Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 415 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47222
    saabcustom
    Deltagare

    (För) Lite har det blivit skrivet i denna tråd på senaste men desto mer åkt. Bortsett från ovan nämnda events så har vi varit på Eskiltunamarknaden härförleden. Nå, allt har funkat bra och många ”fågelholkar” har vi sett (samt kommentarer i stil med — Nä, va f–n ä det där… :CE :CE :CE RIKTIGT kul faktiskt).

    Dock har ett knarrande ljud från framvagnen börjat höras på sistone och dessutom låtit mer och mer… Trodde ett tag att det var några gummibussningar som ”gnällde” och har inte brytt mej så värst mycket om det. Men ikväll så tänkte jag ta en koll på olja och vatten och ställde mej sen och bligade ner i maskinrummet medan jag hängde på vänster framskärm. Jodå där va ljudet igen…. men…va i hela. 😮 .. DEN bilen hade en till överraskning i beredskap åt mej. Den förre ägaren har monterat vänster övre bärarmskonsoller uppochned. Förmodligen sitter hela bärarmen uppochner. Det kan förklara det understundom något märkliga beteendet när man vrider på ratten på vissa underlag. Jag tänkte att det nog bara var en framvagnsinställning som behövdes men det är nog inte det egentliga problemet inser jag nu. Den lilla felmonteringen får dessutom till följd att vänster fram inte har annan fjädring än vad däcket erbjuder 😯

    Ett annan uppgift som ska tas itu med är en punka på min ena breddade fälg (näe inte i däcket utan i fälgen). Bah, tänkte jag, de e bara till att åka till gummiverkstan å be dom lägga i en slang. Men nähä det var ingen idé. —Jodå det kan jag göra men du kommer inte komma många mil innan det är punka på slangen. Svetsfogarna kommer att skava hål på den tämligen omgående, sa min gummi-man.

    Så det blir till att kolla var det läcker, plocka av däcket, försöka svetsa tätt, på med däcket igen och se om det blev tätt. Om inte så är det bara att göra om proceduren…..

    Om nån har nåt tips om en enklare metod så emottages tips tacksamt.

    Nå sommaren är ju snart över och meckar/byggarsäsongen börjar och då skulle ju ändå framvagnen få sig en duvning med nya fjädrar så…

    Fortsättning följer nog… / Kenth

    #47224

    mycket kul att läsa här!
    Men problem e inte alltid kul, testa att spraya såpvatten för att se var fälgen läcker, kan kanske funka.
    Sen måste nog däcket av iaf…

    #47269
    ingemargavle
    Deltagare

    Funderar på om fälgen skulle gå att täta med att tenna svetsarna. Tenn kan ju flyta ut riktigt bra om det ”bara” är riktigt rent först. Annars skulle jag nog prova att gassvetssa läckorna som du märkt ut innan du tar bort däcket.

    #50685
    saabcustom
    Deltagare

    Så var det dags att ta tag i detta igen… Visserligen är sommaren lååååångt bort men det vore för en gångs skull kul att ha bilen körbar/klar redan i mitten av maj och det är mycket som borde hinnas med så jag tar väl och börjar med det största projektdelen. Som ni förstår så har vänster framflygel åkt av och den nya utbytesfjädern placerad på däcket. Den skall alltså in istället för spiral d:o som sitter där i original.

    Bara att pillra dit på rätt plats. Sen ska ventilpaket byggas ihop och slangar dras fram från skuffen. Ska bli spännande att provtrycka systemet med lite högre tryck än de 30psi som bakvagnen har klarat sig med. Beräknat normaltryck i framfjädrarna blir c:a 5 ggr högre. Förmodligen drar det med sig att jag måste sätta strypningar på lufttillförseln till bakfjädrarna. Annars så blir det nog väldigt svårt att INTE hoppa med bakvagnen varje gång som trycket skall justeras där, eftersom det sitter ½”-ventiler och slang överallt….

    Ja vi börjar där iallafall så får vi se hur mycket inredning och annat som hinns med…

    Ett gott slut och ett synnerligen Gott Nytt År tillönskas er alla i SAABerspace.
    / Kenth

    #50704
    96GT
    Deltagare

    Detta skall följas. 🙂

    #50730
    janne2takt
    Deltagare

    @96GT wrote:

    Detta skall följas. 🙂

    Vem kommer inte att göra detta :woohoo: Lättare att kopiera än att konstruera :333: då man själv har åkt på pumpen ett par gånger :bh :bh

    #50733
    96GT
    Deltagare

    Kenth,

    Ursäkta ett litet ”trådkap” Är det SS5 bälgar? Hur höga är de?

    Blev plötsligt lite fundersam om det är plats på mitt lilla projekt.

    #50736
    saabcustom
    Deltagare

    Näe, de e RE6or. Sunny på NewmaticsInc rekommenderade RE istället för SS eftersom RE har aluminiumgavlar. Men man tappar en tum i slaglängd (och 50psi i maxtryck).

    / Kenth

    #50772
    96GT
    Deltagare

    @saabcustom wrote:

    Näe, de e RE6or. Sunny på NewmaticsInc rekommenderade RE istället för SS eftersom RE har aluminiumgavlar. Men man tappar en tum i slaglängd (och 50psi i maxtryck).

    / Kenth

    Intressant!
    Om jag räknat rätt får man ca 13 cm upp/ned att at leka med. Det borde ju räcka.

    Sa Sunny något mer om fördelen med aluminiumgavlar.

    #50818
    saabcustom
    Deltagare

    @96GT wrote:

    @saabcustom wrote:

    Näe, de e RE6or. Sunny på NewmaticsInc rekommenderade RE istället för SS eftersom RE har aluminiumgavlar. Men man tappar en tum i slaglängd (och 50psi i maxtryck).

    / Kenth

    Intressant!
    Om jag räknat rätt får man ca 13 cm upp/ned att at leka med. Det borde ju räcka.

    Sa Sunny något mer om fördelen med aluminiumgavlar.

    För att direkt citera nämnde man:

    ”If I will be you I will go with RE-6 as compared to SS-6 as RE-6 comes with metal plate and SS-6 comes with plastic plate on top. So even the spec are better on SS-6 RE-6 is still stronger and much durable it’s my personal experience. ”

    Och Janne, hoppas att pumpen inte blir 3:e gången gillt i mitt garage :czy
    Jag har ett mycket nära samarbete med han Murphy, min ständige kompanjon….

    Nå, vi får se hur det går. Ska börja med att vända bärarmen rätt och sen blir det mäta och fundera…

    / Kenth

    #50964
    saabcustom
    Deltagare

    Så plockade jag då loss bärarmen som föregående ägare monterat uppochned…
    Blev dock lite osäker huruvida det bara är att vända rätt och skruva tillbaka ?

    Vet nån av er därute om övre bärarmen på 95 / -69 är samma på höger och vänster sida ?

    Jag har letat lite i ”Fast moving parts”-katalogen men där fanns ingen bärarm listad så det gav inget svar. Inte heller hintar VHBn om hur det förhåller sig. Såvitt jag lyckats mäta så är den losskruvade bärarmen symmetrisk så….

    Men det vore tråkigt att stå där men 2 st högervarianter.

    Svar emotses tacksamt / Kenth

    #50970
    rally
    Deltagare

    Övre bärarm är samma på höger & vänster sida.

    /Fredrik

    #51010
    saabcustom
    Deltagare

    @Rally wrote:

    Övre bärarm är samma på höger & vänster sida.

    /Fredrik

    Tack Fredrik för snabbt svar. Det var som jag misstänkte men bra att få konfirmerat.
    Hursom så är nu den tillbakasatt :wrench (åt rätt håll) med 3 olika sorters skruvar. 2 st 3/8-20, 1 st 3/8-16 och till sist en hederlig M10..morrrrr… inte så snyggt. Dessutom sitter det nya muttrar ”svetsade” på de gamla gängorna inne i fjädertornet. Svetsa är kanske väl mycket att säga. Det ser ut som…tja…en minidruvklase runt den nya muttern :WH Jag bespar er bilder på eländet eftersom det ser SÅ trist ut.

    Blir alltså till att renovera/restaurera länkarmsfästet. Tyvärr är det ju lite för trångt för vinkelslip så det får göras på nåt annat sätt. Hoppas jag slipper det jobbet på högersidan (har inte tittat där ännu).

    Men, nu vidtar mätandet och funderandet som såsmåningom skall mynna ut i fästena för bälgarna.
    Stay connected 😉 😉

    / Kenth

    #51246
    saabcustom
    Deltagare

    Så var det dags att börja mäta och rita. En koll visade att jag nu, i ”normalläge”, har uppskattningsvis 20 mm mellan genomslagsstoppet och undre fjädertallriken vilket ger c:a 70 mm markfrigång mellan avgassystemet och garagegolvet (men inte mycket fjädring).

    Så, ur det perspektivet så skulle jag kunna sänka bilen 70 mm till. Om jag dessutom slimmar / justerar avgassystemet lite så skulle jag kunna hitta 30 mm till vilket totalt då skulle ge 100mm ner från nuvarande normalläge. Men då står jag alltså stumt på bälgarnas genomslagsstopp. Men det siktar vi mot. Visserligen går nog bara att försiktigt köra rakt fram då men jag får väl höja lite om jag ska svänga eller passera ett hinder typ brunnslock….

    Som synes står tumstocken i ett numer ledigt hål. Den främre krängningshämmare åkte på ett tidigt stadie bort. Den skulle bara kämpa emot om jag vill ha max höjd på ena sidan och lägsta höjd på den andra. Så den kunde inte vara kvar.

    En koll på övre bärarmens längd för att utröna möjlig plats för luftbälgen ger vid handen att…. tja, ser väl görligt ut. Gott om plats jämfört med og900an som jag satte bälgar på. Det avgörande är övre bärarmens längd vilken är ansevärt (?) längre på 95an än på 900an. Åsså finns det åtminstone 190mm mellan hjulhus och fälg så det ska nog lösa sig, bälgen är bara 6″ i diameter, maximalt.

    Sen får man inte glömma att kolla stötdämparnas slaglängder också. Så man inte bottnar dessa. De är nog INTE konstruerade att funka som genomslagsstopp, tror jag. Men det är ju bara att flytta fästena lite.
    —”Det är en världslig sak” som Karlsson på taket sa (Karlsson med ”K” alltså ).

    Nu ere dax att rita lite i datorn så får vi se hur det kan bli…

    Mer kommer / Kenth

    #51509
    saabcustom
    Deltagare

    Ja så börjas det då, igen. Mäta upp hjulhus och hjulupphängning, in med allt i ett enkelt men funktionellt ritprogram. Sen är det bara att försöka placera in fjäderfästena på ett optimalt sätt.

    Under uppmätningen visade det sej att lite kapning fick göras för att undre bärarmen skulle kunna röra sig tillräckligt långt uppåt. Det ser också ut som 80mm sänkning blir max. Om det ska bli mer så måste styrväxeln flyttas alternativt styrstagen riktas. Dessutom måste det byggas om så att undre och övre bärarm samt drivaxeln kan röra sig ännu längre uppåt. Känns som mycket jobb för att vinna 20mm. Vi får se hur det blir….

    För er nyfikne så ser det ut såhär för tillfället….

    Jobbar vidare (i datorn :TY :TY ) / Kenth

Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 415 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.