Bygga V4 kortnos?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bygga V4 kortnos?

  • Detta ämne har 170 svar, 28 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-15 07:45 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #45379

    *skrattar hjärtligt åt Haralds ord* ”Det är lite av en modern cykelhjälm för tempolopp över ditt utkast! Eller speedskiinghjälm.
    Speedskiinghjälm känns som en bra inspiration från en sport där aerodynamik absolut är viktigt.
    Skulle bilen sedan föra tankarna till en extrem hjälm blir min elvaårige son troligen överförtjust eftersom han gillar Daft Punk! :CE

    #45389
    Per-Erik
    Deltagare
    #45394
    michelle
    Deltagare

    http://www.saabiklubi.ee/foorum/viewthread.php?tid=2058

    Här är några estländska form-experiment..

    #45411
    saab v4-ever
    Deltagare

    Tjenare,
    Bra att du tog speedskiinghjälmsintrycket på rätt sätt! :AP
    Apropå rumphuggen så kan man även hämta inspiration från Italien. Det sägs att Giuletta 1600 hade bra CV-värde i motsats till vad man tror. Borde vara lätt att få till på 96:an, frågan är bara om den inte blir lite lik Sonett 2:an då?
    http://www.google.se/imgres?q=alfa+romeo+giulietta+1600&start=288&hl=sv&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4GGLL_svSE398SE318&biw=1120&bih=547&tbm=isch&tbnid=Uq6_d1_SzF5_VM:&imgrefurl=http://www.flickr.com/photos/52124449%40N07/5612592325/&docid=xN_brelLfIaLvM&imgurl=http://farm6.staticflickr.com/5182/5612592325_6c684285bb_z.jpg&w=640&h=480&ei=HuzyT4e_H-b54QTL_OjVCQ&zoom=1
    //Harald

    #45413
    Janne Hagnell
    Moderator

    Du menar 50-tals Giuliettan, antar jag? 70-talaren marknadsförde man i och för sig hårt på att den var formad i vindtunnel. 30 år efter Saab… :duck

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #45417
    saab v4-ever
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Du menar 50-tals Giuliettan, antar jag? 70-talaren marknadsförde man i och för sig hårt på att den var formad i vindtunnel. 30 år efter Saab… :duck

    Näe jag menar den jag hänvisar till i länken. Skulle vara coolt med en sån bak tycker jag. Det finns en del andra avklippta bakar på Alfor som är sådär härligt annorlunda. Även Zagato gjorde några häftiga bilar för både Alfa och Lancia med sån attityd.

    Den snyggaste Fresstyle SAAB:en jag sett var en kortnos som var klart inspirerad av en Porsche 356 speedster, mkt låg och bred med rejält överhäng över hjulen och t.o.m sån där läcker vindruta. Ingen cab, bara sittbrunnskapell, WOW! Minns att dom hade en GT-bräda också. Det är säkert 20 år sen jag såg den sist.

    //Harald

    #45420

    Av Michelles bildbidrag utnämner jag den röda näst längst ner till min personliga favorit och på andraplats den gröna. Med utgångspunkt från dessa bilder tycker jag 96:ans egna lysen börjar kännas ganska gräsliga. Det är mer stil på 93:an och 92:ans tätt hopsittande baklysen är också mums!

    Tänk så lätt det går att förtränga allt svetsarbete jag har framför mig innan jag kan börja leka med små estetiska detaljer… :ID

    Ska försöka ha självdisciplin nog för att få fast kortnosen, huven och framskärmarna före något annat. Detta som från början kändes som det roligaste av allt har på något märkligt vis bleknat. En kortnos är ju i stort sett estetiskt fulländad som den är! Min huv saknar kromlisterna vid luftintagen så jag har funderat på hur det skulle se ut om dessa lades igen helt. Framskärmarna är ganska ruttna kring och nedanför blinkerslamporna så det är frestande att ha detta som ursäkt att sätta blinkerslamporna nedtill på huven istället. Max 40cm in från bilens yttersta sidolinjer är det som gäller om jag minns rätt. Samma sak för strålkastare och baklysen. Minsta avstånd mellan höger och vänster lysande yta är 60cm.

    Något jag upptäckte efter min ivriga amputation av nosarna är att kortnosens profilerade ”skruvkant” på innerskärmarna sitter ca två cm högre än på V4:an. Hade jag varit mer uppmärksam skulle jag låtit hela profilen fått följa med kortnosen, men det löser sig säkert på något vis.

    Minns inte om jag skrivit om det tidigare: V4-karossen har ju ont om utsläpp för kylluften och tropikgälar lär knappast ensamma ge den area som behövs. För bästa kylning gäller det att inte varmluften behöver tvingas ner så långt i hjulhusen av kylfläkten. Den idé jag tror mest på i nuläget är att kapa upp de runda ”locken” i innerskärmarna på TT-vis men sedan bygga luftkanaler från dessa horisontellt bakåt och ordna relativt stora utsläpp i framskärmarna. strax framför/nedanför sidospeglarna. Det borde bli rätt bra sug vid de punkterna.

    #45431
    michelle
    Deltagare

    Angående fronten, så är jag säkert inte ensam om att ha noterat likheten med jaguar och funderat över hur den grillen och lykt-arrangemanget skulle sitta på en 96:a.

    #45433
    Janne Hagnell
    Moderator

    @SAAB V4-ever wrote:

    @Janne Hagnell wrote:

    Du menar 50-tals Giuliettan, antar jag? 70-talaren marknadsförde man i och för sig hårt på att den var formad i vindtunnel. 30 år efter Saab… :duck

    Näe jag menar den jag hänvisar till i länken. Skulle vara coolt med en sån bak tycker jag. Det finns en del andra avklippta bakar på Alfor som är sådär härligt annorlunda. Även Zagato gjorde några häftiga bilar för både Alfa och Lancia med sån attityd.

    Den snyggaste Fresstyle SAAB:en jag sett var en kortnos som var klart inspirerad av en Porsche 356 speedster, mkt låg och bred med rejält överhäng över hjulen och t.o.m sån där läcker vindruta. Ingen cab, bara sittbrunnskapell, WOW! Minns att dom hade en GT-bräda också. Det är säkert 20 år sen jag såg den sist.

    //Harald

    Det är en Giulia.
    Med vänlig hälsning,
    Janne

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #43171

    Beträffande likheten med äldre jaguarer och nämnandet av Alfa Giulia har jag nyligen sett en helt ny alfamodell gatorna och den förde mina tankar direkt till 96 kortnos. Men det beror kanske på det jag skrev, -att formen är fulländad? Inte konstigt om fler biltillverkare då hittat fram till denna form förr eller senare… :CE

    #45458
    saab v4-ever
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    @SAAB V4-ever wrote:

    @Janne Hagnell wrote:

    Du menar 50-tals Giuliettan, antar jag? 70-talaren marknadsförde man i och för sig hårt på att den var formad i vindtunnel. 30 år efter Saab… :duck

    Näe jag menar den jag hänvisar till i länken. Skulle vara coolt med en sån bak tycker jag. Det finns en del andra avklippta bakar på Alfor som är sådär härligt annorlunda. Även Zagato gjorde några häftiga bilar för både Alfa och Lancia med sån attityd.

    Den snyggaste Fresstyle SAAB:en jag sett var en kortnos som var klart inspirerad av en Porsche 356 speedster, mkt låg och bred med rejält överhäng över hjulen och t.o.m sån där läcker vindruta. Ingen cab, bara sittbrunnskapell, WOW! Minns att dom hade en GT-bräda också. Det är säkert 20 år sen jag såg den sist.

    //Harald

    Det är en Giulia.
    Med vänlig hälsning,
    Janne

    Jag menar ju Giulia, sorry! 😳
    Gillar den karossen skarpt, skön attityd. Gillar takavslutningen med en minispoiler. Lite åt 95:a hållet.
    //H

    #45535

    Suck, nu galopperar fantasierna vilt igen… -Jag har sneglat på Volksvagens konceptbil L1 som rimligtvis är ganska vettigt aerodesignad. Med lite fantasi går det att se hur en 96:a skulle kunna böjas till i rumpan:

    L1:an är en av få moderna bilar jag faktiskt tycker är snygg! -Undantaget de gräsliga baklysena då förstås, jag fattar inte hur de tänkte där!

    96:orna har ju en ganska bra grundform aerodynamiskt men jag antar att det moderiktiga och produktionstekniskt försvarbara hade förtur då precis som nu. Skallen är hur som helst full med ord som ”splitter”, ”diffusor” och ”Kamm-back”. Får se om jag lyckas hålla mig på banan men det blir nog svårt… 😉 Senaste tankarna kretsar kring huruvida jag verkligen ska flytta över 64-taket eller bara sänka vindruteramen på V4:an för 64:ans vindruta och istället bygga om bakänden mer åt VW L1-hållet. Mycket hänger det på om slutresultatet kan bli inte bara snyggt utan även retro-snyggt.

    #45539
    kortnos
    Deltagare

    Men om du tänker ändra en 96 så radikalt som dina vildaste fantasier vill så kanske grejen med att bygga om en befintligt 96 är lite onödigt, ska du göra en sån radikalt annorlunda bil med vilda linjer och endå behålla låg vikt så borde du bygga en ny bil av plast från schrach.

    Ska du kapa, svetsa, lägga till matrial och skarva finns det risk att bilen du bygger bli fasligt tung med allt extra och du ville hålla vikten nere.

    Går du hela vägen med ”tatra spåret” så är det nog enklare att gjuta en egen kaross av plast, än att krångla med plåt o ett saab vrak

    #45552

    Kortnos, jag är till att börja med plågsamt medveten om min när det gäller bilar något bipolära natur. Jag är lat/bekväm och gillar minimalism. Så plötsligt får jag ett ”maniskt skov” och vill bygga något mer komplicerat. Och faktum är att jag genom åren rott iland en del ganska avancerade byggen, även om deras finish sällan varit på topp… 😉 Jag tror på min förmåga att bygga det jag planerar men underskattar ofta tiden det kräver. Att bygga en egen bil helt från grunden är en gammal dröm som rör sig i samma slags ”träsk” som L1:an. Men sådant har jag definitivt inte resurser för. Att bygga ett eget bakparti på en saabgurka ser jag som betydligt lättare.

    Det är otroligt frestande att gå loss lite extra med kapsågen när jag ändå är igång men jag har lovat mig själv att få 64-fronten på plats först, därefter byta tak som planerat och först efter detta fundera på hur jag kanske hade kunnat göra bakänden annorlunda… Har jag väl kommit så långt börjar det troligen kittla i gasfoten mer än i svetsarhanden och bilen får sannolikt en första period med hyfsat saabtypiskt utseende.

    Idéerna om aerodynamiska förbättringar på bakpartiet kommer jag troligen testa som mock-up i wellpapp, gaffatejp och plast innan jag sågar i metall. Då kan jag dessutom testa formerna på vardags-V4:an innan TT-hybriden är klar och se om det har någon inverkan på farten i nedförsbackarna och på bränsleförbrukningen. För mig är det ingen mening att bygga en batmobile om det inte hjälper aerodynamiken.

    Så här ”fint” kan man bygga med wellpapp och sedan se hur förbrukningen minskar med 15%:
    http://ecomodder.com/forum/showthread.php/project-geo-metro-boat-tail-prototype-15-mpg-10691.html

    #45554

    Var får man tag på skruvar och clips till skärmarna? Det är frestande att punkta fast dem med svetsen (och spara några gram) men det kommer garanterat en dag när jag behöver komma åt något kring hjulen…

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 171 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng