Esaks garage. Bilder 20/5!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Esaks garage. Bilder 20/5!
- Detta ämne har 179 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-21 06:50 av
schwartz.
-
FörfattareInlägg
-
Hey lads.
Sen en vecka är vi hemma igen. Det var en fantastisk resa. Till er som inte läst – gör det. Det finns en hel del fina bilder om inte annat. Vi har all anledning att återvända till Norge. Så är det bara. Tack till er som tog er ner till träffen som vi ryckte ur luften och vars existens Martin hjälpte till att sprida.
Den röda är hemma och nu undanskyfflad för en stund. Den svarta är påställd och nu i dagarna belönad med underredsbehandling i hjulhusen samt en nätt hammarlacksbearbetning på bromsarna, dvs ok och skivor. Jag blaskade på lite, det ser betydligt bättre ut än rost/smutsfärgen som angriper bromsskivor efter en vecka i bruk. Därtill sitter det nu bilstein sport bak, rallyöverstyrt i vinter kanske… Den styr in skapligt bra kan man säga. Ett Saab original svart utblås från ljuddämparen och bakåt har hittat dit. Stört vilken skillnad alltså, på ljud men främst utseende. Ljudet sitter nog mest i ljuddämparen misstänker jag, och där kan walker slänga sig i väggen. Men visst blev det bättre! Kanske en simons kan förbättra ljudet en smula, har ju en liggande… Hmm.
Igår såg jag över styrväxeln lite. Öppnade anslutningen vid motorfästet och tömde ut vad som kom ut. Sen trycksatte vi med luftman och vred lätt på styrningen och då kom det med besked. Guck! Redan vid uppstart kändes skillnaden. Den har velat skorra lite med 17″ men nu är det betydligt bättre, och styrningen går lättare. BYT VÄTSKAN om ni inte gjort det. Slog även i en läcktätare som gör att packningar mjukas upp och sväller igen och därmed botar läckage och skorrande symptom. Ska tydligen vara ett riktigt mirakelmedel som man kan ha i motorn likaväl. Minns inte namnet nu, men kan återkomma till det.
Bilder ja, glömde ju kamerorna nere på västkusten. Cudos till mig, jag vet.
/I.
En liten update. Kört en månad med den svarta. Det är en tajt bil alltså. Man sitter gött i de elmanövrerade stolarna med mocka. Något lägre tycks det mig, än i den röda, men det kan även bero på att takluckan snor lite takhöjd i den röda. Lite dekaltrim får man ju nedlåta sig till, eller?
Den röda är nu påställd inför Träffpunkt 80 i helgen. Ni kommer väl? Jag och Tompa gjorde en lårpåfrestande ansträngning i lördags kväll – nu är mina strajps monterade! Äntligen. Säsongen är nästan slut men bättre sent än aldrig. Jag är tvärnöjd! Mer 80-tal åt folket. Hur många gissar att detta är en 900S från 91?
Vidare har jag köpt mig en TT igen. Den grå 900:an fick stryka på foten. I vinter blir det tvåtaktsos och 2″-smatter. Härligt!
Håll utkik i Klassiker framöver grabbar. Nuff said. 😎
@joH900 wrote:
Straaaaaaaajps är naaaaajs! Finns de och köpa nånstans? Precis den där dekoren satt på min 99 GLs när farfar köpte den tidigt tidigt/mitten på 80talet, fast i guld.
Nix. Kom över en uppsättning och lät trycka upp ett antal i samråd med Saabklubbens ordf, så de kommer ev att finnas till försäljning i webshopen där framöver. Jag har en till uppsättning, nytryckt, i silver/krom. Och en till original i guld. Mmmuma! :smile
september 12, 2012 kl. 19:41 #192840Kan man fixa stripes till min tvåfärgade LUX då den lackats om inte har stripesen kvar, jag ska fixa bild på det så du kan se hur de ser ut 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Strippeees
http://www.youtube.com/watch?v=Obw5_Ggq8tk
det är iaf det jag komemr o tänka på. Men dina va lite snyggare 😉
@Big Nyz wrote:
Sablars snygga stripes! Jag är också intresserad av ett set. Du har god smak när det gäller dina dekaler 😀
Tackar! Ja det blev riktigt schysst. Dessa passar på 2/3-d bilar och jag håller lite på den uppsättning jag nu har liggande. Tror nog att det kommer att finnas till försäljning på saabklubben framöver. Gällande 4/5-d bilar skulle jag gärna ha en i guld till den svarta. Ska undersöka möjligheterna och hålla utkik på marknader här och där.
@TurboLamko wrote:
Kan man fixa stripes till min tvåfärgade LUX då den lackats om inte har stripesen kvar, jag ska fixa bild på det så du kan se hur de ser ut 🙂
Allt går men det underlättar ju om du har en uppsättning att utgå ifrån.
Long time no see.
Längesen jag uppdaterade, mest för att det inte skett så mycket projektrelaterat. Bjuder här på lite bilder på den svarta iaf, som nu rullar var dag. Bytte styrstången på den för en tid sen, eftersom den glappade åt alla möjliga håll. Monterade samtidigt belysning för fötterna, bestående av två helt vanliga skärmblinkers. 😆 Funkar kanon och ger en väldigt ombonad känsla i kupén. Har även byggt en shortshift, medelst tre enkla distanser och en svets. Nu känns spaken som den borde gjort från fabrik. Den har inte samma ”krocketklubba på smalbenet-känsla” men som sagt, lägena är betydligt kortare.
Taketräcket var avsett för min V4 från början, men hamnade på den svarta tills vidare och har där fått sitta. Jag gillar stuket trots allt.
Synpunkter?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.