Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 150 totalt)
  • Författare
    Saab_ahed
    Deltagare

Ser fint ut!
    Själv anser jag att färgen på motorblock inte behöver följa original kulör, utan att det är hyfsat fritt fram enligt eget tycke.
    Däremot finns det ju en regel att eventuell Trionic 5 tändkassett är RÖD, och Trionic 7 tändkassett är SVART. Det bråkar man inte med. Punkt 😀

Tack för att du delar med dig, och god fortsättning 🙂

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    saabfred
    Deltagare

Ser fint ut! Själv anser jag att färgen på motorblock inte behöver följa original kulör, utan att det är hyfsat fritt fram enligt eget tycke. Däremot finns det ju en regel att eventuell Trionic 5 tändkassett är RÖD, och Trionic 7 tändkassett är SVART. Det bråkar man inte med. Punkt 😀
    Tack för att du delar med dig, och god fortsättning 🙂

Tack! Ja det håller jag med om 😁 med tanke på att denna ska köras med trionic 5 så kom jag på mitt i målandet att det kanske vore snyggt att matcha färgerna på block och TK men men! Denna färgen är lite mer orange än vad T5 kassetterna är tror jag, inte jämfört än 🙄

M.Broberg
    Deltagare

Går att måla T5 kasetterna 🙂

jag brukar måla mina halvmatt svarta, flyger lättare under radarn på bes då

saabfred
    Deltagare

Går att måla T5 kasetterna 🙂
    jag brukar måla mina halvmatt svarta, flyger lättare under radarn på bes då

Det är smart, trodde dock inte att bess brydde sig om man bytte tändsystem men de är alltså något som dom kollar på?

saabfred
    Deltagare

Kollade lite i den ”stora boken” idag när jag skulle mäta ring gapet på dom nya ringarna. I verkstadshandboken står det bara vad måtten bör vara i ”ny cylinder” plus att det bara finns ett mått till alla motorer, bör inte turbo ha lite större gap än sugisarna? När jag räknar lite själv på gapen om jag kör ca 1 bar laddtryck så får jag det till 0.57mm på övre och 0.66mm på nedre kompressionsring men i boken står det 0.30-0.35mm på övre samt 0.30-0.45 på nedre!
    När jag mätte den övre kompressionsringen så var den inom bokens gränsvärde men när jag mätte den undre så hamna den på 0.55-0.6mm. Tar gärna emot tips från er som har mer erfarenhet 🙂

Sen till en annan sak som jag hitta i boken…
    Enligt boken har turbo bilarna, Schmidt eller Mahle kolvar medans enbart insprut hade Hepolite? Men i min bil så satt det Hepolite. På boken står det årsmodell 1981-88-
    Någon mer med Hepolite i era b202s motorer eller är min grejad med? 😅

BA75304E-F780-4066-9582-9F58C90C0C20

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

Tänk på att turbo var nytt när den här bilen gjordes, det d’är med större ringgap osv var kanske helt enkelt inte påtänkt.
    eller så tog man nån gyllene medelväg som passar alla?

det är iknepigt.

har du den boken finns bilder och mått på kolvaran med, då kan du se om du har en Turbo kolv.

turbo kolvarna har djupare gryta än sugisarna, jag är sjukt osäker på om Heoplite fanns som turbo kolv men dom senare årsmodellerna är inte mitt specialområde.

saabfred
    Deltagare

Tänk på att turbo var nytt när den här bilen gjordes, det d’är med större ringgap osv var kanske helt enkelt inte påtänkt. eller så tog man nån gyllene medelväg som passar alla?
    det är iknepigt.
    har du den boken finns bilder och mått på kolvaran med, då kan du se om du har en Turbo kolv.
    turbo kolvarna har djupare gryta än sugisarna, jag är sjukt osäker på om Heoplite fanns som turbo kolv men dom senare årsmodellerna är inte mitt specialområde.

Fick pratat med en som jobbade på motorlabb(?) på Saab, han undersökte och gick igenom motorer dagligen och när jag fråga om ringarna så sa han ”det är inte så himla blodigt så länge inte gapen är för tighta eller om du ska göra några avgasemmisionstester”.
    Så jag är mer bekväm nu med att gapen skiljde sig från original ringarna såpass, iaf. den nedre kompressionsringen. Den övre låg på minimum gränsen alltså 0.35mm.

Kolvarna har jag inte kollat upp än men läste någonstans att Hepolite även satt i turbobilar!

saabfred
    Deltagare

Dagens jobb blev att göra rent kolvarna, använde mig utav Bistro ugn och grillrent tillsammans med en nylonborste, funkade riktigt bra 😅👍 sen mätte jag in alla ringar till vardera cylinderlopp.
    Förhoppningsvis så får jag ihop blocket och toppen i veckan för att sedan ge mig på de yttre grejerna på motorn!
    Fortfarande inte helt säker på färgen på blocket än men men….

0B71C0A7-9D09-4FCC-B106-40C8F1D1983E

2BEB2CB6-20E0-49C4-9AA7-7750575A64FE

92EDE317-7C90-400F-85F7-09AA4D909E67

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

så jävla vacker!

men hörru, kör du tråk-topp? :O

kom igen nu, T5 topp is a thing 😉

wallero
    Deltagare

Kan fortfarande skicka några dl scania grön

saabfred
    Deltagare

så jävla vacker!
    men hörru, kör du tråk-topp? :O
    kom igen nu, T5 topp is a thing 😉

Tack!😁
    Jasså, kör du topp från b204 eller b234? Kanske är samma! Men med b202 kammar i så fall va? 🤔

Vad är fördelarna? 🙂

M.Broberg
    Deltagare

körde på förra bilen, ska köra på denna när jag fixar motorn, (kanske blir nästa år. har man ändå nos saab kolvar i 1a Överdimension ska doo ju användas nån gång)

nackdelen är att T5 /korttopp / B20x4 toppen (kärt barn har många namn) måste moddas, korttoppen är— Kortare. man svetsar på några mm material och sen planar man av allt för att få det jämnt. Sen får man modifiera ett insug, helst 2.1 insug, så att det matchar med hålbilden och portarna samt porta upp det (ännu mer svets)

Fördel? en förjävla skiillnad i flödet på insugssidan.

det finns 2 B202 toppar, en som satt tom 85/86 nån gång.
    På den senare och bättre b202 toppen är siffrorna
    Flow intake: 182* CFM
    Flow exhaust: 165* CFM

på B2x4/T5 topp är siffrorna
    Flow intake: 228* CFM
    Flow exhaust: 17x* CFM

som du ser skiljer flödet ganska hårt, den vanliga uppgraderingen genom tiderna har varit 2.1/2.3 lång toppen som flödar
    Flow intake: 192* CFM
    Flow exhaust: 170* CFM

skillnaden mellan 2.0 och 2.1 är rätt liten men finns, skillnaden mellan B202 och B2x4 är väldigt stor.

kan rekomendera http://900aero.com/ under tech finns det Massvis med rolig data.

• Det här svaret redigerades för 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    saabfred
    Deltagare

Fördel? en förjävla skiillnad i flödet på insugssidan.
    det finns 2 B202 toppar, en som satt tom 85/86 nån gång. På den senare och bättre b202 toppen är siffrorna Flow intake: 182* CFM Flow exhaust: 165* CFM
    på B2x4/T5 topp är siffrorna Flow intake: 228* CFM Flow exhaust: 17x* CFM

Ja det är ju rätt grov skillnad 😅
    Detta projekt får man nog ge sig på nästa motor, det lär dröja men planen är att de ska bli en riktig värsting motor av den men planer kan man ha många… 😉

saabfred
    Deltagare

Ja då blev helgens planer inställda då, mätte upp spelen på dom nya ramlagren idag och dom alla var för stora. Enligt boken får dom vara mellan 0.020-0.062 och dessa nya NE lager var 0.065-0.070.
    Tänkte först att det kanske var veven som vart slipad men dom gamla lagrerna var STD mått och dom mätte 0.040-0.060 (0.060 på den sista mot svänghjulet).
    Ni som bytt innan, vilka lager har ni använt?
    Jag körde Glyco i min 9-5 och dom funkade fint.

Påtal om att det var mer slitet mot svänghjulet så måste de bero på att oljehålet där inte är i linje med lagret så oljan kommer upp snett, lagret var mindre slitet på den sidan oljekanalen dit oljan riktas än den andre. Ska ta bild nästa gång så kan jag visa.

Jaja! Fick roa mig med annat istället, såsom att måla lite grejor.. och imorn hämtar jag min 9000 så de blir allt en trevlig helg ändå!

25F16A1E-80EA-465E-B51C-53EE2400E657

8C3241B2-E8FE-4F64-9438-4F45EB404C22

• Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    Bilagor:
    Saab_ahed
    Deltagare

Tråkigt med lagren, men ögongodis i ditt garage iaf 🙂

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 150 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng