MCY Cab 1991

Forum Övrigt Projekt / Min bil MCY Cab 1991

• Detta ämne har 1,299 svar, 70 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-11 08:34 av .
Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 1,300 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Några mil till på mätaren med den röda, jag börjar långsamt förlika mig med den. Ljudet är klart brutalt på högre varv, men jag kör på det så länge. I övrigt känns bilen klockren just nu. Under devisen ”if it works dont fix it” så lämnar jag servon i år, byter inte primären etc. Den går för bra för det.

5D T16: Jag står i valet och kvalet. Bilen står i Garaget, och alternativen är flera, motivationen inte på topp. När jag kikar ner i motorrummet så känns det mest motigt att börja riva i allt.

-Lyfta ur hela motorn med allt vad det innebär, byta toppen, kamkjedjan och kanske tom primären?

-Byta topplockspackning bara på enklaste sätt, lämna allt annat. Fortf mkt jobb…. Och får man loss grenröret smärtfritt som garanterat aldrig var ute?

-Byta toppen, packningen och grenröret och kanske rent av kamkjedjan med motorn kvar i, dvs ryggdödar-metoden. Sparar ju motorlyftet, men hur mkt strul blir det?

-sälja bilen och köpa en krocksäkrare 9-5… 🙄

Bilen har ju ingen AC och att lyfta ur är väl eg ganska lätt antar jag, men allt en del som måste lossas som aldrig vart loss och jag drar mig lite för det hela, nu när jag har Garage och allt så är det ju ingen sport längre. 😛

Tips och motivation mottages tacksamt….

saabaero
    Deltagare

@Turbocab wrote:

-Byta topplockspackning bara på enklaste sätt, lämna allt annat. Fortf mkt jobb…. Och får man loss grenröret smärtfritt som garanterat aldrig var ute?

Du behöver inte ta bort grenröret när toppen ska lyftas 😉
    När toppen väl är av är det betydligt enklare att få ur avbrutna pinnbultar.

Har du mätt kamkedjesträckaren så du säkert vet att det är dags?

roberts
    Deltagare

@Turbocab wrote:

-sälja bilen och köpa en krocksäkrare 9-5… 🙄

Tips och motivation mottages tacksamt….

Detta ständiga nosande på 9-5, släpp den nu! Klart behagligare och roligare att åka 900a i sommar 🙂

prostreet
    Deltagare

Min står på 31 600. Och precis som din är min servo inte i bästa skick. Eller snarare styrväxeln.
    Jag vet inte hur mycket du vill riva och greja. Allt beror ju på vilket skick du vill uppnå.
    Men en sak är klar:

Det är en för jävla bra bil. Gått 31 000 mil, och det mesta fungerar. Inga knarrljud från inredningen, inga missljud.
    Går fint i motorn och lådan. Ligger fint på vägen. Det känns som om den har mycket kvar och ge. Och det tror jag din bil har med.

turbocab
    Deltagare

Min har gått 20k bara… 😳 Så den är ju absolut värd fixas. Men motivationen är ju lite upp och ner, men det får väl bli att köra igång bara. När man väl lossat kamdreven så är det point of no return…

Robert: Ok, då jag får försöka glömma detta med 9-5…. 😳 Jag har haft 2x kanonfina 9-5 som jag sålt pga mecka-ångest båda två, utan att dom gått sönder. Bägge rullar nog idag utan några som helst problem, den första såg jag för inte länge sen alls i stan, såg helt ok ut. 😛 Jaja, fina bilar är det ju.

Vi får väl se här hur det slutar med allt. Turbopackningar, topplockspackning, ny topp mm finns i garaget redan och bara väntar.

longjohn61
    Deltagare

Men nu har du ett garage som du kan meka med dina fina saabar 😎 Tror det händer nog flera utav oss
    som har bristande motivering så då och då.
    Men sälj nu inget du har ju ett gäng skitfina saabar som man lugnt sagt kan vara stolt över 😉

Mvh Nisse

turbocab
    Deltagare

Då fick jag ett ryck och nu är det igång äntligen efter allt djäkla velande. Börjar bra, bultar lossar fint… Lite skön blandning på bultar där vid grenrör/turbo, och nog har det vart loss – toppen skall ju vara planad kom jag på. Nu är det 50% Klart för att lyfta toppen redan, allt runt turbon lossnade så fint, himla skönt. Jag hoppas på att kunna låta Turbo hänga kvar, men vi får väl se vad som strular med det… I helgen åker allt av, sen skall nya toppen snabbt på utan för mkt småpill. Det är lite befriande att mecka fulbilen, inte massa ”skall bara måla och putsa och fixa och greja etc” emellan utan bara dit med skrotet. 😛

Jag hörde nåt om att man kan köra topplocksbultarna 5 gånger, sen måste dom bytas – vågar jag chansa på att behålla dom? 😯

När allt är klart blir det extraktor, portad topp, och allt annat original. Har funderat på en batteriböj också, men då måste det anpassa med resten av systemet, och kan man köpa en batteriböj för anpassning till original kat? Tyckte inte jag hittade nån längre. Batteriet är ju redan flyttat på denna bilen, känns som ett djäkla slöseri att inte montera böjen då eller vad säger ni?

M.Broberg
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Jag hörde nåt om att man kan köra topplocksbultarna 5 gånger, sen måste dom bytas – vågar jag chansa på att behålla dom? 😯

Och jag hörde att det är sträckbultar som sträcks när man drar åt dom, alltså 1 gång och bara 1 gång. köper du pinnbultar från tex ARP istället så går det dra nästan hur många gånger som helst.

plankan
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Kostar kr 217,50 på SP med rabatt

Att du ens bara kan tänka den tanken 🙄

saabaero
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Det beror på vilka bultar som sitter där.
    Föreslår att du läser på lite i denna tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=74131” onclick=”window.open(this.href);return false;

@Turbocab wrote:

När allt är klart blir det extraktor, portad topp, och allt annat original. Har funderat på en batteriböj också, men då måste det anpassa med resten av systemet, och kan man köpa en batteriböj för anpassning till original kat? Tyckte inte jag hittade nån längre. Batteriet är ju redan flyttat på denna bilen, känns som ett djäkla slöseri att inte montera böjen då eller vad säger ni?

Klart du ska ha en batteriböj :mrgreen:
    Om det inte finns hos SP kan du kolla direkt med JT. SP har nämligen inte hela sortimentet från JT 😉
    Borde även finnas lösa flänsar att köpa.

Undrar om det inte ligger en såndär 3″ katfläns någonstans i mina gömmor som jag kan skiljas ifrån ifall du inte hittar flänsen
    Visst ska det vara hona med lös fläns på downpipen ?

En alternativ lösning är att svetsa dp´n direkt i katen.

turbocab
    Deltagare

Här händer väl inte så mkt just nu, men lite småpill. Projekt röd 5D är i mål tsv. Den går som den skall nu, tomgången är stabil, effekten hemma. Ni som läste min andra tråd om kammarna vet ju att den låg fel från början, nu ligger det rätt. Märkligt det där? Klart bättre än original går den, men ganska snäll laddbyggnad vilket är bra för lådan och hjulspinn. Det sitter ju en mätare i bilen, men jag har sjutton glömt kolla på den! 😯 Får nöja mig med ”klart in i det röda” istället…. Bromsarna är sjukt bra i bilen med 4x Feltema ok, och efter jag dragit åt bultarna för dämparna bak, nedre, så är den tyst i hjulupphängningen. Gött!
    Lagom till detta så har ett svårt 9-5 Aero behov uppstått igen – Jepp, för 3e raka gången! 😆 Galet, jag vet. Får se vad det blir av det hela. Pengar har jag inga, det skapar ju tsv förutsättningen för ett eventuellt bilbyte. Dvs det blir inget…. 🙄 Men några fräscha Sedaner finns det allt ute. Nån Kombi blir det INTE.

En liten grej kom hem i veckan. Jag trodde den skulle bli skitdyr, men nya AC prylar är inte så hett för og900 tydligen. Så här ligger nya AC värmeväxlarn och väntar, NOS, original!

Så nu slipper jag använda den fina men dock beggade jag köpte av Broberg. Tack ändå! Men nytt är nytt. 600 spänn gick den på, och jag som har fingrat på beställningsknappen på en ny eftermarknads på Skruvat för 2500 nånting. Galet. Tur jag inte beställde nån! Nu ska då bara den gula Kupen hitta ut ur ladan där den just nu rostar bort. Jaja, det får bli nån gång… Hela AC anläggningen väntar på den nu, allt är hemma. Så det är bara sätta igång antar jag!

M.Broberg
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Så nu slipper jag använda den fina men dock beggade jag köpte av Broberg. Tack ändå!

E la trevligt med nya grejjer! 😀

Du betalade för den, den är din att slänga 😉 den hade ändå åkt med reservdelsiblen till skroten i fredags så 🙂

turbocab
    Deltagare

Slänger upp en liten bonusbild! Min röda luftades idag, en av få turer den är ute på. Kan inte besluta mig om jag skall ställa eller inte, lutar åt det. Kämpar mot mörka tankar också att sälja denna igen och köpa en 9-5 Aero, hittade ju en dyr en med ALLT i rätt färger och jag är svårt djäkla sugen! Men det får jag släppa nu. Här är pärlan i alla fall, mobilfoto efter lunchen på Göteborgs lilla utsiktspunkt Ramberget.

plankan
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Kämpar mot mörka tankar också att sälja denna igen och köpa en 9-5 Aero

Och jag som tyckte att jag hade ”problem” 😆

sten
    Deltagare

@plankan wrote:

@Turbocab wrote:

Kämpar mot mörka tankar också att sälja denna igen och köpa en 9-5 Aero

Och jag som tyckte att jag hade ”problem” 😆

Om jag inte minns helt fel så var du missnöjd med din förra 9-5:a 😉

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 1,300 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng