Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Den svarta Bilen har funkat fint i solskenet och har brukats istället för den vita som ska förberedas lite för vintern medans den svarta brukas på somaren.
Så var tanken. Men sen började det regna sådär gott nu till helgen som var och såklart Regnade det in i den svarta
På passagerarsidan såg det ut såhär, inte så farligt.
Felet visade sig vara att den övre listen hade släppt eller inte blivit dit tryckt ordentligt där den slutar.
På förarsidan såg det ut såhär
Det stod en bra mängd vatten på gummimattan men låg inget runtomkring var blött
Men då kom det upp en og900 lättryckare 5 dörars med taklucka på annons i Tidaholm. Nu är det så att jag har farföräldrar och en faster med familj i Tidaholm och jag och min far har tänkt ta en runda nån gång i sommar.
2 flugor i en smäll såklart! den vita sedanen kunde bytas mot en combi coupé och dessutom taklucka och turbo om den var fin. Om den inte var fin så hade jag ändå tagit en tur till släkten.vi var uppe strax innan 13 efter 3 timmar i den vinröda og900s som min far har, vi fick vänta lite med att kolla på bilen då ägaren jobbade så vid 16,30 tiden bar det av mot platsen.
Farsan som har vuxit upp i trakterna visste såklart bäst väg och GPS hade fel. Fast han hade glömt att det var 2 mil grusväg
Nu gör sig 900an fint på grusväg visserligen men vi hade ganska kul åt det (eller jag hade )
900an jag kollade på var imponerande usel i länkarmsinfästningarna. plåten var så tunn att det hade blivit en spricka från där ena bussningen till undre bärarm sitter och upp u hjulhuset. Inte en dålig spricka, fick in mejseln 1 decimeter upp. under fick jag in tummen i befintligt hål med tjocka handskar på och jag vågade inte trycka nått med mejseln med rädsla för att allt skulle haverera.
ne..
“rost finns” är visserligen ett ganska brett begrepp och jo den var rostig utvändigt men ja. Annonsen försvann samma kväll och jag gissar att den såldes osedd.Den var besiktigad 2019 december visar ju klart på att om bilen är besiktigad eller ej säger rätt lite om skicket. 15500 för en bil jag inte vågade köra dom 20 milen det är till Halmstad för att sen rostlaga i evigheter… Nä, det blev ingen affär.
Trevlig dag hos släkten med övernattning så kom vi hem runt 14 tiden lite lätt möra. Att AC är trevligt märkte vi bara sista 5 milen hem när tempen sköt över 25 grader och solen gassade men, övrigt helt OK väder.
Hursomhelst!
Vi vattnade Den svarta (som det ska handla om, tror jag) lite på kvällen igår och hittade varför det läckte in vatten. Sorgligt nog ett ganska drygt fel i världen av gummittäningar.
Gummitätningen på dörren har helt enkelt spruckit och gått av pga ålder..
Attachments:
Jag har fortfarande inte fått tag på lister till dörrarna så det regnar fortsatt in på den svarta
Men för ett tag sen köpte jag en väldigt liten led ramp från aliexpress och den monterades för en vecka sen.
Ljusbilden är bred och kort vilket matchar strålkastarna rätt bra som är supersmal ljusbild men duglig längd. Enda som stör är skillnaden i ljustemperatur mellan strålkastarna och led rampen. Strålkastarna har en väldigt gul lampa, finns garanterat andra glödlampor att köpa där.
Fick ett lite driftsfel med när jag körde till en kompis 4 mil bort. jag sköt ut nippeln till bromsservot som sitter i insuget. det resulterade i häng gas och 100 på 5an i uppförsbacke.
lite tejp löste det provisoriskt och en ny bussning hittade dit när jag kommit hem igen. jag hade Såklart lagt ur alla verktyg ur bilen några timmar tidigare.
Här syns att bussningen gått av innan plasten buktar ut = inget som håller det på plats
längd på ny och gammal bussning.
Diverse tejp är bra att ha i bilen!
Bilen har rullat när det varit fint väder, i helgen som var körde vi ner till Ängelholm. en timme dit och en time hem utan några nya fel. att ventilationen beter sig skumt och att det läcker in värme i kupén tyvärr kända fel så dom räknas inte, även om det stör lite när det är 26-28+ och sol.
Så nu väntar jag på lister till dörrarna och det går Sådär..
Nu när den svarta har fungerat så har jag gett mig på den vita.
Urtrampningslagret behövde bytas, kylaren hade sett bättre dagar och kylarvätskan var inte vacker.Jag passade då på att byta lite mer när jag höll på, primären (varva lite mindre och kanske bli långsammare, om det går), främre motorfästet, det lilla lagret i svänghjulet, packboxen till primäraxeln samt vevaxeltätningen bakom svänghjulet.
Med detta klart och när fronten ändå är av så ska jag montera en front som inte är krockad och ihopspacklad. Den håller jag på att montera led rampen från min gamla 9-3 kombi på och sen kommer en turboläpp på det.
Kylarvätskan var som sagt inte vacker. detta är efter att ha sköljt 4 ggr.
Konstaterade även att det läcker olja från fördelaren när jag plockade av svänghjulet vilket är sådär Kul, jag hoppade att det var packboxen.
Attachments:
augusti 1, 2021 at 08:57 #486800Underbar etusiasm!
Ang. dörrlisten så är jag rätt säker på att dom äldre bilarna har en limmad skarv där men på dom lite nyare är dom nog “svetsade”. (från 80-talet, listens var ju likadana på 99orna under 70-talet)
Det finns bra lim att använda till att få ihop den igen. Dra den övre delen lite neråt så dom möts ordentligt och limma sedan. Detta är iaf mitt tipps då det är ett fasligt pill att byta listen som ska vara limmad i ovankant m.m.augusti 1, 2021 at 11:27 #486802Hej!
Alltid kul att följa framdriften ?.
Mvh
MathiasDu menar framhjulsdriften.?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Tack för hejjaropen
Listerna kanske var limmade nån gång. men det är 3mm mellan dom när man drar ihop allt så gott det går.min 88 har hela lister utan nån skarv där. min 84 hade ingen skarv.
ser inte ut som en skarv heller.
så krymp + gått rakt av.. ja det är knepigt att lösa. har du tips på hur den nya ska monteras så tas det gärna emot 🙂 jag ska få hem nya i vecka.n. hoppas jag. igen.
Jag fick på led rampen och turboläppen igårkväll till slut. ljuscentrum ligger 2 meter framför bilen vilket inte gör nått bra för ljuset. får se om det går att justera utan att lossa fronten.. inte direkt smart justering på denna!
Nytt fel är läckage på vakumslangen läcker till ett av spjällen som går till rutan/defrostern (vredet längst upp)
det väser kraftigt! hade ur steren och glodde, petade osv. jag fick det att väsa i olika toner men thats it!
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av M.Broberg.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av M.Broberg.
Attachments:
Detta hål fanns öppet på ventilationsspjället , jag hittade ingen slang så jag pluggade det och funktinonen verkar vara 100%
Sen passade jag på att slänga ut dom gamla universal tygmattorna som hängde med bilen.
Passformen syns på bilden. dessutom var dom för smala.
Saab org plastmattor med hög kant monterades istället.
lite glatta i underkant, men passformen är som gjuten så dom glider nån millimeter framåt och inget i sidled, kommer bli perfekt till vintern med slask och elände!
Och en bonusbild på bilen så man ser hur stor den nya turboläppen är.
Den ska tvättas, fronten jag bytte till har legat i förråd i…6-8 år? det är rätt mycket damm och spindelväv på den kan man säga.
Nu ska den svarta bli vattensäker bara så jag kan köra den och ge mig på att montera dragkrok på sedanen, ett måste på en bruksbil.
jag ska nog även ge mig på att göra en kopia på cykelhållaren som sitter på den vinröda. den köpte gammelfarfar på SAAB ÅF i Huskvarna/Jönköping på 80 talet.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av M.Broberg.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av M.Broberg.
Attachments:
ag beställde en stereo till den vita för att fira att det funkade.
jag hann köra 3 dagar och 9 mil med den vita innan det blev dags igen för lite spänning i vardagen igen
Jag skulle genom en rondell ungefär 1 kilometer hemifrån efter att ha kört 7 mil tur o retur för att hjälpa till med en 9-5 när jag hörde lite skumma vibrationer.
Jag tänkte att “jag får kolla det när jag kommer hem”.
200 meter hemifrån är det ett gupp, när jag körde över det började det låta mer från bilen och varningsklockorna i skallen gick igång på riktigt. Hem kom jag som tur var.
jag lokaliserade det skallrande ljudet till slutröret och bakersta ljuddämparen som hoppade omkring på ett skumt sätt, när jag tig tag i dämparen och gicklade lite så trillade den helt sonika av.Det visade sig att det rostat lite och vibrationerna mattat ut den plåt som var kvar tills den gick av.
Vidare titt på slutdämparen visar att den inte va så jävla mycket att ha den heller..
Andra sidan
så nu klurar jag på vad jag ska köpa för avgassystem…
men stereon kom idag så den installerade jag. verkar bra o så..
Attachments:
augusti 5, 2021 at 19:32 #487061Med rejäl stereo behöver du inget avgassystem.?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”okej… Sent på kvällen den 5te augusti beställde jag ett Bosal avgas med platt slutrör(enligt bilden och beskrivningen) till 900 turbo på Winnparts.
Slutröret skickades efter 5 hela arbetsdagar (förljande fredag) och var framme den 11te. Systemet var “packat” med lite tejp runt. ingen kartong ingenting.Slutröret som skulle vara platt var runt fast med en transport/hanteringsskada på röret som gör att det inte är helt runt längre….
Sen var svetsarna av usel kvalitet, inte ens en stålborste hade rört avgassystemet.Så jag började med att lägga zinkprimer på hela systemet sen halvmatt svart färg på det..
När jag väl hade avgaset började jag riva bilens org avgas och ta bort katten. org har bilen 1,75″ rör (!) och turbo avgaset är på 2,25″. Efter att ha kört 2 rundor till Biltema (ca 40-60 min/tripp (1 mil enkel 100% stadskörning) då jag köpte fel rör första gången så kände jag mig äntligen beredd att testmonterad. men sepåfan, jag hade inga upphängningsgummin och det var söndag, fan heller 3 turer till biltema på en helg! idag då, den 23dje, köpte jag gummina påväg hem från jobbet, testmonterade och stötte på MASSA problem.
Problem 1 bakaxelböjjen passade inte på ljuddämparen. nått var skadat på muffen så det gick inte. 1 timmes bankande hit och dit så glider den på OK tror jag.
Problem 2 bakaxelböjjen/slutröret ligger kloss ann mot efter hjulhuset.
Problem 3 (men för fan) slutröret hänger 5-10 centimeter lägre än det borde.
Problem 4 (…) ljuddämparen sitter i skum vinkel med röret som går framåt bilen. fästena till avgasgummina verkar sitta… fel helt enkelt..
SÅ Jag får svetsa om dämparen till justerbara krokar och modda slutröret/bakaxelböjjen..
Förlänga bakom bakaxeln sen svänga upp skarpare och flytta upp fästet till bakre gummit.
Det ska nog gå Relativt smärtfritt.Rekomenderar jag winnparts eller bosal? Nej.
Attachments:
Tack.. det ska gå, har man satt yxan i båten får man ro som fan helt enkelt.
jag gav 1400 med frakt för bosal avgaset, 1600 blev det med några H4 lampor. lamporna låg i en pappkartong utan emballage tejpad på ljuddämparen och plast etuiet till lamporna var krossat, lamporna verkar hela dock.
jag önskar nu att jag pungat upp med mellanskillnaden till ett simons med bössa… bara leveranstid på 13 dagar från beställning var nog för att göra mig irriterad.
**Nu har jag ÄNTLIGEN fått till ett inlägg som forumet accepterade genom att ta bort alla [ img ] inklippta bilder. tionde gången gillt…***
Efter att ha lagt ner drygt 10 timmars arbetstid på avgaset så blev det klart i onsdags! nån timme till för sista testmonteringen och slutmonteringen så kunde jag provköra igår vid 19 tiden.
Mycket nöjd med ljudnivån, låter nästan inget när man kör normalt eller över 3000 rpm. Lite ljud under 3000 om man drar på. låter desto mer när man står och torrgasar
Låter nog mer utanför bilen…En kompis som gasar, han varvar inte över 3000 vilket var lite mesigt.
Lagom gubbnivå på ljudet helt enkelt.
Med katten borta Känns det som jag har fått mer bottendrag, oklart om det är så jag har inte kört bilen på en månad
Fixade emblemen med lite snabbt.
“Katalysator” är borta
nu återstår det att se om bränsleförbrukningen ändras..
- Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av M.Broberg.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av M.Broberg.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.