Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

• Detta ämne är tomt.
Visar 10 inlägg - 151 till 160 (av 160 totalt)
  • Författare
    M.Broberg
    Deltagare

jag TROR att bilen har snurrat och åkt av vägen, sen krockat med stolpe/räcke höger bak. skrapat/krossat höger bakskärm och skadat höger dörr duktigt.

så ja, dom har kapat ut bakom skadan och bankat ut. sabbat sidopanelen i inredningen med för dom hittade inte 1 fäste

Bengt Karlsson
    Deltagare

Tråkigt. Tyvärr är det ju så att bilar som idag är entusiastfordon tidigare har använt som bruksfordon och reparerats på billigaste sätt. Men det löser du säkert. Lycka till! Mvh Bengt

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    M.Broberg
    Deltagare

Sedan min kompis kollade på bilen åt mig (den var ju ändå 140 mil bort) har det funnits planer på att han ska hjälpa mig byta bakskärm, dörr och allt annat plåt samt lacka om,

men det blir inte denna vinter, kanske nästa men ännu mer troligt vintern 2023 / 2024 isånnafall. får se lite.

nisset16
    Deltagare

Sedan min kompis kollade på bilen åt mig (den var ju ändå 140 mil bort) har det funnits planer på att han ska hjälpa mig byta bakskärm, dörr och allt annat plåt samt lacka om,
    men det blir inte denna vinter, kanske nästa men ännu mer troligt vintern 2023 / 2024 isånnafall. får se lite.

Fördelen när man bygger en bil man har för avsikt att behålla är ju att de inte är sån panik att lösa kosmetiska saker.
    Man får ta de när de är läge liksom 🙂

MVH Nils

M.Broberg
    Deltagare

så KAN man se det.

man kan även se det som nackdelen med att inte ha en gigantisk budget för bilen med 😉

M.Broberg
    Deltagare

hej o hå ibland jobbas det på.

ska först ge några bonusbilder

Farsans bruks900 (som mest går till bygghandeln och tippen) var på just bygghandeln för han behövde lite sten. Här har vi 400 kilo sten ungefär och lastfjädrarna klarar det fint, stänkskydden däremot lever farligt.

IMG_20210410_114601

Jag såg en annons på facebok på luftutsläppskåpor till og900 priset var rätt och han bodde i stan. Efter lite pratande om olika og900or berättade han om den gången han övningskörde och dom köpte en gräsklippare…

Det var alltså mannen bakom detta smått legendariska fotot

500px-Saab900cc

nå, min og900 då.

Tidigare så klickade jag hem ett nytt strålkastarglas på tradera och i veckan kom andra sidan hem. nu är det ”bara” fräscha reflektorer som saknas men jag är osäker på hur dom som är monterade på bilen är.

IMG_20210409_132613

Efter att ha strulat lite mer med blästerskåpet, skurit till en ny ruta i plexiglas bland annat och fått det Nästan tätt så kunde jag dra av dom elektrolysade delarna för att få bättre yta.

Här hänger dom redo för att grundas

IMG_20210408_174554

Fick för mig att måla drivaxlarna med, ingen vet varför, jag gillar tydligen att skapa massa jobb i onödan när jag redan har massor att göra

IMG_20210408_174557

Grunden lagd

IMG_20210409_121637

Sen har jag missat att ta bild på bärarmarna, men dom blev svarta.

vidare då till mer saker som ska få färg samtidigt som resten. bromsoken.

främre bromsok är från 9000 turbo (samma som alla 9000 från 88 typ). lite större kolv bla bla. MEN! här finns det kolvar att köpa rätt billigt. Tur det, för den ena kolven satt så in i helvete.

jag klippte en gammal bromsslang, köra in luftmunstycket till tryckuften med slangklämma på för 0 läckage. 8 bar tryckluft gjorde ingen skillnad alls. det som funkade var att jag bankade jag på kolven med tryckluften på typ 5 minuterinan det sa Pang och den släppte.

montera nya delar var trevligt.

IMG_20210413_193204

Vilken färg blev det då?
    Jo svart kändes tråkigt så jag tog en burk jag hade i källaren…

IMG_20210414_180221

IMG_20210414_180310

som alltid 30 saker att hålla i huvudet samtidigt, men det börjar ta sig inför montering av framvagnen

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

Litet avkall från 900an för att nämna 900an!

jag har letat og900 ett tag för att ersätta ng9-3an som bruksbil dels pga kostnad (skattefritt är skattefritt) men det är inte samma sak helt enkelt.

Så nu i helgen kom det ut en 900 som klickade i en av boxarna, det var en 88 eller senare. det inebär bättre bromssystem och nya fronten där man kan köpa nya strålksatare fortfarande.

Det den INTE klickade i var Combicoupe och 16v…

Här är den då, med min ng9-3 bakom

IMG_20210501_195759

Det är en 900i med 8 ventiler och katalysator. officiellt ska den ha 116 hk tror jag men det känns som 16~hk efter att ha bränt runt i ng9-3 med 550cc och ”lite” mer mos.

men som tur är har den 5ans primärväxel vilket ger 3500-3750 rpm vid 120. så den varvar ju iaf..

positivt? Skicket! den har gått 20k mil och är en riktig gubbil. utrustning utöver standard är servo (fungerar) och farthållare (som inte fungerar). saker som Centrallås och nackstöd till baksätet finns inte.

Har även en hemskt ful, tjock och läskigt mjuk ratt (skumgimmi känsla) inredningen är fr övrigt väldigt fin, go känsla i stolen osv.

IMG_20210502_182319

IMG_20210502_182314

IMG_20210502_182303

Sådär underbart blått allt..

Reservhjulsbaljan är sjukt fin, i verktygslådan finns Alla verktyg kvar (inklusive bits).

IMG_20210502_141038

IMG_20210502_141048

IMG_20210502_141042

SÅ jag känner mig nöjd so far, men Felen då!

Bilen har ett rätt saftigt oljeläckage, jag ser att ventilkåpan läcker men om det är mer det vettefan.

IMG_20210502_131401

På denna film så har vi det stora felet. ett lite skumt elfel.

Jag tog av högtalargallret och tog en snabbtitt, först såg jag ett par lite udda 4″ högtalare som mastade med fint med effekt.

IMG_20210502_133719

Sen blev jag mindre glad..

IMG_20210502_133819

Nån har tagit bort org belysning och micklat lite själv… spåren gick till ljusvredet.

IMG_20210502_134550

Funkar det då? – nej.
    Men det får vara för tillfället, plockar nog ur allt och byter allt som är skadat.

Sen är det lite glapp i rattaxeln, ska försöka få tag på en fräsch sådan…

Vidare då så satt det svarta plåtfälgar på bilen. men det medföljde takräcke och Navkapslar (med stor N) och en gubbil ska ha gubbhjul tills jag köpt sommardäck till den iaf.

IMG_20210502_130118

Satt en annanfin sak i grillen med

IMG_20210502_183015

En turboläpp och ner typ en halvmeter hade vart fint, i den ordningen.

Men den blev rätt snygg med bara navkapslar

IMG_20210502_183115

IMG_20210502_183007

Nu ska jag sätta fokus på 9-3an. den ska tillbaka till org tror jag (om jag hittar spridarna) men stereo, led ramp, usa lister och allt sånt ska av och säljas separat efter att bilen blivit såld.

Bilagor:

Vilken pärla! Jag gillar verkligen 2d! Men inte i8…dom kan vara svåra att få till att gå fint. De förra jag hade gick gööör bra vid gaspådrag, litet som stort men jämn fart var ryckig och det var inte tändningen som felade.

nisset16
    Deltagare

Oj grattis till 2dr fyndet!
    Utan kat, med originalextraktor samt rätt färg och antal dörrar 🙂
    Perfekt åkbil samt med rätta bromsarna!

Bara att hålla dig undan att leta 900S som donator nu då? 😀
    De är ju mkt som är lika på denna 2dr, du behöver inte ens byta tanken eller något i chassiet för registrering med turbo..
    //Nils

M.Broberg
    Deltagare

Oj grattis till 2dr fyndet! Utan kat, med originalextraktor samt rätt färg och antal dörrar 🙂 Perfekt åkbil samt med rätta bromsarna!

tyvärr har den katalysator… men den var inte dyr, gav 11.5 för den och det jag har sett så är den inte rostig förutom förardörren och dessutom besiktigad sista februari 2023. idag är det bra pris på vilken og900 som helst, speciellt 88+ så man får dom bra bromsarna.

Ja den är inte snabb ens med 5ans primär, sitter och klurar på om det blir 6ans eller 7ans primär i den, 6an har jag så den är gratis vilket är rätt bra.
    Den går lite dumt med när den är kall, verkar inte bli varm heller. misstänker att nån plockat termostaten eller att temp mätarens givare har dålig kontakt.

Vilken pärla! Jag gillar verkligen 2d! Men inte i8…dom kan vara svåra att få till att gå fint. De förra jag hade gick gööör bra vid gaspådrag, litet som stort men jämn fart var ryckig och det var inte tändningen som felade.

Allt känns som gaspådrag med denna, men det är kanske pga att den varvar så in i helvete. jag får tänka 1 växel upp hela tiden,5an från 40 och uppåt (varvar visserligen bara 1750 nått i 40)

Bara att hålla dig undan att leta 900S som donator nu då? 😀 De är ju mkt som är lika på denna 2dr, du behöver inte ens byta tanken eller något i chassiet för registrering med turbo.. //Nils

Jag har ganska mycket att göra och inte tid/energi att göra allt.. tanken är att inte göra så mycket på den här 900an. det kan landa sänkfjädrar på den. Dels för utseendet men också för vägegenskaperna .vet av erfarenhet hur stor skillnad sportfjädrar gör på en i8 utan sprotfjädring. En turboläpp hade gjort sig med. Men en T16 hade ju vart kul, hitta en S donator känns dock inte speciellt lätt eller billigt idag och det blir ju inte lättare.

Sommardäck ligger först på listan nu, velar mellan A50 eller vanliga Aero fälgar till sommaren, A50 är snyggt men Aero är lättvättat! Fast jag har inga däck ännu, ska fixa den lilla detaljen bara..

Vidare ska led rampen från kombin monteras på nått snyggt sätt. Det finns lite småplaner på att skaffa en stor led ramp och sätta på taket, inte vackert men sicket jävla lyse! jag har blivit biten av extraljussjukan, jag vill ha mer o mer ljus! Följde med takräcke med bilen och har redan ett så..

ja vi får la se vad som händer! men 5ans primär måste bort, ligga 90 så börjar det bli jobbigt…

Visar 10 inlägg - 151 till 160 (av 160 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.