Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 342 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 27, 2020 at 21:29 #467702

      Det jag är lite orolig över är att det enligt sägnen är så att slaven ofta går när man renoverar huvudcylinder och tvärtom. Nu har jag precis monterat slaven igen..

      funderar svagt på att skifta bromsvätskan i bromssystemet med.. Den i kopplings delen var inte ny direkt…
      Kan behövas högtemps bromsvätska med tanke på dom oventilerade skivorna. Kanske till och med har nått hemma på hyllan. Kanske.

        mars 4, 2020 at 18:05 #467816

        Liten uppdatering.

        Kopplingspedalen kan bli lite glapp på og900. Ofta beror det på att hålen i pedalen och hålen i gaffeln på huvudkopplingscylindern blir ovala, detta hade hänt på denna bilen.

        Här har jag filat ner graderna som blivit när det slitits. Det ser inte så farligt ut men det är ca 1-2mm spel och dessutom hävarm som förlängning och ca 1mm spel i själva pedalen. Det märks i foten helt enkelt

        IMG_20200228_101224

        Nu blir det dåligt med bilder, men eftersom jag har tillgång till svets och en stadig pelarborrmaskin så svetsade jag först i material på ena sidan (samma procedur på pedal och gaffel). Efter det slipade jag ner överflödet höjd och satte sedan gaffeln/pedalen i pelarborren. jag tog 1 sida i taget för att kunna centrera borret i det gamla hålet på den osvetsade sidan och sen tvärtom i den först svetsade sidan. Detta för att få det så rakt och likt org som det gick. Borret fick gå hela vägen igeom bägge hål så att dom linar upp korrekt.

        Såhär såg då gaffelt ut efter denna procedur, helt godtagbart resultat.

        IMG_20200229_153606

        Pedalen har jag ingen bra bild på hålet före grundning. Pedalen var ganska rostig efter att det läckt bromsvätska på den i åratal, så den fick en tur i blästern med glas för en fin finish och sen grundfärg och halvmatt svart.
        Pedalgummit ska bytas med, det glappade en halv centimeter i höjd och var väldigt blankt.

        IMG_20200302_130410

        jag gillar dom här små detaljerna eftersom arbetsinsatsen är såpass liten medans resultatet märks påtagligt.

          mars 14, 2020 at 21:30 #468095

          Fick på nytt pedalgummi på kopplings och broms pedalerna.

          Efter ett jävla pusslande och 13 psykbryt så släppte jag till slut tanken på att behålla batteriet jag hade.

          Jag åkte helt enkelt och köpte ett mindre, ett 44ah varta B36

          det blev ett dugligt pass med att placera batteriet, bygga stöd och sen montera. Batterihyllan är i 1mm rostfritt stål med borstad undersida (kunde ju ritat på rätt sida men nejdå..)

          IMG_20200314_114924

          Problemet som återstår är att batteriet rör sig. Hoppas kunna lösa det med en icke-flexande överdel/bygel att fästa krokarna i med tätare hål till krokarna.

          Ska testa halkskyddstejp på batterihyllan, alla sätt är bra utom dom dåliga

          IMG_20200314_123854

            mars 29, 2020 at 21:43 #468487

            Nu är relä och säkringshållare tilltrionic klart. 3 säkringar, bränsle pump, huvudrelä (Tändkasett, spridare mm) och konstantatröm till styrboxen.

            Fick plats med bägge relä i org säkrings/relä låda. Biltemas universal relä hållare har exakt samma stift som saab använde, så det var ganska enkelt att ta två tomma platser och koppla in relä ?

            Såhär ser det ut i säkringslådan. typ som original fast massa extra kablar av lite för grov variant under. Dom två svarta biltema reläna är bränslepumpsrelä och huvudrelä

            IMG_20200329_155611

            Jag passade på att flytta Pluspolen plus-plinten till vänster inenrskärm eftersom batteriet sitter där nu, 1 meter 35mm2 sparat där..

            IMG_20200327_085717

            Säkringshållare monterade och kablar in i säkringsdosan

            IMG_20200329_155618

            Kabelgenomföringen till kupén löstes smidigt med att dra kablarna genom tomma platser i dom befintliga genomföringarna. Fick borra upp 2 styck till 5mm för att få igenom plusmatnignen

            IMG_20200329_155720

            Har kopplat det mesta till Trionic nu, är förvärmning av lambdasond och tändning ström till styrboxen kvar typ.

            Snart testkörning av elen.
            Gillar inte att ge tidsramar. Men om elen funkar utan att nått säger POFF så blir jag besviken om jag inte lyckas med uppstart i veckan.

            Sen är bara allt det där goa jobbet med att snygga till kvar..

              mars 30, 2020 at 19:21 #468552

              ???

                april 4, 2020 at 10:32 #468662

                Försöker uppdatera men det går helt enkelt inte.

                så jag får la ge upp denna tråden.

                http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/157663-Saab-900i-med-T16-85-*Spackelmonstret-is-ALIVE!!!*

                finns på STCS

                  maj 3, 2020 at 09:47 #469973

                  Det tar sig frammåt nu. vartute och kört ett par riktigt korta rundor.
                  Hastighetsmätaren jag hade tog jag sönder när jag justerade mätarställningen, råkade slita av axeln till nålen.

                  Blev en tur och sen hem för en motortvätt. det behövdes!

                  Ute-på-vift-2

                  Börjat få i inredningen igen, först mattorna och dom nya stolarna som är betydligt fräschare än dom gamla.

                  Återmontering-av-mattor

                  Och en instrumentbrädan igår 🙂

                  IMG_20200502_164709

                  Nu börjar det närma sig att montera rätt box med rätt program för T7 MV. blir ett standard 2.0T fulltrycks 185 hk program till att börja med.

                  Köpte en 3″ Downpipe även känt som en “Batteriböjj” häromdan. var en till salu typ överallt för små pengar och jag tog den 🙂

                  och hittade ett hål i bakre delen av hjulhuset höger bak. ser inte ut som rost utan snarare som det skadats när bilen krockades. Reservhjulsbaljan va riktigt jävla full med damm kan jag lova.

                    maj 15, 2020 at 09:43 #470699

                    Precis när all inredning var på plats så märkte jag att värmekranens axel hade gått av, den axeln som kopplas till värmevredet och justerar temperaturen.

                    Så det var bara att beställa ny värmekran och börja riva inredning

                    Eftersom det läckte lite kylarvätska från motorvärmaren med som sitter på lägsta punkten i hela kylsystemet (dräneringen för blocket) och att jag dessutom glömde byta termostat när systemet var tomt så tömdes motorn på glykol.

                    Sen sattes det igång med motorvärmaren. Jag hade som tur var ett helt hus liggande (sitter ett aluminiumhus på blocket däri motorvärmaren sitter) och det hade en plugg till bilar utan värmare så den fick flyttas över.
                    Lossa motorvärmaren var inte jättekul, den hade suttit där ett tag och att komma åt med rätt verktyg gick inge bra men en stor svetstång fick plats och med massa våld, blåmärken och sår så gick det till slut lossa skiten.

                    Det var däremot så enkelt att byta termostaten att det är fånigt. Ingen tomgångsmotor i vägen eller nått, bara 2 skruv och 1 slangklämma. Kunde dock skitit i slangklämma

                    Såklart gick det inte byta värmekranen på plats då allt var ihoprostat och fyrkantsmuttrarna som hålls “fast” av lite skör plast bara snurrade. Dessutom rundades en av dom små små insexskruvarna. Så hela värmepaketet fick plockas ur och upp på bänk.
                    Väl på bänken gick det relativt smärtfritt att lossa den gamla kranen med hjälp av en svetstång som höll muttern på plats och en insexnyckel för dom 3 skruvarna där det gick. Sista skruven var ett helvete men till slut fick jag grepp med en svetstång och kunde snurra – tack gode gud så gick den av direkt. På med ny värmekran då och in med allt i bilen.

                    IMG_20200514_105511

                    IMG_20200514_105508

                    Nu är det varmkörning av motor som gäller för att se så det inte läcker innan jag monterar all inredning igen, hade vart så satans irriterande om det läckte… Jag litar inte helt på Professional Parts produkter…

                      maj 16, 2020 at 07:54 #470719

                      Köpte en PP kran till cabben. Den läckte direkt.
                      Fick jaga rätt på en beg saab original istället.
                      Hoppas du har mer tur än mig och att allt funkar !
                      Mvh Nils

                        maj 16, 2020 at 08:57 #470720

                        Jag spar den gamla kranen.

                        drömmen hade varit att få en ny axel tillverkad till den så jag har en kran i reserv. alternativt så får jag slakta den nyinköpta kranen när den börjar läcka.

                        det var inte SÅ krångligt att plocka ur värmepaketet, gör jag det igen så vet jag ju hur det går till, det drygaste är att tömma kylarvätska mm

                        mittkonsol, knäbräda och ventilationskanal ska demonteras. det är inte ens 10 skruvar om jag räknat rätt. Plus dom 5..? som håller värmepaketet och lossa vid vredet så man får loss stången.

                        Allt är lätt när man kan det!

                          maj 25, 2020 at 22:20 #471129

                          Ja så jag varmkörde motorn ordentligt och kranen läckte inte!

                          däremot började kylaren läcka…

                          Så då blev det att beställa en kylare på Biltema som kom idag.

                          Nu hoppas jag att allt passar med tanke på att den ska vara tjockare än den nuvarande, kylfläkten sitter Tight mot tryckröret redan.

                          När jag fått 900an att funka och kört lite med den ska jag kolla över småsaker på 9-3an och sen ska den säljas.
                          2 entusiastbilar är lite för mycket så det blir en mer brukis-aktig kombi 9-3 istället. Bonus blir att det går att lasta mer med.

                          IMG_20200525_150205

                            Anonym
                            maj 26, 2020 at 00:17 #471134

                            Ja så jag varmkörde motorn ordentligt och kranen läckte inte!
                            däremot började kylaren läcka…
                            Så då blev det att beställa en kylare på Biltema som kom idag.
                            Nu hoppas jag att allt passar med tanke på att den ska vara tjockare än den nuvarande, kylfläkten sitter Tight mot tryckröret redan.
                            När jag fått 900an att funka och kört lite med den ska jag kolla över småsaker på 9-3an och sen ska den säljas. 2 entusiastbilar är lite för mycket så det blir en mer brukis-aktig kombi 9-3 istället. Bonus blir att det går att lasta mer med.

                            Då har man/någon alltså en gång i tiden, T16 “konverterat” –
                            med bibehållen “sugis” kylare……. ?

                              maj 26, 2020 at 09:39 #471154

                              jo, det är en gammal kopparkyl så kan misstänka det.

                              Eller så har nån av dom tidigare 15 ägarna bytt kylare och då gått te Mekonomen elr liknande som knappat in reg nr

                              Jag misstänker lite att bränslepumpen är en i8 pump med.

                              har den där tryckakkomulatorn under bakaxeln kvar tex och inkopplad tror jag, det är lite hastjobb över hela T16 konverteringen. men sen är den reggad med T16 i första veckan av december -85 och förregad i juli-85. motorn är av 85+ års modell så den måste vart splitt ny vid montering.

                                maj 29, 2020 at 13:35 #471345

                                Idag har det blivit några mil nöjeskörning!

                                bilen funkar fint, det vibrerar från lite småsaker men jag vet vad och hur jag ska lösa det. Sen viner det om vattenpumpen när vattentempen når normalt läge så jag ska nog ta o byta den snart, mer kylvätskeklabb helt enkelt.

                                Tog en bild bredvid farsans väldigt skitiga 900s och där ser det riktigt vettigt ut! synd att den bilen inte är tvättad på 2 veckor och står ute..

                                IMG_20200528_181128

                                cockpit vy

                                IMG_20200528_191114

                                1 av 3 extramätare fungerar. Den viktigaste, laddtrycksmätaren, fungerar och milställningen är helt åt helvete (ca 10k mer än bilen gått).

                                jag har givare till dom andra två VDO mätarna. Olejtrycksmätaren sitter i redan. kopplade jag in på befintligt kablage hade jag 1 bar oljetryck på 4000 RPM och innan dess 0, det kändes inte rätt.
                                och då oljetemp, ja den vet jag inte var jag ska placera.

                                Steroen köpte jag till min förra 900. Köptes begagnad 2008 och har CD samt radio funktion! Som tur var så satt det en AC/DC skiva i så man kan spela Back in Black på dom två slitna 4″ högtalarna medans armbågen sticker ut ur den öppna sidorutan och solen steker genom den öppna takluckan.

                                Så, massa jobb! men det kommer lösa sig.

                                och som om det inte Fanns att göra så beställde jag sänkfjädrar nu ikväll. Ska köpa 2 däck till sen åker 16″ och sänkfjädrar på.
                                Kommer bli klockers!

                                  maj 29, 2020 at 17:04 #471360

                                  ??

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 342 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.