Saab 900 "Lollo"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 272 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 3, 2019 at 11:41 #461854

      Sådär, nu har jag flyttat om i garaget så jag kunde få ut Lollo. Jag har plats för tre bilar inne, men har endast två portar så en bil står alltid lite sämre till…

      Monteringen gick smidigt tycker jag, och resultatet vart jag mkt nöjd med 🙂

      IMG_1453

      IMG_1454

      IMG_1455

      IMG_1457

      Och listen löper ut så fint över vingen och vållar förhoppningsvis inga problem med dränering av eventuellt vatten.

      IMG_1458

      Mvh Nils

        augusti 3, 2019 at 12:36 #461862

        Mycket stiligt!

        vita bilar är coola 🙂

          augusti 3, 2019 at 17:06 #461869

          Detta blir VÄLDIGT Snyggt Nils!
          Jag tittade på bilen på festivalen men fick inte tillfälle att samspråka, men jag såg att det är ett fantastiskt skick på bilen. Här får man hålla tillgodo med “falsrostade” bilar. Kul att det är så pass “smidigt” att få till “turbo” look oxå fast man måste byta rutor om man inte har en 900i med sport/komfortpaket.

            augusti 4, 2019 at 17:12 #461882

            Mycket stiligt!
            vita bilar är coola ?

            Tack! Gillar också vitt (men din svarta är också cool)!!
            Längtar efter fler uppdateringar i din tråd 🙂

            MVH Nils

              augusti 4, 2019 at 17:22 #461883

              Detta blir VÄLDIGT Snyggt Nils! Jag tittade på bilen på festivalen men fick inte tillfälle att samspråka, men jag såg att det är ett fantastiskt skick på bilen. Här får man hålla tillgodo med ”falsrostade” bilar. Kul att det är så pass ”smidigt” att få till ”turbo” look oxå fast man måste byta rutor om man inte har en 900i med sport/komfortpaket.

              Tack för att du gillar den. Det känns som de sista (blir man någonsin “klar”) börjar falla på plats. Skicket är ju bra för att vara orenoverat, och de duger åt mig 🙂

              Jag letade ett tag för att få tag i denna bil och vet att de börjar bli ont om de rostfria. Känns som stor skillnad på tillgång gentemot 15 år sedan då jag hade min första.
              Ja de skiljer ju inte så mkt egentligen på vanlig eller turbo. Denna var ju snik och hade dessvärre kromlister som avtäckning runt rutorna, samt saknade öppningsbara sidorutor bak. Lite mer jobb och delar blir det då. Grillen samt frontspoiler vår svåra / dyra delar men de mesta andra hade jag “på lager” 🙂

              En 900i med sport / komfortpaket skulle vara en perfekt grundbil för denna sorts bygge. Då slipper man dessutom byta tank och hela den biten.

              MVH Nils

                augusti 4, 2019 at 17:40 #461884

                De var emblem dags i eftermiddag. Har kört med bilen lite för att få inspiration att göra ett ryck, och lyckades finna lite motivation!

                Från VHB hade jag detta utdrag

                IMG_1468

                Självklart missade jag fota efter borttaget emblem (innan rengöring). Använder faktiskt en Biltema produkt som heter “Label Off” och tycker de fungerar riktigt bra.
                Sen en hård rubbing följt av cleaner samt ett lager vax. Utmätt samt utmärkt för “Turbo” emblemet med maskeringstejp. Se resultat nedan.

                IMG_1459

                IMG_1460

                IMG_1461

                “Turbo” på plats

                IMG_1462

                Sen mättes de 15mm ifrån T:et i turbo till 900 emblemet innan även det monterades.

                IMG_1463

                IMG_1464

                Utbackad samt med borttagen maskering vart slutresultatet bra tycker jag.
                Turbo emblemet är begagnat så jag fick tillverka en egen emblem tejp utifrån en 3M variant på rulle.
                Den ska klara båda väta, kyla samt värme så hoppas den håller vad de lovar.
                900 emblemet hade jag ett nytt, och de gamla/original var slitet med ett par rejäla revor.
                De matchar dock in snyggt och ser perfekt ut i “slitage-förhållande” till varandra.

                IMG_1465

                IMG_1466

                IMG_1467

                Mvh Nils

                  augusti 4, 2019 at 19:38 #461897

                  Hej!

                  Riktigt kul att se!
                  Får skicka upp lite Dash and trim shine till handtaget på bakluckan ?.

                  Hur är/var det på -85, DOCH16 till höger om regplåten?
                  Var det svart bakom regplåten?

                  Mvh

                  Mathias

                    augusti 5, 2019 at 07:46 #461914

                    Hej!
                    Riktigt kul att se! Får skicka upp lite Dash and trim shine till handtaget på bakluckan ?.
                    Hur är/var det på -85, DOCH16 till höger om regplåten? Var det svart bakom regplåten?
                    Mvh
                    Mathias

                    bilens färg bakom reg plåt.

                    min -85 har dohc16 där bak. men den är ju moddad från fabrik typ så man vet aldrig vad som hänt. inte direkt orörd även om 900i emblemet sitter kvar.

                      augusti 5, 2019 at 11:19 #461922

                      Hej!

                      Då kommer följdfrågan, när blev bakstammen svårt då?

                      Mvh

                      Mathias

                        augusti 5, 2019 at 17:05 #461930

                        Tror d va från 84 på turbo och 900i med komfort/Sport-paket.
                        Kan varit lite tidigare på 3d 900 turbo….83?
                        Någon annan har kanske bättre koll…
                        Jag tycker det är mycket nättare utan svart…
                        Bla därför lackade bakstam en på frugans cab i karossen färg.

                          augusti 6, 2019 at 10:07 #461983

                          Tror d va från 84 på turbo och 900i med komfort/Sport-paket. Kan varit lite tidigare på 3d 900 turbo….83? Någon annan har kanske bättre koll… Jag tycker det är mycket nättare utan svart… Bla därför lackade bakstam en på frugans cab i karossen färg.

                          Måste gå ut o kolla på 85an med komfortpaket…

                          problem kommer när Hela bilen är svar, blir så svårt att se 😛

                          TROR inte min förra (T16 -84 ( hade den mattsvarta vinylen på luckan men blir ju osäker..

                            augusti 6, 2019 at 15:49 #461990

                            Ja, det kan ju varit 85 oxå… Detta blir en nagelbitare!

                              augusti 6, 2019 at 19:22 #461996

                              Det var 84 på EMS och Turbo (900i kom 85 och hade svart bakstam på bilar med komfortpaket). Tror att alla med svarta fönsterlister (=88 och senare, utom 900c och basmodellen av 900i som ersatte 900c till MY89) hade det

                                augusti 6, 2019 at 21:51 #462000

                                Gött med någon som kan! ?
                                Tackar!

                                  augusti 7, 2019 at 22:04 #462026

                                  Hej!
                                  Riktigt kul att se! Får skicka upp lite Dash and trim shine till handtaget på bakluckan.
                                  Hur är/var det på -85, DOCH16 till höger om regplåten? Var det svart bakom regplåten?
                                  Mvh
                                  Mathias

                                  Jajaja, ska putsa när jag blir klar. Har ju mer planer för bakänden ju… 😉
                                  Japp de ska sitta DOHC16, och på ett udda ställe också för -84 samt -85 (se nedan min gamla original T16 från 1985).
                                  Kan tycka att placeringen blev bättre på de senare modellerna…

                                  Svart bakom reg kom på Turbo 1984 och i med sportpaket ifrån 1985.
                                  Klurar på en eftermarknadslösning med 3M vinylfilm i mattsvart likt originalet.

                                  MVH Nils

                                  IMG_0771

                                  Attachments:
                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 272 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.