Bernt Henriksson

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 6, 2026 kl. 07:24 #527906

      Hej

      Temp.givaren är kopplad till SID.

      Temp.värdet går från SID via BUSSen till ACC med flera styrdon.

      Testa att göra ”Norsk reset” dvs koppla bort minuspolen på batteriet i 10 min eller mer.

      Hälsningar

      Bernt

        maj 6, 2026 kl. 06:52 #527905

        Hej

        Motorbromsen på läge D är nästan obefintlig.

        Vill man ha bättre motorbroms så får man använda ”manuellt” läge M1,M2,M3,M4,M5.

        ( I brantare nedförsbackar kan t.ex. M2 användas.)

        Har inte testat om det är bättre motorbroms på M5 än på D

        Hälsningar

        Bernt

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          maj 1, 2026 kl. 07:36 #527802

          Hej

          Som Bengt skriver,börja med att läsa ut vilka felkoder som finns i motorstyr.

          Det finns cirka 150 olika felkoder,så att hitta felet utan att kolla felkoder är nästintill omöjligt.

          Hälsningar

          Bernt

            februari 12, 2026 kl. 18:27 #526393

            Hej

            Jag kom själv på att det bytts radio i niotrean och kollade i gammalt kursmaterial från 2007.

            Det stämmer

            Kommer ihåg kursen på 9-3 2003 ,där kommer blinkersljudet från främre högtalare,

            men det försvann i och med nya radion som kom 2007

            Högtalaren är integrerad i MIU från och med 2007 års modell

            Hälsningar

            Bernt

              februari 12, 2026 kl. 17:26 #526391

              Hej

              Är bilen en niofemma 2008 BP?

              De har en högtalare i SID som sitter i huvudinstrumentet.

              PÅ NG niotre så kommer ljudet till bl.a. blinkers från radions främre högtalare.

              Hälsningar

              Bernt

                januari 18, 2026 kl. 13:49 #525880

                Hej

                På min 1988 är det ett dräneringshål på höger sida.

                Hälsningar

                Bernt

                  december 24, 2025 kl. 07:45 #525486

                  Hej

                  Slangen från tanken,markerad blå, skall kopplas ihop med slangen nummer 3,till kolkanistern.

                  Uttaget på vacuumpumpen till farthållaren skall vara tom dvs. ingen kopplad slang till.

                  Hälsningar

                  Bernt

                  1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                    december 2, 2025 kl. 10:06 #525152

                    Hej

                    Om jag inte minns helt fel så kom brytarlöst tändsystem på 1984-års modell.

                    Har för mig att brytarspetsarna byttes på service på 1983-års modell.

                    Det syns på utsidan och på fördelaren om det är med eller utan brytarspetsar.

                    Med brytare=en kabel

                    Brytarlöst=3 kablar med ”riktig” kontakt

                    Hälsningar

                    Bernt

                      november 21, 2025 kl. 07:36 #524996

                      Hej

                      Ja,det kan vara T7 motorstyrdonet som förstör spjällhuset.

                      Jag gjorde detta på en niotrea årsmodell 2001 (också T7)

                      På denna bilen hade det först monterats ett begagnat spjällhus.

                      Detta gick ca: 2000 mil.

                      Sedan ett nytt som gick ca: 2000 mil till.

                      Byttes på garanti och detta gick också ca: 2000 mil.

                      Nu var garantin ute så nästa spjällhus fick kunden betala.

                      Nytt spjällhus igen som gick ca: 1000 mil,

                      Nu kontaktades SAABs support och de sade: byt t7 styrdon.

                      Jag bytte motorstyrdonet och ytterligare ett spjällhus på garanti.

                      Efter denna reparation har bilen fungerat.

                      Summa: T7 styrdonet har ”ätit upp” 4 stycken utbytta spjällhus.

                      Detta är den enda bilen med detta fel som jag råkat ut för.

                      Hälsningar

                      Bernt

                        november 19, 2025 kl. 07:47 #524976

                        Hej

                        Testa med en annan ISM (tändlåset som nyckeln sätts i)

                        Ingen programmering med Tech 2,bara att flytta över från en annan bil och testa.

                        Felsökningen börjar med uppmätning av flera kablar mellan ISM-CIM.

                        På de bilarna jag har felsökt på så har det inte varit något fel på ledningarna utan det har fungerat med en ny ISM.

                        Gör ev. ”norsk reset” (koppla bort batteriet ca:10 min. eller mer.)

                        Hälsn.

                        Bernt

                         

                          november 1, 2025 kl. 07:38 #524656

                          Hej

                          Testa ”Norsk reset” dvs lossa minuskabeln i 10 minuter eller mer så att styrdonen blir strömlösa.

                          Anslut minuskabeln igen.

                          Testa sedan att kalibrera igen.

                          Hälsningar

                          Bernt

                            augusti 4, 2025 kl. 18:27 #522824

                            Hej

                            En av få delar som bara är att byta dvs. ingen programmering eller ”gifta” in

                            Hälsn.

                            Bernt

                              juni 21, 2025 kl. 07:36 #522168

                              Hej

                              Det kan vara fel på termostaten.

                              Kommer inte motortempen upp till ”normal” inom rimlig tid så tänds motorlampan.

                              Hälsningar

                              Bernt

                                juni 8, 2025 kl. 07:29 #521929

                                Hej

                                Kolla in: sparts.se

                                Han kan laga T8 styrdon med vissa felkoder, se hemsidan.

                                Hälsn.

                                Bernt

                                  juni 8, 2025 kl. 07:07 #521928

                                  Hej

                                  Den kan vara till styrväxeldamasken.

                                  Hälsningar

                                  Bernt

                                  1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)