OG 900 Mcy "Miss English"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"

  • Detta ämne har 487 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-26 15:16 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 488 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 24, 2019 at 09:30 #454693

      Stligt!

      En fråga; har du specialverktyget till att låsa lådan för att dra åt nedre muttern till premären med rätt moment?

      frågar eftersom jag körde fast bottenstocken (samma princip) med mutterdragare med klen kompressor.
      Stukade muttern fint men ja,,, det lossnade och orsakade i det fallet det spännande fenomenet att 4an las i. alltid. oavsett om andra växlar var i. sen på en 4 pet med högsta slutväxel + 7ans primär. brände mycket koppling vid start från 0…

      det jag menar är.

      var Riktigt jävla supersäker att muttern sitter fast!

        Anonym
        januari 24, 2019 at 10:24 #454710

        Stligt!
        En fråga; har du specialverktyget till att låsa lådan för att dra åt nedre muttern till premären med rätt moment?
        frågar eftersom jag körde fast bottenstocken (samma princip) med mutterdragare med klen kompressor. Stukade muttern fint men ja,,, det lossnade och orsakade i det fallet det spännande fenomenet att 4an las i. alltid. oavsett om andra växlar var i. sen på en 4 pet med högsta slutväxel + 7ans primär. brände mycket koppling vid start från 0…
        det jag menar är.
        var Riktigt jävla supersäker att muttern sitter fast!

        ?Jag har bytt primär många gångar innan ?

          Anonym
          januari 24, 2019 at 10:28 #454711

          Väldigt snyggt med ungnssvärta!

          Ja detta blev ett bra “lyft” för utseendet ?

          På bild ser det inte så ”svart” ut –
          är det så när man ser det i verkligheten oxå?

          Ja det ser ut precis som på bild –
          som typ gammaldags “gjutjärns-stålgrå” ?

            Anonym
            januari 24, 2019 at 10:34 #454712

            Blev ju super med nya grenröret och en riktigt fin finish med svärtan ? nu när varje del finner sin plats inser man vilket lyft detta kommer bli! Före/Efter bilderna blir väldigt talande ?

            Jo, tur man genom åren har byggt upp ett “bra och ha” lager –
            har räddat en i många lägen ?

              Anonym
              januari 24, 2019 at 14:03 #454724

              Dom sista “passa på att göra” –
              består bl.a byte av bränsleslang:

              Tror inte så många byter den förrän den verkligen måste byttas.
              Jag syftar på slangen som hör ihop med BTR
              som här är lagom “stel” ?

              Ny slang beställd från “vårt” fina lager
              och här ligger den “redo” ?

              Och som fortsättning på att “passa på göra före” listan –
              d v s dom sakerna man kan fixa/dona med lättare innan motor kommer på plats …..

              Ja där hör även stötdämparna dit –
              så låt oss få på/dit dom med en gång ?

              Och en kontroll på det, samt en koll på den –
              och en extra koll på dem, ja så blev det äntligen dags ?

              touchdown ?

              Där satt den ?

              Ventilkåpan som sitter på nu, den e inte tösen’s –
              utan en jag haft på “lager” och får fungerar som “skydd” så länge:

              Gillar verkligen det här ?

              Någon som kommer ihåg all jobb jag lade ner på att “maskera” just kanterna på detta högra/övre fäste … ??

              Här syns varför, fick precis den “effekt” jag sökte –
              på övergången mellan toppen och fästet:

              Ligger bra nära grenröret –
              men som jag minns det, så klarade det sig på Rödluvan ….

              Nu har jag alt något mera att “bygga” på/vidare av:

              Vänster sidan:

              Där inne i “djupet” ser man det andra fäste:

              För dom som notera sig det sitter oljefilter från “SP” –
              så är detta endast ett sk “uppstarts/rengöring’s filter.

              Jag har bestämt mig för att vi kommer köra en sån “Omega” rengöring –
              innan tösen får komma ut och leka igen ?

              Fin “utsikt” om jag själv får säga det ?

                januari 24, 2019 at 15:43 #454749

                Hur snyggt som helst! Så smakfullt custat att det kunde varit fabriksutförande!
                Hatten av!

                  Anonym
                  januari 24, 2019 at 16:06 #454750

                  Hur snyggt som helst!

                  *Tackar* ?

                  Så smakfullt custat att det kunde varit fabriksutförande! Hatten av!

                  Ja man kan jo hoppas på man ännu en gång hittar/blir OG 900 ägare –
                  så kanske man kunde förverkliga sina 35+ år i en och samma OG 900 ?

                    januari 24, 2019 at 19:34 #454766

                    Strålande snyggt minsann!

                      Anonym
                      januari 26, 2019 at 01:00 #454813

                      Strålande snyggt minsann!

                      ?Tackar?

                        januari 26, 2019 at 08:27 #454817

                        En fundering, hur är kvaliten på de kamdrev som SP säljer till b202, b212? Jag har ju ett b202 block som skall renoveras framöver och plockas ihop till en “extra” motor och har köpt samtliga delar för detta inklusive lager, packningar, ringar, släpor, kedja och kamdrev. Jag hittade inte oem kamdrev så de jag köpte var de som SP säljer. Egentligen vill jag ha oem grejor inuti motorn men kamdrev, drev veven släpor är ju svåra att hitta.

                          januari 26, 2019 at 08:41 #454818

                          En fundering, hur är kvaliten på de kamdrev som SP säljer till b202, b212? Jag har ju ett b202 block som skall renoveras framöver och plockas ihop till en ”extra” motor och har köpt samtliga delar för detta inklusive lager, packningar, ringar, släpor, kedja och kamdrev. Jag hittade inte oem kamdrev så de jag köpte var de som SP säljer. Egentligen vill jag ha oem grejor inuti motorn men kamdrev, drev veven släpor är ju svåra att hitta.

                          Ja skulle väl vara att dom inte tål samma slitage.

                          så om 15-20K mil får du byta dom igen istället för att dom håller 30-40k

                          kanske ett mindre problem….?

                          när jag renoverade motorn på min gamla, ca 2015, så hade Saabklubben en hel del gamla org grejer i lager.

                          • Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av M.Broberg.
                            januari 26, 2019 at 09:12 #454826

                            Jag köpte undre drev original på Orio, kedja OEM via Speedparts (något tyskt kvalitetsmärke), ena släpan fanns också i original, den andra eftermarknads. De två övre dreven är omöjliga att få fatt i original. Så här får man våga gå på eftermarknads alt. behålla originalen.

                              januari 26, 2019 at 09:39 #454827

                              Mkt snygg alltså, vilken vagn. Glöm att jag parkar min bredvid denna på festivalen, hahaha….. Får ställa min i avdelningen för renoverings-objekt!

                              Det är ju ofta en smal väg att vandra när man börjar frångå originalfärger, men du har helt klart lyckats Jasper! Mkt elegant och cleant utan att det känns “too much” som det annars kan göra. Ska bli nice att se den här pärlan live nån gång, jag såg den ju i somras på Gräfsnäs och konstaterade att inredningen var sjukt snygg men resten lämnade mkt att önska. Men inte nu längre. Gött jobbat!!! 🙂
                              /Martin som får lust att varmköra lite men nu ligger ju snön här….

                                januari 26, 2019 at 13:31 #454831

                                Kul att du uppmärksammade henne i Trollhättan. Det var ett sätt för mig att njuta och känna på bilen, trots det dåvarande skicket som lämnade mycket att önska så var det bra för henne att komma ut och röra sig efter ca 10 års garageförvaring.

                                Med Jaspers hjälp och hans sinne för detaljer och kombinationer blir det en lite annorlunda och personlig Monte Carlo. Nu återstår snart ”bara” utsidan som ska få lite ny plåt på ett par ställen och en hellack för att inte skämma ut det skick som vi nu landar på under huven och under bilen.

                                Bilen ägdes av en sadelmakare på östkusten i England, det är många timmar nedlagt på den där inredningen och som du noterat inte heller följer originalspec utan även här lite personlig toutch ?

                                Nog ska du inte skämmas för din, var två gula till på träffen, ena var väl reklambilen MXY199, den andra var din? Båda såg ut att vara i oförskämt bra skick!

                                Förövrigt vi aktar oss här att göra det för överrenoverat, även om man nog får inse att man får putsa lite i hjulhusen någon gång per säsong ?

                                  januari 26, 2019 at 21:29 #454867

                                  Ahhh, han var sadelmakare? Som gjorde sin egen bil? Nu börjar vi förstå. Han lade hela sin yrkestolthet i detta, sin egen bil. En dröm att ta över en sån vagn. Och när nu Jasper låter hela sitt kunnande flöda ner i det tekniska så kan det ju bara bli kanon.

                                  Vi får ordna en träff – jag får låta bli öppna locket där framme bara, hahaha. Eller gå ut och putsa… Jodå, det var ju min där. MXY har ju dykt upp i dessa sammanhang också vilket är kul, det är mkt gula bilar i omlopp mot västkusten nu. Bertil som äger MXY har jag mkt kontakt med numera vilket är kul!

                                  Plåt och hellack också? Det kommer inte bli dumt detta! 🙂 Vi längtar med spänning på rapport om uppstart av maskinen….
                                  /Martin.

                                Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 488 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.