Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
juni 16, 2021 at 10:54 #485409
Hoppsan sa, tråkigt som f-n det som hänt. Som du säger det är bara att fixa om man vill åka. Hoppas bara det är det fästet på axel som fått sig en kyss och inga infästningar i karossen. Kämpa på!
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetjag har inspekterat panhardstagets infästning i karossen Noga och den är sprickfri och ser inte böjd ut heller.
bakaxeln går att centrera med staget borta och rör sig lite åt rätt håll när jag bankade ur skruven vilket är bra tecken på att bussningarna i allt annat drar den rätt.
så det borde gå att lösa. värre om en fälg fått en smäll eller liknande, svårt att veta innan jag fått bakaxeln rätt. Jag har inte hittat nån bromsplatta på bakdäcken så det är ju positivt.
Fästet tillverkat och fastvetsat.
Leta reda på en duglig bit 3mm plåt, kapade till 2 bitar som var typ lika stora, la dom på varandra och punktade ihop hörnen.
jag hade redan mätt ut hur högt hålet skulle vara så med lite mätande så borrades ett 11mm hål som jag bankade skruven genom några ggr så det passade (jävla Tumdimension..)
Sen slipade jag till en snygg form på plåtarna och slipade bort svetsarna.
resultat enligt bilder
Sen svetsade jag fast dom på samma ställen som org
kvar är att måla och testköra.
Attachments:
Hjulinställning är avklarad. Riktigt bra bemötande och kunniga människor är gött.
Idag var det dags att tugga lite naglar på carspect.
Bita naglar var dock onödigt 😀
Firade med att limma tillbaka tyget på innertaket
Enda problemet jag har nu är att bilen bara ger grundladd.
magnetventilen verkar helt död.. Ombyggd till T7MV så Borde inte vara MV. tror
Attachments:
juni 23, 2021 at 06:36 #485553Härligt att det löste sig med bakaxel. Grattis till den godkända besiktningen. /Bengt
Efter att ha mocklat runt med felande magnetventiler, felaktigt GLT och en 4 timmars tur till kinna och hem för en ny omlödd T5 box för att sen vänta 2 dagar på posten efter 2 nya magnetventiler så fick jag ÄNTLIGEN ordning på laddtrycket.
och jag ska säga att bilen går snabbare med 1.35 (ish) bar än med 0.5 bar.
Bilen höll som sagt till Kinna och hem, ungefär 3 timmar ren körtid. Jag hade inte hunnit få i innertaket då och det var ganska jävla högljutt utan det så det monterades igen efter inklusive massa extra ljudisolering där det fick plats.
det enda jag väntar på nu är ett främre motorfäste från speedparts så jag kan slippa massa vibrationer, annars börjar den bli körbar.
Det blir varmt i kupén när bilen blivit varm, jag tror att downpipen värmer upp luftintaget till kupéluften. Jag borde ha lindat den med avgasbandage när jag monterade men nu får jag göra det på plats eller ta bort den…
Övrigt är det massa saker som inte funkar som dom ska, inkl cigg uttaget. Det är störigt att inte kunna ladda Telefonen så jag får nog kolla på det snart. Stereon sitter löst för biltemas universal ram låser inte på min JVC stereo osv osv.
Jag borde tanka för att kolla hur mycket den drog till Kinna och hem, hälften 70-80 väg och hälften 120 väg.
Video på laddtrycksuppbyggnad, ligger på 5an i 90 tror jag
Ett av problemen med laddtrycket härrör jag till detta, en dålig bygling som släppt
Sen ett par bilder i solnedgången sådär 22.30 igår när den rullades in i garaget för att slippa regn.
Såatte.. bara resten kvar!
Attachments:
Nu är bilen nog så bruksvänlig den kommer bli på ett tag.
jag blandade ihop slangarna till nedre och övre ventilationsspjällen när jag återmonterade, det ger att det blåser på sidorna när det ska blåsa där nere och tvärtom…
Men jag har ändå MASSA saker att göra som innebär att lite inredning ska ur, tex ingen ström i cigguttaget.
Hursomhaver. Den senaste ändringen gjorde STOR skillnad. jag har haft problem med kraftiga vibrationer i bilen, tex har tårna domnat om jag kört drygt 1 mil eller mer i konstantfart då gaspedalen vibrerat.
jag gissade att det var pga hockeypuckarna i främre motorfäste och jag hade kind off rätt. Det visade sig att gockeypuckarna satt rätt i förhållande till röret som bulten går genom i motorfästet. Problemet var att den yttre hylsan som sitter i lådan hade glidit på hockeypuckarna så att den låg off-center och tog i karossen..
såhär Ska det se ut (nytt motorfäste)
mittröret sitter centrerat och sticker ut på bägge sidor.
såhär ska det inte se ut
det blev jävligt mycket lugnare och skönare i bilen.
dessutom så kollade jag förburkning, till kinna och hem som är 50/50 120 4fil och 80-100 mötesväg och 2+1 i medellugnt tempo (hade bara 0.5 bar)
plus lite provkörningar och en kväll med fullt ladd
på denna körning så hade den dragit 0,87… det är rätt skitbra. hade jag kört org sprut hade 1.0 varit Bra och 1.1-1.2 mer troligt.kul när busbilen går snålt på transportsträckor 🙂
Attachments:
Anonymjuli 9, 2021 at 16:26 #486102Litet avkall från 900an för att nämna 900an!
jag har letat og900 ett tag för att ersätta ng9-3an som bruksbil dels pga kostnad (skattefritt är skattefritt) men det är inte samma sak helt enkelt.
Så nu i helgen kom det ut en 900 som klickade i en av boxarna, det var en 88 eller senare. det inebär bättre bromssystem och nya fronten där man kan köpa nya strålksatare fortfarande.
Det den INTE klickade i var Combicoupe och 16v…? Se på f-n –
en “Rödluva/Lady in red” som jag själv ägt:
https://saabklubben.se/forum/amne/plankans-25a-lady-in-red/?lang=enMen som vit –
kanske den borde döpas till snövit ❔ ?
På med ett “Aero pkt” en Brigde-vinge
Och du får (enligt mig)
en av dem snyggaste/coolaste OG 900 ?
tanken har slagit mig med vingar, aero paket osv… men denna bilen ska inte spåra ur!
Helst vill jag ha stänkskydd bak. kanske en liten gummivinge längs bak på luckan. Och en sänksats tror jag. den är lite hög och vinglig.
Turbo läpp ligger hemma och ska på nu närmaste. tillsammans med en LED ramp under reg plåten nånstans.
Där bak ska två styck 18W backljus på tillsammans med en Dragkrok
,
Vidare ska urtrampningslagret bytas och ev hela kopplingen. har en väldigt fräsch passande turbo koppling som ligger och skräpar.hastighetsmätaren ska bytas ut med, denna visar 5-10 km/h för lite mot gps fart så 60 blir 65-67 och det kan bli dyrt…
jag HOPPAS det går att flytta farthållardelen från mätaren till en som inte hade det org. men det får vi se..
Anonymjuli 9, 2021 at 20:46 #486131tanken har slagit mig med vingar, aero paket osv… men denna bilen ska inte spåra ur!
Nice try –
har själv testat detta några gångar, med totalt misslyckande ? ? ? ? …………….?………?Hastighetsmätaren ska bytas ut med, denna visar 5-10 km/h för lite mot gps fart så 60 blir 65-67 och det kan bli dyrt…
jag HOPPAS det går att flytta farthållardelen från mätaren till en som inte hade det org. men det får vi se..Om det är en “ren” 1988 borde det vara varianten med 2 pinnar samt “metallåsning” till wire bakom.
Är den förberedd till farthållare, borde det gå trycka/klicka bort evt skyddsplast bakom och flytta över från befintlig…. ? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.