Olje filter v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Olje filter v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Olje filter v4

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 14, 2006 at 18:35 #99913

      Om man nu är rädd om sin bil, så vill man väl att den ska hålla? Eller har jag fel?

      Jag har som regel att byta olja varje 500 mil. Jag ser det väl som ett sätt att helgardera mig från extrema slitageskador. Jag köper min olja på ngn av de större bilmackarna (statoil, shell, OKQ8, men änven Castrol). Har hela tiden användt mineralolja, funderar dock på att gå över till blandningen mella mineral och syntet, delsyntet tror jag det heter.

      Biltemas olja köper jag dock aldrig, har för mig att det är gammal återvunnen olja som de säljer som ny. Så biltema är inget för mig, som ser min bil som en nära vän.

      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
      Saab 9-3 Vector SC ´09

      Skämsbil:
      Audi A6 Avant

      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        november 14, 2006 at 21:10 #99914

        Jag kör alla mina bilar som har olja i tråget på samma olja som vi avänder i lastbilarna på jobbet, aldrig haft ett haveri pga av oljan, så det går utmärkt att köra både Saabar och Vw:ar på denna olja och filter i saaben.
        Vw:n har rullat över 11000 mil på denna olja, dock ej utan byte .

          november 14, 2006 at 22:51 #99915

          Intressant.. “Förr” fanns det piratfilter… Numera så är det inte så många filtertillverkare kvar efter all “outsouring” och företagsköp osv osv…

          Vem som gör VW oljefilter har jag ingen aning, men ena sorten som säljs på Biltema är samma, det görs till och med i samma maskin, samma fel i pressningen, innehållet är detsamma, har delat filter och kollat. Har kollat hur det kan vara så också, Biltema köper upp “batchar” som blir över..en tillverkare kör en massa saker efter en order, sen så när ordern är klar så kör man upp materialet eftersom det är billigare än att sätta upp det igen, sen lackerar man en del filter mattsvart till VW, resten blanksvart till Biltema.

          Det där med “pirat” är ett lite märkligt ord idag, Det finns en kemifirma som tappar upp Statoils Lazerway på flaska, sen när Statoils flaskor är fulla så fortsätter dom med Biltemas plastflaskor.

          Att det DÄREMOT finns en massa olika oljor och klassificeringar som man ska följa, det är en helt annan sak, men uppfyller en olja klassificeringen som krävs, så spelar det ingen roll hur fin förpackningen är.

          Till en så gammal motor som en V4:a så är det bättre att byta lite oftare med en billigare olja än att slå i för 100kr litern och sen köra en massa mil…

          En syntetolja har precis som Stefan skriver lägre bärighet än en mineralolja, för övrigt så har jag en burk olja i garaget med W8000, den rinner inte av fort..

          På min bruksbil så byter jag växellådsolja minst 1 gång per år, det känns i spaken när den är kass, men då är tillsatserna slut.

          Så här som med filter, det är det med många grejer idag, en tillverkare, många olika fabrikat.. Kommer ni ihåg Winner-Glass på konsum? 7.90kr för ½ liter?.. Bredvid låg Gräddglass får Carlshamns Mejeri, Gott Gotti gott gott för 13.90kr för ½ liter… reklamfilmen minns säkert många.. Enda skillnaden mot Winnerglassen var trycket på kartongen.

            november 15, 2006 at 08:14 #99916

            En syntetolja har precis som Stefan skriver lägre bärighet än en mineralolja, för övrigt så har jag en burk olja i garaget med W8000, den rinner inte av fort..

            OK, mitt sista off topic-inlägg i den här tråden.

            Så här har jag fått för mig att det ligger till, rätta mig gärna om jag har fel: Oljefilmens bärighet avgörs bl a av oljemolekylkedjornas längd. Korta molekyler av olika längd = låg bärighet. Långa molekyler, alla av samma längd = hög bärighet. I syntetoljor är molekylernas längd lika, vilket inte är fallet i mineraloljor. Syntetoljor har därför en oljefilm med högre bärighet.

              november 15, 2006 at 08:22 #99917

              En syntetolja har precis som Stefan skriver lägre bärighet än en mineralolja, för övrigt så har jag en burk olja i garaget med W8000, den rinner inte av fort..

              OK, mitt sista off topic-inlägg i den här tråden.

              Så här har jag fått för mig att det ligger till, rätta mig gärna om jag har fel: Oljefilmens bärighet avgörs bl a av oljemolekylkedjornas längd. Korta molekyler av olika längd = låg bärighet. Långa molekyler, alla av samma längd = hög bärighet. I syntetoljor är molekylernas längd lika, vilket inte är fallet i mineraloljor. Syntetoljor har därför en oljefilm med högre bärighet.

              finns väl inget som säger att oljemolekylerna skulle vara längre i en syntetolja? Att de kemiskt är förändrade så att de är exakt likadana är sant men att det skulle vara så mycket längre och bättre tror jag är en modenyck.

                november 15, 2006 at 12:03 #99918

                Här har Griffin helt rätt. I syntetolja är enkelt förklarat alla korta molekylkedjor borttagna. Det är bara långa molykylkedjor kvar som har många bättre egenskaper än mineraloja som har 100-tals olika längder varav vissa förbrukas snabbt med ökad oljeförbrukning som följd. Andra kokas snabbt och ger beläggningar i motorn. En motor som enbart gått på bra syntetolja (Mobil 1) får inga beläggningar invändigt på 300 000 km endast en viss gulfärgning av metallytorna.

                Däremot kan en syntetolja med de långa molekylkedjorna öka bränsleförbrukningen en stund efter oljebyte och oljan går också lite varmare än motsvarande mineral.

                Syntetoljor är anpassade till moderna motorer med mycket snäva toleranser i alla passningar mellan bl.a. lager och axlar och mycket små kanaler med filter för styrning av variabla kamaxlar som exempel. I en V4 motor som är konstruerad i början på 60-talet är det stora toleranser som en modern tunnflytande olja har svårare att klara.

                Angående oljetemperatur är 100 grader ingen kritisk gräns. Redan på 70-talet när jag körde V4 med oljetryck och tempmätare var oljetempen linjär mot hastigheten. 70 km/h = 70 grader 90 km/h = 90 grader och 110 km/h gav 110 grader.
                När man kör motorer i bänk bör man inte överskrida 140 grader på oljan då den då förlorar sina egenskaper ganska snabbt.

                Sabbe

                  november 15, 2006 at 15:09 #99919

                  Griffin// Blev lite fel där, svaret var inte till dig allena utan rent generellt.

                    november 15, 2006 at 19:23 #99920

                    Mitt syrliga inlägg du kommenterar skrevs på grund av moderatorns tillrättavisning. Nu är det så att jag har den bestämda uppfattnningen att man i första hand ska köpa originalfilter alternativ ett VÄLKÄNT och VÄLRENOMERAT eftermarknadsfabrikat. Således inte Biltemas filter. Vi pratar här om en prisskillnad på några tior. Och min bestämda uppfattning är att om man inte har råd med detta så… som jag skrev. Jag står för detta. Jag har yrkesmässigt arbetat i fordoonsbranschen i 20 år. Jag vet vilka skillnader det finns i kvalitet. Jag har sett resultatet av dåvarande Saab-Scanias tester och jag ser resultaten av Scanias tester i dag. Tester som sällan offentliggörs.

                    Tyvärr får man inte tydligen inte längre ha kontroversiella åsikter som ändå trots allt är baserade på fakta. Saab sålde något som kallades ekonomidelar för 20 år sedan. Oljefiltren var röda. Original var väl blå. Passformen var likvärdig men innehållet var annorlunda sades det. Jag vet inte om Saab vågade sälja filter ( möjligt att filtren var samma som de blå fast de var lackade röda) med lägre kvalitet men många av de övriga artiklarna i ekonomisortimentet var klart sämre. Ljuddämparna var gjorda i kolstål och rostade bort över vintern.

                      november 15, 2006 at 19:52 #99921

                      Mats:
                      För mej får du gärna ha kontroversiella åsikter och det är natulrligtvis bra att du delar med dej av dina stora kunskaper och gedigna erfarenhet. Men, det skulle nog inte reta andra i samma omfattning om du formulerade dej med ett stänk av ödmjukhet ibland… Faran med sarkasmer och raljerande tonfall är ju att ingen bryr sej om innehållet utan bara blir förbannade på formuleringarna.

                      Anser
                      Herr Moderator
                      Per Samuelösson

                        november 15, 2006 at 20:25 #99922

                        Bra med diskussioner av detta slag ändå anser jag, efter som det lyfter fram en massa kunskap som folk inte får ur sig annars när någon vetgirig bara ställer en “enkel” fråga på forumet. Nu har jag lärt mig mer om olja i den här tråden än jag gjort sammanlagt på 10 år!

                        För övrigt byter jag olja varje gång jag tankar – Så det så!
                        /Saab TT -64

                          november 15, 2006 at 20:48 #99923

                          Om det inte framgick så vill jag förtydliga att min “tillrättavisning” endast rörde sättet åsikten framfördes på. Mitt första inlägg var i första hand menat som en vink om att din formulering kan uppfattas stötande.

                          Har man en kontroversiell åsikt är det viktigare än vanligt att bemöda sig om att uttrycka den på ett sätt som inte väcker irritation hos andra. Om just detta var särskilt kontroversiellt eller inte kan vi däremot lämna.

                          Någon som har nåt mer att tillföra i denna diskussion om oljefilter? Det finns även en ny tråd att diskutera olka motoroljor i HÄR.

                            november 16, 2006 at 17:06 #99924

                            Det verkar som att man glömmer en av dom sakerna som kan orsaka haveri ?
                            Bilen är aldrig bättre än sin ägare, hur körs den ?
                            Tokkör man när oljan är kall, tokvarvas den vid fel tillfälle, körs den max vid längre sträckor o.s.v. o.s.v.
                            Jag byter olja på min V4:a när den fått “jobba” ordentligt samt stått en längre tid.
                            På min RS så byter jag den oftare än intervallerna ibland beroende på min körning.
                            RS:n får den rekomenderade longlifeoljan oavsett bytesintervall, V4:an får inte den dyraste och inte den billigaste p.g.a. att jag troligen byter för ofta.
                            Bilen är aldrig bättre än sina tidigare och nuvarande ägare

                              november 16, 2006 at 17:18 #99925

                              Är det forumets samlade åsikt att man bör hålla sig ifrån biltemas olja? Finns det några som har goda erfarenheter av den?

                              Vilken olja rekommenderar ni? Behöver man lägga mycket
                              större summor på detta för att vara säker?

                              Jag kör med biltema helsyntet i min merca den har alldrig gått tystare än nu,drar ingen olja längre och går perfekt. Bilen har rullat 37000mil varav 6000 med biltema olja.
                              Ps
                              Kör även min grålle årsm-50 på biltema helsyntet utan problem

                                november 16, 2006 at 17:23 #99926

                                Om man nu är rädd om sin bil, så vill man väl att den ska hålla? Eller har jag fel?

                                Jag har som regel att byta olja varje 500 mil. Jag ser det väl som ett sätt att helgardera mig från extrema slitageskador. Jag köper min olja på ngn av de större bilmackarna (statoil, shell, OKQ8, men änven Castrol). Har hela tiden användt mineralolja, funderar dock på att gå över till blandningen mella mineral och syntet, delsyntet tror jag det heter.

                                Biltemas olja köper jag dock aldrig, har för mig att det är gammal återvunnen olja som de säljer som ny. Så biltema är inget för mig, som ser min bil som en nära vän.

                                Ytterligare en skröna

                                vad grundar du det på? att oljan är billig?
                                Kolla upp vilka krav och beteckningar som deras olja är godkänd för så får du se att den är inte dålig

                                  november 16, 2006 at 19:41 #99927

                                  Kolla upp vilka krav och beteckningar som deras olja är godkänd för så får du se att den är inte dålig

                                  Både Saab och Hyundai uppfyller amerikanska krav på krocksäkerhet. Enligt ovanstående logik är dessa båda bilar likvärdiga att smälla med. Jag vet ändå vilken jag helst sitter i…

                                  drar ingen olja längre

                                  Det är nu inte odelat positivt, vad jag har förstått. En viss mängd olja skall en motor dra. Andra kan säkert berätta mer.

                                  Mvh Petter

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 52 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.