Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 241 till 254 (av 254 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #490671
    M.Broberg
    Deltagare

    Inte fel på själva laddaren?🤔

    funkar i andra 900an så det känns skumt.

    #490672
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Förbipasserandes lämnar jag ett par komentarer:
    1. Känner med ”en gång i träsket”…. Lycka till!
    2. Bra att vårt släkte inte dött ut än. Det håller de ”riktiga” SAABarna vid liv (bl a OG900)
    3. Sen vill jag väcka frågan om RENOVERING/RESTAURERING TILL ORGINALSKICK.
    Yngsta dottern som är uppvuxen in en SAAB 900GLi -84 fick en fantastiskt fin 900i -92 år 2007 ung. som hon skulle övningsköra i. Den var verkligen rostfri.
    Metalliclack LeMans blå. Då inte mer än 8-9 tusen mil. Den hade inte den lilla vingen bak. Dottern (numera arkitekt) tyckte INTE att den skulle få en sån heller enär ORGINALET inte hade det.
    (HARD CORE SAAB från modersmjölken och den konstnärliga arkitektsynen).
    Själv har jag en OG900S -91 CRN 149, sen ung 1998. Har dock FÖRFALLIT till att lyfta den till en full-turbo eftersom jag trodde Sverige skull bli ett etanolland (ca 2010). Så blev det inte.
    Vidare uppgraderade jag från plyshklädsel till skinn. (Köpte ett par 9000 stolar och ömsade ”skinn” på plychframstolarna), Baksäte hittade jag (dock inte det allra finaste, fortfarande intresserad
    om någon har ett märkgrått till salu…)
    Men huvudfrågan är: ”HUR LÅNGT ÄR DET OK ATT GÖRA AVSTEG FRÅN ORGINAL” … Ni som är HARD CORE SAABare?

    Vänliga Hälsningar
    Adam Zdunek

    #490673
    dea
    Deltagare

    Men huvudfrågan är: ”HUR LÅNGT ÄR DET OK ATT GÖRA AVSTEG FRÅN ORGINAL” … Ni som är HARD CORE SAABare?
    Vänliga Hälsningar Adam Zdunek

    Jag tycker att man får göra som man själv vill, bättre att hålla liv i en bil och göra den som man själv vill ha den , än att man kanske tröttnar på bilen för att man känner att denna måste jag hålla strikt original.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #491155
    M.Broberg
    Deltagare

    Nu har det Vart rätt trögt här i december.

    jag är glad att jag har en plats att meka som dessutom är frostfri, det är bara det att frostfri inte betyder varmt… temperaturen är oftast runt 1 grad över yttertemp ner till runt 1 plusgrad och där stannar det.
    dessutom är det fuktigt och det drar. så ja, det är ursäkten till varför jag inte spenderat så mycket tid där 😛

    Det jag har lyckats med är bland annat att få på dom runda extraljusen

    IMG_20211213_150906

    Nu är 55W halogen rätt kasst ljus jämfört med led rampen så dom är typ mysbelysning…. men dom är fina!

    tyckte batteriet laddades dåligt så jag mätte laddspänningen, 13,3 volt va lite klent så ny regulator köptes och det var på tiden!

    IMG_20211222_174929

    Fick upp spänningen till 13,7 volt där det ska vara 14,1. jag märkte dock att jordningen till generatorn var riktigt usel. mätte och jjag borde få 0,4 volt mer med ny jordkabel

    Viner kring generator eller vattenpump med… så nån dag ska jag lossa och känna efter glapp. typ sart

    På julafton blev det en traditionsenlig promenad i Tylösand med familjen.
    Den höll på i totalt 10 minuter pga snålblåst och svinkallt.

    Det blev farsans och min 900 till stranden 🙂 kul att se dom ihop ute i verklighetem!

    IMG_20211224_1006082

    efter julafron var avklarad blev det en resa till släkten i Tidaholm med farsans 900a. Stundtals riktigt fint.

    IMG_20211225_1117582

    IMG_20211226_1504592

    Sista dagen på året så la jag lite krut på lådan jag håller på att renovera sen 2018 (tror jag)

    IMG_20211229_210223

    Med en bit 1.5mm2 kabel och en fiskevåg samt hjälp med matte så mätte jag upp korrekt rullmotstånd för difflagren.
    Nu är det bara kuggflankspel kvar innan primären och kåporna ska på.

    jag TROR jag stoppar denna låda i den vita, men vi får se!

    Där är jag nu.
    jag ligger hopplöst efter i min tidsplan kring T16 konvertering av den vita, jag får se vad som händer men att vara klar till festivalen känns tveksamt. får sikta på gävleträffen och hoppas den blir av”!

    dessutom skriker vattenpumpen på farsans 900…

    Bilagor:
    #491167
    adamz
    Deltagare

    Hej och God Fortsättning på det Nya SAAB-året!

    Kort fråga: Hur många mil har 900S motorn i ”lådan” på nacken?

    Jag förstår att du har stor erfarenhet av B202 motorer (jämfört med min) och det är intressant attt höra
    vilken genomgång du tänker Dig innan du monterar den i ”den vita”?

    Tack på förhand.
    Mvh
    Adam Zdunek

    PS. Har själv en 900S (noterar att motorn i ”lådan” är utan IC). Min hade IC när jag köpte den. När E85 var aktuellt försåg jag den med APC systemet också.
    Den har nu passerat 203 000 km (ung som din svarta). I somras lät jag proffsen på Enebybergs motor lyssna på den och deras råd var ”absolut inte röra” i närtid.
    … men när man har motorn separat är läget annorlunda. Turborenovering, sotning mm etc….

    #491170
    M.Broberg
    Deltagare

    Hejdu!

    900s har ingen intercooler original och så ska den reggas 🙂

    jag minns inte om motor och låda har gått 20 eller 26 tusen mil. det jag vet är att den har rullat i norrland hela livet så och har motorvärmare så slitaget jämfört med motsvarande i en stad här i söder är nog lägre bara service hållts.

    Ang turborenovering så.. Mja.. det är ju bara en ursäkt tilll att byta till större turbo!

    Det jag garanterat kommer göra när motorn är på backen är att byta allt bakom remskivan, packboxen till vevaxeln, o-ringen som tätar till oljepumpen och O-ringen till oljepickupen.

    Svänghjulet ska av för att bearbetas och kopplingen ska bytas. Då passar jag på att byta packboxen på vevaxeln på där bakom svänghjulet som ofta läcker. har man inte specialverktyget är den lite dryg så jag är glad att jag har det 🙂

    Jag har funderat kring topplockspackning, det är såklart bra att byta men det drar med sig att toppen ska planas.. Resultatet blir att det blir en ganska dyr post.

    jag tänkte skriva nått om ”budget” men någon sådan finns inte i sin ordets riktiga mening. det som jag har fått inse är att jag kan välja att antingen göra det jag vill direkt, eller försöka hålla nån sorts tidsplan.

    jag hade tänkt montera Trionic 5 på bilen direkt men det blir nog org lucas till att börja med, det är enklast och billigast samt mindre risk att misslyckas med reg bes.

    första tidsplanen var till saabfestivalen den 10 juni. Det känns ganska omöjligt.

    tidsplan 2 är gävleträffen som jag hoppas blir av, den är alltid sista söndagen i juli.

    Så vad som blir klart när är knepigt. T16 motor har prio och med den följer att byta stötdämpare på den svarta och montera dämparna från den på den vita eftersom det behövs gasdämpare för att regga.

    Dessutom behöver jag bromsskivor och belägg eftersom dom är slut.

    Jag vill skifta hjulupphängningen med bromsar på mellan svarta och den vita och . men när det blir vette tusan. kan behöva göras när det är varmt. för att slippa vara inne med bägge bilarna.

    det finns ju 3 saker man behöver för sånna här projekt
    * Tid
    * Pengar
    * Energi

    jag har ganska gott om tid men dom andra två är det ganska lite av. bara göra det bästa av situationen.

    • Det här svaret redigerades för 4 dagar, 5 timmar sedan av .
    #491172
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Tack för utförligt svar. Mycket färstår jag att du vill göra och det hade jag gjort i din situation också. Ska kopiera det till min ”TO DO LISTA”, tack.
    En sak måste jag fråga på och be att få utvecklat.

    ”Svänghjulet ska av för att bearbetas” behöver det balanseras eller lättas?

    Packboxen bakom svänghjulet har jag mycket erfarenhet av vilket du har sett i min tråd om Familjeveteran DSF172. Har bytt en gång själv med
    en tryckplatta gjord av plywood och bultarna från svänghjulet. Det sitter där än idag sen 1992.

    Jag har standard Mitsubishi turbo på min 900S. Gammal som jag är, och rädd om drivaxelknutarna, har jag inte trånat efter större turbo.

    Jag har ett problem med min APC installation som jag inte har åtgärdat sen 2011. 900S kom med Lucas sprut. Jag vill minnas att jag köpte ett fullturbo
    bränsle chip från Speedparts, tryckvakt, magnetventil, röd box från 9000, knacksensor och hel kabelhärva från skroten. Hade en separat tryckmätare till hjälp
    och bilen fick en fullturbomätare med APC tryckmätaren.
    Sen följde jag Popyes recept. Det var lite frågetecken kring aktuellt kopplingschema

    Detta är ”inledningen” så du förstår ung hur mycket tappad bakom vagnen jag är eller inte.

    Felet som jag har är att tryckvakten löser ut när jag accelererar på 5-an. Dvs laddtrycket taggas inte ner då. Utan sticker in i det röda området. med känd följd. -:) (tappad bakom en vagn)
    Så gubben (jag) kör med ett ägg under gaspedalen….

    Alla förslag mottages tacksamt även dom som skickar mig till återvinningscentralen.

    Fö så har besiktningen aldrig klagat på att det sitter en röd box i maskinen. Liksom mina vänner återkommer dom med det där turboflinet i anskiktet efter en provkörning.

    Bästa SAAB Hälsningar
    Adam Zdunek

    #491176
    M.Broberg
    Deltagare

    Du kan ha fel box, den från en 9000 är inte justerad för 900orna, det är flödesskillnader framförallt som gör att allt blir knepigt.. Alternativt om den är modifierad så kan det vara knepigt att få rätt med APC, det är mer en känsla än en vetenskap tyvärr… jag bråkade med APC 2008-2009 och gick in ordentligt i teorin och funktionerna, fick tag på folk som utvecklat grejjerna osv.
    Det är ett bra system när det fungerar och mindre bra när det inte funkar helt enkelt.

    jag ska montera styrsystemet Trionic 5 som satt i nya 900an, 9000 och även i 9-3 årsmodellerna 98 och 99.
    tändkasett och hela alltet.

    det systemet använder sig av en vevaxelgivare. og90 16v utan turbo använder även dom en vevaxelgivare, dock annan typ av givare och annat antal signaler per varv (tror dom har 3 hål där 1 är mindre. kanske. og900 använder en skiva bakom remskivan på vevaxeln. Att få till en lösning med org900 hade vart kul, men det involverar MÄNGDER av jobb

    Det finns 2 vanliga vägar för att sätta Trionics triggerpunkter på en og900

    alt 1 är att sätta ta den splåtskivan som sitter inne i motornpå 900 och ng900 sen montera den där AC remskivan ska sitta.

    79109791_462582524637693_4765336063965134848_n

    Har man AC eller av anadra anledningar inte gillar den modellen kan man (som jag gör) bearbeta svänhjulet.

    det man gör är då att man fräser in en så kallad 60-2 skiva. 60 står för antal hål och sen hoppar den 2 hål för att få en nollpunkt.

    70744289_407118066520062_3877500168500674560_n

    Som tur är på og900 finns det ett hål för att justera något på automatlådan (vad vet jag itne) det lämpar sig väldigt bra för att sätta Trionics vevaxelgivare när man fräst om svänghjulet.

    bakom-svänghjul

    här är skräckexemepel på vad som kan hända med större turbo och större… detta är 1.7 bars laddtryck med större turbo, spridare MM…

    3an lämnade in kan man säga

    IMG_0020-1

    Efter det la jag ner allt som inte är Trionic… det har inbyggt laddtrycksreglering, EFFEKTIV tändning och är dessutom bränslesnålare än dom gala systemen

    Bilagor:
    #491183
    adamz
    Deltagare

    Stort Tack M. Broberg för utförlig förkklaring hur du tänker få till Trionic. Tack för tipset att den Röda Boxen kan vara orsaken till felet jag beskrev.
    Ska leta standard Svart Box för att få en referens.

    Angående bränsleförbrukning SAAB motorer.
    Har läst någonstans att 2.0 litersmotorn har högt strömningsmotstånd i insugskanalerna vilket både påverkar bränsleförbrukningen och effekten.
    Senare SAAB motorer har mindre strämningsmotstånd. Det börjar tydligen redan vid 2.1 liters motorn i 900OG.
    Därav är 2.1L toppar och och insugningsrör populära.

    Återkommer med rapport om skilknad Röd Box — Svart Box….

    Är det någon som har en orörd Svart Box till T16 så är jag intresserad.

    Lycka till med motorn i lådan och ”den vita”.

    Mvh
    Adam Zdunek

    #491184
    adamz
    Deltagare

    Hej igen!
    Ang min Röda Box. Jag har också en röd till märkt 7583172 och 137007001 på framsidan och ”MADE BY LUXOR AB MOTALA SWEDEN” på baksidan. Hm Luxor -;) -:)
    Kollade på internet

    7583172 900T16/175hp US/CA Man. 1991-92
    137007001 900T16/175hp Man. 1987-93

    Öppnade nederdel. Det är en tvåvånings kretskortlösning. Märkt med klisteretiketter USA, 3180 och 7. Tog inte isär mer. ”Verkar orörd”.

    Ska skifta när jag kommer åt 900S i sitt vinterförvar.
    Mvh
    Adam Zdunek

    #491185
    Regin
    Deltagare

    Som tur är på og900 finns det ett hål för att justera något på automatlådan (vad vet jag itne)

    bakom.

    Inte för att justera, utan för att ”demontera/lossa på
    Skall man dela på motor/vxl-låda så måste man ”släppa” Converter 😉

    OG 900 Mcy "Miss English"


    Scrolla ner ungefär 1/4 (sidan 6) till 4 Okt 2018

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #491194
    M.Broberg
    Deltagare

    Regin!

    en jävla timing faktiskt, jag tänkte på dig så sent som igår, det triggades av farthållarfunderingar och såklart vidare till hur du har det nuförtiden osv.

    Jag har farthållare på i8an en -88 med gamla mätarhuset. den funkar såklart inte. men jag ska som sagt montera trionic, då byter jag till den nyare modellen av Hastighetsmätare.

    Hur svårt är det att bygga om gamla farthållaren till den nya? jag har Nog nästan alla komponenter, saknar lite ledningsnät mellan hela härvan och hastighetsmätaren samt nya modellen av pedalkontakterna.Annars finns allt till nya systemet inkl ECU och spak.

    hoppas allt är bra!

    • Det här svaret redigerades för 3 dagar sedan av .
    #491252
    Regin
    Deltagare

    Regin!
    en jävla timing faktiskt, jag tänkte på dig så sent som igår, det triggades av farthållarfunderingar och såklart vidare till hur du har det nuförtiden osv.

    Ah, jo jag brukar ”lusläsa” här lite då och då –
    men var bara tvungen att svara på din ”undran” ang det där hålet 😉

    Men jo tack, jag mår jättebra i dag 😊
    Fast skall jag vara ärlig, så är det väl egentligen först dom sista 3-4 veckorna –
    som jag riktigt har fått upp ögonen för hur illa det var, hur risigt jag faktisk mådde….. 😶
    Det var ett mycket drastisk beslut att efter 10 år där, så lägga ner rubbet och flytta –
    men……. känner att det var det absolut rätta göra, nu när det inte kunde bli annolunda.

    Jag meckar inte så mycket längre, men har fått mig en ny hobby, eller rättare sagt –
    jag har utökat mitt intresse för att ta foto/bilder och väntar i dagarna på min första systemkamera 😊
    Finns en sjukt underbar ”” natur här, en man inte kan beskriva med ord, utan den måste helt enkelt uppleves I R L
    och det kan inte bli mycket bättre än så här 🥰
    10

    Sålde jo Sego men kör ändå fortfarande SAAB i dag😋

    Jag har farthållare på i8an en -88 med gamla mätarhuset. den funkar såklart inte. men jag ska som sagt montera trionic, då byter jag till den nyare modellen av Hastighetsmätare.
    Hur svårt är det att bygga om gamla farthållaren till den nya? jag har Nog nästan alla komponenter, saknar lite ledningsnät mellan hela härvan och hastighetsmätaren samt nya modellen av pedalkontakterna.Annars finns allt till nya systemet inkl ECU och spak.
    hoppas allt är bra!

    Det där med farthållare som så ”djupt” projekt, det rotade jag aldrig med 😕
    Men jag vet att det var joh900 som var kungen/guru på det där med farthållare till OG900 –
    kanske kan du få ut lite info av denna gamla tråden:

    Eftermont av farthållare.

    Mvh/

    Bilagor:
    #491268
    M.Broberg
    Deltagare

    Men jo tack, jag mår jättebra i dag 😊 Fast skall jag vara ärlig, så är det väl egentligen först dom sista 3-4 veckorna – som jag riktigt har fått upp ögonen för hur illa det var, hur <em class=”d4pbbc-italic”>risigt jag faktisk mådde….. 😶 Det var ett mycket drastisk beslut att efter 10 år där, så lägga ner rubbet och flytta – men……. känner att det var det absolut rätta göra, nu när det inte kunde bli annolunda.

    skönt att höra!
    Man får ju testa att försöka små förändringar om man kan, men stora förändringar får stor effekt. skönt att den var positiv! ja och att ta ett par 30-40 steg bortåt ger bättre perspektiv 🙂

    Jag meckar inte så mycket längre, men har fått mig en ny hobby, eller rättare sagt – jag har utökat mitt intresse för att ta foto/bilder och väntar i dagarna på min första <em class=”d4pbbc-italic”>systemkamera,. Finns en sjukt underbar ”<em class=”d4pbbc-italic”>rå” natur här, en man inte kan beskriva med ord, utan den måste helt enkelt uppleves <strong class=”d4pbbc-bold”>I R L – och det kan inte bli mycket bättre än så här

    Fota är kul! framförallt är det inte massa timmar på betonggolv i minusgrader. 😉
    jag har kvar min systemkamera jag fick när jag slutade skolan 2012. men den levererar fortfarande, mycket vill ha mer bara… 😛

    [/quote]Sålde jo Sego men kör ändå fortfarande SAAB i dag[/quote]

    Det är liksom svårt att sluta 😉

    Det där med farthållare som så ”djupt” projekt, det rotade jag aldrig med. Men jag vet att det var <strong class=”d4pbbc-bold”><em class=”d4pbbc-italic”>joh900 som var kungen/guru på det där med farthållare till OG900 – kanske kan du få ut lite info av denna gamla tråden:

    det där ska jag kolla när jag inte är snortrött (när det är är klart oklart :D) jag drog ett meddelande till honom med på STCS forum.

    Tackar så mycket ändå 🙂

Visar 14 inlägg - 241 till 254 (av 254 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.