Saab 900s ’92 Projekt upprustning!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s ’92 Projekt upprustning!
- Detta ämne har 205 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-14 23:05 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Blir supersnyggt!
Släng ner plastnipplarna i väteperoxid så ska du få se på grejer!
Jag har gjort en miniprojekttråd om det som senare kom i Bakrutan.
Mvh
MathiasTack!
Detta får jag leta upp, eller har du möjligtvis någon länk till tråden?
Tja… även Glycos ramlager hade för stort spel så jag beslöt mig för att köra med originallagren då dessa var i gott skick. Vevlagren var det fint spel på dock så dessa blev nya.
Så nu är vev och kolvarna monterade!
Nästa steg blir transmissionskåpa och topp så jag får lite plats på arbetsbänken att gå igenom och göra rent alla lyftare innan kammarna kan monteras ?
Den gula släpan som syns på bild, var den till tidigare modeller? Den släpan som satt i hade metall ”rygg” med en gummi/plast beläggning likt den lilla styrningen till höger.
Hej!
Här kommer länken:
Ställ den i solljus, då går det fortare.
Mvh
Mathias
maj 13, 2021 kl. 08:56 #484206Det där med glyco lagren, är det nyare batcher eller är det gamla versioner som strular? Jag har ju samlat på mig och förberett för att bygga en ”ny” b202 maskin med så mkt original grejor det nu går och där är det glyco lager men dessa har några år på nacken.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenmaj 13, 2021 kl. 15:21 #484233min förra motor monterade jag glyco lager på, mätte inget och körde. lite daredevil!
det verkade funka fint.
typ 2015Daredevil – är inte han blind? ??
96 V4 1975 ”Bollen”
min förra motor monterade jag glyco lager på, mätte inget och körde. lite daredevil! det verkade funka fint. typ 2015
Daredevil – är inte han blind? ??
Attachments:
Det där med glyco lagren, är det nyare batcher eller är det gamla versioner som strular? Jag har ju samlat på mig och förberett för att bygga en ”ny” b202 maskin med så mkt original grejor det nu går och där är det glyco lager men dessa har några år på nacken.
Vet ej när dom är tillverkade men tror de är nya, kan kolla om de står något på lådan! Men jag rekommenderar att mäta lagerspelet innan du monterar om du vill vara på säkra sidan!
min förra motor monterade jag glyco lager på, mätte inget och körde. lite daredevil!
det verkade funka fint.
typ 2015Ja jag tror det hade gått fint här med faktiskt eftersom en på motorlabb berättade att dom monterade lager med 0.08 i spel utan några bekymmer!
Men blev original för mig nu för de kändes bäst, men nu har jag ju massa lager för kommande byggen ??Stått stilla ett tag med mitt egna projekt, har lämnat iväg lådan på renovering/genomgång i alla fall!
Resten av tiden jag lagt på sambons nya bil!
En 900s ’92 som hade lite svetsjobb och behövde en del kärlek. Så ni kan få se lite bilder på vad som gjorts dom senaste veckorna med den!Så här såg den ut när vi hämtade den

Behövdes en rejäl städning, vi hyrde en våtdamsugare och det blev helt klart skillnad ?

Men efter några timmars städande så blev det bra igen!
Klar för dagen!
Attachments:
Helgen där på fick vi våtdamsugaren!
Tog hela mattan samt sätena, blev otrolig skillnad!Sen blev det polering såklart, den var ju inte direkt blank ?
Började med att försöka få bort så mycket repor som möjligt med hjälp av lite våtslipning.Alltid tråkigt med dessa vid handtagen..

….men gött att man kan bli av med dom! ?

Taket hade fått sig några fina repor också!

Många timmar blev det då lacken inte är den hårdaste jag polerat precis… men blev hyffsat fin till slut ändå, före/efter kommer här!
Nu ska jag fortsätta med den röda ??
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.