterar den på ett tag.
Det hela med kylproblemet slutade med att jag sålde min gråa USA kupé, var nära att bli reservdelar av den men en entusiast från forumet här räddade denna, så slutet gott allting gott.
Därefter kände jag för att vila lite från bilar, när man fick mer tid över och sedan har man återigen haft lust att leta efter en fin og900, denna gången skulle det återigen bli en ÄKTA T16 och endast 1984-1986 årsmodeller. Lade upp köpesannonser efter annonser och det tog ett tag utan större resultat, men i maj så kom responsen från en som skulle sälja sin till förmån för att köpa en 99 av 1969 årsmodell. Denna hämtades hem den 11 juni.
Bilen:
Som ni ser, en riktigt fin långmilare(snart 45000 mil!!!) i riktigt gott skick, nästintill fullt fungerande och endast lite småfix. Man kan ju knappt tro en en bil som gått såå mycket kan vara i så gott skick om jag ska vara ärlig. Väldigt lite rost dessutom
Lite småfix som finns på listan:
* Byta främre vevaxeltätning(låter verkstad göra detta då jag inte har tid eller verktyg till att göra detta)
* En service med lite nya småsaker
* Omlackering av vissa ställen
* Samt lite mer sakerJust ju sitter man fast vid byte av baklamporna, dels för att de är spruckna och fula men även för att de läcker, och lätt ska det inte vara när man upptäcker att den tätats ordentligt med silikon tidigare runt om lampan osv, så pass att färg släpper under lampan och att ett fäste till lampan är dåligt att man letar ett nytt så man har lite o göra där.
Men sammanfattningsvis: MYCKET NÖJD med bilen 😀
Har även planer på att ge den, eller ja, kanske en Ceramic Pro inte hade suttit fel på denna! Men mer kommer längre fram.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av turbolamko.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av turbolamko.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av turbolamko.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av turbolamko.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av turbolamko.
Attachments:
Haha, Grattis! Kul att den hittat hem till Göteborg igen, där den ju hört hemma det mesta av tiden. Jag känner igen batteriböjen, batteriet mm som jag monterat, och turbon såklart. Djäkla meck det var kan jag lova på en långmilare. Men det var inte så många år sedan jag körde 3x gäster från Asien på jobbet till hotellet i Nordstan i denna bilen. Det var inte så långt innan jag sålde den till Uppsala. Dom har helt lyriska, så gamla bilar som 1984 existerar inte i Korea längre, ALLT är skrotat sen länge. Det var ett kul ögonblick i vad som då var bilens andra liv. Nu är det väl dess fjärde då kan man säga?
Trist med oljan där, men så är det ju med gamla bilar som gått långt – egentligen kan ALLT hända…. Jag hade långt gångna planer på att riva ur maskin och stoppa in en senare T16, men det är ju lite kul med original motor i det skicket också. Så det blev stoppat!
Motorrummet var inte så nice när vi köpte bilen – jag kommer ihåg första motortvätten jag och Karl gjorde. OMG alltså. 🙂 Det var helt orört/otvättat sen 1984.
Trist med baklamporna? Kommer inte ihåg om vi rört det, jag tror att det låg på attgöralistan men att vi inte hann med det alls. Jag tror inte det var läckage på den tiden…
Går den fortfarande gött? Jag trollade ju fram det där sista goa hästarna i den igen. Det var lite tveksamt att öppna en orörd APC box där under baksätet vid 42000 mil helt klart. Men gamla bilar tappar en del effekt, och det gick att hämta hem igen mha lite lätt trim. I min värld är Prio 1 på en T16 att den går som faaaan och skrämmer folk vid rödljuset. Orörd original box hamnar på plats 734 alldeles efter plastplupparna på bagage-hyllans fästen på CC karossen. 🙂
Vi får nog träffas i sommar, dels vill jag se bilen, sen kanske jag kan komma ihåg lite fix och trix som jag och Karl gjorde som du kan behöva veta.
Vi vet inte mkt om bilens tid på Saab. Kan det kanske vara bilen på instruktionsböckerna från det året, 1984? Vild teori… Men kul vore det. Den har ju dubbla lacklager, vart demobil…. Men det är ju bara spekulation.
Mmm nu såg jag bilden på baken. Nya vingen, Reflexrampen, emblemet, bössan. Allt monterat i mitt garage. 🙂 Shit vad tid vi lade på denna….
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av turbocab.
Anonymjuni 22, 2016 at 22:42 #399048Tjusigt se att du fortfarande hänger kvar i OG 900 träsket
Motgångar är onekligen lite av ingredienserna av detta koncept 😛
KAN finnas ett par tokigt fräscha sedan bakljusen i källarn hos min far. han har dom som “bra o ha” men har ingen sedan eller cab så..
annars så är det nått 84 specifikt så hojta te, jag har fått hyffsad koll på det och mycket av grejjerna som satt i min bil ligger i källaren nu (inklusive en frisk startmotor, men den vill du inte byta i onödan)
Har nog inte en enda 84 specifik sak kvar på motorn faktiskt. känns rätt skönt o slippa allt strul och när det blev nyborrad motor o så valde jag ett nyare utgångsblock mm Det enda som består av min gamla 84 motor är vevstakarna.
när jag plockade isär den gamla motorn med repor i cylindrarna och fina vändkanter där med och plockade av lagrena var dom fortfarande helt OK och stämplingen “1983” syntes fortfarande. 30 år och 24k mil. Nu var min inte så bra servad som jag tror din är dock 🙂
vill du trimma kan det finnas en trim60 turbo över till vintern, sneglar mot TD06SL2-20G eller liknande 🙂 trim60n är fin om man ska hålla sig under 300 hk men där uppe omkring så börjar den bli lite ledsen.
EDIT: iofs är den vattenkyld.. man märker hur mkt det gjorts genom åren med min när jag glömmer sånt 😛
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av M.Broberg.
juni 22, 2016 at 23:34 #399054Kul att se intresset här 🙂
Martin: Ja, självklart tycker jag nog att du ska nog ta o provköra bilen en vacker dag, men jag tycker den går riktigt fint och det märks verkligen inte att den gått nästan 45000 utan snarare 12-17000 mil… Dock så har jag beslutat att reflexrampen ska säljas, väljer att köra utan denna men har andra planer på gång när det gäller detaljer efter att ha fixat de nämnda punkterna 😉 Först ska allt gammalt silikon bort och den delen lackas inom några dagar, förhoppningsvis blir vänstersidan bättre.
Regin: Ja självklart stannar man med og900 🙂
Broberg: Köpte helt nya USA lyktor via Orio för tyckte den bilen förtjänar detta, men tyvärr går ju inte allt som man vill där, brukade byta lyktor på max 15 min men detta tar flera dagar, en sida bara…
http://webshop.saabparts.com/klassiker/belysning/baklykta-hoger-sidab
http://webshop.saabparts.com/klassiker/belysning/baklykta/baklykta-vanster-sidaaMen kan avslöja att även denna finns som sommarbil nr.2
Varför endast bruksbil under sommaren och rostskyddad samt Ceramic Pro behandlad till max? Jo, som det ser ut nu, blir det inga nya Saabar den närmaste framtiden, och kunde då inte låta bli att köpa en så ny Saab som möjligt medans det gick, gått ca 800 mil snart, känns helt ny och nybilsdoften finns kvar fortfarande!! Ska dock lacka om lite delar pg.a tråkiga stenskott men älskar den bilen så in i hel……..
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Attachments:
Anonymjuni 25, 2016 at 14:18 #399179Kul att du är nöjd med bilen! Jag har haft mycket kul med den men de senaste två åren har det inte blivit mycket kört. Bra också att den hamnat hos någon som tar tag i detaljer jag låtit vara. Den fult tätade baklyktan är jag oskyldig till men jag tänkte att det var fult varje gång jag öppnade bagageluckan.
99:an hämtades för en vecka sen och jag är mycket nöjd, men den känns ju rätt gammal och trött jämfört med Luxen…
juli 17, 2016 at 18:25 #399966Ser ut att vara riktigt fin bil du fått tag på Tomas, kan säga att jag hittat rätt bil trots allt trots lite fix, rullat ganska mycket utan bekymmer nu 🙂
Tog några veckor men nu är projekt byta baklyktor slutfört, tillfälligt dock! Så mycket frustration detta medfört pg.a silikon/tätning som smetats där, samt gammal tätning som fastnat på högersidan gjorde att man blev tvungen att lägga färg för att fixa allt tillfälligt, blev inte bra dock… Men tänker inte så mycket på detta då jag ska evt svänga förbi en plåtverkstad/lackerare i veckan för att fixa rosten i bakskärmarna och lacka om dessa, men även pg.a lacksläpp i ovankant under dropplist som gör att jag behöver lacka om dessa. Bakluckan också i samma veva pg.a lite ytrost samt en liten tråkig repa.
Var dock tvungen att ta en tur efter lite stillestånd, himla underbart var detta. Gav bilen lite kärlek i form av luftfilterbyte, behövdes kan jag säga!
Kommer dock inte uppdatera denna tråden så ofta pg.a tidsbrist samt väldigt lågt intresse.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juli 17, 2016 at 23:27 #399971Filterbyte kan ibland vara avgörande för hur en bil överhuvudtaget går.
Köpte för…länge sedan…en 99:a av 70års modell. Tyckte den va völdigt slö gämfört med sina 2.0 liters syskon men tänkte att så är det väl. Gjorde lite justering av tändning så gick den jämnare oxå. MEN när jag kom över ett nytt luftfilter uppnade jag locket å fick se ett mycket mörkt filter. Efter bytet började bilen “bröla” i insuget och det kändes nästan som att haft 50 hk å fått 90!!
Så det kan göra stor skillnad….
Tror att det är stort intresse för din tråd men att man inte alltid kommenterar…det är “vi” nog lite slarviga med. Jag uppskattar den å kommer att fortsätta följa!september 20, 2016 at 20:27 #403589Jodå, om intresse finns så får man ta och uppdatera lite här. Men tiden och orken att skruva med STORA saker finns inte längre som innan därav att man ibland får lämna in till verkstad för vissa jobb, rätt skönt att lägga tid och energi på annat ibland om jag ska vara helt ärlig!
Luxen: Har rullat på mycket fint och haft väldigt kul i den. Blev en resa utanför Sverige med den, kan säga att det blev en del blickar samt folk som även började fotografera denna. Största nyheten som jag kan komma med när det gäller denna är att förra veckan i måndags så åkte den in till plåt och lack för rostlagning av bakskärmarna samt omlackering av bakdelen.
Ska snart ställas in för vintern. Ska fixa lite småsaker på denna under vintern.
Vinterbil: Men innan jag reste med 1984an så hann jag även byta bort min og9-3 mot en 900s 1990 ca 25000 mil, såg lite sunkig ut med ful toning, luftballong bak när det gäller innertaket, avsaknad av sidoblinkerslyktan som fallit bort, behov av lite småfix innan jag på allvar kommer använda bilen.
På bilden syns hur det såg ut innan jag tog tag i den med te.x byte av sidoblinkers osv.
Här efter att jag bytte till orangea sidoblinkers, tog inte mycket bilder under tiden jag jobbade med den. Behöver bara få tag på en midjelist till framskärmen som syns på bilen, hör gärna av er om ni har en i ok skick.
Som syns på bilderna så finns ju inte toningen kvar längre, var ju så ful att jag ryckte bort den omedelbart efter att jag kom hem med den.
Har bytte följande/gjort med bilen igår när jag var o mekade med den:
* Bytt tändstift
* Bytt luftfilter
* Nytt huvemblem
* Nya sidoblinkers
* Bytt backljuskontakten
* Tagit väck remmen till AC kompressorn, AC’n fungerar men kompressorn låter rätt illa tyvärr.
* Monterat dit en kromgrill, är inte vacker men fy fan så mycket bättre det ser ut istället för den som tappat färg…Har följande som ska göras innan jag ger mig ut i trafik med denna:
* Byta olja och filter som jag skulle gjort igår, måste dock få tag på en ny oljeplugg samt rörtång då nuvarande oljeplugg sitter riktigt hårt…
* Montera nytt batteri
* Nåla upp innertaket bak för att få bort luftballongen, kanske längre fram klä om den seriöstSka längre fram även:
* Byta kylarvätska men kanske även hälla i kylarrensning för att få bort så mycket skit det bara går, erfarenheter på detta??
* Byta ventilkåpspackning
* Planera in byte av drivremmar
* Kanske trimma upp den lite med IC och kanske uppställt GLT, APC konventering hade inte varit fel men orken finns ju inte…Sen lite frågor osv…
1. Då jag upptäckt att kylarvätskelocket på min 1984 börjat bli kass, märker när det pyser lite ur den samt att jag sett att det läckt ut lite kylarvätska genom denna. Frågan är om jag kan använda locket från en annan utan att något tar skada? Köpte ett helt nytt via Saab/Orios webshop som ska vara till alla og900 enligt hemsidan men den som sitter på min har annat art.nr samt att undersidan skiljer på denna.
2. Sen är det fråga om kylarvätska, tänkte att jag kanske ska använda en Röd long life eller är det blå eller grön som gäller, har tänkt spola kylsystemet med kylarrens och rent vatten för att få ut så mycket skit det bara går att få bort. Men vill veta era erfarenheter så man kör med rätt grejer…
3. Kan man rädda en AC kompressor som låter illa på något sätt eller är det att kasta den som gäller? Vore synd då den i övrigt kyler riktigt bra, väldigt oväntat på en og900, samt att hela systemet är konventerat till R134 😀
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)- Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av turbolamko.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 6 månader sedan av turbolamko.
Attachments:
september 22, 2016 at 09:49 #403733Du skall inte köpa ett helt nytt expansionskärl då? De är ju inte allt för dyra. Tror till och med klubben har NOS för en ganska vettig peng. Höjer ju motorrummet rejält med ett ny expansionskärl då de gamla tenderar att gå åt det bruna hållet.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
april 18, 2017 at 00:28 #429250Länge sedan man uppdaterade, men litegrann har hänt här
Börjar med vinterbilen ala 900s:
Har tuffat på fint med regelbunden service, dock har jag blivit tvungen att byta generator pg.a missljud samt dålig laddning vid uppstart, betydligt bättre nu, men måste inför nästa bes svetsa länkarmsinfästningen på vänster sida, inte undersidan utan vid hålen där drivaxeln samt styrleden går in. Dessutom behöver jag byta värmeplåten ovanför katalysatorn med då den håller på o skramlar pg.a att den är väldigt rostig. Under semestern planerar jag att göra en STOR service på den med bl.a:
– Ny värmekran
– Hitta en hatthylla utan hål för högtalare
– Spola kylsystemet
– Byta växellådsolja
– Nya bromsbelägg o skivor runtom
– Försöka hitta en bakdörr som inte är bucklig o ful
– Lättare polering
– Kanske APC konvertera denLUX 1984:
Närmar sig 45000 mil, hämtade den från lackeringen i november med ett väldigt fint resultat samt nya skärmkantslister bak, väldigt stor skillnad jämfört med tidigare, inga bättringar samt rostfritt igen. Fick komma ut o sträcka på sig i en vecka innan den återigen ställdes in i garage, detta för att fixa lite smågrejer, om någon här har värmesköld mellan turbo och fördelare samt en fin värmesköld mellan batteri och turbo, hör gärna av er. Bytte lock till kylarvätskelocket och därmed slutade den bubbla i kärlet, så där blev ett till problem löst.Tanken är att den ska få komma till festivalen, ena dagen blir nog med NEVSen och den andra med min 1984.
Men vill dock påpeka att efter låång vila så har jag börjat fortsätta att jobba med min LYX igen. Började förbereda inför demontering av motor, demonterat tryckrör, demonterat framlysen, demonterat nästan all el i motorrummet, demonterat gasvajern samt lite vaccumslangar, dvs det tråkiga är ju klart så man har det “lite roligare” kvar nu då. 2 bilder från dagens arbete:
Det som återstår innan jag kan lyfta ur motorn:
– Demontera kabeln som går till startmotorn, sedan är elhärvan fri från motorn
– Tömma kylsystemet o demontera några kylslangar
– Demontera kopplingspaketet
– Montera loss AC kompressorn samt servopump
– Demontera drivaxlarna
– Lossa hatighetsmätarvajer
– Lossa växelföraren
– 3 st motorfästenGår sakta men säkert framåt trots allt, detta är ju något man borde gjort för länge sedan men tiden fanns ju inte heller samt pengarna var det ont om… Höll på att montera ur inredning men tidsplanen sprack så…
Det som återstår innan inredningen förutom panelen är rensad:
– Demontera ryggstöd bak
– Demontera framstolar
– Demontera mittkonsolen
– Ta ut innermattorna
– Ta ut innertaket(känner inte riktigt för detta dock med tanke på att den endast hänger litelitegrann bak, är förövrigt i väldigt gott skick.)Och när det gäller utsidan så återstår det att demontera alla rutor, samt stötfångarna inkl förlängarna samt framspoilern så är den så gott som strippad
Mao är bilen nästan redo för att rostlagas, mer om detta längre fram.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Attachments:
juni 15, 2017 at 19:13 #431597Någon här vet någon verkstad eller om någon här på forumet är duktigt på att svetsa framvagn? Gäller isåfall Göteborg med omnejd, är själva jobbet som ska utföras bra o fint som går före pris.
Detta gäller og900 då min börjar ge sig så sakteligen, så väljer jag att ta det säkra före det osäkra.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Framvagns-specialisten gjorde jag två jobb hos, i Mölndal. Googla. Bra jobb, kvalitet. Priset gick väl upp med ungefär 100% från det att jag gjorde det första gången till andra, men det blev bra i alla fall. Mina bilar var “lätta”, dvs det handlade eg bara om plåten undertill, så en sån där ekonomiplåt gjorde det mesta. Är det värre med rost upp i tornet mm så kan det nog blir hur dyrt som helst. Men det är det enda tips jag har i Göteborg som jag vet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.