Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s ’92 Projekt upprustning!

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 150 totalt)
  • Författare
    saabfred
    Deltagare

👍 Kan tipsa om vattenpolering (vapor blasting) om du vill få toppen riktigt fin 🙂

Tack, ska kolla upp det! Har även kollat lite på sodablästring, verkar bli fina resultat på aluminium 😁

saabfred
    Deltagare

På tal om topp! Ni som har gjort detta förr, är det någon speciell ventilfjäderbåge ni använder er utav? Märke, eller vart ifrån man kan köpa en som man vet funkar.
    Fick låna en för OHC av en polare men fjädrarna sitter för långt ner 🤔

Bilagor:
    M.Broberg
    Deltagare

jag har en biltema ventilbåge.

sen har jag ens vets och en skrotlåda med. Jag förlängde den helt enkelt.

ver.1.0 bestod av en hemmagjord förlängare/mellalägg med 2 runda plattor, en med hål för ventilskftet sen 2 pinnar på sidorna för stabilitet och mycket luft så man kommer åt.

saabfred
    Deltagare

jag har en biltema ventilbåge.
    sen har jag ens vets och en skrotlåda med. Jag förlängde den helt enkelt.
    ver.1.0 bestod av en hemmagjord förlängare/mellalägg med 2 runda plattor, en med hål för ventilskftet sen 2 pinnar på sidorna för stabilitet och mycket luft så man kommer åt.

Får prova något sånt, har en biltema tillgänglig och en polare kapade till ett gammalt kobra>dumpventil rör ifrån en T7, får se om man kan lösa de på något sätt annars får man väl svetsa till något liknande din! Tack för tipsen👍

saabfred
    Deltagare

Sådär! Då var toppen och blocket tomt och iväg skickat på ett liten bad, kommer hämtas imorgon!

CBB1CEDD-E51D-4771-B20A-BAF77854A563

Gjorde som m.broberg gjort och moddade en biltema ventilfjädertång. Kapade ”hylsan” rakt av och flyttade ner den helt enkelt, inte jättesnyggt men den funka kanon! Den blev även Laser röd bara för att!

A17D6FC7-20AD-4B07-9576-3CAE7CE963EC

Alla packningar, tätningar och lager har även anlänt! Beställde allt ifrån Kyrkmotorsport och dom var väldigt snabba att leverera måste jag säga!

F6DEC822-546A-4FCF-B6A0-A5FAA2B34D07

Så snart kan jag äntligen skruva ihop motorn igen vilket ska bli skönt, nu står lådan på tur som ska sköljas av lite innan jag skickar den till Mr. Kopp som ska få titta igenom den. Eller ja det är de jag har sagt till mig själv iaf. men kommer nog bli mer än så om jag känner mig själv. 🙄

Här är en bild på brukisen med dom nya sommarhjulen också, blev riktigt fint 😁

B552A9D7-B4AA-4652-8F3C-9908A9190649

• Det här svaret redigerades för 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    saabfred
    Deltagare

Igår hämtade jag blocket och toppen ifrån tvätt. Blev riktigt fint, störst skillnad var de ju såklart i toppen!

Före
    AB5ED965-42DC-49AB-94F6-A32B713C7B53

Efter
    8FAF3125-C44C-4729-BC75-0B785FA0FE3D

Nu är de väl dags för lite färg på blocket, har Saab någon originalfärg eller går de bra med ”vanlig röd” motor färg från t.ex. mekonomen?

6807F087-B2B4-4BBC-8D3C-F87DDF6E699B

Bilagor:
    saabfred
    Deltagare

Började montera ventiltätningar idag, fick med ventiltätningar när jag beställde Elwis sotningssats så jag beställde inga original ifrån Orio. När jag hade monterat 15 stycken så fick jag se detta på den sista…

Måste vara något fabrikationsfel eller liknande

C3DB6A3C-B393-491C-93A5-820C2E83BF18

2BAC0AE1-E165-4996-AE03-3548F821C903

Kanske hade hållit tätt kanske inte! Kanske var det ödet eftersom jag inte köpte original, så åkte direkt till sdcc här i Trollhättan och beställde 16st ifrån Orio!
    Så blir ingen ihopsättning av toppen under påsk, förhoppningsvis får jag mina plastigage och monteringsoljan idag som jag beställt… så kanske blocket kan mätas upp och monteras iaf. 😊

Bilagor:
    Saab_ahed
    Deltagare

Den toppen blev allt ren. Vad var det för typ av bad som den rengjordes i?

saabfred
    Deltagare

Den toppen blev allt ren. Vad var det för typ av bad som den rengjordes i?

Kallade det bad men är väl mer som en dusch egentligen.😁
    Båda har legat några timmar var i en karuselltvätt med hetvatten och troligtvis något tillsattsmedel! Aluminium blir riktigt rent av det, iaf ifrån olja, koks och även färg som sitter löst åker ofta med. 👍

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Trevlig uppdatering, tack!

Gillar bruksbilen skarpt, skönt stuk!

Mvh

Mathias

M.Broberg
    Deltagare

Det är så vackert när det är så rent…Jag gillar inte rött block i saabar, älskar däremot scaniagrönt. scania chassigrå skullle nog vara snyggt med.

jag körde HD grön och lät toppen stå ett par dygn i det, då blev det djävulskt fint med. står det för länge börjar det dock aluminium oxidera kraftigt och få ”svampar”

saabfred
    Deltagare

Hej!
    Trevlig uppdatering, tack!
    Gillar bruksbilen skarpt, skönt stuk!
    Mvh
    Mathias

Tack! Ja tänk vad fälgar kan göra med utseendet! 😁

saabfred
    Deltagare

Det är så vackert när det är så rent…Jag gillar inte rött block i saabar, älskar däremot scaniagrönt. scania chassigrå skullle nog vara snyggt med.
    jag körde HD grön och lät toppen stå ett par dygn i det, då blev det djävulskt fint med. står det för länge börjar det dock aluminium oxidera kraftigt och få ”svampar”

Haha, visst är det. Man får lite nykänsla och blir ju mycket trevligare att montera ihop

Ja, scaniagrönt är ju rätt snyggt faktiskt 🤔 funderade lite på om jag skulle målat blocket svart eller antracit/grå först men det får allt bli rött för denna gången. Känns ju lite volvo rödblock över det men men! 😅

Okej! HD grön verkar ju vara ett bra sätt, kanske får prova det på lite smådetaljer och andra aluminiumdelar jag har liggandes 👍

wallero
    Deltagare

Klart du ska ha scania grön..ja kan avvara en liten burk så det räcker till din motor mvh niklas

Bilagor:
    saabfred
    Deltagare

Klart du ska ha scania grön..ja kan avvara en liten burk så det räcker till din motor mvh niklas

Ja det där vart ju riktigt snyggt faktiskt! Tack för erbjudandet men det blev rött denna gången, men jag har ju en till motor liggandes som kanske blir grön i framtiden, men de dröjer nog.

Här är resultatet av dagens målning, ingen originalkulör men får duga!

B4985CB1-3DDE-4C6A-8C96-B8571B900A39

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 150 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng