Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 420 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 19, 2013 kl. 05:38 #52493

      De är så vackert så man får en tår i ögat

      Janne2takt

        februari 21, 2013 kl. 00:08 #52599

        Lite långsamt fortskrider (del-)projektet. LOW95 står nu med helt avskärmad framände i väntan på att operationen skall påbörjas på andra sidan också. 2 st ½” luftslangar är framdragna till maskinrummet ifrån luft-tanken längst bak. Ibland är det behändigt med lite lagom mycket inredning. Får väl bli ändring på det så småningom men var sak har sin tid.
        Ett par ventilpaket haver också byggts.

        Så nu ska de fästas in på nåt finurligt sätt. Kommer sitta på var sin sida om friskluftsburken, på torpeden.

        Fortsättning följer / Kenth

          februari 23, 2013 kl. 00:43 #52676

          @saabcustom wrote:

          Så nu ska de fästas in på nåt finurligt sätt. Kommer sitta på var sin sida om friskluftsburken, på torpeden.

          Justja, hade tänkt mej nåt i stil med 3 st avgasklammer av svårfunnen liten storlek eller nåt hemgjort av gängstång. Letandes så sprang jag på lösningen bara sådär. På Biltema så fanns det nu helt plötsligt rörklammer vilka ju passade som en smäck. Stadiga och bra, färdig med gummimellanlägg och monteringsdistans. Där försvann rask nån timmes jobb som nu kan spenderas på nåt nyttigare :AP :AP

          Så, nu är det bara att ställa bilen på pallbockar och börja modifieringen ”på riktigt” inklusive plåtrenovering av bärarmstornen.

          Vi kör vidare…. / Kenth

            februari 26, 2013 kl. 00:21 #52769

            Pågående just nu, omkonstruktion / modifiering av främre delen av avgassystemet för att få det att ta så liten plats som möjligt under bilen. Skulle naturligtvis ha gjorts när jag byggde systemet men det bedömde jag tydligen inte som så viktigt just då. :bh :bh

            Funderade under tiden på hur mycket mellanlägg är rimligt att utgå ifrån under övre bärarmskonsolen ? VHB ger tyvärr inga tips. Mulle Meck som har donat med bilen innan mej har satt 1 mellanlägg (2.5mm ?) på höger sida och en hel skrälldus mellanlägg på vänster sida, säkert 10-12mm. Jag tror INTE att framvagnen är så sned att det behövs så olika mycket mellanlägg mellan sidorna. Tror mer att det hade andra orsaker såsom bultlängder. (Jo jag vet, låter konstigt,,,)

            Hur mycket mellanlägg har ni på era bilar ? Kunde vara bra att ha nåt ungefärligt att utgå ifrån.

            / Kenth

              mars 4, 2013 kl. 00:48 #52955

              Helgens vedermödor har resulterat i att grenrören nu är kortade så att skarven till främre rören numer hamnar i motorrummet och inte straxt under motorrumsgolvet. Dessutom har främre rören justerats för att ta så lite plats under bilen som möjligt. På höger sida behövde bara stora hammaren brukas lite men på vänster sida så fick hela röret byggas om med två nya böjar för att smita runt undre bärarmen lite listigt.

              Så har höger sidas övre nya fjäderfäste fixats till. Så nu är det nära :CE Tack och lov så ser bärarmsinfästningen frisk ut (muttrarna) så den sidan behövs inte renoveras.

              Nu ska övre fästet loppas ihop, plockas bort och helsvetsas…

              Vi jobbar vidare / Kenth

                mars 4, 2013 kl. 23:52 #52989

                Plockat vidare med framfjäderpaketen. Helsvetsat båda sidor och skruvat ihop paketen med bälgskydd och allt.

                Så nu ska det plockas ner bärarmar och styrspindelhus och snyggas till med lite färg.

                Justera lite på karossen så att, framförallt, undre bärarmen kan röra sig tillräckligt mycket uppåt.

                Fortsättning följer / Kenth

                  mars 5, 2013 kl. 06:20 #52990

                  @saabcustom wrote:

                  Fortsättning följer / Kenth

                  Och vi följer med spänning!

                    mars 5, 2013 kl. 09:10 #52996

                    Imponerande arbete…

                      mars 24, 2013 kl. 22:20 #53817

                      Har man somnat i garaget ? Nädå, det pillras vidare. Mest smått.

                      Nya bussningar till länkarmarna, mycket tvål gick det åt 😆 😆

                      Bälgfästena och länkarmsfästena målade. Länkarmarna inlämnade på blästring, Sen ska de målas eller ska jag förstärka dem först ? Vet inte om det behövs efter att ha följt 96GTs tråd.

                      Vänstra övre länkarmsinfästningen rensad från totalt 12 muttrar av vilka 4 var ditsvetsade på SAAB-fabriken, resten ”reparation” av gängpaj, av föregående ägare.. :bh Nya ”svetsmuttrar” i form av ett plattjärn med 3/8 UNC gängade hål tillverkade.

                      Sen har övre fjäderfästet i karossen färdigställts (lite svets av distanser å sånt smått) :weld2

                      Ventilpaketen har monterats på torpeden och tryckluftslangdragning till bälgen gjorts. :wrench

                      Nu ska lite plåtrenovering runt ”fjädertornsgolvet” göras inklusive en liten modifiering så undre länkarmen kan röra sig fritt uppåt lite mer än original, vilket behövs när jag gör framvagnen trycklös.

                      Fortsättning följer troligen med lite bilder nästa gång.

                      / Kenth

                        mars 28, 2013 kl. 00:16 #53934

                        En bild med lite smått och gott. De tidigare omnämnda fjäderfästena och två plattjärn att skruva övre bärarmen i. Men bäst av allt, jag var ute på http://www.blasterakuten.se/ Blästerakuten ute på slätten härutanför Linköping och hämtade mina främre bärarmar, nyblästrade.

                        De e bara föööör snyggt. Omvandlade från rost-smuts-bruna till vackert mattgrå och helt rena från rost och annat. En upplevelse jag rekommenderar. Borde egentligen klarlackas men kommer att målas Mekanlackblå.

                        Nu ska det snyggas upp lite i nedre delen av tornen.

                        / Kenth

                          mars 28, 2013 kl. 09:56 #53947

                          När jag hade blästrat mina bärarmar länkarmar och annat skickade jag dom på galvning ser fortfarande ganska fina ut

                            mars 28, 2013 kl. 20:26 #53963

                            @Rickard735 wrote:

                            När jag hade blästrat mina bärarmar länkarmar och annat skickade jag dom på galvning ser fortfarande ganska fina ut

                            Ja DET var ju en utmärkt idé. Själv är bäste dräng. :wrench

                            Så sagt och gjort, iväg å köpa kaustiksoda och en bit zink och en dunk destillerat vatten (kanske funkar med kranvatten oxo).

                            Hur man gör finns beskrivet :TY men är det nån av er som gjort detta i verkligheten ? Hur lång tid skall man galva ? Vilken strömstyrka ? Vore kul att veta innan man börjar experimentet så man har nåt att ”hålla sig” till.

                            / Kenth

                              april 9, 2013 kl. 23:42 #50299

                              Nå, att fözinka själv var iockförsig inte så svårt men det är knepigt att få ett bra resultat (på hela biten). Svårt #1 är att få biten som ska förzinkas, tillräckligt ren. Svårt #2 är att kunna förzinka större bitar. Kräver stor bunke för elektrolyten samt en stor zink-bit vars yta skall vara i paritet med biten som ska förzinkas. Detta blir lite jobbigt när det var bärarmar det handlar om. Svårt #3 är att få fram tillräckligt mycket ström. 0.1Ampere / kvadrattum läste jag i nån rekommendation. Det blir rätt mycket ström på en bärarm.

                              Förzinkningsprojektet lades ner, det skulle bara försinkat projektet :czy :czy Bärarmar och tillhörande muttrar och brickor inlämnat till proffs…

                              MEN, bultar, brickor, bärarmsmellanlägg och annat smått som behövde avrostas har med stor framgång avrostats elektrolytiskt.

                              En 5liters plastdunk där det mesta av överdelen skars av (av praktiska skär lämnades handtaget kvar). Fyll med vatten och 1 msk kaustiksoda, lägg i en stor järnplåtsbit i botten till vilken en koppartråd är kopplad. Anslut plus denna, offeranod. Trä upp / gör fast det som ska avrostas i en koppartråd och häng ner detta i dunken så att hela den rostiga biten täcks av elektrolyten (utan att den kommer i kontakt med järnplåten). Anslut minus till det som skall avrostas. Slå sen på strömmen c:a 1-2 Ampere. Man får prova sig fram. Efter nån halvtimme är biten, till synes, lika rostig och dan som innan men om man ger den en behandling med en stålborste trillar rosten av och fram kommer en blank ren yta. Där det har varit gravrost är det bara graven kvar.

                              Denna metod kan starkt rekommenderas för avrostning av smådelar. Minst lika effektivt som blästring men med den skillnaden att inget ”friskt” material avverkas utan tvärtom så kan, i vissa fall, rosten återbildas till järn :AP

                              Eftersom kaustiksoda är frätande och att det bildas vätgas MÅSTE man naturligtvis vidta lämpliga åtgärder såsom skyddshanskar, skyddsglasögon samt god ventilation !

                              Men låt inte detta avskräcka. Det är en enkel och utmärkt metod. Datorn är f.n. inte kontant med telefonen så det blir inga bilder på avrostningsresultat men det kanske kommer senare…

                              I övrigt forskrider projektet sakta men säkert. Del efter del blir klar och snart är det bara själva ihopskruvningen kvar…

                              / Kenth

                                april 10, 2013 kl. 19:29 #54355

                                Jag är en av dem som testat elektrolys
                                Hittade en bra beskrivnig som jag lägger som pdf-bilaga.

                                /JP

                                  april 15, 2013 kl. 21:40 #54592

                                  Till slut fick jag då på mej overallen och började renoveringen och modifieringen av de nedre bärarmsfästena.

                                  Såsom det nu ser ut så ska det mycket till innan bärarmen tar i karossen, jag tror att bilen står på marken dessförinnan. Men riktigt så långt ner ska vi inte. Markfrigången fram skall fortfarande vara minst 10mm. Man kan bara hoppas att drivaxeln går fritt i urtaget. Det borde den göra men man vet ju inte förrän man provat. och det haver jag inte gjort ännu.

                                  Nedan finns en bild på elektrolytiskt avrostade mellanlägg.


                                  #1 Oavrostad.
                                  #2 Nyss uppstigen ur badet men inte stålborstad.
                                  Resten är borstade och helt rena från rost trots att det inte ser ut så på alla delar. men det är som vanligt svårt att fotografera blanka delar….

                                  och som sagt, metoden rekommenderas starkt.

                                  Nu ska det bara målas lite och sen skruvas ihop. Mycket spännande ska det bli. Kanske kan starta en vadslagning om hur mycket tryck som behövs i bälgarna för att få upp bilen till ursprunglig höjd (före denna modifiering) 😆 😆 Men jag misstänker att spel och dobbel inte står på agendan i detta forum……

                                  Nå, vi kör vidare…. / Kenth

                                Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 420 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.