900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
@TurboLamko wrote:
Kanon, då finns det iaf hopp att hitta en packning till diffkåpan trots att Speedparts inte har längre, trodde att det var kört 🙂
kollat, du vet, saab?
maj 31, 2014 kl. 11:43 #198181@M.Broberg wrote:
@TurboLamko wrote:
Kanon, då finns det iaf hopp att hitta en packning till diffkåpan trots att Speedparts inte har längre, trodde att det var kört 🙂
kollat, du vet, saab?
Låter korkat om jag säger det men har varit för lat för att ens ringa Saab då man varit upptagen med utbildningen som tagit massa tid och kraft som gjort mig riktigt trött, och CSN är ju inte de som betalar direkt feta pengar… Uppkörning nu på måndag också… Sen jävlar ❗ 😆
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Men då blir det lagom billigt OM du själv gör packningen; det är inte så svårt att knacka ut en sådan.
Är gammal sjöman, och det var ofta man behövde en packning mitt i Atlanten; och då var det långt till reservdelsbutiken…
Lycka till med uppkörningen!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
juni 11, 2014 kl. 20:19 #198238Jo nu kommer det hända lite grejer igen, klarade uppkörningen förra veckan vilket innebär att man numera även innehar ett DE körkort(buss) och väntar på att börja jobba igen snart förhoppningsvis.
Men det som är ändringen är att den röda 900an är numera såld och den gick rätt billigt men kunde inte ha kvar den och hålla på med den, stannar iaf inom Saabkretsen.
Nu väntar jag bara på att få hem rattstången med korg så att jag kan byta till min Nardiratt i trä jag har liggandes, samt en bättre BTR som förhoppningsvis ska få ordning på gången igen utan att motorn börjar spika vid laddtryck på högre varv. Funderar på att montera dit en 2,8 eller 3,0 Bars BTR ifall jag inte får tag på en 2,5 Bars, vad säger experterna om detta på en T16? Fick tag på packningen till diffkåpan, tack till mr_sunbear för tipset! Blir oljebyte i lådan vid senare tillfälle också.
Blir nya bromsar runtom samt luftning samt avgaset måste tydligen ses över igen fast det är nog mellanröret eller bakre dämparen denna gången som läcker 👿 Ska besiktas också inom kort… Hade varit kul att få tag på ett original slutrör som satt på 900 turbo(äkta i svart).
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juni 26, 2014 kl. 20:21 #198387Nån som vet vad som hänt med forumbilder? Så fort jag försöker ladda upp en bild så visar den ”Server error” blablabla….
Den gråe har iallafall åter igen varit ute och sträckt sig efter att ha vilat i garaget i några veckor, har även monterat på en fin reflexramp nu också som jag köpte av Fidde här på forumet, TACK! Men lite jobb återstår där innan jag är helt nöjd. Kan man använda dubbelhäftande tejp för att den ska sitta på plats riktigt bra vid bakljusen? Och vad för medel rekommenderas för att polera upp lyktorna bak?
I övrigt så har jag även bytt spridartätningar vilket gjort att bilen gick en aning bättre nu men är inte helt nöjd ännu förrän jag monterat på min 3 bars BTR för att kunna ge mera bränsle och förhoppningsvis så kommer motorn inte spika på högre varv samt att den inte är så trött vid start, bytte även batteri mot ett helt nytt men det hjälpte aldrig. Efter att toppen bytts mot en nyplanad från rätt årsmodell så fick bilen även nya original tändkablar, tändstift, inställd tändning, fördelarlock och i våras ett nytt bränslefilter som gjorde att den inte hoppade upp och ner på tomgång längre som tidigare. Förhoppningsvis så är en bättre BTR vara lösningen på detta problem.
Sen så har jag även problem med att få loss knäskyddet för att kunna byta rattstången mot en annan så att jag kan montera på Nardiratten, trots att jag monterade bort mittendelen samt skruvarna innanför framskärmarna så kändes det att nånting höll emot på mitten men på sidorna var det löst.
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)Ta en multimeter och kolla så att du har bra kontakt mellan batteri kaross och kaross motor, har du dålig jord blir startmotorn slö.
Mät även vad du har för laddspänning direkt på generatorn, sedan på anslutningen på startmotorn och sist på batteriet. Vid generatorn bör du ha över 14v, ca 14,2-14,4v om allt är bra när bilen står på tomgång. Jag hade nästan 1,5v spänningsfall mellan generator batteri och det var bara pga dålig kontakt. Lite ny kabel och kabelskor så hade jag över 14v hela vägen fram till batteriet.
Kan såklart va en sliten startmotor/solenoid också men enklare att kolla det andra först.
@TurboLamko wrote:
Sen så har jag även problem med att få loss knäskyddet för att kunna byta rattstången mot en annan så att jag kan montera på Nardiratten, trots att jag monterade bort mittendelen samt skruvarna innanför framskärmarna så kändes det att nånting höll emot på mitten men på sidorna var det löst.
Det sitter en skruv som du kommer åt genom att ta bort askfatet har jag för mig.
@svartvit wrote:
@TurboLamko wrote:
Det sitter en skruv som du kommer åt genom att ta bort askfatet har jag för mig.
Samt att det är en speciallösning med ”skruv” i ”skruv”, man ska lossa bägge bakom askfatet.
/Henrik
juni 27, 2014 kl. 17:54 #198404@henrikg wrote:
@svartvit wrote:
@TurboLamko wrote:
Samt att det är en speciallösning med ”skruv” i ”skruv”, man ska lossa bägge bakom askfatet.
/Henrik
Så det är därför den inte ville lossa??? Herrejädrar asså… Och jag som undrade varför den inte vill komma ner trots att mittendelen är demonterad samt att skruvarna i innerskärmarna är demonterade! Då har man lärt sig nåt nytt så förhoppningsvis är den nere imorgon då så man kan byta rattstång och nu verkar jag behöva göra mer jobb där inne också, jupii 😀
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juni 27, 2014 kl. 19:53 #198405Tack vare Henrik så är knäskyddet numera nere och även ratten är av, men har ett problem med att kunna koppla dit tutan då kablage saknas till detta? Eller om jag är ute och cyklar nu men ser att det skiljer något där 🙄
Sen så undrar jag hur jag ska få loss rattstången med korgen, har lossat på bulten vid knutkorset men är väldigt tveksam till hur jag ska gå vidare smidigast. Aldrig gjort detta jobb faktiskt så man blir väldigt snurrigt i huvudet 😛
EDIT: Kom iaf ett steg framåt då jag monterade min 3 bars BTR idag och jädra skillnad det blev när den startade även om den inte känns pigg vid start men när den hoppar igång så går den mycket jämnare och bättre nu än innan och spikar inte lika mycket på högre varv numera, ska fylla 98 oktanig bensin för att se om det försvinner helt senare samt fixa avgaset också.
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juni 29, 2014 kl. 11:00 #198406Demonterade gamla rattstången med korg idag, skulle montera på den nya rattstången med korg för ratt utan airbag. Men så stötte jag på problem här:
Korgarna är helt likadana om man tittar såhär:
Men den med blotta ögat ser att nya stången är för kort jämfört med den gamla, kommer det funka att flytta över den från gamla korgen till den nya och få tutan att fungera också?
Här ser det exakt likadant ut som på den gamla korgen
Men här så ser jag en skillnad
Så nu är frågan iallafall hur jag ska få det att funka, trodde faktiskt dock inte att det skulle vara så lätt att få ner korgen när man väl monterat bort inredningsdetaljerna dock men nu sitter man i en sits där man inte vet vad man ska göra, och hur ska jag göra med tutan också?? 🙄 🙁
Velig är man, jag vet men detta är så frustrerande när det förövrigt går som på räls men sen tar det plötsligt bomstopp!
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juni 29, 2014 kl. 21:39 #198412Så, lite mindre stress här.
Lite tips från Mr_sunbear här på forumet gjorde att jag kom lite längre fram här nu i operation rattbyte. Tvingade isär rattstången litegrann men inte så att det blir tillräckligt långt som det bör vara så detta ska fortsättas med i veckan, till slut löser väl saker sig men bara man har tålamod och inte stressar ihjäl sig.
Fortsättning följer.
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)juli 3, 2014 kl. 11:03 #198433Går hyffsat framåt i operation rattbyte.
Fick hem en ny kontakthållare då den nuvarande är lite sliten, kostar inte så mycket ny så varför snåla på detta. Dock så måste jag få tag på en brygga/hållare till blinkersspaken och torkarspaken då den skiljer tyvärr mellan bilarna med och utan airbag 👿 Hoppas jag inte åker på mer grejer som måste modifieras nu…
Förövrigt så ska kontaktringen värmas fast samt rattstången tvingas ut så längden blir rätt imorgon troligtvis och förhoppnings så blir det till att montera ihop allting till helgen så man bara har småsaker kvar innan bilen återigen kan köras, sen blir det bromsfix samt avgasfix och så borde bilen vara redo för besiktning 🙂 Kommer även bli en annan överraskning inom nån vecka :ninja
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)
juli 4, 2014 kl. 06:58 #198441Gott att det går framåt.
//Björn
http://www.garaget.org/Mr_SunBearBjörn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenjuli 4, 2014 kl. 13:54 #198446@mr_sunbear wrote:
Gott att det går framåt.
Ja, hoppas man bara inte åker på mer grejer som måste ändras, undrar hur jag ska göra med tutan nu sen 😳 Sen har du också varit till väldigt stor hjälp faktiskt :king
I övrigt så är rattstången redo att monteras imorgon om man orkar, idag är stången förlängd och ny kontakthållare till kontaktringen är där nu också, samt att ny hållare till blinkers och torkarspaken är påväg också, oslagbart vad mycket hjälp man kan få på detta forumet!!
Sen är det en överraskning nr 2 som har kommit, den första jag nämnde i tidigare inlägg är hemlig ända till detta blir ordnat, vad tycker folket om detta:
Den kanske är lite för ny för en 1991a men sett vissa og900 USA bilar från 1991 också ha en sådan installerad och om det är eftermonterat eller från fabrik vet jag inte men kommer passa fint detta hoppas jag när man monterat in det, och min är ju också en nysåld USA bil från Chicago 🙂
Såhär blev resultatet med reflexrampen monterad, lite justering och polering av baklampor så kommer med matcha ännu bättre!
Bilar:
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.