Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 150 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483353
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Ser trevligt ut. Synd på lagren men tur du upptäckte det nu innan du monterat ihop allt.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #483368
    M.Broberg
    Deltagare

    Trist med lager.

    jag körde Glyco när jag byggde ihop motorn i min förra 900, är la glyco som tillverkade org lagrena?

    #483391
    wallero
    Deltagare

    Du har väl bytt gummiringen bakom oljepumpen?

    #483421
    saabfred
    Deltagare

    Kyrkmotorsports Glyco leverantör hade bytt till NE lager nu tyvärr, försökte leta upp från andra ställen men allt är restat, även vevlager. Har hört av mig till SP och frågat vilken fabrikör som tillverkar deras ramlager, står att det är en OE tillverkare. Vi får se, segt när sånt här segar ner 🙄

    Du har väl bytt gummiringen bakom oljepumpen?

    Självklart 👍

    #483434
    M.Broberg
    Deltagare

    det lät ju B!

    är det vev eller ramlager som är samma som till nyare saabar?

    #483450
    saabfred
    Deltagare

    SP svarade idag och även deras ramlager är NE.. funderar på att beställa en ny sats av NE för att se ifall det var just min batch det var fel på. Om inte så rekommenderar jag att inte köra NE i std dimension 😅

    Om nästa beställning är kass och jag inte får tag på Glyco så får jag väl köra med mina gamla lager, känns tråkigt men vad ska man göra!

    det lät ju B!
    är det vev eller ramlager som är samma som till nyare saabar?

    Vevlager! Där hade SP Glyco på hemsidan men har inte mätt upp mina NE än så förhoppningsvis är dom bra!

    #483452
    M.Broberg
    Deltagare

    Finns det nått lagerspelsmått i saab boken?

    min tänkte var typ lastigauge eller mäta upp vevaxeln, har veven blivit Liiiiite sliten så hamnar ju lagrena inom toleransen så att säga

    #483502
    saabfred
    Deltagare

    Finns det nått lagerspelsmått i saab boken?
    min tänkte var typ lastigauge eller mäta upp vevaxeln, har veven blivit Liiiiite sliten så hamnar ju lagrena inom toleransen så att säga

    Hur menar du? 😁
    Enligt boken får lagerspelet vara 0.020-0.062 när man mäter med plastigauge. Mina nya NE vart 0.065-0.070 ungefär, när jag mätte med plastigauge. När jag mätte original lagrena som satt i var samtliga inom toleranserna ca. 0.035-0-050. Tänkte ju först om veven vart slipad nån gång på sina 12000 mil men enligt artikelnumret på lagren så är de inga ÖD lager utan standard dimension. 🤔

    01397868-CABF-4374-8C2C-F7B1B58977BF

    Bilagor:
    #483505
    M.Broberg
    Deltagare

    aha, missade den biten.

    tänkte att du mätt lagrenas tjocklek och jämfört men inte kollat lagerspelet och då att veven hade slitits lite med åren och spelet med tjockare lager blev rätt

    men nä..

    visar inte org lager någram skador så går det ju köra på dom.

    hur är det med axiallagrena?

    • Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    #483655
    saabfred
    Deltagare

    visar inte org lager någram skador så går det ju köra på dom.
    hur är det med axiallagrena?

    Tycker org lagren ser rätt bra ut ändå, börjar luta mer o mer åt att köra med dom men nytt är ju nytt 😬

    Axiallagrena har jag inte mätt upp än, har inte grejar något med motorn sen detta bakslag

    Här är lite bilder på original ramlager när jag lyfte veven.

    Lite slitna såklart men är inte riktigt 100 på hur ett riktigt sliten lager ser ut dock!

    85CA6E33-089C-47B9-90CF-08AE8040FAEE

    EB422789-8386-4078-82CC-D128D1D06E4C

    Bilagor:
    #483731
    magnus 2074
    Deltagare

    Jättekul att följa renoveringen.
    Skulle behöva hjälp med en liten sak om det finns möjlighet. Du har PM 🙂

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #483733
    M.Broberg
    Deltagare

    ja dom ser la friska ut tror jag?

    bättre än att detblir varmt/skär pga för litet spel tänker jag

    #483809
    saabfred
    Deltagare

    Ny info angående ramlagren!

    Farsan snackade med sin gamla kollega ifrån motorlaba igår, han sa att det fanns flera olika STD lager beroende på hur veven var slipad från fabrik! Finns märkningar på sidorna av lagren, blå, röd, gul osv. Vilket gör de lite svårt att kanske hitta eftermarknadslager som stämmer till 100%

    Men han sa även att dom monterade allt lager som hade 0.08 i spel (max enligt boken är 0.062) utan några som helst bekymmer. Mina nya NE var ca. 0.06-0.07 och mina original var 0.035-0.05. Är original normalt slitna så är det inga som helst bekymmer att använda igen, dom går ju över 40k mil.

    Så de blir att kolla igenom original lagren noga efter repor och dylikt. Känns skönare att köra med lite tightare spel ändå. Inte för tight såklart…

    #483961
    saabfred
    Deltagare

    Ingen montering av motor denna helgen heller! Men det är bara för att jag har fått tag på Glyco lager som är påväg till mig! Håller tummarna nu att det blir bra 😁

    Under tiden får man pilla med annat.. t.ex. insugsgrenröret!

    32D7B5C5-B12A-4144-BF1C-BF41FE10879F

    De har ju sett bättre dar.

    E66C2A0E-096C-4C06-A9A6-187F4C7C6238

    Lite slip och färg så blev det helt okej! Nya gummipluppar och då original var bra rötna 😬

    Provade även att polera upp en av mina spridarbryggor, blev rätt coolt men inte bestämt mig om de är för mycket ”bling” 🙄

    C7132D11-FCEF-491E-8CE7-C9D7D83EB2C5

    07C330DD-4D53-44DA-9C28-6779D28C542E

    Bilagor:
    #483967
    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Blir supersnyggt!

    Släng ner plastnipplarna i väteperoxid så ska du få se på grejer!

    Jag har gjort en miniprojekttråd om det som senare kom i Bakrutan.

    Mvh

    Mathias

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 150 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng