Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 355 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 29, 2017 kl. 05:45 #428685

      Ja…det verkar som att man använt tätmassa så fort man imte vetat hur man ska få tätt.
      Min 74a jag hade så va det packningar (ser ju likadan ut). Ska bli intressant att se hur min 70ia ser ut….
      Det är mycket besvärligt att montera övre länkarmar med motor i bil. Det går kanske om man inte har ”klätt” motorn med insugningsrör och avgssamlare tex…

        mars 29, 2017 kl. 10:10 #428688

        Ja…det verkar som att man använt tätmassa så fort man imte vetat hur man ska få tätt. Min 74a jag hade så va det packningar (ser ju likadan ut). Ska bli intressant att se hur min 70ia ser ut…. Det är mycket besvärligt att montera övre länkarmar med motor i bil. Det går kanske om man inte har ”klätt” motorn med insugningsrör och avgssamlare tex…

        Tack! Motorn är komplett och jag har inte tänkt demontera den så då blir det att montera fjädrar och länkarmar.

          april 3, 2017 kl. 21:10 #428835

          HJÄLP!!!!! Katastrof????!

          Min idé är ju att få in motorn i karossen före sommaren så jag började med att tappa olja ur växellådan. Där sitter pluggar med konstigt nyckelgrepp men när jag såg det så förstod jag varför jag hittade en 10 mm hylsa med ett 5 mm spår när jag skulle tillverka ett verktyg för att skruva in bromskolvarna till bakbromsarna på FIAT:en. Det enda jag behövde göra var att pressa i en 5 mm plattjärnsbit i spåret. Nu vill jag inte förstöra mitt Fiat-verktyg så jag får offra en ny 10 mm hylsa och slipa ett spår i. Snabbt gjort och fungerade bra.

          20170403_115552

          Första pluggen som togs bort var till slutväxeln, olja med fin färg och inga spån på pluggens magnet, det såg ju bra ut.
          Men – andra pluggen till växellådan, klar, fin olja men det satt en metallbit på magneten, se bild.

          Del-fran-vxl-lada

          Biten ser ut som om den suttit i änden på en axel, ungefär som en gaffel. Det är också cirkulära slitmärken på den plana delen.
          Vad göra? Någon som kan identifiera delen, jag har kollat både verkstadshandbok och reservdelskatalog men hittar inget som jag tycker biten kan komma ifrån. Så, riva lådan och kolla? Hur stort jobb?
          Tacksam för hjälp och idéer vad jag ska göra.

          • Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
          • Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
            april 5, 2017 kl. 07:25 #428870

            Bättre skärpa hade inte skadat. Är biten vänd på bild2?
            Får inte ihop formen på bilderna.

            Sabbbe

              april 5, 2017 kl. 09:36 #428873

              Ja. biten är vänd, till vänster ser man de cirkulära slitspåren och brottytan, till höger ligger den ytan nedåt. Det gick inte att få bättre skärpa med mobilen, ska ta med en ”riktig” kamera och ta nya bilder nästa gång jag är i verkstaden.

                april 6, 2017 kl. 19:32 #428917

                Mysteriet löst! Men fortfarande katastrof?

                Efter noggranna studier av verkstadshandbok och reservdelskatalog så insåg jag att biten kunde komma från någon del av växelförarmekanismen. Det finns ju ett lock men jag hade svårt att förstå hur det fungerade, ingen bra beskrivning i verkstadshandboken.

                20170406_142305

                Efter lite utvändig rengöring så tog jag modet till mej och skruvade bort locket över växelförarna. Sa inte speciellt mycket, kollade efter slitage men det såg fint ut.

                20170406_144547

                Men, men något som såg ut som en skruv rörde sej när jag testade de olika växlarna så jag kikade närmare inuti lådan med spegel och belysning. Jodå såg ut som i en axel med ett hak,

                20170406_144624

                Försökte peta ut axeln, det gick efter lite borttagning av packningsrester och rensning av hålets kanter. Och axeln saknade en den tidigare hittade biten. Körde runt lite med växelföraren och såg att den ingår i funktionen att backväxeln och någon av de övriga växlarna inte ska kunna gå i samtidigt.

                20170406_145319

                Och nu till tusenkronorsfrågan? Var kan jag få tag i sådan axel? har identifierat den i reservdelslistan art. nr 87 01 625 men finns inte i klubbens rd-försäljning.
                Köpa skrotad låda?

                • Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
                • Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av Ingmar Svensson.
                  april 6, 2017 kl. 22:46 #428930

                  Skicka ett meddelande med din adress så postar jag en jag har liggandes.

                  Vet inte om dån nånsin ändrats men jag hittade den på¨det numret på nätet i 86+ lådor så borde vara samma

                    april 12, 2017 kl. 22:31 #429089

                    Skicka ett meddelande med din adress så postar jag en jag har liggandes.
                    Vet inte om dån nånsin ändrats men jag hittade den på¨det numret på nätet i 86+ lådor så borde vara samma

                    Mycket tack för axeln!! Den kom fram idag. Vilken fantastisk klubb SAAB-klubben och dess medlemmar är!
                    Nu är det påsk så montering blir inte förrän efter påsk.

                    GLAD PÅSK till alla SAAB-fantaster!

                      april 12, 2017 kl. 23:03 #429090

                      Skicka ett meddelande med din adress så postar jag en jag har liggandes. Vet inte om dån nånsin ändrats men jag hittade den på¨det numret på nätet i 86+ lådor så borde vara samma

                      Mycket tack för axeln!! Den kom fram idag. Vilken fantastisk klubb SAAB-klubben och dess medlemmar är! Nu är det påsk så montering blir inte förrän efter påsk.
                      GLAD PÅSK till alla SAAB-fantaster!

                      man hjälper när man kan 🙂 en liten sak för mig är en stor för dig och allt det där

                      hoppas det funkar trots att axeln är såpass mkt nyare!

                        juni 21, 2017 kl. 10:34 #431832

                        Slut på stilleståndet i verkstaden

                        Efter ett längre uppehåll för andra aktiviteter (renovera Fergusontraktor och få igång min Fiat 124 Spider) så har SAAB:en blivit ett akutfall, den måste vara rullbar med bromsar senast 1 oktober då jag flyttar till ny verkstad.

                        I helgen var jag på Locknevi veteranbilsträff och köpte bl.a. en backspegel till SAAB. Den är av den typ som SAAB monterade från -70 års modell. Jag gillar den bättre än den som satt där från början som ser ut som en 96-spegel, den har betydligt större spegelyta. Eftersom det suttit flera olika speglar under årens lopp, på slutet Biltemas plastspeglar som ramlade av bilen då vi drog ut den ur ladan, plasten fullständigt gick i småbitar, så ser jag inte detta val som något stort avsteg. Dessutom är det rätt festligt, i presentationsboken som gavs ut till introduktionen av 99:an så har bilen en backspegel som sitter på motorhuven, så vad som är rätt på dessa förseriebilar kan man nog tvista om..

                        20161027_124736_v1

                        Spegeln jag köpte ser ny ut, verkar inte varit monterad. Det ska vara ett plastunderlägg mellan spegeln och dörrplåten. Tillverkade ett av skärbrädan som jag använde till instrumentbrädan. Nya rostfria skruvar så blev det riktigt bra.

                        20170620_102045

                        20170620_102351

                        Nu var ju bara frågan vad jag gör med de fula hålen som är kvar efter tidigare backspeglar?

                        20170620_102410

                        Det kändes inte kul att börja svetsa igen hålen med åtföljande lackering så det fick bli rostfri skruv och täckbricka med lite tätningsmedel. Dessutom blir det en påminnelse om tidigare backspeglar som suttit där.

                        20170620_104149

                          juni 21, 2017 kl. 12:38 #431848

                          Snygg lösning. Tror faktiskt inte man kommer att tänka på de Huvspegeln var festlig, får mig att tänka på Toyota 2000GT, Bond-bilen i You only live twice.

                          Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                          Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                          Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

                          Skämsbil:
                          Renault Zoe ´22

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            juni 21, 2017 kl. 13:10 #431849

                            Fixa växellådan

                            Tydligen var jag inte ensam om problemet med brusten axel till växelföraren, Den ersättningsaxel jag fick av M.Broberg (tack, skicka ett meddelande med din adress så skickar jag tillbaka axeln) var grövre, diameter ändrat från 12 till 14 mm och änden med spåret utformat så det ger större kontaktytor.
                            Så vad göra? Hittade slipad axel 12 mm i min låda med verktygsstål tror det stod 2271 på biten, kändes lika hård som originalet när jag provade med en fil.
                            Fräste spår i axeln och stack av den i svarven till rätt längd.

                            20170620_111507

                            Efter filning av orienteringsspår i bakänden så var den klar, en halvtimmes jobb.
                            Bild med jämförelse av de olika axlarna.

                            20170620_122705

                            Och så axeln monterad i växellådan, alla växlar verka fungerar, Jag har en teori om varför axeln brustit, jag vet att kulissen under växelspaken som styr växellägena bytts pga. att backen var svår att få i så då kan axeln ha överlastas.

                            20170620_123927

                              juni 21, 2017 kl. 16:45 #431858

                              Kul tråd och superbra jobbat!
                              Alltid lika kul att se genuint renoveringsarbete och dokumenterat före/efter bilder.
                              //
                              Andreas

                              9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

                                juni 21, 2017 kl. 21:51 #431861

                                Snygg lösning!

                                96 V4 1975 ”Bollen”

                                  juni 22, 2017 kl. 21:17 #431885

                                  Motoröversyn

                                  Började dagen med att knacka ut en packning till locket över växelförarna, där tjänade jag 75 spänn. Efter montering av locket så provade jag alla växellägen, det fungerade, rätt lätt och distinkt.

                                  20170622_130330

                                  Uppsnyggning av motorn tyckte jag var enkelt men när man börjar riva i det så hittar man alltid något som kan bli bättre. Den långa lagring har ju gjort att det rostat och oxiderat trots att motorn var relativt ren, eller kanske pga. att den var ren, det hade nog varit bättre om den varit rejält oljig.
                                  Viktigt för mej är också att motorn får hög driftsäkerhet så jag demonterade startmotor, förgasare, fördelare mm. för genomgång.
                                  Jag lyfte också på ventilkåpan för att se hur det såg ut under den, inga problem, det såg hur bra ut som helst, och det borde det ju göra, motorn har ju bara gått ca 1000 mil sedan helrenovering. Jag kommer dock att kolla ventilspelen. Ventilkåpan kommer jag att lacka om, den har rostat rejält på sina ställen.

                                  20170622_135204

                                  Startmotorn såg ju inte så vacker ut med mycket ytrost så jag tänkte att det är bäst att kolla kol och kollektor och i övrigt hur det såg inuti.

                                  20170622_140752

                                  Startmotorn måste vara renoverad, allt såg som nytt ut inuti, det hade den inte gjort enligt min erfarenhet om den varit med under 20000 mil, så det blir hopmontering och lackning.

                                  20170622_141257

                                  När jag kollade fördelaren så upptäckte jag risken för ett sånt där retfullt fel med motorstopp som följd, kabeln in till brytarspetsarna var avskavd. Det blir byte av brytarspetsar och allmän översyn.

                                  20170622_135943

                                  Packningen till bensinpumpen läcker lite olja så det blir till att knacka till en ny packning. Jag kommer även att dela pumpen och lägga membranet i bensin, min erfarenhet är att det annars gärna vill läcka innan det svällt.

                                  20170622_134310

                                  Lite bättringsmålning och borstning av lättmetallen så kommer det att se lagom fint ut.

                                  20170622_153037

                                  Jag kollade också frihjulet som satt fast, det har aldrig använts. Genom att ta bort armarna för manövreringen och spreja axeln med WD40 så lossnade den genom lite lirkande.

                                  Den stora frågan just nu är om jag ska demontera kopplingen. Hela kopplingen inkl. urtrampningslagret är enligt mina noteringar bytta och har gått ca 2000 mil men det är ju många år sedan. Jag har inte kunnat prova kopplingen för hela kopplingscylindern var ju ihoprostad men urtrampningslagret snurrar lätt och tyst. Plocka isär eller chansa?

                                Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 355 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.