OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG 900 Mcy "Miss English"
- Detta ämne har 487 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-26 15:16 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 17, 2019 at 09:58 #454331
Kul med lit custom! Det är lite klurigt att få till färgsättningen så att det lirar. Men du kan detta verkligen! Hatten av!
? Pænt tak ?
Anonymjanuari 17, 2019 at 10:57 #454336Strålande uppdatering. Ett tips, byt packboxen vid växelförarstången när allt är löst samt backbox ingående axel vid primären. Vanligt med läckage där och liten peng nu jämfört med att göra senare. Jag bytte bara vid primären på lådan som sitter i den gröna, jag behöver nu byta packboxen vid växelförarstången då den läcker lite och det hamnar på avgasaröret. Ingen hit.
Nu läcker den inte på lådan här –
men jag har ändå inte dom spec verktygen som skall till för ett sånt byte av den:
Ska lådan byta primär till 7 el 8 eller behålla 6?
Kommer en update på det med ?
Anonymjanuari 17, 2019 at 18:57 #454356? ….. Asså, jo mera jag målar/spray’ar med denna MCY –
desto mera blir jag snart kär i den ?Och ihop med oljefilter i Saab “blått” ?
Lika bra att “hinka” på själva motorfäste:
Jag diggar detta här mer och mer ?
Så varför inte “gifta ihop” dem på en och samma gång:
Det här blir allt mer spännande –
att få se det slutliga resultatet ?Anonymjanuari 18, 2019 at 16:22 #454386Med motor/låda ihop –
har det blivit dags lämna tillbaka motorstativ 🙂
Hej!
”<em class=”d4pbbc-italic”>Det här blir allt mer spännande – att få se det slutliga resultatet ?”
Du är ingen ensam om det ?.
Tjusigt värre!
Mvh
MathiasVi längtar!!! ? Så bra det blir! MVH Nils
Kör vidare här med det sista fäste, d v s det högra 🙂
Det är jo egentligen ett sk 2-dalat sånt –
även här tänker jag leka på ny “nivå”Får bära eller brista –
men skall bli skoj se om man kan få ut något av detta ?
Första demonteringen gick helt okey:
Lite mera “knofedt” på den “rå’a” ytan så ?
Då detta fått ligga och “dra”
ja så kom nyfikenheten smygande över en så det hette duga ?Vad gör man då –
jo man går ut i garaget mitt i natten och dra fram motor:
Här ihop med dom nymonterade “frostpluggarna”
Här med den andra halvan “löst” monterad:
Och ja –
bilden i mitt huvud, den hänger fortfarande med ?
“färgglatt” och ändå “diskret” ?
Anonymjanuari 20, 2019 at 19:17 #454531Tar ett lite uppehälle från detta med färg –
resten av motor skulle jo packa om.“Bakre” packbox återstår –
så bara att plocka fram “kittet”
Bre på, lagom gott med olja –
sedan “kränga” på packbox’en på medbringaren:
Ta sedan medbringaren –
och montera den försiktigt på vevaxeln:
Nästa på tur –
den stora “stöd/press/tryck hylsan:
Och sedan dags för “press” delen:
Men jämna varv, så jobbar sig packboxen in på sin plats –
för att slutligen “bottna” ?
Nästa på tur, ja det är så klart själva svänghjulet.
En liten “notis” här kan vara på sin plats.Har du bytt från bil med Aut till Manuell –
ja så kan du lugnt råka ut för detta här:
Bilarna med Aut vxl-låda, ja dom har lite för långa skruv till –
bil med manuell vxl-låda/svänghjul ?Detta skapar dock inga problem, utan här syns 1st svänghjul –
det rätta (stora) av sorten för en 1993’a, redo för fight ?
Ett sätt att göra det smart för sig själv…..
Fixa med så det lätt går läsa av tändningsskalan –
många år framåt ?
Anonymjanuari 21, 2019 at 19:22 #454570ett enklare sätt att göra det lätt för sig att ställa tändningen är att montera Trionic med fräst svänghjul ?
Ett av många sätt ja ?
Men av olika skäl –
så är det inget “option” för tösen……..Anonymjanuari 22, 2019 at 16:19 #454595Vidare här –
och nu med generator.Många OG 900 ägare vet säkert om diverse “symptom” med just generator –
ett av dem, är “glapp” i bussningarna ?Så här passar vi på att montera ordentliga bussningar:
Passar även bra i färgsortimentet ?
Och där sitter den bra så länge:
Sista sak som återstår –
innan “hjärtat” skall tillbaka i tösen:
Lådan här, är en 456 14
D v s
4 = gummiupphängning fram (5’a för hydraulisk)
5 = 5 växlar
6 = Primär
14 = version på uppdatering /utvecklingSå här ser det ut bakom kåpan:
Övre “hjul” sitter med sk inre låsring –
nedre med “låsmutter”
En låsmutter man gärna vill ha av “effektivt” –
så fick låna min grannes “mutterdragare” ?
När man ser till den lilla kompressor som jag har –
så vet denna “vad den vill”
Och i dag kom det en ny “leverans” ?
Så vad sitter man här av –
bara se till komma ut och göra jobbet klart ?Har du ingen “ekstra” stel kabel på din generator?
Jeg har som du en på beslaget til generator og så har jeg en på samme punkt på generator til nederste bolt på starter beslag ?? Samme type kabel sko som alle andre på bilen.. Så tænker den er original nok??Der kommer lidt billeder i weekenden, så kan vi sammenligne 😀
OG900 EP T16 Serie. 013455
OG9-3 Serie No. 041520
OG9-3 Serie No. 075820
Tidigare:
NG9-3ss Serie No. 007678
9-5 Aero TS MY02
NG900- Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av Madsen.
- Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av Madsen.
Attachments:
Anonymjanuari 22, 2019 at 19:40 #454625Har du ingen ”ekstra” stel kabel på din generator? Jeg har som du en på beslaget til generator og så har jeg en på samme punkt på generator til nederste bolt på starter beslag ?? Samme type kabel sko som alle andre på bilen.. Så tænker den er original nok??
Der kommer lidt billeder i weekenden, så kan vi sammenligne ?
Nope, det har jeg sjældent set det ?
Jeg har kun den som på billedet, og så den fra generator (+) til starter ?Har du fundet den “ekstra” i EPC ❓
Anonymjanuari 24, 2019 at 02:19 #454670Så där ?
Det ger totalt en 7’a i “primär” ?
Och där stänger vi “locket” till den:
Det absoluta sista från tösen’s “GB/UK” tid –
är numera demonterad:
När såg du senast ett NOS grenrör till T16 ?
? Nej skämt åsido ?
Det som satt på tösen –
det var duktigt “rökt” vad gällde sprickor.Jag hade minsann ett blästrat på lager ?
Så det var dags att testa på detta –
med “svärtan” istället för “färg”
Skall bli spännande –
se hur detta kommer ta sig ut i längden ?
januari 24, 2019 at 06:33 #454688Blev ju super med nya grenröret och en riktigt fin finish med svärtan ? nu när varje del finner sin plats inser man vilket lyft detta kommer bli! Före/Efter bilderna blir väldigt talande ?
januari 24, 2019 at 06:48 #454689Väldigt snyggt med ungnssvärta!
På bild ser det inte så “svart” ut, är det så när man ser det i verkligheten oxå? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.