Bernt Henriksson
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
maj 6, 2026 kl. 07:24 #527906
Hej
Temp.givaren är kopplad till SID.
Temp.värdet går från SID via BUSSen till ACC med flera styrdon.
Testa att göra ”Norsk reset” dvs koppla bort minuspolen på batteriet i 10 min eller mer.
Hälsningar
Bernt
maj 6, 2026 kl. 06:52 #527905Hej
Motorbromsen på läge D är nästan obefintlig.
Vill man ha bättre motorbroms så får man använda ”manuellt” läge M1,M2,M3,M4,M5.
( I brantare nedförsbackar kan t.ex. M2 användas.)
Har inte testat om det är bättre motorbroms på M5 än på D
Hälsningar
Bernt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
maj 1, 2026 kl. 07:36 #527802Hej
Som Bengt skriver,börja med att läsa ut vilka felkoder som finns i motorstyr.
Det finns cirka 150 olika felkoder,så att hitta felet utan att kolla felkoder är nästintill omöjligt.
Hälsningar
Bernt
februari 12, 2026 kl. 18:27 #526393Hej
Jag kom själv på att det bytts radio i niotrean och kollade i gammalt kursmaterial från 2007.
Det stämmer
Kommer ihåg kursen på 9-3 2003 ,där kommer blinkersljudet från främre högtalare,
men det försvann i och med nya radion som kom 2007
Högtalaren är integrerad i MIU från och med 2007 års modell
Hälsningar
Bernt
februari 12, 2026 kl. 17:26 #526391Hej
Är bilen en niofemma 2008 BP?
De har en högtalare i SID som sitter i huvudinstrumentet.
PÅ NG niotre så kommer ljudet till bl.a. blinkers från radions främre högtalare.
Hälsningar
Bernt
januari 18, 2026 kl. 13:49 #525880Hej
På min 1988 är det ett dräneringshål på höger sida.
Hälsningar
Bernt
december 24, 2025 kl. 07:45 #525486Hej
Slangen från tanken,markerad blå, skall kopplas ihop med slangen nummer 3,till kolkanistern.
Uttaget på vacuumpumpen till farthållaren skall vara tom dvs. ingen kopplad slang till.
Hälsningar
Bernt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
december 2, 2025 kl. 10:06 #525152Hej
Om jag inte minns helt fel så kom brytarlöst tändsystem på 1984-års modell.
Har för mig att brytarspetsarna byttes på service på 1983-års modell.
Det syns på utsidan och på fördelaren om det är med eller utan brytarspetsar.
Med brytare=en kabel
Brytarlöst=3 kablar med ”riktig” kontakt
Hälsningar
Bernt
november 21, 2025 kl. 07:36 #524996Hej
Ja,det kan vara T7 motorstyrdonet som förstör spjällhuset.
Jag gjorde detta på en niotrea årsmodell 2001 (också T7)
På denna bilen hade det först monterats ett begagnat spjällhus.
Detta gick ca: 2000 mil.
Sedan ett nytt som gick ca: 2000 mil till.
Byttes på garanti och detta gick också ca: 2000 mil.
Nu var garantin ute så nästa spjällhus fick kunden betala.
Nytt spjällhus igen som gick ca: 1000 mil,
Nu kontaktades SAABs support och de sade: byt t7 styrdon.
Jag bytte motorstyrdonet och ytterligare ett spjällhus på garanti.
Efter denna reparation har bilen fungerat.
Summa: T7 styrdonet har ”ätit upp” 4 stycken utbytta spjällhus.
Detta är den enda bilen med detta fel som jag råkat ut för.
Hälsningar
Bernt
november 19, 2025 kl. 07:47 #524976Hej
Testa med en annan ISM (tändlåset som nyckeln sätts i)
Ingen programmering med Tech 2,bara att flytta över från en annan bil och testa.
Felsökningen börjar med uppmätning av flera kablar mellan ISM-CIM.
På de bilarna jag har felsökt på så har det inte varit något fel på ledningarna utan det har fungerat med en ny ISM.
Gör ev. ”norsk reset” (koppla bort batteriet ca:10 min. eller mer.)
Hälsn.
Bernt
november 1, 2025 kl. 07:38 #524656Hej
Testa ”Norsk reset” dvs lossa minuskabeln i 10 minuter eller mer så att styrdonen blir strömlösa.
Anslut minuskabeln igen.
Testa sedan att kalibrera igen.
Hälsningar
Bernt
augusti 4, 2025 kl. 18:27 #522824Hej
En av få delar som bara är att byta dvs. ingen programmering eller ”gifta” in
Hälsn.
Bernt
juni 21, 2025 kl. 07:36 #522168Hej
Det kan vara fel på termostaten.
Kommer inte motortempen upp till ”normal” inom rimlig tid så tänds motorlampan.
Hälsningar
Bernt
juni 8, 2025 kl. 07:29 #521929Hej
Kolla in: sparts.se
Han kan laga T8 styrdon med vissa felkoder, se hemsidan.
Hälsn.
Bernt
juni 8, 2025 kl. 07:07 #521928Hej
Den kan vara till styrväxeldamasken.
Hälsningar
Bernt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
FörfattareInlägg
