Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 205 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484591
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Gällande bromsslangarna. Jag fick för mig att man tog 9000 slangar när man uppgraderade med 9000 bromsar fram på en og900. Men jag kan minnas fel. Dessa var ju inte farligt dyra ändå , men Brexit är ju lite lök på laxen sas.

    #484592
    M.Broberg
    Deltagare

    nej 9000 slangar funkar dåligt.

    jag körde ford slangar som är längre, men då riskerar dom att komma åt länkarmen pga hur utgången på oket är vinklat.

    jag köpte mina slangar före brexit tillsammans med allt jag trodde jag behövde därifrån, såklart mer jag hade velat ha..

    #485067
    M.Broberg
    Deltagare

    ja det sket sig med köra innan bes gick ut, mest var det 1 sak som saknades. backventilen till bromsservot. liten tuva själper ofta stora lass eller nått

    Efter att ha stärkt upp batteriböjjens växellådsfäste och satt en packning mellan böjjen och turbon så var det bara backventilen kvar egentligen.

    Så jag passade på att städa, klantigt nog tog jag ingen bild före men det var i mellandagarna jag städade noga sist—

    Golvet rensades på verktyg, papp och skit och sopades.

    IMG_20210603_174855-1

    Verktygstavlan fick alla hängare för verktyg och alla verktyg kom upp. innan låg det mesta på bänken under. eller på den andra bänken. eller på golvet under en pallbock. eller….

    IMG_20210603_160324-1

    Sen städade jag bort bilen en stund med

    IMG_20210604_180054-1

    Fick ut bilen på första provturen i år! senast jag köre var ganska prick 6 månader sen, i mellandagarna, innan jag började skruva ner den.

    IMG_20210604_175852-1

    Bromsoken är fin färg på…

    IMG_20210604_175904-1

    Lite filmsnutt med

    jag hade glömt att jag behöver 5mm spacer fram, och jag har inga modellanpassade. Biltemas universal är.. drygt. Jag måste köpa med rätt centrumhål.

    Bromsarna tog bra initial, handbromsen med men det gick över fort. jag TROR att det är luft i systemet. allt tar men långt ner och spaken långt upp.

    annars är det bara instrumentet som jävlas. på vänster sida ska jag byta färgfilter så löser det sig.. på höger blir det massa klapp med att stifta om kontakten >.<
    Vidare saknas det fungerande lampor till alla brytare osv och backljuset verkar inte funka.

    inte så mycket kvar

    Bilagor:
    #485188
    M.Broberg
    Deltagare

    luftade bromsar och justerad handbroms gav en ny provrunda.

    bromsen Vänster bak, ev höger med, låser upp snabbt, jag får nog släppa lite på handbromsen. annars så!

    Efter att ha ställt vänsterhjulet rakt så kollade jag på höger sida för att kontrollera hur åt helvete toe blev när jag bytte bägge styrleder.

    ja..

    IMG_20210609_144755

    Sen slängde jag in ”dörrsidor” bak, mattor och baksätet.

    IMG_20210609_160853

    Det tar sig..

    Bilagor:
    #485346
    M.Broberg
    Deltagare

    Det har varit ett gäng intensiva dagar sen jag skrev sist.

    Efter att ha brottats med el till bränslemätaren i 5 dagar så blev jag till slut nöjd ( jag gav upp) och började montera ihop inredningen.

    Det märks att jag gjort detta ett par gånger. i med alla mattor och baksäte.

    IMG_20210609_160853-1

    I med brädan

    IMG_20210610_161558

    Mittkonsoll osv

    IMG_20210611_224010

    När det var klart kollade jag allt annat och tog en provtur.
    bilen gick bra men överladdade konstant raka vägen in i spärren. Jag gissade på felaktigt grundladdtryck men annars funkade det mesta utom 5an som jag justerat bort när jag monterade tillbaka växellänkaget. lättlöst.

    Kollade över bilen, ställde vänsterhjulet rakt för att se om jag fått helt åt helvete med hjulinställning. Det hade jag

    IMG_20210609_144755-1

    Det var inte det största problemet, jag visste att det skulle vara fel när allt är bytt. Gick in och käkade lunch, detta var igår/lördag den 12te.

    vid 15 tiden samma dag kom en kompis och hjälpte mig lyfta av huven för att fixa det absolut sista för hjulinställning/besiktning (utom lite lampor och smörja bälten osv)

    IMG_20210612_153227

    som synes så vart det Lite sprucket kring gångjärnen så dom justerades medelst lättvåld, punktade fast dom, testmonterade och demonterade om vartannat.

    Äntligen nöjd så justerade jag Grundladdet lite. stången var inskruvad max så jag skruvade ur en bit på känn.

    huven på och stängd, Grundladd justerat… ja det var ju bara att provköra grundladdet.

    Konstaterade att laddet låg på 0,6 med kontakten urdragen ur magnetventilen och som det skulle med kontakten i.

    skulle bara testa bromsarna lite och sen vända och köra hem.

    det va då det sket sig. Jag bromsade och tryckte för hårt på pedalen. bakhjulen låser sig, bilen svänger åt vänster… och idiotfan som jag är släpper jag bromsen.

    resultat? jag flög ut över vänster vägkant, över ett dike, ut på en åker där dom precis slått gräs, upp på en avtagsväg, tillbaka på vägen och då andades jag igen.

    förutom att vara irriterad över att jag eventuellt sabbat bilen direkt så gick det bra med mig, inte ens vett att bli rädd.

    bilen verkade ha klarat sig helt oskadd men lite fel hade jag. Hem kom jag med lite konkande avgas.

    Avgassystemet fick sig en smäll och behövde justeras lite. Jag såg inget som skulle kunna vara fel när jag kollad under bilen idag förrens efter jag hissade ner den och tog ett kliv bakåt

    IMG_20210613_113118

    IMG_20210613_113122

    bakaxeln sitter fel i sidled. Detta var vid 11.30 idag/söndag.
    nu på kvällen börjar jag få lite energi igen.

    hade jag hållit mig på vägen hade jag bokat hjulinställning imorn. nu får jag skruva istället.

    Bilagor:
    #485360
    niklas lind
    Deltagare

    Nej vad deppigt! Hoppas att det är rimligt lättlöst så att du snart är tillbaka på vägen.

    //Niklas

    #485364
    Janne Hagnell
    Moderator

    Som du sa: Man är sin egen största fiende…😔
    Kämpa på!💪🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #485369
    M.Broberg
    Deltagare

    Ja lättlöst det vettefan..

    här är felet

    IMG_20210614_165016

    IMG_20210614_165021

    IMG_20210614_165833

    Och det är inte asmkt utrymme att jobba på heller

    IMG_20210614_170004

    planen är att kapa bort befintligt fäste och svetsa dit ett nytt hemmagjort.lättare sagt än gjort vågar jag gissa.

    Bilagor:
    #485381
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Härlig kämpaglöd trots motgångar 👍!

    Mvh

    Mathias

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #485384
    M.Broberg
    Deltagare

    Jag är alldeles för emotionellt investerad för att ge upp. jag får typ 1000 spänn om jag säljer bilen och det är för lite.. Så då är det bara jobba på!

    Har fått lära mig att det heter ”Har man slagit yxan i båten får man ro som fan”. Så det e la bara ro på

    Jag VILL köra den här bilen i år. Sen är det småsaker att fixa på den vita med och det hade vart gött att ha den svarta fungerande när jag fixar det.

    #485388
    Lsoderlund
    Deltagare

    Är det inte smidigast att bara byta bakaxel? Kan eventuellt ha en liggandes, skall jag kolla efter?

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #485392
    M.Broberg
    Deltagare

    Är det inte smidigast att bara byta bakaxel? Kan eventuellt ha en liggandes, skall jag kolla efter?

    på sitt sätt är det säkert smidigare, men då skaman ha en bakaxel hemma, byta bussningar i den, köpa nya hjullager och snygga till den OK.
    Nu är ju denna bakaxeln blästrad, målad , nya bussningar, nya hjullager och allt fixat. det blir en kostnadsfråga men framförallt en tidsfråga. Det kommer ta längre tid att hitta bakaxel, framkta hit, beställa delar osv än att fabricera nya fästen.

    jag har material till fäste, vinkelslip, pelarborr och svets så den biten är nog inte knepig.demontering kan bli med liten tryckluftsdriven sticksåg om inte inkslslip kommer åt
    Jag har även 2 styck org bilar att använda som mått för att få höjden rätt. sen tänkte jag flytta axeln liiite åte vänster vs org. det är ju så att när man sänker så hamnar axeln lite åt höger, jag tänkte centrera den när det är höjd av sänkfjädrar när jag ändå håller på.

    färgen runt fästet kommer ju förstöras, men inte den på resten av bakaxeln kommer vara kvar.

    #485396
    M.Broberg
    Deltagare

    la en timme med en grovt vibrerande tryckluftdriven sticksåg dag, pirrar fortfarande i händerna såhär 4 timmar senare.
    Det mesta av det gamla är borta. ska lyckas fila/slipa till det sista bitarna sen går jag på att göra nytt.

    IMG_20210615_161647

    Bilagor:
    #485406
    saabtrasten
    Deltagare

    Hur mycket tänker du justera axeln i sidled?

    #485408
    M.Broberg
    Deltagare

    tror inte det blir mer än typ 5mm, men tills den blir centrerad vid normal belastad fjädring

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 205 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng