Saab 900 "Lollo"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 "Lollo"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 228 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #466456
    nisset16
    Deltagare

    Nu så kommer utlovade bilder!

    Sundsvall ligger ju mellan södra och norra Stadsberget (staden mellan bergen).
    Varje år körs något som kallas söderknallen, en backtävling på asfalterad slinga uppför södra berget.
    Denna tävling har körts sen många år tillbaka, men man har nu infört en ny klass; Regularity.
    De går ut på att åka 2 heat med så lika tid som möjligt och detta öppnar upp för ”oss” med vanliga bilar att få testa på.
    Således är det inte samma krav på säkerhetsutrustning som burbåge, bälten o.sv.
    Dock ska deltagare ha besiktad/skattad bil samt gatdäck. Bromsar ses över o.sv. vid en besiktning innan.

    Lollo i depån;

    IMG_1548_liten

    IMG_1549

    Brorssonen ville också vara med. Hans Volvo 244 från 1975 är riktigt rolig! Sugmotor, dubbla weber 48:or, 531-topp o.sv. Bromsad på drygt 190hk på bakhjulen.

    IMG_1551

    De vart en sjukt roligt dag, med mkt lärdomar.
    Saknar min 9-3 SS vid såna här tillfällen, då de är hopplöst att åka snabbt utan diffbroms.
    Men men, publiken hejade på och tyckte de var kul med spinnande och skrikande innerhjul på Lollo.
    Fick dock se mig besegrad av Volvon denna dag (skyller på att han har tätstegat och diff)!

    Många kom också förbi oss i depån under dagen för att snacka med oss om bilarna.

    Vid lineup;

    IMG_1552

    Bilagor:
    #466462
    nisset16
    Deltagare

    Vi väntar med spänning!🤩

    Väntan är över Janne 🙂
    MVH Nils

    #466463
    nisset16
    Deltagare

    Hej!
    Å här dyker hon upp i senaste numret av ”Saab car magazine”. 👍
    Mvh
    Mathias

    WOW! Om så endast en liten notis så blir man glad!
    Har aldrig haft en bild på någon bil publicerad tidigare, häftigt 🙂
    Köpte du tidningen lokalt? Jag måste få tag på ett exemplar 🙂
    MVH Nils

    #466464
    nisset16
    Deltagare

    Åh den är Schnygg!

    Tack Mattias!
    De börjar så smått ordna upp sig 🙂
    MVH Nils

    #466469
    Saab_ahed
    Deltagare

    Nu så kommer utlovade bilder!

    Bilden med Saaben och Volvon bredvid varandra var ju riktigt kul. Motorhuvarna öppnade åt varsitt håll och allt.
    Volvon verkar ju vara rätt go med den spec du skrev, men givetvis är ju Saaben vår favorit 🙂

    #466492
    saabaero
    Deltagare

    De vart en sjukt roligt dag, med mkt lärdomar. Saknar min 9-3 SS vid såna här tillfällen, då de är hopplöst att åka snabbt utan diffbroms.

    Sånt går ju åtgärda 🙂
    Känslan med diffbroms i tvära kurvor på asfalt är fantastisk

    #468797
    nisset16
    Deltagare

    Våren är här och har börjat greja så smått med denna också.

    Original emblemet har börjat se visset ut:
    IMG_2815

    Sen behöver också putsen ses över:

    IMG_2814

    Maskera av lite samt ta bort gammalt emblem:

    IMG_2819

    IMG_2820

    Skitigt!
    IMG_2818

    Rent!
    IMG_2823

    Använder mig av samma 3-stegs polering som jag gjort på den svarat S:en. Tycker det blir ett kanonresultat!

    IMG_2822

    IMG_2824

    IMG_2825

    Kronan på verket:

    IMG_2826

    Där satt den 🙂

    IMG_2827

    IMG_2828

    IMG_2829

    Bilagor:
    #468812
    Janne Hagnell
    Moderator

    Detaljerna som gör det!👍🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #468813
    nisset16
    Deltagare

    Påväg hem från festivalen fick jag ett ”stenskott” (stor makadamsten som slog så det ringde i öronen) i framrutan.
    Tur i oturen så var det bara rutan som tog smällen:

    IMG_2940

    Gick självklart bra att ta på glasförsäkringen, här är rutan ute hos glasmästaren:

    IMG_1868

    Tjusigt igen!

    IMG_2817

    Bilagor:
    #468819
    nisset16
    Deltagare

    Vi kör på 🙂

    Vill ha mer fart också, har haft denna liggandes i några år på tillväxt men inte haft någon bil passande att montera på.
    Men nu så !

    IMG_2885

    ”Batteri-böjen” levererades utan hål för lambda. Svetsplugg till lambda införskaffades samt håltagning gjordes:

    IMG_2934

    Här var hålet lagomt:

    IMG_2935

    Svetsat och klart:

    IMG_2936

    IMG_2937

    IMG_2938

    Så nu har jag de färdigt, klurar fortfarande på en bra lösning för batteriet i skuffen.
    Låter det växa fram lite till tror jag 🙂

    MVH Nils

    Bilagor:
    #468827
    nisset16
    Deltagare

    Detaljerna som gör det!👍🏻

    Hej Janne,

    Jajamen, håller med dig!
    Kul att göra det lilla som påverkar ganska mycket!
    MVH Nils

    #468828
    Lsoderlund
    Deltagare

    Riktigt snygg bil det där, huven ser ju riktigt fin ut, inte minska antydan till att den slagit sig…

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #468833
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Alltid trevliga uppdateringar!
    Den där cromgrillen finns det folk som suktar efter, grymt fräsch, bilen i sin helhet med såklart!

    Å så frågorna 😊;

    Hur sitter emblemet/Hur dementeras det?
    Produkter och metod för putsen?

    Läge att prova mc-batteri och behålla orginalplacering?

    Resterande avgassystemet blir det också bytt?

    IC byte på g med?

    Mvh

    Mathias

    #468971
    nisset16
    Deltagare

    Riktigt snygg bil det där, huven ser ju riktigt fin ut, inte minska antydan till att den slagit sig…

    Ja den blir bra samt att den klarat tiden väldigt bra. Lite kul att den inte är omlackerad men ändå så pass fin i skicket.
    MVH Nils

    #468972
    nisset16
    Deltagare

    Hej!
    Alltid trevliga uppdateringar! Den där cromgrillen finns det folk som suktar efter, grymt fräsch, bilen i sin helhet med såklart!
    Å så frågorna 😊;
    Hur sitter emblemet/Hur dementeras det? Produkter och metod för putsen?
    Läge att prova mc-batteri och behålla orginalplacering?
    Resterande avgassystemet blir det också bytt?
    IC byte på g med?
    Mvh
    Mathias

    Ja grillen var svår att jaga rätt på, den är man rädd om 🙂

    Emblemet sitter med ”styrpinnar” i 2st hål försedda med platsclips.
    Använder ett demonteringsverktyg för liknande jobb; skadar inte lacken samt går väldigt lätt.
    Detta kit ska jag nog införskaffa så man har ett helt kit (jag har i dagsläget bara 1st av rak modell):
    https://verktygsboden.se/demonteringsjaern/demonteringsjaern-i-nylon-5-delar?vat=1&gclid=EAIaIQobChMIwI-vxLfn6AIVBLYYCh1_OwgFEAQYAyABEgIBGPD_BwE

    Tror inte det blir aktuellt med MC-batteri. Har teori om Optima liggandes i reservhjulsbaljan, men de är ju en ganska dyr lösning.
    Annars batteribox skruvad i bagagerumsgolvet samt behålla bef. batteri. 35mm kabel verkar kunna räcka till för matningen fram.

    Byter även resterande system, men vet ej till vad. Tänker att de får växa fram lite 🙂
    Har ett komplett JT 3″ liggandes, men av tidigare erfarenhet brukar det bli tajt och svårt att få bra vid bakaxel-böjen. Vill inte att de skramlar eller tar i.
    IC behålls original, även om man är sugen på nytt. Tänker att den största flaskhalsen mot stora effektuttag är de gamla styrsystemet (också).
    Men de går ju bra att konvertera till Trionic från nyare Saabar… 🙂

    MVH Nils

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 15 inlägg - 211 till 225 (av 228 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.