Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548
- Detta ämne har 354 svar, 49 deltagare, och uppdaterades senast 2025-07-13 23:23 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
mars 29, 2017 kl. 05:45 #428685Ja…det verkar som att man använt tätmassa så fort man imte vetat hur man ska få tätt.
Min 74a jag hade så va det packningar (ser ju likadan ut). Ska bli intressant att se hur min 70ia ser ut….
Det är mycket besvärligt att montera övre länkarmar med motor i bil. Det går kanske om man inte har ”klätt” motorn med insugningsrör och avgssamlare tex…mars 29, 2017 kl. 10:10 #428688Ja…det verkar som att man använt tätmassa så fort man imte vetat hur man ska få tätt. Min 74a jag hade så va det packningar (ser ju likadan ut). Ska bli intressant att se hur min 70ia ser ut…. Det är mycket besvärligt att montera övre länkarmar med motor i bil. Det går kanske om man inte har ”klätt” motorn med insugningsrör och avgssamlare tex…
Tack! Motorn är komplett och jag har inte tänkt demontera den så då blir det att montera fjädrar och länkarmar.
april 3, 2017 kl. 21:10 #428835HJÄLP!!!!! Katastrof????!
Min idé är ju att få in motorn i karossen före sommaren så jag började med att tappa olja ur växellådan. Där sitter pluggar med konstigt nyckelgrepp men när jag såg det så förstod jag varför jag hittade en 10 mm hylsa med ett 5 mm spår när jag skulle tillverka ett verktyg för att skruva in bromskolvarna till bakbromsarna på FIAT:en. Det enda jag behövde göra var att pressa i en 5 mm plattjärnsbit i spåret. Nu vill jag inte förstöra mitt Fiat-verktyg så jag får offra en ny 10 mm hylsa och slipa ett spår i. Snabbt gjort och fungerade bra.
Första pluggen som togs bort var till slutväxeln, olja med fin färg och inga spån på pluggens magnet, det såg ju bra ut.
Men – andra pluggen till växellådan, klar, fin olja men det satt en metallbit på magneten, se bild.Biten ser ut som om den suttit i änden på en axel, ungefär som en gaffel. Det är också cirkulära slitmärken på den plana delen.
Vad göra? Någon som kan identifiera delen, jag har kollat både verkstadshandbok och reservdelskatalog men hittar inget som jag tycker biten kan komma ifrån. Så, riva lådan och kolla? Hur stort jobb?
Tacksam för hjälp och idéer vad jag ska göra.-
Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av
Ingmar Svensson.
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av
Ingmar Svensson.
Attachments:
april 5, 2017 kl. 09:36 #428873Ja. biten är vänd, till vänster ser man de cirkulära slitspåren och brottytan, till höger ligger den ytan nedåt. Det gick inte att få bättre skärpa med mobilen, ska ta med en ”riktig” kamera och ta nya bilder nästa gång jag är i verkstaden.
april 6, 2017 kl. 19:32 #428917Mysteriet löst! Men fortfarande katastrof?
Efter noggranna studier av verkstadshandbok och reservdelskatalog så insåg jag att biten kunde komma från någon del av växelförarmekanismen. Det finns ju ett lock men jag hade svårt att förstå hur det fungerade, ingen bra beskrivning i verkstadshandboken.
Efter lite utvändig rengöring så tog jag modet till mej och skruvade bort locket över växelförarna. Sa inte speciellt mycket, kollade efter slitage men det såg fint ut.
Men, men något som såg ut som en skruv rörde sej när jag testade de olika växlarna så jag kikade närmare inuti lådan med spegel och belysning. Jodå såg ut som i en axel med ett hak,
Försökte peta ut axeln, det gick efter lite borttagning av packningsrester och rensning av hålets kanter. Och axeln saknade en den tidigare hittade biten. Körde runt lite med växelföraren och såg att den ingår i funktionen att backväxeln och någon av de övriga växlarna inte ska kunna gå i samtidigt.
Och nu till tusenkronorsfrågan? Var kan jag få tag i sådan axel? har identifierat den i reservdelslistan art. nr 87 01 625 men finns inte i klubbens rd-försäljning.
Köpa skrotad låda?-
Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av
Ingmar Svensson.
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av
Ingmar Svensson.
april 12, 2017 kl. 22:31 #429089Skicka ett meddelande med din adress så postar jag en jag har liggandes.
Vet inte om dån nånsin ändrats men jag hittade den på¨det numret på nätet i 86+ lådor så borde vara sammaMycket tack för axeln!! Den kom fram idag. Vilken fantastisk klubb SAAB-klubben och dess medlemmar är!
Nu är det påsk så montering blir inte förrän efter påsk.GLAD PÅSK till alla SAAB-fantaster!
Skicka ett meddelande med din adress så postar jag en jag har liggandes. Vet inte om dån nånsin ändrats men jag hittade den på¨det numret på nätet i 86+ lådor så borde vara samma
Mycket tack för axeln!! Den kom fram idag. Vilken fantastisk klubb SAAB-klubben och dess medlemmar är! Nu är det påsk så montering blir inte förrän efter påsk.
GLAD PÅSK till alla SAAB-fantaster!man hjälper när man kan 🙂 en liten sak för mig är en stor för dig och allt det där
hoppas det funkar trots att axeln är såpass mkt nyare!
juni 21, 2017 kl. 10:34 #431832Slut på stilleståndet i verkstaden
Efter ett längre uppehåll för andra aktiviteter (renovera Fergusontraktor och få igång min Fiat 124 Spider) så har SAAB:en blivit ett akutfall, den måste vara rullbar med bromsar senast 1 oktober då jag flyttar till ny verkstad.
I helgen var jag på Locknevi veteranbilsträff och köpte bl.a. en backspegel till SAAB. Den är av den typ som SAAB monterade från -70 års modell. Jag gillar den bättre än den som satt där från början som ser ut som en 96-spegel, den har betydligt större spegelyta. Eftersom det suttit flera olika speglar under årens lopp, på slutet Biltemas plastspeglar som ramlade av bilen då vi drog ut den ur ladan, plasten fullständigt gick i småbitar, så ser jag inte detta val som något stort avsteg. Dessutom är det rätt festligt, i presentationsboken som gavs ut till introduktionen av 99:an så har bilen en backspegel som sitter på motorhuven, så vad som är rätt på dessa förseriebilar kan man nog tvista om..
Spegeln jag köpte ser ny ut, verkar inte varit monterad. Det ska vara ett plastunderlägg mellan spegeln och dörrplåten. Tillverkade ett av skärbrädan som jag använde till instrumentbrädan. Nya rostfria skruvar så blev det riktigt bra.
Nu var ju bara frågan vad jag gör med de fula hålen som är kvar efter tidigare backspeglar?
Det kändes inte kul att börja svetsa igen hålen med åtföljande lackering så det fick bli rostfri skruv och täckbricka med lite tätningsmedel. Dessutom blir det en påminnelse om tidigare backspeglar som suttit där.
Attachments:
juni 21, 2017 kl. 12:38 #431848Snygg lösning. Tror faktiskt inte man kommer att tänka på de Huvspegeln var festlig, får mig att tänka på Toyota 2000GT, Bond-bilen i You only live twice.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 21, 2017 kl. 13:10 #431849Fixa växellådan
Tydligen var jag inte ensam om problemet med brusten axel till växelföraren, Den ersättningsaxel jag fick av M.Broberg (tack, skicka ett meddelande med din adress så skickar jag tillbaka axeln) var grövre, diameter ändrat från 12 till 14 mm och änden med spåret utformat så det ger större kontaktytor.
Så vad göra? Hittade slipad axel 12 mm i min låda med verktygsstål tror det stod 2271 på biten, kändes lika hård som originalet när jag provade med en fil.
Fräste spår i axeln och stack av den i svarven till rätt längd.Efter filning av orienteringsspår i bakänden så var den klar, en halvtimmes jobb.
Bild med jämförelse av de olika axlarna.Och så axeln monterad i växellådan, alla växlar verka fungerar, Jag har en teori om varför axeln brustit, jag vet att kulissen under växelspaken som styr växellägena bytts pga. att backen var svår att få i så då kan axeln ha överlastas.
Kul tråd och superbra jobbat!
Alltid lika kul att se genuint renoveringsarbete och dokumenterat före/efter bilder.
//
Andreas9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
juni 22, 2017 kl. 21:17 #431885Motoröversyn
Började dagen med att knacka ut en packning till locket över växelförarna, där tjänade jag 75 spänn. Efter montering av locket så provade jag alla växellägen, det fungerade, rätt lätt och distinkt.
Uppsnyggning av motorn tyckte jag var enkelt men när man börjar riva i det så hittar man alltid något som kan bli bättre. Den långa lagring har ju gjort att det rostat och oxiderat trots att motorn var relativt ren, eller kanske pga. att den var ren, det hade nog varit bättre om den varit rejält oljig.
Viktigt för mej är också att motorn får hög driftsäkerhet så jag demonterade startmotor, förgasare, fördelare mm. för genomgång.
Jag lyfte också på ventilkåpan för att se hur det såg ut under den, inga problem, det såg hur bra ut som helst, och det borde det ju göra, motorn har ju bara gått ca 1000 mil sedan helrenovering. Jag kommer dock att kolla ventilspelen. Ventilkåpan kommer jag att lacka om, den har rostat rejält på sina ställen.Startmotorn såg ju inte så vacker ut med mycket ytrost så jag tänkte att det är bäst att kolla kol och kollektor och i övrigt hur det såg inuti.
Startmotorn måste vara renoverad, allt såg som nytt ut inuti, det hade den inte gjort enligt min erfarenhet om den varit med under 20000 mil, så det blir hopmontering och lackning.
När jag kollade fördelaren så upptäckte jag risken för ett sånt där retfullt fel med motorstopp som följd, kabeln in till brytarspetsarna var avskavd. Det blir byte av brytarspetsar och allmän översyn.
Packningen till bensinpumpen läcker lite olja så det blir till att knacka till en ny packning. Jag kommer även att dela pumpen och lägga membranet i bensin, min erfarenhet är att det annars gärna vill läcka innan det svällt.
Lite bättringsmålning och borstning av lättmetallen så kommer det att se lagom fint ut.
Jag kollade också frihjulet som satt fast, det har aldrig använts. Genom att ta bort armarna för manövreringen och spreja axeln med WD40 så lossnade den genom lite lirkande.
Den stora frågan just nu är om jag ska demontera kopplingen. Hela kopplingen inkl. urtrampningslagret är enligt mina noteringar bytta och har gått ca 2000 mil men det är ju många år sedan. Jag har inte kunnat prova kopplingen för hela kopplingscylindern var ju ihoprostad men urtrampningslagret snurrar lätt och tyst. Plocka isär eller chansa?
Attachments:
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 2 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.










































