E85 konverterar hur ?

Forum Modellspecifika forum OG900 E85 konverterar hur ?

  • Detta ämne har 387 svar, 38 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-21 20:35 av .
Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 388 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #196481
    svartvit
    Deltagare

    Hej,

    Jag tänkte dela med mig av ett litet tips (som flera av er kanske redan gjort). Pärlan har ju gått fint på sitt nya bränsle i sommar. Man kör nog någon eller ett par kronor billigare per mil på etanolen. Dock har den blivit mer och mer svårstartad, kanske i takt med att det blivit mindre och mindre bensin i tanken. Dessutom sedan jag justerat ner tomgången (på spjällskruven, inte så man ska göra antar jag, men nu reglerar den fint) har jag haft riktigt svårt att komma iväg med automatlådan efter kallstart. Jag kan ju inte moderera med kopplingen som på en manuell, så när jag lagt i växel har den dött. Mera gas gör saken ännu värre. Det har helt enkelt inte varit riktigt värdigt 😕

    Nu till åtgärden. Vissa har sagt att man kan lossa tempsensorns kontakt på insuget, men det känns inte helt bra med check engine osv. Sedan simulerar den bara +10 grader vilket inte gör så stor skillnad. Jag tog istället och bröt upp den ena ledaren till sensorn vid Lucasboxen (gul kabel) och drog upp den till en brytare i panelen (så kom ”extraknappen” till användning 😉 ) Jag testade först med 10 kohm i serie vilket skulle motsvara -10 grader någonting, men det blev för fett. 5 kohm verkar vara med lagom för de 14-15 grader det varit de senaste mornarna. Nu startar den på några varv och trycker man in knappen direkt den startat (så att den kortsluter motståndet) verkar den ha kvar lite fetare blandning ett litet tag så jag kan lägga i växel och dra iväg. Sedan får man se om motståndet ska ökas när det blir kallare.

    #196484
    arcsmile
    Deltagare

    Konverterat nu och räknar med att köra på det hela tills vinterdäcken ska på i oktober. Men en tanke slog mig. Jag har uppfattat det som relativt vanligt att folk tanker i ”lite etanol” i den vanliga bensintankningen utan att konvertera. En sisådär 10-20% och att det går bra. Skulle man kunna tänka sig att göra tvärtom när man har en e85konverterad bil under vintern. Alltså: röda 431, tändning 20′, tanka typ 80% e85 och 20% b95 för att få bättre kallstartsegenskaper. tänker mig att det kanske skulle kunna funka en vinter här i norr (läs -20” kallstart). Vad säger expertpanelen, någon som har erfarenheter av detta? Eller dör kanske katten om man kör i lite extra bensin med mer flöde ?

    Det vore ju onekligen smidigt att alltid köra etanol, och så på vintern oytsa i lite extra bensin. Såg att sebbo gjort en kommentar om detta tidigt i tråden, men utan uppföljning.

    #196485
    hedin
    Deltagare

    @arcsmile wrote:

    Konverterat nu och räknar med att köra på det hela tills vinterdäcken ska på i oktober. Men en tanke slog mig. Jag har uppfattat det som relativt vanligt att folk tanker i ”lite etanol” i den vanliga bensintankningen utan att konvertera. En sisådär 10-20% och att det går bra. Skulle man kunna tänka sig att göra tvärtom när man har en e85konverterad bil under vintern. Alltså: röda 431, tändning 20′, tanka typ 80% e85 och 20% b95 för att få bättre kallstartsegenskaper. tänker mig att det kanske skulle kunna funka en vinter här i norr (läs -20” kallstart). Vad säger expertpanelen, någon som har erfarenheter av detta? Eller dör kanske katten om man kör i lite extra bensin med mer flöde ?

    Det vore ju onekligen smidigt att alltid köra etanol, och så på vintern oytsa i lite extra bensin. Såg att sebbo gjort en kommentar om detta tidigt i tråden, men utan uppföljning.

    Ibland så har jag tankat i en 15l bensin och resten e85, inga problem alls. Startar mycket snabbare och går bättre när den är kall 🙂

    #196486
    arcsmile
    Deltagare

    Jo men frågan är vad ”kall” betyder. Medelvintertempen i skåne är ju trots allt inte så himla låg. Jag måste kunna starta bilen utan motorvärmare i -20 till -25 grader… Blir nog ändå till att prova om det inte kommer någon annan med andra erfarenheter 🙂 Jag räknar med att göra en bensinstartslösning så småningom, men har inte riktigt tid i nuläget att fippla till den. Det kanske blir till våren.

    #196510
    larzzon
    Deltagare

    Nu har jag tänkt genomföra en ny e85 setup och testa i vinter. Planen är att ta en i8 motor och montera en 2,3 långtopp och turbo samt att använda t5,5 för att se hur mycket kompet gör med förbrukningen och hur hårdvaran gillar de högre kompet. Tycker min s motor är lite väl törstig, dock så lämnar den bra med kräm men eftersom jag pendlar en del till jobbet.

    #196511
    morsole
    Deltagare

    Två själar samma tanke…

    Kom över en S väldigt billigt nyss, och den drog sist vi tankade 1.04

    Men lådan är slut, motorn går bra, men om man ändå ska lyfta så…

    Har en helt ny 202I motor som jag tänkte skulle åka i bilen; samt en renoverad, nyare låda.

    Om den drar så lite med vanlig lätturbo, hur lite drar den då inte med en I – motor?

    Här gäller bara röda spridare, inget annat, så rätt basic.

    Extra kallstart, men enkel variant.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #196376
    saabaero
    Deltagare

    @Larzzon wrote:

    Nu har jag tänkt genomföra en ny e85 setup och testa i vinter. Planen är att ta en i8 motor och montera en 2,3 långtopp och turbo samt att använda t5,5 för att se hur mycket kompet gör med förbrukningen och hur hårdvaran gillar de högre kompet. Tycker min s motor är lite väl törstig, dock så lämnar den bra med kräm men eftersom jag pendlar en del till jobbet.

    Bra att du testar och utvärderar så jag slipper det jobbet 🙂
    Har haft liknande funderingar själv.
    Funderar om det inte vore bättre med B202i -kolvar ?
    i8 kolvar + 2,3 topp gör väl att du hamnar på lägre komp än en std B202L
    i16 kolvar + 2,3 topp borde ge lite högre komp än std B202L

    En sak jag kollat är att i8-kolvarna saknar de ingjutna stålförstärkningarna som finns på turbokolvarna

    #196521
    larzzon
    Deltagare

    Kanske skrev sluddrigt igår 😉 men är en b202 i16 från en 9000 jag har ståendes som får bli donator
    Ja frågan hur mycket överdimensionerade sugkolvarna är. En ide skulle ju va att fylla turbokolvar med alu svets så kan man få precis de komp man vill…frågan är hur mycket klenare toppen på kolven blir vid påfyllning av material..

    saabaero vilkeb kombo ger högst komp med 2,3 långtoppen?
    Andra motorn som körs uteslutande
    på e85 mera påställd ca 300 pållar har jag b204 kolvar och korttopp. Så stämmer förhållandet mellan kolv och topp bätte.

    #196522
    saabaero
    Deltagare

    @Larzzon wrote:

    Kanske skrev sluddrigt igår 😉 men är en b202 i16 från en 9000 jag har ståendes som får bli donator
    Ja frågan hur mycket överdimensionerade sugkolvarna är. En ide skulle ju va att fylla turbokolvar med alu svets så kan man få precis de komp man vill…frågan är hur mycket klenare toppen på kolven blir vid påfyllning av material..

    saabaero vilkeb kombo ger högst komp med 2,3 långtoppen?
    Andra motorn som körs uteslutande
    på e85 mera påställd ca 300 pållar har jag b204 kolvar och korttopp. Så stämmer förhållandet mellan kolv och topp bätte.

    Läs denna tråd
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=51510&hilit=kolvar
    Lite svårt ändå att reda ut vad som gäller 🙂
    Det står inget om B234 kolvar men det kanske inte funkar alls ?

    Ang insprutarkolvar så är dom enligt VHB tyngre än turbokolvarna vilket borde tyda på mer gods.
    De ingjutna stålbitarna på turbokolvarna sitter i kjolen så det verkar ju inte vara taket som är förstärkt.

    Ska skrota en 9000 med B202i inom kort. Kanske man ska spara motorn för framtida forskning :king

    #196524
    larzzon
    Deltagare

    Förbränniningstrycket blir ju högre så jag tror att toppackningen går före kolvarna…eftersom e85 imte spikar.

    #196427
    saabaero
    Deltagare

    Du menar att man skulle behöva kopparpackning eller liknande alt trixa med tändning och laddtryck

    #196526
    larzzon
    Deltagare

    Vred på ordentligt med förtändning med min 9000 2.3T, och då blev de vitrök därbak efter en fullgasrepa utan spik…vid kontroll var de trasig toppackning. Man kan ju montera dit t7 packning och svarva sugiskolvarna 1.1 mm…högre komp blir de ju då oxå 😉

    Tror nog t5 packning håller. Högre komp blir ju som att köra med lite laddtrycl hela tiden åå en turbobil fast utan motståndet i grenröret 😉

    Högre primärutväxling borde va en bra ide för låg förbrukning. og900 tycket jag är onödigt hägvarvig med e85 eftersom den blir vridstark. Så varvtalet känns onödigt om man jämför med 9000 som är betydligt mera lågvarvig.

    Måste nog ner till garaget och rota lite under bänken, om dr går att få ihop en testmotor.

    #196542
    fataren
    Deltagare

    I vinter åker en 212 med ltt turbo snurra ner i min alkoholist. motorn i har sett sina bästa dagar och behöver ny, så har en fin nyrenoverad 212 som ligger. vad tror ni om det receptet, återkommer till sommaren om resultatet,

    #196708
    positv
    Deltagare

    hej
    kan nån hjälpa mig att få min gamla saab köra på etanol?
    mvh Robert

    #196709
    svartvit
    Deltagare

    @positv wrote:

    hej
    kan nån hjälpa mig att få min gamla saab köra på etanol?
    mvh Robert

    Om det är en 900 S, eller T16 90-93:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=195761

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 388 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng