M.Broberg

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 2,907 totalt)
  • Författare

justering av simons system sker mest med hammare alternativt vinkelslip och svets. passformen är rent vidrig. Varje gång jag monterar ett så svär jag att jag aldrig ska röra det ige.,.. MEN dom har hagelbössa..

Kan spruta på en bra primer på svetsarna med, dom rostar snabbare än bilen gör 0-100

juni 26, 2026 kl. 17:18 #529436

Glöm inte att du behöver serva bilen lite mer och byta olja oftare.

Saab recommendede 3000 mil på bensin och 1500 på E85 tror jag.

3000 mil på bensin var INTE alls bra för motorerna så jag brukar köra 1000-1500 mil på bensin och inte över 1000 om man kör E85.

juni 18, 2026 kl. 16:03 #528912

har du kollat motorfästena..?

kollas enkelt genoma tt bända lite med en stång (men då ska man veta hur mycket som är lagom med.

annars kan man hissa upp och palla upp framhjulen sen be nån släppa upp kopplingen med växel i för att se hur motorn rör sig.

ett tecken på att främre motorfästet är dåligt är att växelspaken rör sig en del när du släper gasen/gasar.

juni 17, 2026 kl. 18:49 #528710

Du kan mycket riktigt ha rätt, det låter logiskt med.
            Men det kan också vara något i konstruktionen som gör att det bara flödar så i en 1 riktning. vänder man slangarna så har du kastat ut boken genom fönstret och gör du inte som systemet är designat så är det ren gissningslek som alltid 🙂

juni 17, 2026 kl. 12:47 #528705

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/by-pass-ventil-900-90-93.html

här finns värmeventilen att köpa ny för övrigt, jag hittar den inte hos Saab (Maptun eller liknande) under dess artnr.

Slangarna som är anpassade till den är NLS men det går att skära och ev byta ut lite delar mot universal om man vill.

Såhär ser det ut i EPC, ventilen är markerad.

slangventil

Attachments:
                juni 17, 2026 kl. 12:42 #528704

Jag skulle akta mig för tankesättet ”Om de börjar läcka så måste de bli så, då blir det å byta värmepaket.”

det finns inte idag delar som motsvarar org kvalitet, värmekranarna som säljs nu är riktigt dåliga

om du överstressar en org kran så att den går sönder och ersätter med en ny eftermarknadskran så kan du räkna med att byta Ofta tills dom till slut inte tillverkas längre, då har du skapat ett problem som inte riktigt går att lösa enkelt.

Jag skulle Verkligen inte rekomendera det.

maj 30, 2026 kl. 14:49 #528370

Trippmätaren är 100% mekanisk och pajjar ibland

drev inne i mätaren osv

vill du att den ska fungera så får du troligtvis byta hastighetsmätare

maj 22, 2026 kl. 18:43 #528181

haha… Typiskt saab att göra något enkelt extremt komplicerat 😀

maj 21, 2026 kl. 12:19 #528166

Ahaaa!

Det där ser ut att vara ett eftermarkands OK!

det förklarar varför det ser annorlunda ut mot ett saab org  🙂

maj 21, 2026 kl. 12:16 #528165

jasså kan man backa kolven med skruven!

man lär sig nått nått varje dag

jag trodde det var 2 delat jag, kolven och hydraliken är 1 del och sen är parkeringsbromsdelen bakom och liksom ”skjuter” på kolven när handbromsen dras.

jag har i ca 20 års tid bara skruvat ut skruven max, tvingat in kolven och monterat beläggen

Sen dra handbromsen 3 hack, skruva in skruven till hjulet inte går att snurra.
                        *Släppa på spaken och känna så det snurrar fritt och sen dra spaken och se var den hamnar. lite finlir om det behövs.

maj 1, 2026 kl. 11:42 #527805

Lär dig hur man blinkar ut koderna, det finns lite guider på nätet. sen kan du kolla vilken kod du får ut. här är alla koderna.
                          Felkoder-LH2.4.2-1
                          Felkoder-LH2.4.2-2

Jag tror inte det är det men tempgivaren är väldigt lätt att kolla med multimeter. Den sitter på toppen/insuget mitt mellan insugsfinger 2 och 3 (mitt på)
                          Denska Ohm mätas mellan bägge stiften på den. Lättast att göra det med kall bil så den håller omgivande temp och kolla ute temp mot tabellen här nedan. Ganska billig och enkel att byta (kommer komma kylarvätska när den lossas men är man kvick på det med den nya så går det rätt lätt och det rinner inte ut några Liter).

Tempgivare-data

jag skulle misstänka LMM med. det är en vanlig bov i allt efter tempgivare.

mars 28, 2026 kl. 13:24 #527007

En till bild för att visa hur osynligt det blevIMG_20190727_194343

mars 28, 2026 kl. 13:22 #527002

Vertikalt demonterbart är nästan helt osynligt när kroken inte är monterad (om man inte står på knä som på min bild). behöver kapas lite i plasten under bara. Oklart hur tillgången är

Såhär såg det ut på min SS-05

Kroken monterad

IMG_20181107_211647

Kroken demonterad.

IMG_20181107_211747

Kotnakten till elen satt så man kunde vrida upp/ner den så den syntes inte heller.

Elkontakt-nere
                              45687979_2036875129936792_5023924512870105088_n

mars 24, 2026 kl. 16:18 #526936

just det,  har du bytt vattentempgivaren till motorstyrsystemet? den har en en tendens att pajja och inte altid ge felkod utan bara.. Mucka med systemet

mars 24, 2026 kl. 16:17 #526935

feklkoder på lambda kan även komma pga problem tidigare i kedjan.

Hade jag vart du så hade jag letat lite efter en alternativ luftmassemätare och kollat med det. kanske finns nån annan bil som använder samma bosch nr?

har du blinkat fram felkodsnummer? jag minns inte exakt med 2.1 men jag tror att en tech2 skulle klara att ansluta till den med för felkodsläsning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 2,907 totalt)