Esaks garage. Bilder 20/5!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Esaks garage. Bilder 20/5!
- Detta ämne har 179 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-21 06:50 av
schwartz.
-
FörfattareInlägg
-
Ja grabbar ni får hålla utkik på bloggen och nog blir det nån uppdatering även här. 🙂 Jag hoppas att Norge är så vackert som man sett på bild. Och nej, det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart att åka i varsin bil, men vi kunde inte enas om vilken bil vi skulle åka och vilka att lämna hemma. Idén föddes i vintras när Saabsåpan slet oss och inte minst de anställda mellan hopp och förtvivlan. Att visa sin uppskattning för märket samt för de som byggt dessa underbara bilar känns självklart.
Broberg, Tompa har gjort en liknande resa men då på typ fyra dagar. Och visst, det går ju. Men nu vill vi njuta lite av omgivningen med, och inte bara av bilåkandet. 😎
/I.
juli 3, 2012 kl. 19:19 #191636Det låter som en otroligt trevlig semester, man blir rätt avunsjuk! Kul med reportaget också, det ska läsas med glädje i tv:soffan. Då får du syn till lite mörkläggningsgardiner till og:n så det blir riktigt mysigt och nattsömnen orubbad. Og900 är verkligen bra på mycket, synd jag är 1.90, men jag brukar ändå knyta mig lite, måste testas!
Stort lycka till! Tror inte bilarna kommer svika er iaf :teeth
Eh, okey nu slog det mig att ni åker i tre bilar…. 🙂 Hahah. Funderat på Comradio ala TopGear? Det underlättar ju kommunikationen. Telefoner blir dyrt i Norge… Och det ÄR så vackert som man tror/hört. Jag har kört de flesta kända turistvägar/passvägar och det är ofta helt magiskt! Rätt musik underlättar, och vädret såklart… Regnar det så kan man köra förbi de mest underbara platser helt djäkla ovetande, det suger. Så hoppas ni får uppehåll! Akta er för kameror också – dom hittar er i Sverige efteråt, det finns avtal och det är DYRT jämfört med Sverige, tänk på det. Blåser ni två kameror tex så kommer det kosta mer än bensinen på hela djäkla resan troligen. Så ingen stress, ni kommer köra 80km/h hela semestern typ så länge ni är i Norge, men det spar ju soppa…. 🙄
juli 5, 2012 kl. 22:17 #191680angående plats i skuffen så funkar det bra att sova 2st 1,93cm plus 1,78cm lång i en vecka utan problem. nja kamerorna varnas det ju för som i sverige, så 80 lär nog överskridas ett par ggr 🙂 de enda ja inte gillar med nord norge är att all boskap strövar fritt kors och tvärs, renar, får, kor mfl..
@joH900 wrote:
Inte varje dag 3st röda 900 turbo åker förbi på en rad…
Inte varje dag man ser 2st og900 åka förbi bakom varandra heller 🙁
Så folk lär ju tro att det är något ”event” när 3st röda drar förbi 😀Esak: Gillar verkligen din röda! Riktigt fint stuk på den!
Tack för det Anton! Ja, vi kör varsin bil. Ekonomisk härdsmälta men förmodligen desto roligare att köra… 😀
Nu är samtliga bilar servade enligt praxis. Tompas huvudkopplingscylinder la av abrupt förra veckan, TUR! Bytt, luftat, funkar. Hugos styrservopump släppte (!) i veckan som gick, men nu är det åtgärdat. Min pärla har fått en liten omjustering av avgaset, så nu har jag iaf fem cm markfrigång… 😳
Håll utkik på bloggen för mer uppdateringar.
/I.
Kikat och läst, och det lär det bli fler gånger om det kommer uppdateringar. 😉
Har varit sugen på att göra nått liknande flera år, fast kanske neråt europa istället. Men åka själv känns… sådär, är man några bilar så blir det bra mycket roligare!
Det är kul hur tre ”lika” bilar kan bli så olika med lite ”små” förändringar, har ni några reservdelar/verktyg med er? Bottenstockar, primärkedjor osv… 😀
MVH
Läser också bloggen med spänning! När man själv blir hemma så är det kul att följa att andras resor. Kommer osökt på min egen 450 mila resa i vit og900 cab för 6-7 år sedan ner till Alperna, det var magiskt! Och en sak är säker – på en sån resa händer det grejor med bilen, det där småpysslet som man skjutit upp så länge blir garanterat mer akut ju längre ut i obygden man är!
Kul att ni kollar. Vi har det kanon verkligen. Uppdateringar sker dagligen så håll koll. 😉
Verktyg, jodå. Fast förvånansvärt lite ändå. Det insåg vi när vi dragit. fick byta fälgar fram/bak idag och då hade det varit bra med en pallbock, eller åtminstone garagedomkraft. Liite darrigt alltså.
Haha, kul att läsa senaste inlägget. Norges skönhet chockade mig en gång så också, glömmer aldrig Dalsnibba i Geiranger första gången när fjorden öppnade 1500 meter nedanför – det var som en käftsmäll! Det var priset på pizzan nere i byn också sen, vilket ju kommenteras. Welcome to Norway – not for the faint harted! 😛
Man förstår ju också av fotona på alla ”turbo” emblem etc att kärleken till og900 när nåt visst på denna resan. Har nog själv en och annan resa i bagaget där bilen figurerar på 90% av samtliga foton, till min kärestas stora förtret.
Nästa prischock kommer ni få hemma sen när telefonräkningarna kommer för internet uppkoppling etc, då kommer bensinen verka billig. 😆
(men jag hoppas det inte blir så farligt!)SAABTRÄFF: Pratade just med Esak/Isak och dom planerar en lite Saabträff. Gänget passerar Trollhättan som avslutning nu till helgen, allra troligast Söndag och tyckte det vore kul att sprida infon och få till en liten improviserad träff med Saabmingel. Jag tänker ansluta mig, har ju skitnära dit upp.
Så boka upp Söndag och kolla i deras blogg och här för närmare tid. Det är Fallens dagar i Trollhättan i helgen också, mkt folk tjo och tjim mao.
Vi syns till helgen då gubbar! 😛 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.