Olje filter v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Olje filter v4

Detta ämne innehåller 51 svar, har 23 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-20 21:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15093

    kalle .p
    Deltagare

    Hej var för en gång skull på Biltema idag och där såg jag att Saab v4 har samma olje filter som de flesta Volvo.

    Men mar jag gick in på Mekonomens hemsida så har de inte samma olje filter.

    Så min fråga är passar de filtret som Biltema har på v4 motorn. Om det skulle göra detta så kan man köpa ett mycket bättre filter på Volvo men det är klar att de kostar mer men enligt var jag vet så får man ett mycket bra olje filter på volvo och man vet ju hur v4 motorn är så är det bättre att kosta på sig ett bätte olje filter.

    Jag pratar ett vanligt olje filter till en B23 motor. För jag pratade med en motor trimmare som trimmar Ford motorer och han använder bara volvos filter för det är inom en rimlig kostnad och så är det mycket bra så istället för att köpa något dyrt fullflödes filter till sina motorer så köpte han ett vanligt volvo filter och målad om det.

    #99884

    petter
    Deltagare

    Volvofiltret passar tydligen med avseende på gängor och packning, men flödesegenskaperna skiljer visst en aning. Å andra sidan är det ju av akademiskt intresse, eftersom Saabs originalfilter fortfarande funkar.

    Mvh Petter

    #99885

    saab-bo
    Deltagare

    Ett Saab originalfilter kostar inte ens en hundring, så det är väl inget att tumma på! Köp Original!
    / Bosse

    #99886

    Lollo
    Deltagare

    Jag kör faktiskt med v—- original filter på mina V4:or då jag kommer över dessa på jobbet, har aldrig haft några problem med dem heller.

    #99887

    kalle .p
    Deltagare

    Tack för alla snabba svar. Det som var tanken med detta var att man istället för att köpa någon skräp filter på Feltema så kan man köpa ett riktigt filter på Volvo.

    Jag har själv ett bra pris på Volvo, 55 kr för ett olje filter tycker jag inte är så dyrt.

    Om nu någon skulle klaga så kan man ju alltid måla om det.

    #99888

    stefan w
    Deltagare

    Jag kör med samma filter som till 9000 och 9-5:an på min V4, litet och smidigt.

    #99889

    mats jonsson
    Deltagare

    Två utvändigt lika filter av samma fabrikat kan skilja sig invändigt. Bypassventilerna kan ha olika öppningstryck, filtreringskapaciteten kan vara olika. Mottrycken i dem kan vara olika. Uppbyggnaden kan vara olika mellan olika filterfabrikat. Felaktigt uppbyggda, vanligen pirat, kan dela sig med plötsligt oljetrycksbortfall. Saab-Scania lät för många år sedan SP opartiskt testa filter. Det var säkert 10 olika piratfilter och ett originalfilter. Resultatet blev mycket nedslående. I några piratfilter fastnade bypassventilen så att oljan passerade orenad.

    På en VW-verkstad i Sörmland fick man nyligen in en Passat 1.8T med totalskuren motor. Bilen var en -03 och hade gått 6500 mil. Ägaren hade inte gjort någon service hos auktoriserad verkstad utan han hade, enligt serviceindikatorn, bytt olja och filter vid 3000 mil. Köpt filter och syntetolja på Biltema. Därefter kört 3500 mil. Borde ha bytt olja vid 6000 mil men körde 500 mil för långt. Motorn gick först till VAG för en analys tillsammans med M. Där konstaterades att den hade havererat pga av olja med tvivelaktig kvalitet. För att klara 3000 mil krävs long-lifeolja och det var inte Biltemas olja. Reparationen kostade 40000:- Har man inte råd att köpa olja av bra kvalitet och originalfilter så bör man kanske fundera på om man ska ha bil eller ej. Om jag inte minns fel så var det i alla fall Mann som levererade originalfiltren till Saab.

    #99890

    Magnus E
    Deltagare

    Enligt hyfsat säker källa så levererar även Mann till Volvo.

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #99891

    gammsaaben
    Deltagare

    Har man inte råd att köpa olja av bra kvalitet och originalfilter så bör man kanske fundera på om man ska ha bil eller ej.

    Det där kom säkert ut hårdare än du menar det, Mats. Alla har bilar utifrån olika förutsättningar och ekonomi.

    Själv kan jag säga att jag har tankat billigaste oljan och använt billigaste oljefiltret i bilar vid olika tillfällen. Om motorn/bilen redan sjunger på sista versen så kör iaf jag så länge det går så billigt som möjligt. Men det är klart att det inte är rekommendabelt att köpa ny bil och köra på billigaste oljan!

    #99892

    martin valentin
    Deltagare

    Tack Mats för ditt djuplodande inlägg!
    Törs man använda FRAM filter i V4:an?

    #99893

    fuling
    Deltagare

    Mats Jonsson:
    Vem gör Biltemas olja?
    Kan väll aldrig vara så att VAG vill slippa betala om de man. Så de skyller på på oljan eller filterat.
    Där av bör man lämna in en ny bil på aktruesead verkstad för survis. Då kan de inte slingar sig som de annars försöker.

    Går aldelsen yppligt att åka Volvofilter, typ B20, på V4an

    #99894

    Martin Sigge
    Deltagare

    Det skulle vara mycket intressant att se en opartisk analys an Biltemas oljor jämfört med ”originaloljorna”. Någon som känner till en sådan test?

    Hilsen
    MO

    #99895

    petter
    Deltagare

    Har jag missat nåt, eller finns det någon snillrik anledning att köpa filter på Volvo istället för på Saab? Om man nu inte har en låda på jobbet eller så förstås?

    Mvh Petter

    #99896

    stefan
    Deltagare

    Det är Mann som gör volvos filter men däremot inte Saabs som vad jag vet fortfarande görs på den gamla AC Delco fabriken i england.
    Det som gör att många lev har andra filter till V4an är att de ersätter det stora till det lilla precis som Saab gör. En del har fortfarande kvar det stora eftersom det går in på en del andra också. Själv säljer jag Purolator för 60kr och det är den stora modellen.

    #99897

    kalle .p
    Deltagare

    Oj detta vet en het potatos att skriva om olja. Vi hade två bilar på den verkstade som vi fick byta motor på efter att vi hade bytt olje levrantör. Båda dessa bilar var Rover 75 v6 och hade gått ca 12000 mil på en sorts olja men så bytte vi olja och då gick de ca 750 mil till och med den nya av den andra levrantören innan de gav upp dåde i vevaxel lagren och i hydral lyftarna och den kostnade fick verkstan stå för och den blev dyr.

    Men det är klart att båda dessa motorer var mycket mer avanserade än vanlig v4 motor.

    Sedan så vet jag att volvo också bytte olje levrantör till sina motorer från Mobil 1 till Catrol och även där så hände det att motorer gick sönder innan de fick till smörninger riktigt.

    Det som är viktigt i en nyare motor är att olja även har ett bra hydraltyck med tanke på att även oljan styr kammar som ändrar vinker.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 52 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng