Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
maj 23, 2021 at 09:27 #484591
Gällande bromsslangarna. Jag fick för mig att man tog 9000 slangar när man uppgraderade med 9000 bromsar fram på en og900. Men jag kan minnas fel. Dessa var ju inte farligt dyra ändå , men Brexit är ju lite lök på laxen sas.
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetnej 9000 slangar funkar dåligt.
jag körde ford slangar som är längre, men då riskerar dom att komma åt länkarmen pga hur utgången på oket är vinklat.
jag köpte mina slangar före brexit tillsammans med allt jag trodde jag behövde därifrån, såklart mer jag hade velat ha..
ja det sket sig med köra innan bes gick ut, mest var det 1 sak som saknades. backventilen till bromsservot. liten tuva själper ofta stora lass eller nått
Efter att ha stärkt upp batteriböjjens växellådsfäste och satt en packning mellan böjjen och turbon så var det bara backventilen kvar egentligen.
Så jag passade på att städa, klantigt nog tog jag ingen bild före men det var i mellandagarna jag städade noga sist—
Golvet rensades på verktyg, papp och skit och sopades.
Verktygstavlan fick alla hängare för verktyg och alla verktyg kom upp. innan låg det mesta på bänken under. eller på den andra bänken. eller på golvet under en pallbock. eller….
Sen städade jag bort bilen en stund med
Fick ut bilen på första provturen i år! senast jag köre var ganska prick 6 månader sen, i mellandagarna, innan jag började skruva ner den.
Bromsoken är fin färg på…
Lite filmsnutt med
jag hade glömt att jag behöver 5mm spacer fram, och jag har inga modellanpassade. Biltemas universal är.. drygt. Jag måste köpa med rätt centrumhål.
Bromsarna tog bra initial, handbromsen med men det gick över fort. jag TROR att det är luft i systemet. allt tar men långt ner och spaken långt upp.
annars är det bara instrumentet som jävlas. på vänster sida ska jag byta färgfilter så löser det sig.. på höger blir det massa klapp med att stifta om kontakten >.<
Vidare saknas det fungerande lampor till alla brytare osv och backljuset verkar inte funka.inte så mycket kvar
Attachments:
luftade bromsar och justerad handbroms gav en ny provrunda.
bromsen Vänster bak, ev höger med, låser upp snabbt, jag får nog släppa lite på handbromsen. annars så!
Efter att ha ställt vänsterhjulet rakt så kollade jag på höger sida för att kontrollera hur åt helvete toe blev när jag bytte bägge styrleder.
ja..
Sen slängde jag in “dörrsidor” bak, mattor och baksätet.
Det tar sig..
Attachments:
Det har varit ett gäng intensiva dagar sen jag skrev sist.
Efter att ha brottats med el till bränslemätaren i 5 dagar så blev jag till slut nöjd ( jag gav upp) och började montera ihop inredningen.
Det märks att jag gjort detta ett par gånger. i med alla mattor och baksäte.
I med brädan
Mittkonsoll osv
När det var klart kollade jag allt annat och tog en provtur.
bilen gick bra men överladdade konstant raka vägen in i spärren. Jag gissade på felaktigt grundladdtryck men annars funkade det mesta utom 5an som jag justerat bort när jag monterade tillbaka växellänkaget. lättlöst.Kollade över bilen, ställde vänsterhjulet rakt för att se om jag fått helt åt helvete med hjulinställning. Det hade jag
Det var inte det största problemet, jag visste att det skulle vara fel när allt är bytt. Gick in och käkade lunch, detta var igår/lördag den 12te.
vid 15 tiden samma dag kom en kompis och hjälpte mig lyfta av huven för att fixa det absolut sista för hjulinställning/besiktning (utom lite lampor och smörja bälten osv)
som synes så vart det Lite sprucket kring gångjärnen så dom justerades medelst lättvåld, punktade fast dom, testmonterade och demonterade om vartannat.
Äntligen nöjd så justerade jag Grundladdet lite. stången var inskruvad max så jag skruvade ur en bit på känn.
huven på och stängd, Grundladd justerat… ja det var ju bara att provköra grundladdet.
Konstaterade att laddet låg på 0,6 med kontakten urdragen ur magnetventilen och som det skulle med kontakten i.
skulle bara testa bromsarna lite och sen vända och köra hem.
det va då det sket sig. Jag bromsade och tryckte för hårt på pedalen. bakhjulen låser sig, bilen svänger åt vänster… och idiotfan som jag är släpper jag bromsen.
resultat? jag flög ut över vänster vägkant, över ett dike, ut på en åker där dom precis slått gräs, upp på en avtagsväg, tillbaka på vägen och då andades jag igen.
förutom att vara irriterad över att jag eventuellt sabbat bilen direkt så gick det bra med mig, inte ens vett att bli rädd.
bilen verkade ha klarat sig helt oskadd men lite fel hade jag. Hem kom jag med lite konkande avgas.
Avgassystemet fick sig en smäll och behövde justeras lite. Jag såg inget som skulle kunna vara fel när jag kollad under bilen idag förrens efter jag hissade ner den och tog ett kliv bakåt
bakaxeln sitter fel i sidled. Detta var vid 11.30 idag/söndag.
nu på kvällen börjar jag få lite energi igen.hade jag hållit mig på vägen hade jag bokat hjulinställning imorn. nu får jag skruva istället.
Attachments:
juni 14, 2021 at 10:28 #485360Nej vad deppigt! Hoppas att det är rimligt lättlöst så att du snart är tillbaka på vägen.
//Niklas
juni 14, 2021 at 17:54 #485364Som du sa: Man är sin egen största fiende…?
Kämpa på!??96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Jag är alldeles för emotionellt investerad för att ge upp. jag får typ 1000 spänn om jag säljer bilen och det är för lite.. Så då är det bara jobba på!
Har fått lära mig att det heter “Har man slagit yxan i båten får man ro som fan”. Så det e la bara ro på
Jag VILL köra den här bilen i år. Sen är det småsaker att fixa på den vita med och det hade vart gött att ha den svarta fungerande när jag fixar det.
juni 15, 2021 at 09:22 #485388Är det inte smidigast att bara byta bakaxel? Kan eventuellt ha en liggandes, skall jag kolla efter?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Är det inte smidigast att bara byta bakaxel? Kan eventuellt ha en liggandes, skall jag kolla efter?
på sitt sätt är det säkert smidigare, men då skaman ha en bakaxel hemma, byta bussningar i den, köpa nya hjullager och snygga till den OK.
Nu är ju denna bakaxeln blästrad, målad , nya bussningar, nya hjullager och allt fixat. det blir en kostnadsfråga men framförallt en tidsfråga. Det kommer ta längre tid att hitta bakaxel, framkta hit, beställa delar osv än att fabricera nya fästen.jag har material till fäste, vinkelslip, pelarborr och svets så den biten är nog inte knepig.demontering kan bli med liten tryckluftsdriven sticksåg om inte inkslslip kommer åt
Jag har även 2 styck org bilar att använda som mått för att få höjden rätt. sen tänkte jag flytta axeln liiite åte vänster vs org. det är ju så att när man sänker så hamnar axeln lite åt höger, jag tänkte centrera den när det är höjd av sänkfjädrar när jag ändå håller på.färgen runt fästet kommer ju förstöras, men inte den på resten av bakaxeln kommer vara kvar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.