E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 422 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 12, 2012 at 16:33 #191276

      ok, skulle vilja prova i t8 men begriper inte vad som är vad och frågar man så blir man ombedd att läsa i nån bok, vilket jag gjort utan att bli klokare… berätta hur du gjort.

        juni 12, 2012 at 21:26 #188407

        Ha ha; han har inte gjort något, han har köpt bilen av mig, redan etanolkonverterad…

        Jo, han har polerat den och lagt i lite plåt här och där, så den är i hyfsat skick nu.

        Rätt så enkelt, för fetare blandning lägre styrtryck; dvs man byter ut styrtrycksventilen mot en som satt i og900 tidigt 80 – tal där du kan göra om den så du kan ställa styrtrycket för hand under drift.

        Det funkar utan mankemang; ja ja, det är LITE pill då du får vara med på noterna och ha en mätare inkopplad på styrtrycket så du ser vad du har ställt in för tryck; du vet ju från VHB vad som gäller normalt.

        Annars är det bara att ställa in så bilen går vettigt; hur mycket bränsle och hur högt tändläge du kan köra med.

        Precis innan spikning går ju bilen mest ekonomiskt.

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          juni 12, 2012 at 22:53 #191282

          jo, men om man inte får tag i en sån frpn tidigt 80-tal?

            juni 12, 2012 at 23:51 #191283

            Jag köpte två av Porsch944 på Saabklubben, så visst finns de; du kan även montera en BTR med rätt tryck där, dock blir du utan varmkörningsegenskaperna.

            Om du tittar på laga.se eller bildelsbasen ser du att den finns där. Nu har jag lite rörigt, men om du påminner mig i morron på sms ska jag se om jag kan ge dig Boschnumret på den ställbara; annars kan ju Mattem göra det, han behöver bara öppna huven och glo lite…

            Du behöver något som du kan ställa trycket med på styrtrycket, det som styr hur fet blandning motorn får.

            Sen får man prova vilket tryck som är bäst för just din bil.

            Jag KAN ha en ställbar styrtryckare liggande, men den är NY så den släpper jag inte billigt!

            K jetronic är ett bra sprut, räcker upp till 200 pållar drygt har jag låtit mig berättas.

            Det är fram för allt enkelt och pålitligt, ingen elektronik med i spelet.

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              juni 13, 2012 at 09:34 #191285

              @morsole wrote:

              Ha ha; han har inte gjort något, han har köpt bilen av mig, redan etanolkonverterad…

              Jo, han har polerat den och lagt i lite plåt här och där, så den är i hyfsat skick nu.

              Hur var det nu det därra ordet på Ö stavas? Ödluk… Ösjuk… Ödmjuk var det ju din pølseätande danskj*vel :teeth

              Nej, det är helt sant, det är inte jag som har konverterat den, utan det har alkoholmissbrukaren morsole :drugged själv gjort. Jag fick förmånen att “köpa” den från att sjunka ner i hans gräsmatta en väldigt snörik vinter :mrgreen:

              Kan säga att det är tur att man har kunskapen till hands hos morsole, ty han har lärt sig tekniken den hårda vägen, dvs trail and error och inte studerat tekniska manualer. Så det han inte vet om sprit på dessa system är inte värt att veta :ugeek:

              @morsole wrote:

              Rätt så enkelt, för fetare blandning lägre styrtryck; dvs man byter ut styrtrycksventilen mot en som satt i og900 tidigt 80 – tal där du kan göra om den så du kan ställa styrtrycket för hand under drift.

              Ja, skrev ju “samma sak” i svar till det PM du skickat mig tidigare. Dessutom så ska enligt skaparen till mitt monster min topp vara “riktplanad” 2 mm för ökat komp. och därmed bättre utnyttjande av energin i bränslet. Var väl runt 12 kg i komp. Men eftersom du har en T8 (var det väl?) så antar jag att det kan gå på ett ut. Är väl så att det är lägre komp till turbo än till en vanlig sugmotor?

              Men eftersom systemet är så “enkelt” utan elektronik så blir det ju lite pill med att själv ställa in systemet för bästa resultat. Just nu kör jag på ca 2.8 bar i styrtryck, vad som blir rätt till en turbo får du själv “hitta”, CO är finjusterat på bränslehuvudet ovanpå luftburken, medsols ökar CO, motsols sänker. Tändningen är fullständigt okänd men det är jämfört med bensin “hög” och ligger precis under gränsen till spikning. Om du har en turbo så är det som jag förstår det än viktigare att undvika spikningar så öka tändningen i små doser, provkör och börjar den spika vid belastning så stanna och sänk tändningen. Du behöver ett motoröra samt en 10mm fast nyckel med dig för operationen.

              Så på ett sätt är det ett enkelt system, på ett annat är det svårare eftersom de med elektroniskt sprut enbart byter spridare och höjer tändningen, sen reglerar lambda resten. Enkelheten ligger i att det inte finns elektronik och givare som kan krångla till det utan kukar du till det så är det för att du själv har justerat fel.

                juni 13, 2012 at 09:39 #191286

                Att kalla K-jet enkelt är väll o överdriva, däremot är det mycket bättre inställningsmöjligheter på K-jet kontra og900ans elektroniska sprut. enklaste är ju ändå att bara byta spridare, öka tändningen o köra.

                  juni 13, 2012 at 10:46 #191287

                  eftersom det sitter apc på t8 så är ju frågan om jag hör ngt, däremot borde det ju märkas.

                    juni 13, 2012 at 12:23 #191288

                    Säkert märker du det; men knappast som på de gamla 99 turbo när membranet var kasst och de laddade oändligt!

                    Snacka om spikning då!

                    Du får väl testa dig fram; om inte annat.

                    Helt säkert får du bättre svar (och tidigare!) och det som gäller är ju att ge tillräckligt mycket soppa och tillräckligt låg tändning; du får räkna med något högre soppaförbrukning om du vill vara på den säkra sidan…

                    Och kör du “inspirerad” så…

                    Men pula på, det är kul att experimentera, och får man det att funka, ja då kan man väl slå sig lite för bröstet!

                    Värt att veta är att man tog bränslehuvudet från Volvos sexa och monterade, du kan nog ta från både den, Porsche och från Ford Granada V6. K jet, innan kat’en kom till.

                    Dessa bränslehuvuden är avsedda för 6 cylindrar och har högre kapacitet.

                    Mvh Johannes

                    PS Mattem är duktig fast han gör inte alltid som jag säger; körde ett tag med lite spikningar och då försvann stiften nästan helt och hållet…

                    DS

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      juni 13, 2012 at 14:41 #191291

                      @Glader9991 wrote:

                      Ni som kör E85 på T16. Har ni orolig tomgång?
                      Jag har enormt orolig tomgång just nu.

                      En lågmilad och rengjord tomgångsmotor, samt ny fördelarlock och tändkablar löste problemet.
                      Fin tomgång nu.

                        juni 13, 2012 at 15:45 #191293

                        @Glader9991 wrote:

                        @Glader9991 wrote:

                        Ni som kör E85 på T16. Har ni orolig tomgång?
                        Jag har enormt orolig tomgång just nu.

                        En lågmilad och rengjord tomgångsmotor, samt ny fördelarlock och tändkablar löste problemet.
                        Fin tomgång nu.

                        Körde samma koncept utan att få helt 100 tomgång. Helstabil på bensin men vajar lite på etanol…

                          juni 13, 2012 at 21:41 #191303

                          kan det ha att göra med för att du kör med lite annan tändning? själv ligger jag strax över 20gr 😉

                          Mvh Nisse

                            juni 14, 2012 at 04:03 #191305

                            @longjohn61 wrote:

                            kan det ha att göra med för att du kör med lite annan tändning? själv ligger jag strax över 20gr 😉

                            Mvh Nisse

                            Det är ju helt klart möjligt 🙂 körde ju 23grader och då startade den grymt bra 🙂

                              juni 14, 2012 at 16:51 #191314

                              @Anderslindh wrote:

                              @Glader9991 wrote:

                              @Glader9991 wrote:

                              Ni som kör E85 på T16. Har ni orolig tomgång?
                              Jag har enormt orolig tomgång just nu.

                              En lågmilad och rengjord tomgångsmotor, samt ny fördelarlock och tändkablar löste problemet.
                              Fin tomgång nu.

                              Körde samma koncept utan att få helt 100 tomgång. Helstabil på bensin men vajar lite på etanol…

                              Nu är min likadan. Efter varmkörning.
                              Men den får ju tydligen för lite bränsle, kanske är det.

                                juni 15, 2012 at 14:48 #191340

                                Mer problem.
                                Bilen går absolut inte starta 5 min efter man stängt av den.
                                Fick inte igång bilen idag när jag skulle in på besiktningen. Fick stå och mala o mala.
                                Sen hoppade den igång precis innan batteriet började säga sitt.

                                Sen väl inne på bes.stationen, exakt likadant.
                                Bilen går ju magert. 431or och 22 grader i förtändning.
                                Och bilen går skit, till följd av detta fick jag förhöga HC och CO värden.

                                  juni 15, 2012 at 19:49 #191350

                                  Har du bränsle chip? min startar bara halvbra när den är kall men med varm eller ljummet ingen som helst problem
                                  har tändningen på 20gr.

                                  Mvh Nisse

                                Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 422 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.